Mercedes c 180 1997 kraftlös, skjuter, dör på tomgång när kall. Går hyfsat när varm. Stryper sig själv och hackar.

Oktan1
11 september · 6 Inlägg

Måste varvas och värmas 5 min vid kallstart. Ingen tomgång vid start. Hackar, skjuter och smäller. När den blir varm går den hjälpligt om jag gasar försiktig. När jag ger mycket gas stryper den sig själv och går trögt och hackigt. Bilen är liksom kraftlös. Har felsökt den hos två firmor och de kommer inte in i motorn vid uppkoppling mot dator. Problemet är större vid kallt klimat än vid varmt. Varvar också upp och ned vid tomgång. Kan aldrig ge full gas vid färd utan måste smyga upp farten. Hoppas någon kan hjälpa mig att hitta en lösning. Startar utan problem när den är varm. Blir bara värre och värre. Haft problem ca 12 mån.

Mvh Oktan1

mb_pucken
11 september · 4 800 Inlägg

Min mammas c200 betedde sig som du beskriver och vill minnas att det var en trasig luftmassamätare som var boven.

Bästa vore att få felkoder utlästa men det kan vara lite besvärligt på dessa då dom ej brukar ha vanlig OBD 2 utan 32pin som sitter under huven. Men en Mercedes verkstad eller någon med star dator borde kunna fixa detta.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Oktan1
11 september · 6 Inlägg

Tack för snabb återkoppling med svar. Verkar som många haft exakt samma problem genom åren om jag söker här i historiken. Får väl uppsöka mercedes för felsök eller prova att byta lmm helt enkelt. Bilen gått endast 20.000 mil. Inväntar om någon annan kanske också svarar.

Utmarks-Loke
11 september · 4 543 Inlägg

Vad händer om du drar ur kontakten till luftmassemätaren och kör utan?

Oktan1
11 september · 6 Inlägg

Har bara provat dra ut den omedelbart efter start och då bilen dör direkt utan gastvång vid kallstart så vet jag inte hur den reagerar. Går det att köra med kontakten ur utan vidare konsekvenser? Då ska jag prova det. Vad är slutsatsen då om det går?

Oktan1
12 september · 6 Inlägg

Provade dra ut kontakten idag. Kändes som om  bilen gick bättre och svarade bättre på gas i början för att sedan gå om än ännu sämre efter en stund. Vad kan jag dra för slutsats av detta? Någon som vet?

Utmarks-Loke
12 september · 4 543 Inlägg

Nej, jag vet inte riktigt. Utan LMM skall ju motorn gå enligt en grundinställning så den borde gå ganska bra om det inte är något annat fel, men det är bara i teorin.

Oktan1
12 september · 6 Inlägg

Ok har beställt Lmm och ska byta den. Med kontakten urkopplad ikväll varvar och bilen betydligt bättre men stryper fortfarande sig själv vid fullgas/kickdown någon stund innan den åter igen varvar på. Jag återkommer med uppdatering när jag bytt Lmm.

Oktan1
15 september · 6 Inlägg

Lmm bytt idag och bilen går bra igen! Tack för tipsen och hoppas någon annan får nytta av denna tråden. Ha det gött!

mb_pucken
16 september · 4 800 Inlägg

Härligt att del löste sig :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang