Impreza 09 köp hjälp/fråga

Panoz
16 september 2021 · 3 Inlägg

Tjena gott folk. Det va några år sen man va här inne hmm hur som havent. Så är jag lite småsugen på en subaru impreza hachback 09 ,och undrar ifall diesel boxer är nått att ha ? Läst lite om att deras diesel motor är inget vidare, är det samma diesel motor Imprezan har också eller är problemen återgärdat ?

Tusentack för all svar
Mvh Panos

Mossan1
16 september 2021 · 2 752 Inlägg

Det är ett lager till vevaxeln som skär pga bristande smörjning på Boxerdieseln uppmot 2010 någonstans.  Var själv spekulant på Forrester för flera år sedan och grävde fram den faktan då.

Det finns påfallande ofta Subarudieslar väldigt billigt på Blocket med rasad motor så det förefaller vara tämligen vanligt faktiskt.  Jag vet INTE om det är en VISS motormodell/storlek eller Boxerdieseln generellt i dom årgångarna.
Jag vet heller inte om det finns någon förebyggande fix som Subaru utför.
Tex, ny oljepump, lagerbyte, eller liknande..
Detta kan vara värt att kolla upp.

För Subaru är trevliga bilar i övrigt med bra AWDsystem.
Lite synd att lågväxeln sänker så löjligt lite.

Senast redigerat av Mossan1 (16 september 2021)

Panoz
16 september 2021 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det är ett lager till vevaxeln som skär pga bristande smörjning på Boxerdieseln uppmot 2010 någonstans.  Var själv spekulant på Forrester för flera år sedan och grävde fram den faktan då.

Det finns påfallande ofta Subarudieslar väldigt billigt på Blocket med rasad motor så det förefaller vara tämligen vanligt faktiskt.  Jag vet INTE om det är en VISS motormodell/storlek eller Boxerdieseln generellt i dom årgångarna.
Jag vet heller inte om det finns någon förebyggande fix som Subaru utför.
Tex, ny oljepump, lagerbyte, eller liknande..
Detta kan vara värt att kolla upp.

För Subaru är trevliga bilar i övrigt med bra AWDsystem.
Lite synd att lågväxeln sänker så löjligt lite.

Oki tusen tack så jag tror och gissar isf att en impreza 2009 med boxer motor är samma, nån som kan rätta mig ifall jag har fel?!

Mossan1
16 september 2021 · 2 752 Inlägg

Panoz skrev:
Oki tusen tack så jag tror och gissar isf att en impreza 2009 med boxer motor är samma, nån som kan rätta mig ifall jag har fel?!

Jag tycker du ska ställa frågan på ett Subaru-specifikt forum.

Där kan du säkert få ovärderliga tips om detta av dom som kan alla detaljerna om detta på riktigt.
Kanske också hur man förebygger/hindrar att det händer.
Kanske hitta en redan åtgärdad?

Minns att en teori var en maskin som lade för mycket packningslim som sedan kletade igen oljekanaler eller oljesil.
Jag bara grävde då när jag var spekulant på en viss bil.

Christian S
16 september 2021 · 4 815 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag tycker du ska ställa frågan på ett Subaru-specifikt forum.

https://subaruclub.se tyvärr är forumet rätt dött nu mera då typ alla verkar ha gått över till fakebook, har aldrig haft något konto där men antar att det bara är att söka på Swedish Subaru Club

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Panoz
17 september 2021 · 3 Inlägg

Tusen tack för hjälpen ska kika på den smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang