El vs Plug In/laddhybrid vs hybrid ?

mrs_shrek
15 september 2021 · 3 Inlägg

torpis skrev:

mrs_shrek skrev:

KenthIJ skrev:
Har kört bilen 11638 km totalt (köpte den i början på april och då var det ju som sagt fortfarande en del minusgrader) och har tankat den för totalt 3.636.35 sek. (224.38 L ) Tankar ganska ofta 98 octan. Genomsnittliga bensinförbrukningen ligger på 1.71 L /100 km.

Har kört den på 73% el enligt bilens dator och betalar 1.57 sek /kWh när jag laddar hemma (har inte fått senaste räkningen) men jag laddar en hel del på "gratis" publika laddare.

Hej!
Nyfiken på hur rymlig ni upplever båda era Prius är? Vi letar annat framöver, och vill väldigt gärna kunna komma in på hybrid marknaden😏 Men för mig som är en kort madam brukar kombi modeller dels kännas låga i takhöjden samt hamnar stolparna oftast i vägen i synfältet för mig 🥴 Har åkt Toyota Verso i många år, så vi hade väldigt gärna velat hitta något med liknande takhöjd och sedan har vi tre kids i övre tonåren som behöver med ibland 😅 Vardagsvis är det jag som kommer använda bilen då jag agerar taxi till skolan, handlar osv. Behöver automat och som sagt, önskar en smidig bil. Går de boxarna att ticka av med Prius modellerna? Prius + verkar omöjlig att få tag på, åtminstone inom rimligt räckhåll där vi bor. Tacksam för svar oavsett från vem ☺️

Är det ekonomi så som i inköpspris som gör att ni inte kollat på elbilar? Hybrid kräver ju att man är ganska rabiat entusiast och ALLTID pluggar in... med elbil är det liksom inte lika viktigt längre eftersom man har 10ggr så många mil med sig i tanken. Om vi nu utgår ifrån att man har en önskan att köra på el med sitt intresse för hybrider.

Lite beroende på hur många mil man vill åka per år så börjar det ju poppa upp lite alternativ. Hyundai Kona 2019 1200mil för 320k tex. (Bara råkade ha det i huvudet från säljforum) 320k är liksom inte en miljon iaf och "bara" 90k mer än billigaste prius plug-in av den modell vi diskuterar här. big_smile

Oj nu blev jag med ens mycket förvirrad 🥴 Jag syftar alltså till Toyotas elhybrid - det är väl de som laddar medan man kör bilen? Nåväl. Vi är inte intresserade av en vanlig ladd-elbil, det passar inte vår vardag att hålla koll på när bilen ska laddas etc 😬 Låter säkert provocerande för en del men så känner vi. Ciaooo 🙃

torpis Forummoderator
16 september 2021 · 10 572 Inlägg

mrs_shrek skrev:

torpis skrev:

mrs_shrek skrev:
Hej!
Nyfiken på hur rymlig ni upplever båda era Prius är? Vi letar annat framöver, och vill väldigt gärna kunna komma in på hybrid marknaden😏 Men för mig som är en kort madam brukar kombi modeller dels kännas låga i takhöjden samt hamnar stolparna oftast i vägen i synfältet för mig 🥴 Har åkt Toyota Verso i många år, så vi hade väldigt gärna velat hitta något med liknande takhöjd och sedan har vi tre kids i övre tonåren som behöver med ibland 😅 Vardagsvis är det jag som kommer använda bilen då jag agerar taxi till skolan, handlar osv. Behöver automat och som sagt, önskar en smidig bil. Går de boxarna att ticka av med Prius modellerna? Prius + verkar omöjlig att få tag på, åtminstone inom rimligt räckhåll där vi bor. Tacksam för svar oavsett från vem ☺️

Är det ekonomi så som i inköpspris som gör att ni inte kollat på elbilar? Hybrid kräver ju att man är ganska rabiat entusiast och ALLTID pluggar in... med elbil är det liksom inte lika viktigt längre eftersom man har 10ggr så många mil med sig i tanken. Om vi nu utgår ifrån att man har en önskan att köra på el med sitt intresse för hybrider.

Lite beroende på hur många mil man vill åka per år så börjar det ju poppa upp lite alternativ. Hyundai Kona 2019 1200mil för 320k tex. (Bara råkade ha det i huvudet från säljforum) 320k är liksom inte en miljon iaf och "bara" 90k mer än billigaste prius plug-in av den modell vi diskuterar här. big_smile

Oj nu blev jag med ens mycket förvirrad 🥴 Jag syftar alltså till Toyotas elhybrid - det är väl de som laddar medan man kör bilen? Nåväl. Vi är inte intresserade av en vanlig ladd-elbil, det passar inte vår vardag att hålla koll på när bilen ska laddas etc 😬 Låter säkert provocerande för en del men så känner vi. Ciaooo 🙃

Aha, slå ett öga på hyundai och Kia. Deras hybrider är väldigt snåla Ioniq eller Niro tex

Förbrukning som pratas om i denna tråd är ju plug in hybrid. Vanliga hybrid är en bensinbil. Den går ingenstans utan att du fyller på bensin. Den laddar inte sig själv utan går enbart på bensin. Är det inte laddbarhet man är ute efter så finns det ju jättamånga olika bensin och dieselbilar att välja mellan. Hybrid är nog något jag hade valt bort då det adderar komplexitet som kan strula utan att det tillför något.

Det viktigaste är ju som vanligt att man vet vad det är man köper så man inte får en överraskning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
17 september 2021 · 1 451 Inlägg

torpis skrev:

mrs_shrek skrev:

torpis skrev:
Är det ekonomi så som i inköpspris som gör att ni inte kollat på elbilar? Hybrid kräver ju att man är ganska rabiat entusiast och ALLTID pluggar in... med elbil är det liksom inte lika viktigt längre eftersom man har 10ggr så många mil med sig i tanken. Om vi nu utgår ifrån att man har en önskan att köra på el med sitt intresse för hybrider.

Lite beroende på hur många mil man vill åka per år så börjar det ju poppa upp lite alternativ. Hyundai Kona 2019 1200mil för 320k tex. (Bara råkade ha det i huvudet från säljforum) 320k är liksom inte en miljon iaf och "bara" 90k mer än billigaste prius plug-in av den modell vi diskuterar här. big_smile

Oj nu blev jag med ens mycket förvirrad 🥴 Jag syftar alltså till Toyotas elhybrid - det är väl de som laddar medan man kör bilen? Nåväl. Vi är inte intresserade av en vanlig ladd-elbil, det passar inte vår vardag att hålla koll på när bilen ska laddas etc 😬 Låter säkert provocerande för en del men så känner vi. Ciaooo 🙃

Aha, slå ett öga på hyundai och Kia. Deras hybrider är väldigt snåla Ioniq eller Niro tex

Förbrukning som pratas om i denna tråd är ju plug in hybrid. Vanliga hybrid är en bensinbil. Den går ingenstans utan att du fyller på bensin. Den laddar inte sig själv utan går enbart på bensin. Är det inte laddbarhet man är ute efter så finns det ju jättamånga olika bensin och dieselbilar att välja mellan. Hybrid är nog något jag hade valt bort då det adderar komplexitet som kan strula utan att det tillför något.

Det viktigaste är ju som vanligt att man vet vad det är man köper så man inte får en överraskning.

Med all respekt för " Torpis" myckna kunnande så tänker jag att det väl ändå kan betraktas som att Prius vanliga hybrid ( tex prius +) " laddar sig själv" när man bromsar eller frirullar utan gas. Det gör ju att de vanliga hybrider oftast är ganska betydligt snålare på bensin än motsvarande helt/enbart ( hybrider har väl en extra elmotor som driver bilen) bensindrivna bil.

Sedan handlar ju tråden även om vanlig hybrid ( sist i rubrik) även om det diskuterats mest plug in  och elbil

Senast redigerat av KenthIJ (17 september 2021)

caromania Forummoderator
17 september 2021 · 9 296 Inlägg

torpis skrev:

mrs_shrek skrev:

torpis skrev:

Är det ekonomi så som i inköpspris som gör att ni inte kollat på elbilar? Hybrid kräver ju att man är ganska rabiat entusiast och ALLTID pluggar in... med elbil är det liksom inte lika viktigt längre eftersom man har 10ggr så många mil med sig i tanken. Om vi nu utgår ifrån att man har en önskan att köra på el med sitt intresse för hybrider.

Lite beroende på hur många mil man vill åka per år så börjar det ju poppa upp lite alternativ. Hyundai Kona 2019 1200mil för 320k tex. (Bara råkade ha det i huvudet från säljforum) 320k är liksom inte en miljon iaf och "bara" 90k mer än billigaste prius plug-in av den modell vi diskuterar här. big_smile

Oj nu blev jag med ens mycket förvirrad 🥴 Jag syftar alltså till Toyotas elhybrid - det är väl de som laddar medan man kör bilen? Nåväl. Vi är inte intresserade av en vanlig ladd-elbil, det passar inte vår vardag att hålla koll på när bilen ska laddas etc 😬 Låter säkert provocerande för en del men så känner vi. Ciaooo 🙃

Aha, slå ett öga på hyundai och Kia. Deras hybrider är väldigt snåla Ioniq eller Niro tex

Förbrukning som pratas om i denna tråd är ju plug in hybrid. Vanliga hybrid är en bensinbil. Den går ingenstans utan att du fyller på bensin. Den laddar inte sig själv utan går enbart på bensin. Är det inte laddbarhet man är ute efter så finns det ju jättamånga olika bensin och dieselbilar att välja mellan. Hybrid är nog något jag hade valt bort då det adderar komplexitet som kan strula utan att det tillför något.

Det viktigaste är ju som vanligt att man vet vad det är man köper så man inte får en överraskning.

Njaaaeeeeee. Nu får du läsa på lite Torpis. Helt rätt att man måste tanka. Helt rätt att man inte kan köra bara på el (förutom någon kilometer) men sedan blir det tokigt. Hybriden jag har drar säkert 3-4dl mindre per mil än den borde, den laddar definitivt av dig själv. Ja, det finns energi som är gratis. Så fort du bromsar, rullar osv så laddar den. Siffrorna talar sitt tydliga språk. 2000kg bil, 3.5liters sexa på 300hk. 0.7l/mil sett över två års förbrukning. Rekordet 0.55. Och då får den bekänna färg ganska ofta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torpis Forummoderator
17 september 2021 · 10 572 Inlägg

Det är bra att ni är vakna smile

Jag kan utveckla lite. Dom laddar sig absolut inte själva, det är feltänk. Tänk istället att du kört mer defensivt och frihjulat fram till korsningen. Då kommer det bli effektivare. Du måste ju gasa upp farten med bensin för att ha något som laddar batteriet. Jag tror mycket i en hybrids snålhet ligger i att man blir mer medveten och helt enkelt kör lugnare. Exemplet på lastbilen som drar 0.55 om man vill mot 0.7 i snitt. Det är ju ren medvetenhet som gör skillnaden eftersom det är samma bil körd på olika sätt.

Skall man välja en viss bil bara för den är hybrid? Om nu Prius plus (kombi) inte finns att få tag i skall man då välja en bil man egentligen inte vill ha bara för den är hybrid? Jag tänker att man kan nog vidga sina vyer då och välja en ickehybrid utan att man direkt förlorar på det.

I mitt fall åker jag runt i en sedan medan jag egentligen velat ha en kombi. Kombi hade varit vettigare för mig men nu fanns dom inte som elbil och jag har inte råd att tanka diesel helt enkelt. Jag har själv tvingats(eller vad man nu säger) att välja en bil som inte är optimal för mina behov mot att den drar jättelite diesel.

Jämför vi hybrid mot motsvarande bil utan hybridteknik så tror jag skillnaden är så liten att det inte väger upp nackdelarna med att vara begränsad till ett fåtal bilmodeller.

Eller att man vidgar sin sökradie lite och hämtar rätt bil där den finns. Jag personligen ser inga problem i att åka jättelångt mot att man får en bättre deal. Gör det till en utflykt och plocka en kombi med hybrid om det är det man vill ha.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 september 2021 · 17 469 Inlägg

Vi har en "ren" hybrid. Dvs att den går inte att ladda med kabel utan laddar upp sig själv när det passar bilen. Gasavdrag, inbromsningar osv. Bensinmotorn stänger av sig mycket ofta i farter under 90 km/h. Detta kan man varken märka eller höra i vårt fall. En Prius som sagt. Ioniq och systerbilen Niro har en likadan lösning för ren hybriddrift men deras bensinmotorer vrålar gärna till vid uppstart på grund av avgasrening och bilens motor arbetar annorlunda jämfört med en Toyota/Lexus. Inget man missar direkt. Dessutom är de inte så snåla med soppan som man kan tro.

Som Torpis är inne på så spelar körsätt stor roll. Jag kör vår bil på en deciliter mindre per mil än frun.

Bästa bilen är en lätt begagnad Ioniq ren elbil. Snål, effektiv och trevlig att köra.
Tror någon motortidning kallade den för "flygande mattan"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
17 september 2021 · 10 572 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bästa bilen är en lätt begagnad Ioniq ren elbil. Snål, effektiv och trevlig att köra.
Tror någon motortidning kallade den för "flygande mattan"

Haha ja, MEN inte om man vill ha en kombi hybrid wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
xXSammy
17 september 2021 · 6 569 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En Prius som sagt. Ioniq och systerbilen Niro har en likadan lösning för ren hybriddrift men deras bensinmotorer vrålar gärna till vid uppstart på grund av avgasrening och bilens motor arbetar annorlunda jämfört med en Toyota/Lexus. Inget man missar direkt. Dessutom är de inte så snåla med soppan som man kan tro.

Niro kör drivlinan i "serie" då? Att en alltid driver på elmotorn och förbränningsmotorn fungerar som ett tröskverk?

Ford kör med en sådan lösning på Transit PHEV.
1.0an hoppar igång för att endast ladda HV-batteriet medans på Kuga och Explorer så synkar det beroende på laddning och belastning

De/Dem
caromania Forummoderator
17 september 2021 · 9 296 Inlägg

torpis skrev:
Det är bra att ni är vakna smile

Jag kan utveckla lite. Dom laddar sig absolut inte själva, det är feltänk. Tänk istället att du kört mer defensivt och frihjulat fram till korsningen. Då kommer det bli effektivare. Du måste ju gasa upp farten med bensin för att ha något som laddar batteriet. Jag tror mycket i en hybrids snålhet ligger i att man blir mer medveten och helt enkelt kör lugnare. Exemplet på lastbilen som drar 0.55 om man vill mot 0.7 i snitt. Det är ju ren medvetenhet som gör skillnaden eftersom det är samma bil körd på olika sätt.

Skall man välja en viss bil bara för den är hybrid? Om nu Prius plus (kombi) inte finns att få tag i skall man då välja en bil man egentligen inte vill ha bara för den är hybrid? Jag tänker att man kan nog vidga sina vyer då och välja en ickehybrid utan att man direkt förlorar på det.

I mitt fall åker jag runt i en sedan medan jag egentligen velat ha en kombi. Kombi hade varit vettigare för mig men nu fanns dom inte som elbil och jag har inte råd att tanka diesel helt enkelt. Jag har själv tvingats(eller vad man nu säger) att välja en bil som inte är optimal för mina behov mot att den drar jättelite diesel.

Jämför vi hybrid mot motsvarande bil utan hybridteknik så tror jag skillnaden är så liten att det inte väger upp nackdelarna med att vara begränsad till ett fåtal bilmodeller.

Eller att man vidgar sin sökradie lite och hämtar rätt bil där den finns. Jag personligen ser inga problem i att åka jättelångt mot att man får en bättre deal. Gör det till en utflykt och plocka en kombi med hybrid om det är det man vill ha.

Nä sorry alltså men du har fel. Den laddar gratis så fort det är nedförsbacke eller man bromsar. Så fort jag kommer under 65km/h så går den bara på el tills det börjar luta lite uppåt eller man kommit 2km. Har en fin display som visar hela konkarongen.

Ska tydliggöra. Vi hade en GS300 tidigare icke hybrid. Den var ganska snål och drog ca 0.95l/mil. 3 liters sexa 250hk 1.700kg. Väldigt blandad körning över tid. Hyfsat kvick familjelåda med 0-100 på 7 och toppfart 250. Kördes ganska rejält, jag gillar axx så trycker på ibland.

Den nya är en GS450H. 3.5liters sexa på 300hk + elmotor på 200. Summan ska tydligen vara 350hk. 2.100kg. Den bilen drar 0.7 och har gjort över tid. Körs snarare hårdare än den gamla för den är skoj. 0-100 på 5.5 och begränsad till 250.
Dessutom kostar den 2500kr mindre i skatt per år.

Fan, jag trodde inte du var så teknikfientlig baserat på okunskap, elbilstråden tycker jag hävdar motsatsen. 😜

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
12 februari 2022 · 1 451 Inlägg

Tankade vår Prius 2018 Plug In fullt i dag 22-02-12.
Har inte tankat den sedan 21-10-19 så vi har alltså kört den 1929 km sedan senaste tank och det har varit nu under "vinterhalvåret" med en del, om än inte så jättemånga, minusgrader här som vi bor. Var ju faktiskt nån vecka med -10 C på nätterna och -3/4på dagarna. Många dagar och nätter med mellan 0-5 C..

Då visar vår "fuelioapp" mätt vid pump att bilen dragit 1.65 L/100km i snitt och det vid blandad körning. Dock väldigt sällan över 110 km/h.
Tycker att det är riktigt bra.
Appen säger att det kostat oss 0.31 kr/km och då tankade jag 95 oktan för 18.99 kr/l i dag.

Bilens dator säger att vi kört 69% på el under den här sträckan och då har vi inte betalat någonting ur egen ficka ( "gratis" publika laddstolpar) för elen.

Senast redigerat av KenthIJ (12 februari 2022)

xXSammy
12 februari 2022 · 6 569 Inlägg

Medelförbrukning med PHEV blir lite kluven eftersom allt hänger på hur ofta bilen laddas, körsätt, sträckor etc.

Den totala medelförbrukningen med min bil är 2.9L/100 km (Aldrig nollställt sen leverans), men vid sträckorna jag faktiskt kört bara hybriddrift blir det ca 5L/100 km

När totalförbrukningen blir så låg inser en nog att det går förmodligen att köra på bara el i framtiden ; )

De/Dem
KenthIJ
12 februari 2022 · 1 451 Inlägg

xXSammy skrev:
Medelförbrukning med PHEV blir lite kluven eftersom allt hänger på hur ofta bilen laddas, körsätt, sträckor etc.

Den totala medelförbrukningen med min bil är 2.9L/100 km (Aldrig nollställt sen leverans), men vid sträckorna jag faktiskt kört bara hybriddrift blir det ca 5L/100 km

När totalförbrukningen blir så låg inser en nog att det går förmodligen att köra på bara el i framtiden ; )

Din bil är ju lite högre och stakare än vår så det gör ju en del på förbrukningen.

Vi brukar köra en tur som är 16 mil fram och tillbaka. Det är ca 8 mil 110 km/h väg, 4 mil 100 km/h, 3 mil 80 km/h väg och 1 mil 40 km/h väg. Vi kör dock oftast 105, 95, 85 och 40 enl. bilens mätare. När vi, nu i vinter och under ovan redovisad period/körsträcka kört denna sträcka så har bilen gått ca 3.5 mil på sladdladdad el och resten, ca 12.5 mil i Hybriddrift och då har bilen dragit ca 3.8 L/km enl. bilens mätare

xXSammy
12 februari 2022 · 6 569 Inlägg

KenthIJ skrev:

xXSammy skrev:
Medelförbrukning med PHEV blir lite kluven eftersom allt hänger på hur ofta bilen laddas, körsätt, sträckor etc.

Den totala medelförbrukningen med min bil är 2.9L/100 km (Aldrig nollställt sen leverans), men vid sträckorna jag faktiskt kört bara hybriddrift blir det ca 5L/100 km

När totalförbrukningen blir så låg inser en nog att det går förmodligen att köra på bara el i framtiden ; )

Din bil är ju lite högre och stakare än vår så det gör ju en del på förbrukningen.

Vi brukar köra en tur som är 16 mil fram och tillbaka. Det är ca 8 mil 110 km/h väg, 4 mil 100 km/h, 3 mil 80 km/h väg och 1 mil 40 km/h väg. Vi kör dock oftast 105, 95, 85 och 40 enl. bilens mätare. När vi, nu i vinter och under ovan redovisad period/körsträcka kört denna sträcka så har bilen gått ca 3.5 mil på sladdladdad el och resten, ca 12.5 mil i Hybriddrift och då har bilen dragit ca 3.8 L/km enl. bilens mätare

Absolut drar en 2.5L motor mer

Det jag menade var att den kombinerade medelförbrukningen blir lite missvisande, om förbränningsmotorn startar i slutet på resan så blir förbrukningen ex. 0.8L/100 KM
Därav är det intressanta vad förbrukningen blir i ren hybriddrift samt hur mycket elförbrukningen är på vid ren eldrift

De/Dem
KenthIJ
13 februari 2022 · 1 451 Inlägg

xXSammy skrev:

KenthIJ skrev:

xXSammy skrev:
Medelförbrukning med PHEV blir lite kluven eftersom allt hänger på hur ofta bilen laddas, körsätt, sträckor etc.

Den totala medelförbrukningen med min bil är 2.9L/100 km (Aldrig nollställt sen leverans), men vid sträckorna jag faktiskt kört bara hybriddrift blir det ca 5L/100 km

När totalförbrukningen blir så låg inser en nog att det går förmodligen att köra på bara el i framtiden ; )

Din bil är ju lite högre och stakare än vår så det gör ju en del på förbrukningen.

Vi brukar köra en tur som är 16 mil fram och tillbaka. Det är ca 8 mil 110 km/h väg, 4 mil 100 km/h, 3 mil 80 km/h väg och 1 mil 40 km/h väg. Vi kör dock oftast 105, 95, 85 och 40 enl. bilens mätare. När vi, nu i vinter och under ovan redovisad period/körsträcka kört denna sträcka så har bilen gått ca 3.5 mil på sladdladdad el och resten, ca 12.5 mil i Hybriddrift och då har bilen dragit ca 3.8 L/km enl. bilens mätare

Absolut drar en 2.5L motor mer

Det jag menade var att den kombinerade medelförbrukningen blir lite missvisande, om förbränningsmotorn startar i slutet på resan så blir förbrukningen ex. 0.8L/100 KM
Därav är det intressanta vad förbrukningen blir i ren hybriddrift samt hur mycket elförbrukningen är på vid ren eldrift

OK.
Skall se om jag hittar siffror för det i vår bil

KenthIJ
16 februari 2022 · 1 451 Inlägg

Hittade det här i bilens dator/mätare.
Är vad jag kan hitta om förbrukning kW

KenthIJ
16 februari 2022 · 1 451 Inlägg

KenthIJ skrev:
Hittade det här i bilens dator/mätare.
Är vad jag kan hitta om förbrukning kW

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-9ebfbf8f89d48164e10318e84c7f8047.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-0c2ad6e5138942e8754c0f2b89505cef.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 februari 2022 · 17 469 Inlägg

Innefattar AC load även värme?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
16 februari 2022 · 1 451 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Innefattar AC load även värme?

Som jag fattat det så anger" AC load ratio % " hur stor del (i %) av den angivna förbrukningen (kWh/100km) som gått åt till klimatanläggningen. Antingen att värma eller kyla bilen.

Jag brukar köra bilen inställd på 22 C (20C på sommaren ) och frun brukar köra på 23-24 C på vintern och 19-20 på sommaren

Skall se om jag hittar mer info.

KenthIJ
18 februari 2022 · 1 451 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Innefattar AC load även värme?

Som jag fattat det så anger" AC load ratio % " hur stor del (i %) av den angivna förbrukningen (kWh/100km) som gått åt till klimatanläggningen. Antingen att värma eller kyla bilen.

Jag brukar köra bilen inställd på 22 C (20C på sommaren ) och frun brukar köra på 23-24 C på vintern och 19-20 på sommaren

Skall se om jag hittar mer info.

Det har varit många korta körsträckor på 3-6 km , med kallstarter, under perioden nov. -21 - feb. -22 med hög förbrukning för uppvärmning, så jag tänker mig att det gjort en hel del på /missgynnat totalförbrukningen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang