Chip trim volvo s80 2,4 140hp

LimpanLH
18 september 2021 · 9 Inlägg

Hej!
Har funderat ett tag på att chip trimma min volvo s80 2,4 2004 med 140 slöa hästar smile.

Min fråga är om någon haft liknande bil som har chippat, isåfall om det var stor skillnad.

Jag har kollat på en bsr chip som enligt dom ge 188hp efter trimmen. Bilen har bara rullat 14k mil och är rädd för att det ska slita på motorn samt gå ner i pris.

//Linus

Marcus_89 Biltokig elektriker
19 september 2021 · 3 352 Inlägg

LimpanLH skrev:
Hej!
Har funderat ett tag på att chip trimma min volvo s80 2,4 2004 med 140 slöa hästar smile.

Min fråga är om någon haft liknande bil som har chippat, isåfall om det var stor skillnad.

Jag har kollat på en bsr chip som enligt dom ge 188hp efter trimmen. Bilen har bara rullat 14k mil och är rädd för att det ska slita på motorn samt gå ner i pris.

//Linus

Din motor är en strypt 170hk. Gasspjället öppnar inte fullt på 140hk. Men med ett trimchip så blir det en chippad 170hk. En kollega gjorde det för några månader sen. Han tyckte att det blev skillnad. Men eftersom jag inte har testat själv så vet jag inte hur stor. Kommer inte slita mer på motorn. Det hänger mer på hur du kör med bilen smile Värdet är inget att oroa sig för heller.

LimpanLH
19 september 2021 · 9 Inlägg

Tack för hjälpen, ska beställa chippen direkt! smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 september 2021 · 13 742 Inlägg

förvänta dig noll och ingen skillnad vid normal körning...  istort sätt är det bara att effekten finns när man ger full gas och växlar vid varvstoppet..  annars blir det noll och ingen skillnad.    polarn jobbar med optimeringar så vi ha testat ett par med 140hk maskinen före och efter optimering. och det blir inte mer raketer för att man optimerar dom..  140 är ju dock en helt okej motor som fungerar ganska okej med den effekten den har   vet att min sambos morfar kollade noga när han köpte sin s60 ny 2003 och han insåg att enda skillnaden i effekten mellan en 140 och 170hk var på höga varv där man istort sätt aldrig ligger..     så förvänta dig ingen snabb bil efter optimering.    normalt sätt är jag för optieringar men i detta fallet gör det väldigt lite skillnad i verkliga livet.  tyvärr       min polo som gick från 90hk 230nm hamnade på 135hk och 310nm blev ju som en ny bil genom hela registret men då är det turbo det är det som gör den stora skillnaden lite mer laddtryck över hela registret gör underverk för hur en bil känns

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
19 september 2021 · 2 214 Inlägg

Så är det. Eftersom det är just att spjället inte öppnar 100% på 140hk(tror det är 70 eller 75% max), så är det noll och ingen skillnad mellan 140hk och 170hk-modellerna i segmenten där man inte öppnar spjället fullt. Vilket jag vill påstå är under 98% av körningen.

Skillnaden kommer endast märkas dom få gånger man växlar ner, trampar fullt på gasen, och låter bilen varva ut.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 september 2021 · 13 742 Inlägg

Lucif3r skrev:
Så är det. Eftersom det är just att spjället inte öppnar 100% på 140hk(tror det är 70 eller 75% max), så är det noll och ingen skillnad mellan 140hk och 170hk-modellerna i segmenten där man inte öppnar spjället fullt. Vilket jag vill påstå är under 98% av körningen.

Skillnaden kommer endast märkas dom få gånger man växlar ner, trampar fullt på gasen, och låter bilen varva ut.

tyvärr är det ju så.  men visst ligger man på fullvarv blir det så klart skillnad sen ger det ju lite med själva optimeringen när man skiter i miljöaspekten utan fokuserar på max effekt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
LimpanLH
19 september 2021 · 9 Inlägg

Men hur gäller det med bränsleförbrukningen? blir det ens någon skillnad?

Lucif3r
19 september 2021 · 2 214 Inlägg

Försumbar, om du menar minskning. Ökning däremot? Ajjemen, om man trampar på gasen för att få ut dessa extra hästar wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang