Tjålburken VW T4 1.9TD

Köpte en transporter från 2000-talet blindo, den är som att åka vattensäng på vägen - elfel, dåliga bromsar, avgasröret är avslaget, en bärarmar måste lagas ... ja, det var vad jag hittade den första timmen med bilen så det kommer säkert mer. . . Det första som hände efter att jag parkerat bilen hos mig var att glödgningen slutade fungera, fortsättning följer.
  • 11 Följare
  • 2 665 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 september
oreggad
29 juni · 18 Inlägg

Tja, just nu i tankar på att det är bra och kul att fixa upp massa enklare problem, så jag tänker att det får bli en projekttråd ... se miss lyckandet, som en morot att fortsätta.

Egentliga målet är att få den besiktad så man kan tjåla runt i den lagligt, men slutmålet med bilen är att få den att se ut som israelisk gränspolis och faktiskt bli trevlig att tuffa runt i.

Är rookie på mek. men har pysslat om mina tidigare bilar och haft intresset +15år på egen maskin, så detta blir den första som faktiskt tas hand om i så dåligt skick. Men motorn tickar på mycket rent, jämnt och fint!

Inför besiktning:
[]Ta isär bromspaketet, smörja, borsta och byta/ta bort dåliga delar.

[x]Leta läcka på bromsslangarna

[/]Se över suspensionen & felsöka missljuden.

[/]Svetsa ihop avgasröret

M.m. planerat:
[/]lokalisera orsak & dämpa motorns vibration. (Edit: får gå på uteslutning genom enklaste bytet)

[x]göra rent bakom karossen där plåt går att ta av så avrinningen funkar som det ska (utomhusförvaring+karossinspektion)

[]få igång motortemp.mätaren

[]byta bussningar växelväljare

Mindre prioritet:
[/]mögelsanera kupén och rekonditionera plasten.

[]Leta mer tjuvström

[]Skissa och bygga upp en modul-inredning till skåpet som går att lyfta ur i sektioner.

[]slita ut och göra rent skåpdelen

Senast redigerat av oreggad (26 juli )

oreggad
30 juni · 18 Inlägg

Glodgningens säkring var kopplad till eftermarknadslarm (what the fuck), dragit ut larmet och satt i rätt säkring så funkade det. Förklarade även varför varningsljuset betedde sig illa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-b0424302493ce518be3a2fbf93dda806.jpg

Byttat olja idag och tvättat rent samt smörjt upp bakdörrens skena under tiden den tömde sig. Var några hekto grus på skenan.

Får nog byta motorkuddar också, obehagligt mycket vibration. Hann bara se en i förbifarten under bilen men konstaterade snabbt att den var ruskigt torr i gummit.

Senast redigerat av oreggad (30 juni )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
30 juni · 3 846 Inlägg

Det här hakar vi på!
T4 börjar bli mer och mer ovanliga nu, mest för att de rostat bort.
1.9 e ju en sparbössa också, om än ingen raket.
Börjar bli svårt med delar till dessa vagnar nu dock, på VW finns inte mycket kvar 😕

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
oreggad
30 juni · 18 Inlägg

Cuefa skrev:
Det här hakar vi på!
T4 börjar bli mer och mer ovanliga nu, mest för att de rostat bort.
1.9 e ju en sparbössa också, om än ingen raket.
Börjar bli svårt med delar till dessa vagnar nu dock, på VW finns inte mycket kvar 😕

Kul, då kör vi!

Noterat om delar big_smile börjar snegla efter alternativa lösningar till delar ... 700pixx för en bit gummi känns sådär. Finns dock enorma forum så får leta efter en guldåder för delar. Andrahands-bussningar lär ju inte vara mindre torra än vad mina är.
Inte ett rosthål eller skada i chassit!

Kommer dock lämna över denna till annan över vintern, han kanske är så fin att han tar ut motorn och byter kuddar åt mig. Om vindarna vill mig väl så blir detta finemang.

Senast redigerat av oreggad (30 juni )

oreggad
3 juli · 18 Inlägg

Dragit ner avgasröret nu, en del svetsjobb (ljuddämparens svets har lossnat, kattens svets har spruckit, röret mellan kat->ljuddämpare är helt av).

Funderar om det går att punktsvetsa massa småhål eller om man bara fördröjer problemen ett år?
Med ovanstående stycke i bakhuvudet så kanske det är klokast att dra helt nytt till ljuddämparen.

Ska kolla på växelspaken sedan också, var vansinnigt lätt att välja trean när ettan/femman skulle i.
Men den går att starta från trean fick jag lära mig, trogen dieselkraft! Haha...

No DPF = no problem.

Senast redigerat av oreggad (3 juli )

Bob-Miller
3 juli · 1 235 Inlägg

Åker själv T-4  2001 med 2,5 tdi..grym motor stark som fasen o pigg,haft flera nyare vw men dom känns som man plågar ihjäl,,2,5 orkar på låga fina varv..

oreggad
5 juli · 18 Inlägg

Ska slava några veckor nu så det blir lugna puckar ett tag.

Måste bara svetsa avgas, så är det klart! (Nåt som skulle tagit en timme för en annan tog mig hela natten, men fick arbeta med begagnade & svetsade delar ... aldrig rört en vinkelslip förr heller ... så grön är jag!)
Velar på vilken av systemen jag ska montera bara...
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-0804f04e1ec4cf8d2424dbaad1fa3eb7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-754b08fbaf706947b3d660d7f647248c.jpg

Tog mig för att tvätta underredet (var ju helt nersotat, odrägligt att få över sig senare ... rostskydd har släppt men ta mig fan frisk plåt), silikon-spraya gummin och felsöka lite när röret var nere.

Bob-Miller skrev:
Åker själv T-4  2001 med 2,5 tdi..grym motor stark som fasen o pigg,haft flera nyare vw men dom känns som man plågar ihjäl,,2,5 orkar på låga fina varv..

Här körs inget vrålåk, 1,9td är sömnig i jämförelse ... men det gillar jag! Känns jävligt stabilt!

Har du några råd eller tips gällande chassit eller dyl?
Mvh

Senast redigerat av oreggad (5 juli )

Bob-Miller
5 juli · 1 235 Inlägg

Nej,tyvärr första vw pickup ja äger,,endast kört usa pickup innan,men gillar folkan går otroligt billigt o funkar te de ja gör.

oreggad
26 juli · 18 Inlägg

Lite tankar om vibrationerna uti etern
(kanske någon har input);

Tittat på ett pikant problem (som även förklarar varför avgaset var av, motorn vibrerar kopiöst när den står på tomgång, 900 varv/min), utan att komma till någon slutsats. Bara att vibrationen stammar ifrån höger sida motorrummet, ej i kardanen. Över ~1700 varv så slutar motorn vibrera.

En rem (ej undersökt vilken) gnisslar i samband med start (drygt 10 sekunder), innan denna slutar gnissla så är varvmätaren ur funktion, sedan funkar denna fint.
Generatorremmen är slapp, studsar & har sig ... även lite gummi borta på ett spår, rimligen byter jag dessa i samband med nedan

Vevaxelns remskiva ska tydligen vara ett problem på VAGs 1.9d (AAZ, ABL), så min gissning är att denna bör bytas - nuvarande hypotes är att vibrationerna har sitt ursprung därifrån. Rent okulärt utifrån ser den dock inte dålig ut. Får gräva i det där en annan gång - nu ska jag slava några veckor igen...

Jaha ... vad har hänt förra veckan då?

Avgasröret färdigsvetsat, småhål så får svetsa igen mad men passerar besiktning om de inte börjar känna efter luftströmmar ... katalysatorn är i alla fall tät & den sitter på plats smile

Medan jag väntade på någon som pallade lyfta bakdelen av röret så tog jag mig för att gå igenom karossen fram, även frambalken fick sig en slipning där det fanns rost, numera ser den ut som den ska göra, vit och fin i framskärmarna, fogat skarvar så den ser lite mer "slick" ut.
Även lagt rostskyddsmassa på motorkåpan, en detalj som inte finns att köpa längre.

Tyvärr inga bilder att dela med mig av, återkommer med bilder om det är intressant...

Senast redigerat av oreggad (26 juli )

turbonova gillar en riktig burnout
26 juli · 1 165 Inlägg

Jag ser gärna bilder 😊 gärna på hela bilen.

oreggad
26 juli · 18 Inlägg

turbonova skrev:
Jag ser gärna bilder 😊 gärna på hela bilen.

Är ju rookie på detta med bilder och sociala medier (lever tattarlivet som dieseltjuck) så det är bra att du säger till big_smile

Kommer en panorering av den då.

turbonova gillar en riktig burnout
27 juli · 1 165 Inlägg

oreggad skrev:

turbonova skrev:
Jag ser gärna bilder 😊 gärna på hela bilen.

Är ju rookie på detta med bilder och sociala medier (lever tattarlivet som dieseltjuck) så det är bra att du säger till big_smile

Kommer en panorering av den då.

Perfekt 👍😊

oreggad
20 september · 18 Inlägg

Blev som det brukar bli, för lite tid. Livet kom emellan motivationen & görandet eller så har jag bara inte gjort nåt, men den finns kvar i mitt huvud att fixa. Har gjort den besiktad i alla fall, delmål klart.

Bromslampan lyste till följd av att bromsklossarna inte har någon elektrisk kontakt (som VW envisats med att ha som slitageindikator, men bara på vä.fram & hö.bak), tacklade detta med att sätta in ett stift i kontaktdonet som slöt kretsen - medan grannen renoverar en volvo B28 roll

Tills jag har tid att vara handgripligt på så letar jag lite på nätet (exempelvis varför den pinnar in bara kalluft när (till min förtret) reglaget är helt), inte hittat någon verkstadshandbok till motorn dock... Nästa steg är att byta rempaket & vevaxelhjul + växellådsbussningar m.m. så man inte behöver tänka att remmarna ska smälla av. Förhoppningsvis är det kassa remmar och hjulet som orsakar de vibrationer som uppstår vid tomgång.

turbonova skrev:
Perfekt 👍😊

Kom upp några bilder i albumet. Är ju inget utöver det vanliga, rätt mycket ytrost, men planerar att ta bort när jag har tid att ta av. Lägger upp en bild när jag klippt bort några personer som inte ville vara med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-d72a821e8b14778103dd55b561b0d635.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-8833d6f74bc697347884124908c6991b.jpg


Har dock rostat av & rostskyddat både skärmar, fronten & motorskyddet (8kg plåt under) samt målat om dessa. Snyggt med helvitt tycker jag.

Senast redigerat av oreggad (22 september )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang