Köpa eldriven brukis? Mina tips.

twin_cam Smålänning
6 oktober 2021 · 7 877 Inlägg

Har nu kört 4000 mil på 10 månader med elbil, här är hur jag gör.

Vill inte påstå att elbil är guds gåva till mänskligheten som många andra men vågar påstå att väldigt många som säger att dom inte kan ha en elbil p.g.a räckvidden m.m absolut skulle kunna det om de verkligen rannsakade sig själva och funderar över hur mycket dom egentligen kör.

Jag kör runt 4500-5000 mil per år, det går nog inte med en elbil tänkte jag.
Rannsakade mig själv och insåg att det längsta jag kör någorlunda regelbundet utan laddmöjlighet är 20 mil, alltså behöver inte bilen gå längre än runt 25-30 mil egentligen. Efter lite reserch kom jag fram till att batteristorleken delat på 2 är en rimlig uppskattning när man bedömer räckvidd och jämför bilar och i mitt fall har det visat sig stämma riktigt bra.

Först teori!
Ingen bil snabbladdar snabbare än vad laddaren kan leverera. Marknadföringstjafset med 10-80% på 20 min kommer du bara se på de riktigt feta laddarna från t.ex Ionity. Skåpet utanför Lidl levererar förmodligen inte ens en tredjedel, alltså tar samma laddning en timme där.

Du kommer inte ladda bilen på en stolpe på stan heller på 20 min.
Många puplika laddstolpar är märkta 22kW. I verkligheten är det väldigt få bilar som man ta tillvara full effekt i en sådan. Laddaren för dom sitter i bilen och är begränsningen. I det fallet är stolpe bara en glorifierad trefaskontakt med datastyrd strömbrytare i.

Och snälla! Håll isär enheterna. Laddaren levererar kW, batteriets kapacitet mäts i kWh. Har laddaren laddat med 50kW i en timme har du fått i 50kWh i batteriet. Har du laddat med 50kW i 30 min har du fått i 25kWh.

Laddkurvan är inte linjär. Ju längre laddnivån är i batteriet ju snabbare går laddningen, en bil som tar emot 150kW kanske gör det mellan 10-25%, sedan 125kW 25-45%, 100kW 45-60%, 70kW 60-75% o.s.v, vilket gör det väldigt ineffektivt att ladda mer än 70-80 procent vid långtur eftersom de sista 20% tar lika lång tid som de första 80.

Fördelar: Man behöver aldrig tanka. I normal körning om man har laddmöjlighet hemma är det bara att åka, behöver aldrig fundera på att stanna på macken.

-Ju saktare man kör ju mindre drar den, kör man i stan eller långsamma 70-80 vägar kan man mycket väl straffa ut WLTP-siffrorna.

-Sen går det tyst. Man blir en lugnare och mer harmonisk förare av det.

-Kul att köra, även motorsvaga känns pigga för att dom svarar så direkt på gasen.

-Blir som en sport att komma så långt som möjligt. Bra för strömmen är inte gratis heller även om det blir billigare.

-DTE (som kallas GOM på elbilar för Guess-O-Meter) är mycket mer exakt på elbilar. Stämmer nästan exakt på min bil iaf vilket gör att den går att lita på.


Nackdelar: Vad elbilskramarna än säger så är det inte samma flexibilitet. Det är stor skillnad på räckvidd på sommar och vinter, jag kommer runt 30 på sommaren och runt 20 på vintern när det är svinkallt. Även om åtgången på energi rent kW-mässigt för att värma kupén är ungefär samma så har man så mycket mer energi med sig i en fossilbil (nästan 10kWh per liter diesel) att det inte märks så mycket.

-Alla jävla appar. Hatar det. Krångel, lagg, dålig mobiltäckning, appen har uppdaterats och glömt alla uppgifter, du har loggats ut p.g.a inaktivitet, godkänna med bank-id... Allt är ett jäkla skämt, lägg av liksom. Jag vill blippa bankkortet och ladda. Eller en tagg, eller lillfinget, skiter egentligen i vad bara det är EN och endast EN sak som alltid fungerar överallt, iaf på snabbladdare. På stan kan dom göra som dom vill.

-Olika pris för olika kunder. Hos framförallt ett laddnätverk kan en kund betala 3,50/kWh och den bredvid 8:70.


Tips från coachen:
- Kolla vad det är för laddoperatörer i de städer du oftast är i och skaffa taggar/kort för dom. Jag jobbar i Oskarshamn och har familjen i Kalmar alltså har jag laddkort hos E-on (Oskarshamn) och tagg hos MER (Kalmar), detta för att snabbt kunna blippa igång en stolpe på stan när man har ett ärende, annars blir det inte av att man laddar.

-Om du bor i glesbygden: Kolla vart din avstådsmässigt närmaste snabbladdare är och skaffa en tagg för den. För min del var det påpassligt nog en 50kW E-on laddare i Högsby. Detta för att du alltid ska kunna fylla på, även om du har strömavbrott hemma och slut på batteri i mobilen.

-Skaffa inte större batteri än du behöver, större batteri tar längre tid att ladda, enkel matematik. Ett mindre batteri är också mer miljövänligt och billigare.

-Gå inte på snacket om att värmepump är guds gåva till mänskligheten. I södra Sverige är det mer eller mindre ett måste, men om det är jättekallt långa perioder (typ norrlands inland) kommer man inte ha nytta av den på vintern, den är inte på något vis mer magisk än den man har hemma och bilen kommer använda PTC (direktverkande el) för att värme kupén i svinkyla oavsett. Tänk på det som eltillskottet i värmepumpen du eventuellt har hemma. välj till om det inte är för dyrt, blir ju vår/sommar/höst även i Norrland men tro inte att den är magisk och räddar räckvidden i svinkyla.

-Bränn inte på mer än nödvändigt med laddboxen hemma. Använd grundskolematten, har du ett batteri på 50kWh finns det inte så mycket poäng med att brassa på allt vad tygen håller och låta bilen stå fulladdad hela natten, långsam laddning sliter mindre och det bästa är att mata på kanske 5kW och låta bilen precis hinna bli laddad eller kanske bara 90%, det kommer spara på batteriet.

-Batteriet kommer inte gå sönder av att laddas till 100%, det tar bara skada om det står länge med 100% i. Ibland är det istället bra att trycka in 100%, låta bilen stå en stund och låta BMS balansera cellspänningen, särskilt om man snabbladdar mycket. Batteriet är inte starkare än sin svagaste cell. Men ska man på långsemester är det bättre att inte ladda fullt innan utan låta det ha mellan 60 och 90% i sig typ.

-Du kommer inte elda ner hela kvarteret om du laddar med shucko. Kontroversiellt kanske, men kör på låg effekt, max 10A, och känn på kontakten efter någon timme eller två, är den varm så sluta ladda. Annars kör på. Fräs inte på med 16A, det är dömt att misslyckas. Jag har laddat shucko i 10 månader, varje dag och mitt uttag är i perfekt skick.

-Var inte rädd, elbilar är inget hokus pokus, snarare tvärt om. Kör du många mil kommer du spara massor av pengar att lägga på roligare saker än pendling.

-Gör hemläxan! En del bilar har trefas ombordladdare som tillval, ska du ladda snabbt på publika stolpar i stan är det ett måste. Vissa bilar har olika snabbladdningshastigheter att välja på. Snabbare är inte alltid värt det, särskilt inte om du kör mycket på landsbygden, där kommer du inte kunna utnyttja farten.

Skaffa bra laddvett! Bara för att du kan är det inte alltid uppskattat att koppla in sin bil överallt. Även om du akut behöver ström och är hos släkt eller vänner, fråga först!

Gratisladdare? Najs! Inte särskilt schysst att ockupera den varje dag flera timmar i sträck, då kommer en betallösning som ett brev på posten. Handla i affären som står för laddaren, om det nu är det, är ju också självklart.

Har inte haft några problem på långturer heller, man stannar vid en skapligt snabb laddare, bökar med det värdelösa appsystemet men när det väl är igång är i regel bilen färdig före dig om du ska äta något och gå på toa m.m.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Brådhis * Voff voff *
6 oktober 2021 · 10 279 Inlägg

Snyggt sammanfattat och intressant att läsa.

Trevligt att för en gångs skull läsa något nyanserat och realistiskt gällande elbilar. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
7 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Har nu kört 4000 mil på 10 månader med elbil, här är hur jag gör.

Skriva gärna lite kring hur du upplever det hela också. Du har sammanställt ganska mycket bra saker och rimliga tumregler, superbra. Fyll på lite om hur har det egentligen varit?  Hur fick du ihop ekonomin att köpa en mycket dyrare elbil? Hur mycket har bilen krånglat?! En bensinbil på 4000mil står ju inför tredje oljebytet, hur mycket har din bil behövts servas? Hur har du gjort alla gånger strömmen tagit slut? Ja, beskriv lite mer om livet, bra och dåligt.

Kommer du byta tillbaka till en tankbil eller ser du att detta är framtiden? Vad säger vänner och bekanta? Är det fler som köpt elbil efter att du tagit steget? Valde du rätt bil eller hade någon annan passat dig bättre med facit i handen? Jag vet att du läste på en hel del, men hur stor skillnad är det från vad du trodde till hur det verkligen blev?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
twin_cam Smålänning
7 oktober 2021 · 7 877 Inlägg

torpis skrev:

twin_cam skrev:
Har nu kört 4000 mil på 10 månader med elbil, här är hur jag gör.

Skriva gärna lite kring hur du upplever det hela också. Du har sammanställt ganska mycket bra saker och rimliga tumregler, superbra. Fyll på lite om hur har det egentligen varit?  Hur fick du ihop ekonomin att köpa en mycket dyrare elbil? Hur mycket har bilen krånglat?! En bensinbil på 4000mil står ju inför tredje oljebytet, hur mycket har din bil behövts servas? Hur har du gjort alla gånger strömmen tagit slut? Ja, beskriv lite mer om livet, bra och dåligt.

Kommer du byta tillbaka till en tankbil eller ser du att detta är framtiden? Vad säger vänner och bekanta? Är det fler som köpt elbil efter att du tagit steget? Valde du rätt bil eller hade någon annan passat dig bättre med facit i handen? Jag vet att du läste på en hel del, men hur stor skillnad är det från vad du trodde till hur det verkligen blev?

Kommer ju inte köpa något annat drivmedel igen för en brukis om inte världen blir upp och ner och det blir billigare att köra bensin eller dieselbil igen.
Framtiden? Ja, kanske. Tycker nog faktiskt räckvidden är ganska bra idag, det dom borde jobba med är nya material och slipa priset. Nya material minskar vikten och då ökar räckvidden av sig själv. Men sålänge bilarna promt ska ha hyperbilsprestanda och kräva att batterierna ska kunna leverera över 1000A stötvis så blir det svårt att använda något annat än Lithium-Kobolt av prestandaskäl. Framtiden ligger inte där utan i lätta bilar med mer modesta, kalla det tillräckliga, prestanda.

Valde rätt bil och valde rätt bil, hade inget annat val. Man får mätta mun efter massäck och för de pengarna jag hade fick man inte mer. Hade ju kunnat bli något annat i runt samma prisklass dock om fler hade gett mig offert på min gamla bil, deras förlust tänker jag. Tror inte jag hittat mer prisvärt faktiskt, Kona EV och Kina E-Niro med drag hade passat bättre, men dom kröp upp lite för långt i pris, och krävde mer och dyrare (!) service.

Är på gång lite intressanta bilar. Megane E-Tense, Astra-E Caravan och MG5, alla de tre är HETA kandidater med reservation för att MG är den enda jag med säkerhet vet kommer få ha dragkrok.

Ekonomibiten är intressant.
Bilen kostar ju givetvis mer i fasta kostnader. Med de milen jag kör dock blir det billigare i längden och framfötallt enklare att överblicka eftersom en fast kostnad är lätt att planera efter, och 100 mil kostar mig ca 200 kr (högt räknat, egentligen närmre 150) extra på elräkningen istället för 1000 kr på macken. Säg att jag laddar hemma för runt 700 och borta för runt 200 kr/månad istället för som innan att tanka för 2500-3000kr/mån, när dieseln kostade 16:50. Ladda borta-pengarna kommer bli mindre nu också när jag skaffat laddbox som faktiskt hinner trycka i tillräckligt med ström över natten att jag inte kommer behöva stanna vid en snabbladdare ibland.

Skulle egentligen velat ha en större bil, men vill ha något som går billigt och med normala däckstorlekar som man har råd att byta och någon har ju tyvärr bestämt att alla bilar ska ha så fånigt stora hjul, det gäller ju dock inte enbart elbilar utan mer generellt.

Min bil ska ha service var 2500:e mil, kostar runt 1500 kr, exakt vad dom gör verkar dom inte ens veta själva, men drivaxeldamasker, mönsterdjup och frysskydd i kylvattnet kollar dom i alla fall. Och byter kupéuftfilter. Första servicen vid 1250 mil blev gratis eftersom det inte fanns några serviceprotokoll.

Strömmen har aldrig tagit slut. Har aldrig ens haft direkt räckviddsångest faktiskt. Bara att köra. Tänker aldrig direkt på hur mycket batteri jag har i, men lär sig ungefär hur långt man kan köra. Ska man ut i obygden får man ju dock se till att man har lite mos i batteriet för det är ont om laddare i smålands glesbygd en bit från E22. Efter Scandic Hotell i Kalmar finns det faktiskt inte någon laddare alls förrän i Karlskrona ens om man tar E22.

Felen som varit på bilen har inte varit relaterade till att det är en elbil. Eldrivlinan har fungerat perfekt hela tiden oavsett väder.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Frodda
7 april 2022 · 42 Inlägg

Först teori!
Ingen bil snabbladdar snabbare än vad laddaren kan leverera. Marknadföringstjafset med 10-80% på 20 min kommer du bara se på de riktigt feta laddarna från t.ex Ionity. Skåpet utanför Lidl levererar förmodligen inte ens en tredjedel, alltså tar samma laddning en timme där.
Delar helt din åsikt, skulle säga 11kw, möjlightvis 22kw är vanligast.

Du kommer inte ladda bilen på en stolpe på stan heller på 20 min.
Många puplika laddstolpar är märkta 22kW. I verkligheten är det väldigt få bilar som man ta tillvara full effekt i en sådan. Laddaren för dom sitter i bilen och är begränsningen. I det fallet är stolpe bara en glorifierad trefaskontakt med datastyrd strömbrytare i.
Vad menar du med ta tillvara på full effelt ? För stunden finns det faktiskt en del bilar som tar emot 22KW och mer

-Ju saktare man kör ju mindre drar den, kör man i stan eller långsamma 70-80 vägar kan man mycket väl straffa ut WLTP-siffrorna.
Min upplevelse är att det är tufft straffa WLTP sifforna i snitt, framför allt för kylan här är under par månader.

-Blir som en sport att komma så långt som möjligt. Bra för strömmen är inte gratis heller även om det blir billigare.
Ska ju sägas att den direkt gensvaret på gasen gör ju inte det mindre skoj gasa heller.. :-)


Nackdelar
Vad elbilskramarna än säger så är det inte samma flexibilitet. Det är stor skillnad på räckvidd på sommar och vinter, jag kommer runt 30 på sommaren och runt 20 på vintern när det är svinkallt. Även om åtgången på energi rent kW-mässigt för att värma kupén är ungefär samma så har man så mycket mer energi med sig i en fossilbil (nästan 10kWh per liter diesel) att det inte märks så mycket.
Helt rätt

-Alla jävla appar. Hatar det. Krångel, lagg, dålig mobiltäckning, appen har uppdaterats och glömt alla uppgifter, du har loggats ut p.g.a inaktivitet, godkänna med bank-id... Allt är ett jäkla skämt, lägg av liksom. Jag vill blippa bankkortet och ladda. Eller en tagg, eller lillfinget, skiter egentligen i vad bara det är EN och endast EN sak som alltid fungerar överallt, iaf på snabbladdare. På stan kan dom göra som dom vill.
Jag tror att det kommer standarder, där laddarna känner igen bilen, bilen är ansluten till kort, automatisk debitering.

-Olika pris för olika kunder. Hos framförallt ett laddnätverk kan en kund betala 3,50/kWh och den bredvid 8:70.
[/b]
Detta är för vissa har abbonemang där du betalar en fast summa och lägre kWh pris och vissa kör rena priser där priset utgörs av Kw + abbonemangskostnaderna


-Bränn inte på mer än nödvändigt med laddboxen hemma. Använd grundskolematten, har du ett batteri på 50kWh finns det inte så mycket poäng med att brassa på allt vad tygen håller och låta bilen stå fulladdad hela natten, långsam laddning sliter mindre och det bästa är att mata på kanske 5kW och låta bilen precis hinna bli laddad eller kanske bara 90%, det kommer spara på batteriet.
Hur ser du bilar som leasas? Här behöver du per faktum inte tänka på batteriet då du lämnar tillbaka den om 3 år ?
Tibbert är bra sätt ladda på när elen är billig på natten, ange bara när det ska vara klart.



-Du kommer inte elda ner hela kvarteret om du laddar med shucko. Kontroversiellt kanske, men kör på låg effekt, max 10A, och känn på kontakten efter någon timme eller två, är den varm så sluta ladda. Annars kör på. Fräs inte på med 16A, det är dömt att misslyckas. Jag har laddat shucko i 10 månader, varje dag och mitt uttag är i perfekt skick.
Förstår inte riktigt resonemanget, det är inte uttaget det är kablaget som tar stryk pga. belastningen? Att installera en laddare och få dra av 50%... är inte en stor kostnad om du betalar 500 000kr för en bil.


Den absolut största bristen med elbilar, är dragkapaciteten!
Sverige är det land i världen med mest husvagnar.
Husbilar är inte långt efter.

Många börjar öka nu
Mercedes har 1800kg
Audi 1800kg
Tesla model X 2250kg
Hyndai 1600kg
Kia 1600kg
Polestar 1500kg
Volvo XC40 1500kg

Det kommer sakta upp här, avstånd + dragvikt behöver förbättras lite för det ska slå sig in som dragbil med smile


Men skoj, fler diskussioner kring elbilar här.
Har inte ägt en länge men kört elbil längre

Cupra Born "Elbil" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
7 april 2022 · 4 628 Inlägg

Håller med gällande laddaren, och det faktum att kontakten kan bli varm av din brödrost hemma så det är inte mycket att gå efter.
Kablarna i väggen däremot, de som går mellan elcentral och uttag? DÄR händer det grejer om man lägger hög belastning på dem dag ut och dag in, de är inte dimensionerade för det i de flesta hus.
Dessutom är det ännu högre risk om det är ett gammalt hus.
Grann-huset på vår gata, som är byggt 1979, klarar sig troligen bättre än svärfars villa från 1919, där all el är hemgjord.

För min del laddar jag bilen till 100% varje natt, men då jag kör minst 26 mil/dag och dessutom har bilen max 2 år så anser jag det vara ok.
De få dagar hittills på året när det varit riktigt varmt ute har räckvidden varit riktigt bra, och även långresor är förhållandevis enkla om man planerar lite.

Tog ut min bil 17e Januari, och den har gått 1720 mil hittills.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
twin_cam Smålänning
21 april 2022 · 7 877 Inlägg

Frodda skrev:
Du kommer inte ladda bilen på en stolpe på stan heller på 20 min.
Många puplika laddstolpar är märkta 22kW. I verkligheten är det väldigt få bilar som man ta tillvara full effekt i en sådan. Laddaren för dom sitter i bilen och är begränsningen. I det fallet är stolpe bara en glorifierad trefaskontakt med datastyrd strömbrytare i.
Vad menar du med ta tillvara på full effelt ? För stunden finns det faktiskt en del bilar som tar emot 22KW och mer

Jag vet inte om fler än Renault Zoe och gamla Tesla S och X med dubbla ombordladdare samt nya Megane e-Tech (och nissan Arya?)

-Ju saktare man kör ju mindre drar den, kör man i stan eller långsamma 70-80 vägar kan man mycket väl straffa ut WLTP-siffrorna.
Min upplevelse är att det är tufft straffa WLTP sifforna i snitt, framför allt för kylan här är under par månader.

Ja, men det går. big_smile

-Alla jävla appar. Hatar det. Krångel, lagg, dålig mobiltäckning, appen har uppdaterats och glömt alla uppgifter, du har loggats ut p.g.a inaktivitet, godkänna med bank-id... Allt är ett jäkla skämt, lägg av liksom. Jag vill blippa bankkortet och ladda. Eller en tagg, eller lillfinget, skiter egentligen i vad bara det är EN och endast EN sak som alltid fungerar överallt, iaf på snabbladdare. På stan kan dom göra som dom vill.
Jag tror att det kommer standarder, där laddarna känner igen bilen, bilen är ansluten till kort, automatisk debitering.

Ja, standarden finns. Varför den används så lite är det nog ingen som vet.

-Olika pris för olika kunder. Hos framförallt ett laddnätverk kan en kund betala 3,50/kWh och den bredvid 8:70.
[/b]
Detta är för vissa har abbonemang där du betalar en fast summa och lägre kWh pris och vissa kör rena priser där priset utgörs av Kw + abbonemangskostnaderna

Där är ju problemet. På mackarna har det alltid funnits en skylt där literpriset står, varför inte samma sak och sen göra reklam för sina abonnemang på plats? Jag har ju koll om jag har abonnemang, jag vill veta var det kostar "drop in" utan att kolla på deras hemsida.


-Bränn inte på mer än nödvändigt med laddboxen hemma. Använd grundskolematten, har du ett batteri på 50kWh finns det inte så mycket poäng med att brassa på allt vad tygen håller och låta bilen stå fulladdad hela natten, långsam laddning sliter mindre och det bästa är att mata på kanske 5kW och låta bilen precis hinna bli laddad eller kanske bara 90%, det kommer spara på batteriet.
Hur ser du bilar som leasas? Här behöver du per faktum inte tänka på batteriet då du lämnar tillbaka den om 3 år ?
Tibbert är bra sätt ladda på när elen är billig på natten, ange bara när det ska vara klart.

Bara ladda. Tycker såna där tjänster är lite sketcy, en laddbox har ingen aning om hur mycket batteri du har, hur stort batteri du har eller vad bilen tar emot, det enda den gör är att boosta effekten när priset är billigast och hoppas batteriet är litet nog att bli fullt (eller laddat till den nivån du ställt in bilen på). Det kan man lätt programmera in manuellt i många boxar om man har lite koll på tariffen själv. Finessen är dock att Tibber gör det åt dig kanske men det är inget hokuspokus och verkar ibland funka sådär.


-Du kommer inte elda ner hela kvarteret om du laddar med shucko. Kontroversiellt kanske, men kör på låg effekt, max 10A, och känn på kontakten efter någon timme eller två, är den varm så sluta ladda. Annars kör på. Fräs inte på med 16A, det är dömt att misslyckas. Jag har laddat shucko i 10 månader, varje dag och mitt uttag är i perfekt skick.
Förstår inte riktigt resonemanget, det är inte uttaget det är kablaget som tar stryk pga. belastningen? Att installera en laddare och få dra av 50%... är inte en stor kostnad om du betalar 500 000kr för en bil.

Allt beror på hur stor belastningen är. Det är kontaktytor som tar stryk, alltså dosor, kontakter och kopplingar. Man är ju själv ansvarig för skicket på sin elanläggning och är man osäker får man ställa ner effekten. Sen tål inte uttagen 16A kontinuerligt, då blir dom varma. Och är dom dessutom lite slitna och rostiga eller korroderade KAN det brinna. Och vad säger att man rakt upponer kan finansiera en laddbox när man lagt alla sina pengar på handpenning och köpt den dyraste bil man precis på gränsen hade råd med för 300k?


Den absolut största bristen med elbilar, är dragkapaciteten!
Sverige är det land i världen med mest husvagnar.
Husbilar är inte långt efter.

Många börjar öka nu
Mercedes har 1800kg
Audi 1800kg
Tesla model X 2250kg
Hyndai 1600kg
Kia 1600kg
Polestar 1500kg
Volvo XC40 1500kg

Ja kör man husvagn ofta så, men har man det behovet så är nog pengar inget problem. Finns ju rätt fräna husvagnar numer på runt 500kg med, det får ganska många elbilar dra idag wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
twin_cam Smålänning
29 augusti 2022 · 7 877 Inlägg

För update i tråden, väntar på min nästa bil.

MG5 electric med dragkrok.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Brådhis * Voff voff *
29 augusti 2022 · 10 279 Inlägg

twin_cam skrev:
För update i tråden, väntar på min nästa bil.

MG5 electric med dragkrok.

Kul! Den är man ju lite nyfiken på. smile Vad fick dig att välja just den?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
29 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Spännande!
Leveranstid?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
twin_cam Smålänning
1 september 2022 · 7 877 Inlägg

Brådhis skrev:

twin_cam skrev:
För update i tråden, väntar på min nästa bil.

MG5 electric med dragkrok.

Kul! Den är man ju lite nyfiken på. smile Vad fick dig att välja just den?

- Inte SUV
- Dragkrok 500kg (räcker långt)
- Ser ut som en vanlig bil inne i och ute.
- Tillräcklig räckvidd
- Bra pris/prestandaförhållande.

Finns bara ne elkombi till och den startar på dubbla priset. (Taycan)

Cuefa skrev:
Leveranstid?

Q4, säljaren sa oktober men förväntar mig inte före december.

Sålänge kör jag Skoda Pick-up 1,3 lol

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
twin_cam Smålänning
9 november 2022 · 7 877 Inlägg

Fått en bil, inte vad jag beställde, min vita MG5 blev en silver ZS.
Skaplig trevlig, räckvidden är så långt att det inte ens är en sport att åka iväg en bit längre...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Bosse-buss
16 november 2022 · 210 Inlägg

twin_cam skrev:
Fått en bil, inte vad jag beställde, min vita MG5 blev en silver ZS.
Skaplig trevlig, räckvidden är så långt att det inte ens är en sport att åka iväg en bit längre...

Grattis!

Senast redigerat av Bosse-buss (16 november 2022)

Wallander
16 november 2022 · 117 Inlägg

Bra tråd! Själv kör jag en vit MG ZS -22.

Cuefa Ain't no place like home...
19 november 2022 · 4 628 Inlägg

Nästa vecka hämtar jag förhoppningsvis min Cupra Born, så är strax tillbaks i elbils-träsket ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
clabbe14
19 november 2022 · 76 Inlägg

Cuefa skrev:
Nästa vecka hämtar jag förhoppningsvis min Cupra Born, så är strax tillbaks i elbils-träsket ^^

Vad hände med Skodan?
/Hälsningar Claes

Cuefa Ain't no place like home...
19 november 2022 · 4 628 Inlägg

clabbe14 skrev:

Cuefa skrev:
Nästa vecka hämtar jag förhoppningsvis min Cupra Born, så är strax tillbaks i elbils-träsket ^^

Vad hände med Skodan?
/Hälsningar Claes

Tog tjänstledigt från jobbet, och eftersom det var en personalbil fick jag dessvärre inte behålla den sad
Så nu blir det privatleasing istället.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
clabbe14
19 november 2022 · 76 Inlägg

Aha, det förklarar saken. Har uppskattat din "dagbok" med elbilen, bra att få lite rapporter om hur det funkar att pendla.
Lycka till med nya bilen.
/Hälsningar Claes

Cuefa Ain't no place like home...
21 november 2022 · 4 628 Inlägg

clabbe14 skrev:
Aha, det förklarar saken. Har uppskattat din "dagbok" med elbilen, bra att få lite rapporter om hur det funkar att pendla.
Lycka till med nya bilen.
/Hälsningar Claes

Kul att du gillat läsningen smile
Den kommer uppdateras när nya bilen e på plats 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang