Buick Electra 225, den mindre soffgruppen

Min nya soffgrupp! Nu i ett äldre format! :) Buick Electra 225 6-window pillarless 1963
  • 28 Följare
  • 5 830 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 oktober
Xebers76
6 september · 1 996 Inlägg

Märkte att motorn började hosta mer och mer. Kanske dags för en service? Vi börjar med tändstiften!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cc06a2544b9bec6d1e85ff9b7bad797f.jpg

Målade tändstift är väl inte det bästa lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-41c85a429daf95a185333ce38b8be90b.jpg

De var extremt sotiga. Då förgasaren är original så misstänker jag inte den. Tror mer på att den körts länge utan termostat har resulterat i allt sot.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c378ef8c2a085ecbb05ed49a4a9cbc5a.jpg

Det blir såna här svarta hål i marken efter bara 2 minuters tomgång lol lol lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4c22537fb949f6ddf6074cb046e59e74.jpg

Såg att en av tändkablarna låg emot gaslänkaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5fa2e4942791ac2ef197eadadf218f8f.jpg

På andra sidan har någon varit hungrig. Bara att inse att vi får köpa nya tändstift och tändkablar tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-83e3ae811a669ecd423430f606fd9a03.jpg

Motorn sitter långt fram på denna modellen. Det är för att golvet ska bli så platt som möjligt. Då just denna bilen inte har AC så betyder allt detta att det är mycket plats bakom motorn. Jag kan utan problem hänga av fördelarlocket och lägga det mellan fördelare och brandvägg. Riktigt smidigt tongue Lite annat än i exempelvis pappas Cheva 57 där man med nöd och näppe får in ett bladmått mellan fördelare och brandvägg lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4c6ad2ae2caa5b56dd4638c23a4eb54d.jpg

Vikterna rörde sig fint och båda fjädrarna ser bra ut. Vikterna kastar ut av centrifugalkraften vilket gör att gnistan skjuts tidigare allteftersom motorns varvtal ökar. Bränsle/luft-blandningen behöver en viss tid på sig innan den börja brinna och smäller av, denna brinntiden är densamma även när varvtalet ökar. Med anledning av det måste man skjuta gnistan tidigare när varvtalet ökar. Vi vill att bränsle/luft-blandningen börjar expandera och trycka ner kolven vid ca 7 grader efter övre dödläge. Sitter vikterna fast i bottenläget blir motorn extremt trött efter ca 1500 varv och även väldigt törstig. Jag beställde nya brytarspetsar, allt detta byter vi i ett kommande inlägg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6c16926ad9a208e24220421c5568692c.jpg

Här har vi en Rochester 4jet, en mycket enkel förgasare med väldigt få rörliga delar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-77fc1136eda94c317932628532a2edb5.jpg

Har sett att denna packningen läcker, så det kommer bli en renovering av förgasaren framöver.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f49cdf4b9275d5c792ad00bd45d1b02e.jpg

Här testar jag vakuumklockan på fördelaren. Har denna handpumpen från Biltema. Bara pumpa vakuum och se att det håller sig, och det gjorde det! smile Om denna läcker blir motorn åter igen törstig, men dock inte direkt märkbart trött. Klockan ger ca 20 grader tidigare tändning vid max vakuum och ingen extra tidigare tändning vid inget vakuum. Noll vakuum har man i klockan vid start, full gas och även tomgång om man har den kopplad på portat vakuum).
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-580d22eb3b8e7957b9f03d526f4689f9.jpg

Denna kallas för PCV, vilket står för positive crankcase ventilation. Den ser till att precis det den heter sker. Om det är övertryck i vevhuset så tillåts det att sugas in i motorn och förbrännas. Den ska enligt min Buick bok bytas ut vid varje oljebyte. Denna gången fick det bli rengörning med brakecleaner, den var helt frisk då ventilen rörde sig fint!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6325404319b5b5a997a74cad1a70fa24.jpg

Gav mig på att försöka ställa bränsleblandningsskruvarna med hjälp av vakuumklocka. Kopplade in den där servot tar sitt vakuum. Men porten (röd ring) är nog för nära insugsventilen då visaren på klockan bara skakade tongue Fick ställa det på hörseln istället. (skulle senare upptäcka att jag har problem med några lyftare)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9704cab0efb7eb5791bde09fa7e468dd.jpg

Anslutningen som denna slangen går till kan vi inte använda för att mäta insugsvakuum då den är portad, vilket innebär att den inte ger något vakuum när gasspjället är stängt, men kommer ge vakuum så fort man öppnar spjället något. (förutsatt att man inte skruvat in tomgångsskruven för mycket)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-635a2cbf45be933e5d5e786b2df5cc75.jpg

Såg att tändspolen läcker sad Dessa är oljefyllda så ja, de kan läcka lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5d77cc126381940ae1942a3201adffb3.jpg

Märkte att det skramlar i fronten. Det visade sig vara ringen runt lyktorna på förarsidan som satt riktigt löst. Var rädd att den skulle ramla av, så jag plockade av den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cfd4cdfa070f334190be11caac12df22.jpg

De flesta fästena var trasiga sad Får återkomma hit. Ni ser också att ena lyktan sitter snett. Skumt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-221e55fb05340162c8d4e2fee9c72bd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-176b64aa753e6195623ac409dd732f5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0be2f67ffac172f4ad46944a1376f183.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-33afd9d3d364317ed4fe2caeee94a263.jpg




--------------------------------------------




Här är jag ute och provkör när vi krånglade med soffan fram. Parkerar på Lidl, står där en stund. Startar och backar och ska köra frammåt.....
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-25fbe9cdc6b8aa922ded48b515e1a18f.jpg

Ja det är väl tur man har en stor V8 med 603 newtonmeter i vrid, kom hem iaf lol Denna bromsen låg på rejält!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d3848dfa049c185f7c07563fff882128.jpg

Vänta va. Det fattas en mutter här? Oo Kul att vi körde hem 20 mil såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-de6fecf9ec19c00c60dfe6280ddaba3b.jpg

Allting såg okej ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-060f41c31550c9bc3880cd9549131b26.jpg

Intressant sak som jag tror inte många känner till är denna armen som justerar ut bromsbackarna allt eftersom de slits. Ja ni har säkert sett den. Men visste ni att den bara justerar om man bromsar samtidigt som man rullar bakåt? Det står det i min Buick-bok iaf tongue Vet att det nämnts på ett av de senare avsnitten av Vicegripgarage när han fixar bromsarna på "Betty White".
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f8be62d2825e2080c2e675bd3caa2f12.jpg

Då allting såg okej ut blev hjulcylindern misstänkt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3cfc5836578bd048bc8bd78522d3d724.jpg

Det var hjulcylindern som nyper. Jag försökte göra rent den men blev inget bättre. sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-38d958bfa5aba5cd99101113ac655d80.jpg

Köpte en billig hjulcylinder från Kina, såklart jag gjorde! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ff5718618c9c425e5bba721e226be85f.jpg

Bytet skedde i mitten av Mars och i skrivande stund (början av September för er som läser detta långt senare) kan jag säga att det fungerat utan problem tongue
Måste ju bara flika in hur underbart det är att mecka med en bil som gått i Kalifornien, inga skruvar bråkar trots att de suttit där i 58 år!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cd82afce220d3392e5699b879b0d69ff.jpg

Haft problem med att pedalen för parkeringsbromsen känns stum och det bromsar bara på ena sidan. Tog av navkapseln på höger sida och en vikt ramla ut! lol (Ja denna bilen skakar mycket över 60) Här satt alla 5 muttrarna på plats iaf lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-48ff90ffd9c8d16d0bee9da789197c01.jpg

Följande är tyvärr dåligt fotograferat. Men jag plockade loss hela den sidans vajer med fästen och hölje.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-539a80c1f773f1343915f0232e63e3e4.jpg

Vajern hade rostat precis där den går in i plasthöljet. Mycket värme gjorde plasten mjuk och då släppte vajern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ee82afe8fd3af68d6e25b15913d28b74.jpg

Svårt för er att veta men här kan man se att jag kunnat dra ut vajern hela vägen utan problem. Smörjde vajern rejält och det har fungerat klockrent!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-442de45855aecf4a05a847d9243eb836.jpg



Allt för denna gång smile

Senast redigerat av Xebers76 (6 september )

vEight Baronen
6 september · 1 255 Inlägg

Öppnar choken som den ska? Såg på en av bilderna att den var stängd smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Xebers76
6 september · 1 996 Inlägg

vEight skrev:
Öppnar choken som den ska? Såg på en av bilderna att den var stängd smile

När jag köpte bilen fungerade det inte bra alls. Men efter smörjning och rätt justering så fungerar det perfekt! Två pump på gasen sen bara vrida om och han startar direkt och går bra kall. Har kollat choken med motorn helt uppvärmd och den står öppen.

Är väl en sån där grej som gärna är helt åt skogen på bilar som inte sköts ordentligt tongue

Vi kommer till detta i ett framtida inlägg smile

Senast redigerat av Xebers76 (6 september )

vEight Baronen
7 september · 1 255 Inlägg

Xebers76 skrev:

vEight skrev:
Öppnar choken som den ska? Såg på en av bilderna att den var stängd smile

När jag köpte bilen fungerade det inte bra alls. Men efter smörjning och rätt justering så fungerar det perfekt! Två pump på gasen sen bara vrida om och han startar direkt och går bra kall. Har kollat choken med motorn helt uppvärmd och den står öppen.

Är väl en sån där grej som gärna är helt åt skogen på bilar som inte sköts ordentligt tongue

Vi kommer till detta i ett framtida inlägg smile

Va bra 🙂 På min hade nån pillat med choken så den var felmonterad 😄

Elbilar kan dra åt helvete.
Kimzan
19 september · 6 Inlägg

Kul projekt kul med lite små pill.  Vad är det oss dö skallar till att  köpa Amerikansk skit tongue

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 september · 13 154 Inlägg

Kimzan skrev:
Kul projekt kul med lite små pill.  Vad är det oss dö skallar till att  köpa Amerikansk skit tongue

Vi är många som drabbas av den "sjukdomen"!! Haha!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Van G20 "CRUISAREN" (1988)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Xebers76
8 oktober · 1 996 Inlägg

Choken rörde inte sig sådär enkelt som den ska. Det var trögt och den blev kvar på fel ställe osv. Lösningen var att smörja här med WD40.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b0039a1dcc751c56d7e6436db4b94757.jpg

Man kan justera hur mycket bränsleblandningen ska "fetas" till när motorn är kall (hur mycket chokespjället stänger helt enkelt). Den graderingen ser man här. Ställde den i grundläget tillsvidare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9888ea430997937b86223b56401de770.jpg

När man startar en kall motor behöver gasspjället vara öppet lite extra för att motorn ska orka gå. Detta fungerade inte alls, med andra ord hade jag löjligt låg tomgång med kall motor och lite väl hög tomgång när den var varm. Det visade sig att grejerna var felmonterade. På bilden sitter allt rätt monterat igen. Delen med grön pil sitter ihop med axeln som chokespjället sitter på. Denna följer med andra ord motorns temperatur, vrids medsols när motorn svalnar och moturs när motorn värms upp. Delen med röd pil drar i ett stag som ställer den ökade tomgången.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2a0761a6e1f6963dfdd0750d986a8e81.jpg

En närmre titt! Graderingen (vit pil) är i vägen för skruven (röd pil) vilket gör att gasspjället inte kan stängas. Med hjälp av skruven kan man finjustera hur mycket extra tomgång man vill ha. Graderingen kan inte röra sig om man inte rör på gasen, det är därför delarna på förra bilden inte bara är EN del utan TVÅ. Detta innebär att man måste trycka till gasen innan man startar motorn kall (om den varit varm) så allt hoppar rätt. Det innebär också att när man startar en motor kall och den får stå och värma upp så kommer choken att justera bränsleblandningen efterhand som motorn värms upp, men tomgången sänks inte förens du trycker till gasen. Det är helt enkelt för mycket friktion mellan graderingen och skruven vilket innebär att bimetallen som justerar hela chokesystemet inte hade orkat flytta på delarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-00a6aef3979013fbe24d4b77bae75caa.jpg

Med den funktionen fixad var det dags för lite service igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dde3d64eb0f81cc3b8af658ef79d578c.jpg

Finns massa åsikter om vad som är bäst, men det spelar ingen roll för detta hälldes i och kördes med hela sommaren tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-90033c858b8eee8ee87338a522fa9813.jpg

Styrsnäckan hade en hel del spel i sig, vilket är justerbart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-70b6be628f62370b546de925c2e863db.jpg

Mutter lossad helt just denna gången, man behöver inte ta bort den. Hade jätteproblem att hitta en insex som passade i justerskruven. Det slutade med att jag slipade till en som numera bara passar här tongue Justerar man för långt in nyper styrningen, speciellt om det är slitet. Problemet är att det är slitet i mitten av rattvarven där man är mest. Det blev bättre iaf. Har justerat 3 gånger till under sommaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f2ee0f78ba99ca812609daa7ee9db705.jpg

Plocka ut brytarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5275873d5c261f51c587044dbcf88a8f.jpg

Och man skulle ju kunna säga att det var dags att byta tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-35901e41934168065f7e492046c20d8e.jpg

Här ser ni då fördelaren. Som jag sagt innan har det varit problem med lite misständningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-db81028b721be9efa287aef31ee3524f.jpg

Denna kabeln satt inte så bra. Den nyps fast av en metallbygel. Klämde till den med en polygrip och nu satt den bra! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4a4e1beb2ba57bac364c0f403ad1a209.jpg

Här har vi då nya fina delar från Amerika, vilket antagligen betyder Kina.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0aef1a49816eada9863ef3e2d80481c5.jpg

Monterade allt i fördelaren igen och försökte justera men hur jag än gjorde blev det inte rätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3e3e4346f690b75e5bca01bfc2fc95a6.jpg

Insåg att fördelaren får åka ut istället, nu kan man verkligen se vad man gör!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-624279953bf2debb48cc31bb006fa069.jpg

Fick inte till justeringen nu heller så det var dags att kolla riktigt nära på detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-adfc05022b430c38e3fcbe99ba414d86.jpg

Här sitter brytarna monterade på fördelaren. Grön ring är justerskruven, den är skruvad i botten. Trots detta öppnar inte spetsarna (klacken ligger på en nock så allt stämmer där). Ja något är fel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8b3deb33c2a3fa6b4bfc861aa5f760d3.jpg

Här har jag tagit bort justerskruven och fjädern vilket möjliggör ännu mer justermån och nu ser man att spetsarna öppnar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b8f6ab8f6d0a4742edc8355c6c89bd80.jpg

Det hela slutade med att jag filade bort material på klacken. Och då funkade det tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f1df5f2eb03a3570231be6fc87190c6f.jpg

Dags att plocka fram dessa roliga grejer tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7d56681418b58a8365ba3f9078947cb5.jpg

Den skarpsynte ser att jag kopplat stroboskopet på passagerarsidan av motorn. Just Nailhead-motorerna är lite baklänges så cylinder 1 är faktiskt här tongue Det är ju iaf inte så illa som Ford lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0c94ea98546d9e1a2e532334699d02a3.jpg

Vakuumslangen till fördelaren kopplas bort och pluggas, eller ja, viks tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fb0136bd3afeed3c7f096ec96aafe403.jpg

Om vi tittar på instruktionerna så ser vi att just denna bil ska ha 12 grader initial tändning. Det betyder att varken vikterna eller vakuumklockan har ändrat på tändvinkeln. Detta kallas även för grundtändning. Bilar med "syncromesh" (synkroniserad manuell växellåda) ska ha 5 grader istället då man kan belasta motorn på riktigt låga varv med manuell låda. En automat släpper helt enkelt upp varvtalet, det är därför det skiljer. Vi ser också något som heter "dwell angle". Dit kommer vi härnäst.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d2f9df5fa9bf636c4663709b3af0686d.jpg

När jag monterade brytarspetsarna så justerade jag med bladmått till 0.4mm, en bra siffra som alltid fungerar. Så med det gjort så borde motorn starta om fördelaren åkt på plats precis som den satt innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fd92eb0b11417e4900e191c7f93d2861.jpg

Med motorn startad så justerar vi laddvilkeln (dwell angle). Detta är under hur många grader brytarspetsarna är stängda, med andra ord under hur många graders rotation på kamaxeln som tändspolen laddas upp. Detta är ett mycket mer exakt sätt att justera brytarspetsar än att ställa med enbart bladmått. Justeringen görs med en insexnyckel igenom luckan i fördelaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1628e2163994cc8d1ba0c7ba04ea3983.jpg

Ett sådant instrument är enkelt att koppla in. Den negativa kabeln till jord och den positiva till negativ på tändspolen. Med motorn igång ser vi laddvinkel på instrumentet och det behövde justeras något. När man kört 100 mil kan man mycket väl behöva justera en gång till. Jag har fått justera 3 gånger under sommaren. Man märker det eftersom när klacken på brytarna slits ner och laddvinklen ökar så skjuts gnistan senare, detta gör att motorn får ett högre avgasljud och tappar hästkrafter. Denna justering påverkar tändvinkeln så det är viktigt att göra detta först.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e881e13029b3dbefbaf68e5bea3754a4.jpg

Nu justerar vi tändvinkeln!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7baa6df4e85e74658bcf75b116acacc9.jpg

På denna bilen är det lätt att se som tur är. Graderingen är 0  5  och 12 grader. Strecket på svängningsdämparen ska hamna på 12. Det är viktigt att hålla tomgången låg så inte vikterna kastar ut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6dfb3c38d7155c777eeb163c15aab874.jpg




Bilen gick inte bättre tyvärr, den misständer ibland och går perfekt ibland, helt utan något sammanhang med väder eller temperatur. Vi får pausa med detta tillsvidare. Nu letar vi elfel istället! Jippi! smile sad




Kablarna till bromsljuskontakten ser inte glada ut. Fick tag på en ny kontakt med kabel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f178c6cd8c1f6facb83f4ce1cbca3b97.jpg

Detta skulle visa sig bli ett riktigt äventyr....
Det är kabelbrott någonstans, det är därför det går extra kablar överallt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-937102bbd9b725175796792ae8acdfd6.jpg

Blev så att jag tog bort alla extrakablar och började mäta mig fram. Plusmatningen har gått av någonstans inne i en kabelstam, det innebär att jag drar en ny. Men det är avbrott på ett ställe till och det visade sig vara en lurig en tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-86646a634e33f6d3a960c183fc6e5454.jpg

I motorrummet finns två sådana här kontaktstycken som går till varsin kompis såklart. Problemet är att de sitter i en gummibit som har svällt med åren och börjat trycka isär kontakterna. Stiften når knappt varandra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c388bad8934850a3f2f532e8e4048319.jpg

Lösningen blir att slipa bort material så man får in kontakten längre. Dessa kontaktstycken har inget lås som nyare bilar har.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3610cf5fb672b8e43521c88cbdfda739.jpg

Med det avbrottet löst så var det bara plusmatningen kvar att fixa. Den special-lösningen som satt där innan gjorde samma sak som jag kommer göra nu. Skillnaden är att jag inte tvinnar och tejpar, jag monterar dessutom en säkring!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c313e82d4146fe618f01204112a963f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2838a3ecba86d2d321864ef989ec548d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9f7289875bbe09a708b295ef65f4a081.jpg

När jag var under brädan letade jag efter vassa plåtkanter som kabelstamen ligger emot. Jag hittade tre ställen. Kapade upp slang och la emellan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3c8a4b25c6b8edf26fac4bbc54af1894.jpg


Några dagar gick och jag fick paket! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f1f556a94ec08055580d2cf35c631a41.jpg

Äntligen en vingmutter istället för en vanlig mutter tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-df35a40a2ca30299d81106ab1ed3a796.jpg

Kollade gapet på alla tändstift och de stämmer med min bok.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5bc78113441748bf1ddd3d57d801dd8f.jpg

Nytt och gammalt ser lite olika ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-62da8da8474ac21c8d56dc93e15751b8.jpg

När det gäller tändkablarna så flyttade jag över några av gummihattarna då det gamla passade bättre, men själva kablar och stift till dessa är det nya smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-037663b3d55ba1010e9c42bfda7b5521.jpg

Fick även ett till paket! Detta är faktiskt köpt hos en firma som jobbar med enbart Cadillac. Dessa delarna är samma på en 63 Cadillac och 63 Buick. Brytarspetsarna är tydligen original som legat i låda i alla år.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-89370cc428098beda5fa6446f9941faf.jpg

Den gamla tändspolen åker ut! (sparar den dock)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4a289790c1ae748ee468031a0df345c0.jpg

Smörjer kamnockarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-91f0cecddbd954df209473135d25c6f9.jpg

Grundjustering av de nya (fast gamla) brytarna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2aad23e0455f24040019b9b9a44fba6d.jpg

Ny tändspole för bilar med resistor (vilket denna är, viktigt att få det rätt)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6e4c0600c5eeabf937cb8561ffe93965.jpg




Tror ni motorn gick bra nu? Nope, ingen skillnad alls....



Tankade 98 istället för 95 (detta var innan den nya bensinen som kom i Augusti) bara för att testa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d4fc470e522835ce54dba48a1357b54d.jpg

Åkte en runda och det verkade fungera!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-44e5fddce485aeaadfb626167da14434.jpg

Tills det inte gjorde det! sad sad sad Evigt krångel!
Vi hade vid detta tillfället monterat brytarlös tändning på pappas Cheva 57 och det fanns därför delar över. Jag tog hans gamla tändspole och brytarspetsar (dessa delar fungerade på pappas bil så om de inte fungerar på min så har vi benat ut mera vad som inte är felet iaf)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ed11bd223fc93cf024aecfada60bcd96.jpg

Det gjorde inte skillnad alls. Hade isär allt igen och såg detta! Den där sladden som satt dåligt som jag klämde till hade inte någon kontakt, det var kabelhölje hela vägen! Överlycklig att jag hittat detta så fixar jag det och ger mig ut på en provrunda igen!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4b71163a1404e13421f90578749be59d.jpg

Ja ni kan ju gissa..... Det fungerade inte. Så jag gjorde en ny kabel, inte snygg men det är garanterat kontakt! Detta löste inte heller problemet skumt nog.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1647cb9ecf3f7a2d74bd9a3a2ec8544d.jpg


Jag var lite lagom frustrerad vid detta laget. Bilen gick bara sämre hela tiden. Nu var det så illa att om den fick för sig att gå illa så hostade motorn så mycket att det knappt gick att komma upp i 50km/h. Jag har bytt ut allt i tändsystemet, men det blir bara långsamt sämre. Jag testade att mäta på kabeln som matar tändspolen med motorn igång och såg där 12volt vilket borde vara ganska rätt med tanke på att det är ett resistorsystem men med en modern generator.


Så vad var felet? Ja det löste ju sig tillslut som tur var, men det får ni veta i ett kommande inlägg! Gissa på nu bara! big_smile

Xebers76
onsdag 16:23 · 1 996 Inlägg

Här är jag ute och åker och motorn går så fint så! Stark och inga misständningar alls! Hur löste jag det? Ja det är lite av ett äventyr, dags att djupdyka!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-62e1c31a8018fc9665c9688abe32e044.jpg

En ytterligare del som blev över från pappas bil när den byggdes om till brytarlöst var en resistor. Min Buick har resistorn inbyggd i en kabel någonstans i kabelstammen. Det jag gjort här är att jag har dragit en kabel från plus på batteriet till resistorn som sedan går vidare till en knapp inne i kupén och som till sist går till tändspolen. Originalkabeln till tändspolen har jag kopplat bort och tejpat. Bilens egna elsystem matar inte längre tändspolen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-514222fca6702f19f924dee01097a069.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-17afd329e8c37c7fad78066dd87dcf10.jpg

Glad över att jag äntligen kan köra med bilen så fick denna lösning sitta där ett tag. lol Men tillslut måste jag ju sätta ihop allt ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cb6fbee04068cb625fb025b5affa509f.jpg

Lagom tills nu hade ett nytt fördelarlock och en ny rotor kommit med posten. Jag hade misstänkt dessa delar tidigare och beställt dem, men problemet var ju inte där. Dock byter vi dessa delarna ändå såklart! Notera att jag också köpt en till vingmutter, den förra hade fel gänga tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ab3c42b6d8cc90511acc81b49b8c28aa.jpg

Gamla rotorn och fördelarlocket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ca7e4e10ff5605b7c9751694c4d8384f.jpg

Nya fina delar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1fcbfb3f142c40c08b0163180521a9eb.jpg

I min värld kändes det ganska självklart att det är kabeln från tändningslåset till tändspolen (kabeln med inbyggd resistor) som det är något fel på. Min lösning är därför att dra en ny och att då använda den externa resistorn som blev över från pappas bil. Som ni ser här på bilden är det klippt och klistrat bakom tändningslåset, det är bytt till ett universal någon gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4e972c4315188558e916ad73947ef55f.jpg

Vi kommer behöva dra två nya kablar från tändningslåset och dessa ska igenom brandväggen. Jag har här en bit bensinslang. Jag klippte av en bit på ca 5 cm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-13bedf9f7a8308ef1a80f89c0117b7aa.jpg

Bredvid bromsservot finns ett hål som vi sätter slangen i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f558dd1457f431372b708859a5bb93dc.jpg

Från insidan ser det nu ut såhär. På detta sätt riskerar man inte längre att brandväggen skär hål på kabeln. Denna kretsen är inte avsäkrad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fabfb5691a21fd3a4e1fa519ebf6560e.jpg

Här har jag monterat resistorn på brandväggen. På vänster sida har vi två sladdar, en till tändspolen och en till startläget på tändningslåset. Den sistnämnda har som uppgift att ta bort resistorn ur kretsen under tiden man kör på startmotorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f1a205a3e8661c2c8ce07236166211d9.jpg

Den sista kabeln nu på höger sida som går till tändningslåset, denna gång till läge "1" (finns många olika namn på detta) som betyder den läget nyckeln är i när motorn är igång. Med allt detta fixat borde väl motorn gå bra?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dc1de02a7ad40f5533450fd8cff5b2ad.jpg



Jag hoppade in i bilen fylld av förväntan! Men den startar inte!! sad Jag låter tändningen vara på och tar fram multimetern. Det är bara 1 volt till tändspolen! Vad är det som händer?

Tycker att det börja lukta bränt och ser att resistorn glöder!! Ja den lyser verkligen! Stänger av tändningen igen snabbt och får sätta mig ner och tänka en stund.

Efter att ha funderat en stund så inser jag att den enda anledningen till att resistorn skulle kunna glöda är om den på något sätt når jord. Det finns bara en komponent i hela kretsen det skulle kunna vara och det är startmotorn, eller snarare solenoiden. Men startmotorn funkar ju klockrent?

Jag väljer att testa koppla ur kabeln till startmotorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e01c70bd2246f2d6f274106e18a177bd.jpg

Nu vrider jag på tändningen igen och denna gången glöder inte resistorn och jag har 12 volt till tändspolen. Vad i all världen är det som är fel?!?!

Efter att ha studerat kopplingsschemat ett tag inser jag att denna bilen inte kan ha ett universellt tändningslås, strömmen går bakvägen igenom startmotorn och kortsluter resistorn. Original tändningslås har mycket fler utgångar som håller kretsarna ifrån varandra och förhindrar att detta kan ske. Bilen fungerade förvisso när jag köpte den och körde hem 20 mil även om den misstände lite om man tryckte till gasen ordentligt. Kan solenoiden ha börjat jorda mer allt eftersom? Jag har för lite kunskap om hur dem fungerar för att våga svara på det.

Jag kände mig inte alls sugen på att jaga fatt på rätt tändningslås så jag gjorde en specialare tillsvidare! (som en parantes kan jag nämna att jag kopplat mig på det högra relät då försök nummer ett med det vänstra relät påvisade att just det relät var trasigt, detta är ett oanvänt relä)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-26d27f8c1e0e1812abd677b3e348f4d6.jpg




Efter detta fungerade bilen äntligen! big_smile big_smile big_smile

Jag monterade senare ett relä från TE istället då jag inte riktigt litar på Biltema.




För att försöka förklara vad som händer med alla kablar så blir det nu några fina elscheman som jag ritat i Paint big_smile



Här ser vi hur det ska se ut original på en Buick Electra 1963. Den runda ringen är tändningslåset. Strömmen kommer in från batteriet via "B". Jag som användare väljer sedan var jag vill skicka strömmen. "2" är direktmatningen till tändspolen för att slippa resistorn när startmotorn jobbar. "1" är läget "på" alltså där nyckel befinner sig när motorn är igång. Här matas tändspolen med hjälp av en sladd med inbyggd resistor, detta läge matar även massa annat som exempelvis bakrutevärme och torkarmotor. "S" är en krets enbart för startmotorns solenoid. "A" står för accessories och gör oftast samma sak som "1" men utan att mata tändspolen. Meningen med denna funktionen är att kunna ha igång bilens elsystem men inte själva motorn. Tändspolen blir förstörd om man matar den med ström men aldrig startar motorn så spolen får ladda ur. Den är oftast ett steg bakåt från "nolläget". "G" står för ground och är en jordpunkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ba4b73e10c1808ee76b61c66cebfdbbd.jpg

Någon har bytt tändningslås, antagligen för att det varit utslitet. Ett universal har använts, dem har inte alls så många stift att välja på som original. Detta är normalt sett inte ett problem, men på just denna bilen är det ett problem. Bilden visar hur jag kopplade in allt när resistorn började glöda. Om inte startsolenoiden jordar så är inte detta ett problem, men min gör det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f553ad7fec0c4fa243d0c392d8e1065e.jpg

Denna bilden visar vad som hände. Om man följer det gula strecket nerifrån och upp så kan man se vilken väg strömmen tog när nyckeln är i läge "1". Den svarta kabeln blir nu utsatt för ström som går på fel håll då startmotorns solenoid leder till jord. På original tändningslås hade startmotorn ett helt eget stift och behövde då inte dela stift med tändspolens direktmatning som då var ensam på stift "2".
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a2d5ae91ca4ee09a10255b5f86309d36.jpg

Min lösning blev ett relä för att hålla isär kretsarna. Startsignalen "2" matar både startmotor och drar magneten i ett relä. Reläet har en egen matning från batteriet som nu ger direktström till tändspolen vid startförsök. Den numera slutna kretsen (relä, vid startförsök) kan inte längre nå startmotorn och kan därför inte gå bakvägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3d955caf3c0e0a0ef1d67cbf7845eeee.jpg


Det blev ett långt äventyr att få bort misständningarna men man lärde sig mycket på vägen big_smile


Jag har en lite halvt tråkig parantes. Jag lägger ungefär samma energi på denna projekttråden som jag gjorde på den till min Caprice (den rullande soffgruppen). Problemet är att denna tråden inte har i närheten lika många läsare, enbart 27 personer följer denna tråden. Det tar mig väldigt lång tid att göra inläggen, få bort alla små stavfel och även att få det intressant och utbildande. Då intresset är så litet för denna tråden kommer jag inte lägga samma energi på inläggen framöver utan det blir mer samlad information om vad som händer med bilen, och även fler stavfel.

Eller vad säger ni läsare?

Senast redigerat av Xebers76 (onsdag 16:35)

vEight Baronen
onsdag 17:43 · 1 255 Inlägg

Skönt att få ordning på ett problem 🙂
På många startmotorer sitter det en utgång på solenoiden som ska ge 12v till spolen under startögonblicket.
Relälösningen är bra. Ett annat alternativ är att sätta en spärrdiod mot startmotorn från resistorn så den inte matar startmotorn efter start.

Kör på, det är trevliga uppdateringar 😃👍

Elbilar kan dra åt helvete.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang