Rädda en 525ix E34

Jag har på ett oväntat sätt blivit ägare till en BMW 525ix E34 och efter att ha funderat vad jag ska göra med den, så har jag bestämt mig att göra i ordning den, så den iaf blir körklar och kan bli godkänd hos bilprovningen, sen får vi se vad som händer... Bilens tidigare ägare tyckte inte det var lönsamt att reparera den, så den var nära att bli reservdelsbil eller att sluta sina dagar på skroten. Då bestämde jag mig tillsammans med min son, att vi absolut skulle "Rädda en 525ix" Bilderna visar hur bilen ser ut idag. Det finns dock ett par särskilda orsaker till mitt intresse; 1. -Jag har tidigare ägt två ix-bilar tidigare och har en speciell relation till den bilmodellen, eftersom den ena var min första BMW-upplevelse. 2. -Dessutom är det så att jag en gång för ca 18 år sedan köpte och importerade denna bil till en bekant. Därefter har bilen körts, mest kortare sträckor av ägaren och hans familj fram till 2013, varefter bilen stått avställd i garage tills 2021. Fortsättning följer...
  • 30 Följare
  • 4 445 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 oktober
caworldwide
14 april · 11 Inlägg

Jag har under åren haft ett par ix-modeller, en 325ix och en 525ix Touring.
Tyvärr är de sålda för länge sedan, men nu när jag lyckats komma över en 525ix -93, med en intressant historik, då kan jag inte låta bli att bli sugen på nytt!
Denna bil har en intressant historik, som jag ska återkomma till senare.
Bilen som tidigare ägare, inte tyckte var ekonomiskt lönsam att reparera, var väldigt nära att bli reservdelsbil, slaktobjekt, eller rent av hamna på skroten och sluta sina dagar som ett rektangulärt ihoppressat metallpaket!
Nej tänkte jag! ...så nu finns det ingen återvändo. Efter att ha läst Bilsports artiklar om att rädda en M5:a E34, tänkte jag att Nu ska jag rädda en 525ix!

caworldwide
12 juli · 11 Inlägg

Ja, nu har bilen äntligen kommit hem på min gård och nu börjar snart det spännande jobbet med att få upptäcka i vilket skick bilen egentligen är!https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132625/132625-8491540567dd9ad5ff488edfc09e81a8.jpg

caworldwide
28 juli · 11 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132625/132625-a9b9a7c3744da7ab7fa1afd63fe7274e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132625/132625-39e73626fb018ecd1c94c471ea119aa1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132625/132625-c75e7f49552b4e10f1fd31ee6bbc077b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132625/132625-3c0c2bf8030d53ccf373e67d47147fef.jpg

Jaha, nu har bilen kommit upp på några ramper så vi kan titta närmare på vad som döljer sig på undersidan. Jag tror nog det vi kunnat se hittills var som väntat, med något undantag. Här kommer listan över de "senaste upptäckterna"
-Rostigt avgassystem, rostiga bromsskivor, bakre stötdämpare slut. Att bränsleledningarna var upprostade med ett litet droppande läckage precis ovanför avgassystemet, kanske inte var väntat, men som tröst kan vi konstatera att det typiska roststället på E34:or runt tanklocket, samt bakskärmarnas nederkant mot bakstötfångarna, klarat sig nästan helt utan rostangrepp(!) Dessutom var alla dörrarna i ganska OK skick, utan annat än ytlig rost. Bakre stötfångaren åkte av på en gång, då vi såg att bilen pga av sitt ix-utförande, förmodligen har fått prova på offroadkörning med närkontakt med någon stubbe eller sten. Här ska vi testa om plastlagning fungerar (?)
Lite senare ska vi demontera framskärmarna och se vad som döljer sig därunder. Vad som dock kunnat konstaterats, är att trösklarna fått rostskador, både i framkant och i bakkant. De ser hyfsade ut på mitten, men vi får se. Dessutom har båda dräneringspluggarna i golvet under framsätena lossnat och resulterat i två stora rosthål. Här blir det svetsning. Fortsättning följer...

caworldwide
3 augusti · 11 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132625/132625-d66a52ea80fac192725939502af55725.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132625/132625-c1eae71486466b11d97ab621995be6ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132625/132625-d748b97e9491f0292aa49c0e5bd56ecc.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/133/132625/132625-58f6c2c98d2d00835d241416a02c19bd.jpg



Idag har vi provat på plastlagning som ett sätt att försöka få ordning på den spruckna stötfångaren, men också för att slippa köpa en ny för kanske drygt 3000:-. Det är iaf värt ett försök och på köpet kanske man lär sig en ny teknik, som man kan ha användning av senare. Vid en snabbkoll med en plåt- och lackverkstad, kan de naturligtvis fixa detta, men till en kostnad av ca 2000-2500:- Här skulle det ju bli en fråga om man ska köpa ny stötfångare eller laga den gamla. Nu när vi gör detta själva, kommer vi ju i ett annat läge. Stötfångaren hade ett par ordentliga sprickor i högra hörnet, samt en rejält spretig spricka i mitten ovanpå. Den senare var jag nästan orolig att det inte skulle gå att få ordning på.
Det finns säkert flera produkter att använda för plastlagning, men det ska nog vara en produkt som är avsedd för ändamålet, inte vilket annat lim som helst. Jag antar att resultatet med ett felaktigt lim, kanske blir att det ser ut att fastna och ser OK ut när man är klar, men sedan är nog risken stor att det spricker, lossnar och därmed har man bara jobbat i onödan.
Vi skaffade en plastlagningsprodukt som heter Teroson EP 5055 och är en (dyr) tvåkomponentsprodukt som måste blandas och som sen är långsamhärdande, så att man hinner applicera limmet och justera lagningen, utan att det smäller till och allt har härdat på 5 minuter. Här ska man ha ca 3-4 h på sig och för att bli hållbart ska det sen helst härda tills nästa dag. Om man är ovan vid såna här jobb, finns det instruktionsfilmer på Youtube att studera innan men går igång.
Vi började med att rengöra sprickorna med förtunning och se om de går att passa ihop igen, sedan slipade vi av baksidan av det spruckna partiet, varefter vi blandade ihop lagom mängd med limmet, applicerade detta på sprickan och tryckte ihop det. Det är dock oftast nödvändigt att fixera lagningen med tape, limklämmor, några tvingar och någon träkloss för att det ska härda i rätt position. På den ena sprickan, där vi hade slipat baksidan, gjorde vi även en förstärkning, bestående av tunn glasfiberväv som mättades med lagom mängd med limmet. Sedan var det bara att låta torka och hoppas på det bästa...
Efter drygt ett dygn kollade vi resultatet och faktiskt såg det rätt hyfsat ut, sprickorna var täta, efter att limklämmor, tvingar och tape tagits bort. Givetvis hade limmet runnit ut i skarvarna och var stenhårt. Här blir det till att slipa och spackla och slipa igen. Förhoppningsvis ska det gå att få till en lackeringsbar yta såsmåningom.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
4 augusti · 3 847 Inlägg

Det här ska bli spännande att följa!
IX-bilarna börjar bli ovanliga 👍

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Stortag
6 augusti · 271 Inlägg

"inte tyckte var ekonomiskt lönsam att reparera"
Nej usch så kan man inte säga om en e34. Den har under en längre tid varit min absoluta favoritkaross. Detta skall absolut följas!

BMW 525i (1995)
Jdmboy96
6 augusti · 182 Inlägg

Tufft 😁 hade gärna velat rädda en e34a 🤩

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
caworldwide
25 augusti · 11 Inlägg

Då bilen tyvärr inte har aluminumfälgar, har vi under en tid hållit ögonen öppna efter en uppsättning passande sådana. Det hade ju naturligtvis varit trevligt att ha en sats original alu-fälgar, men då denna bil kräver en helt annan offset än en normal E34, så blev det inte lika lätt längre. Tror att originalet har ett ET runt 55-57 eller liknande, medan en vanlig E34:a brukar ha ET20, men av en händelse lyckades vi komma över en uppsättning originalfälgar, så då var det bara att passa på. Tyvärr saknades två centrumkåpor, men efter koll på eBay så hittade vi sådana också.

caworldwide
25 augusti · 11 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132625/132625-808d7649975aeafdf58f576e7422835a.jpg

Såhär ser originalfägarna ut i dimension 7½x16 och efter en koll ser vi att det står ET54.
Alternativt borde en snygg E46-fälg i 16", 17" eller 18" kunna passa någorlunda, men inte från en vanlig E34, då de tar i skärmkanterna och hjulhusen fram när man svänger.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
26 augusti · 3 847 Inlägg

Snyggt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
Ahrle
26 augusti · 23 Inlägg

caworldwide skrev:
Jag har under åren haft ett par ix-modeller, en 325ix och en 525ix Touring.
Tyvärr är de sålda för länge sedan, men nu när jag lyckats komma över en 525ix -93, med en intressant historik, då kan jag inte låta bli att bli sugen på nytt!
Denna bil har en intressant historik, som jag ska återkomma till senare.
Bilen som tidigare ägare, inte tyckte var ekonomiskt lönsam att reparera, var väldigt nära att bli reservdelsbil, slaktobjekt, eller rent av hamna på skroten och sluta sina dagar som ett rektangulärt ihoppressat metallpaket!
Nej tänkte jag! ...så nu finns det ingen återvändo. Efter att ha läst Bilsports artiklar om att rädda en M5:a E34, tänkte jag att Nu ska jag rädda en 525ix!

Underbart! Tyvärr är det alltför ofta ekonomin som styr bilars öde. Man får ibland strunta i vad det kostar, och istället värdera glädjen i bilen man älskar.

caworldwide
6 september · 11 Inlägg

Som några tidigare bilder tydligt visat, så var bränsleledningarna i mycket dåligt och mer eller mindre sönderrostat skick.
De främre rören var i rätt bra skick, men ju längre bakåt, ju mer rost fanns det. Tryckledningen hade redan ett synligt läckage, så den beslutade vi att byta ut mot en färdigböjd originalledening. Vid montage av denna, visade det sig två saker; först att även returledningen bitvis också var i rätt dåligt skick och att den tredje ledningen för ventilation, även den var ganska anfrätt.
Att få bort de väl fastsatta rören och ihoprostade rörklammerna, var en ganska tidsödande procedur. När detta väl var klart, återstod att försöka få dit det färdigböjda originalröret. Det var lättare sagt än gjort, eftersom vi inte hade tänkt behöva demontera hela bakvagnen, utan hellre ville https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132625/132625-ccad173241d040eac541e0734e144f23.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132625/132625-325bf0d1e2e03225ffd9338f7fb8a6ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132625/132625-b129221344fd47a8f39ffde20e3b7587.jpg
försöka få dit röret runt de trånga vinklarna i bakpartiet. Det såg tröstlöst ut ett tag, men sedan lyckades vi får dit det. Eftersom de två andra rören också behövde bytas, åtminstone bitvis, så blev vi lockade av tanken att hitta en mer lättarbetad lösning. Resultatet blev att helt enkelt skaffa ett lättböjligt kopparrör i samma dimension och forma de två återstående rören efter det tryckrör vi just monterat. Dessutom kunde vi inte motstå frestelsen att använda skarvnipplar och bara byta ut de bakre delarna av retur- och ventilationsledningen. När vi sedan jobbat ett tag, såg vi att detta var betydligt enklare och mer lättarbetat. Efter att alla rörklammer och skruvar var bytta och alla skruvhål i bilens bottenplatta fått sina M4-gängor rekonditionerade, kunde vi konstatera, att nu var alla rostiga rör utbytta.

caworldwide
8 oktober · 11 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132625/132625-be36ef21691d028d1760bcdc577da39e.jpg
Hösten är redan här och det går inte så fort som vi tänkt från början, men här har vi i alla fall kört en kort sväng med bilen efter att bilen fått nya bränslerör, slangar och även filterhållare, som även den var upprostad. Motorn går och inget bränsle läcker - Hurra!
Sedan har vi också passat på att provmontera en av de AZEV-fälgar som vi kommit över. Dimensionen är 7,5x16, ET 30, som kommer från en E46 3-seriebil. Breddar lite mera utåt, jämfört med original, men ändå inte så mycket att det tar i någonstans. -Tror det funkar. Detta är ju en fälg med riktigt 90-talsstuk! -Vad tycks?
IX:en är ju lite högre i fjädringen, så det blir att vänja sig med detta utseende, eller frestas av en omgång sänkfjädrar. Vet inte, men det lär visst ha funnits M-Technik chassi även till denna modell. -Är det någon som vet var man kan hitta sådana fjädrar?
Nu förbereder vi för att riva ut framstolar och matta, för att börja svetsa ett par hål som finns i golvet under framsätena (Där det har suttit ett par gummiproppar, som lossnat och släppt in saltvatten)...Återkommer.

Jdmboy96
9 oktober · 182 Inlägg

Spännande🤩

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang