Volvo 740 går ej efter fuktigt väder

Linus744
15 oktober 2021 · 4 Inlägg

Hej jag har ett problem med min Volvo 740 -88 med en B230f som gått snart 31 000mil. Var ute får någon dag sedan i fuktigt väder. Märkte att den börja bluddra när jag körde över en vattenpöl. Tänkte att fördelarlocket inte var riktigt tätt. Men sen när jag är på väg hem så blir det värre. Den började gå på två cylindrar och sedan så dog den. Rullade sedan in på en mindre väg för att försöka starta den. Den startade som vanligt men bluddrandet var kvar. Sedan gick den på alla fyra cylindrar resten av vägen hem. Den stod ute hela natten tills dagen därpå klockan åtta då jag skulle starta den. Den startade och gick i en sekund innan den dog. Samma sak hände två gånger tills den vägrade starta. Numera när man vrider på nyckeln så hör man ibland att den tänder på en cylinder en eller två gånger.
Har gjort rent fördelarlocket, bytt tändkablar samt kontrollerat att tändspolen är hel. Har inte haft mycket tid att felsöka då jag är upptagen om dagarna.
Någon som har någon idé vad som kan vara fel? Svar uppskattas.
Mvh, Linus

Volvo 744-883 "Lågmilarn" (1988)
Steff240
16 oktober 2021 · 1 018 Inlägg

Hur stor vattenpöl snackar vi? Vanlig pöl på vägen eller halvmeterdjup....?

Vatten i fördelaren var min första tanke men det har du ju kollat. Testa att dra isär kontakstyckena till svänghjulsgivaren och tändmodulen på vänster innerskärm och spreja i lite kontaktsprej.

Linus744
16 oktober 2021 · 4 Inlägg

Provade att spruta kontaktspray i kontaktstycket till svänghjulsgivaren och tändmodulen och det funkade! Han startade normalt och gick på alla fyra cylindrar. Tack så himla mycket för hjälpen!
Mvh, Linus

Volvo 744-883 "Lågmilarn" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang