Srs-lampan lyser, ha dit motstånd, släcks lampan automatiskt då?

Synvilla
16 oktober 2021 · 5 Inlägg

Har en Volvo S60 där den förbannade srs-lampan lyser. Så tanken är att koppla in ett motstånd. Kommer lampan slockna automatiskt eller måste man ta bort den med en dator? Gäller airbagen under sitsen eller om den sitter bredvid.

Senast redigerat av Synvilla (16 oktober 2021)

granadadr
16 oktober 2021 · 7 286 Inlägg

jag hade tagit ut felkod å ev fixat felet,, är ju ej säkert det är så farligt dyrt smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Synvilla
16 oktober 2021 · 5 Inlägg

granadadr skrev:
jag hade tagit ut felkod å ev fixat felet,, är ju ej säkert det är så farligt dyrt smile

Att det inte är så dyrt att fixa airbagen?

ottorb
16 oktober 2021 · 320 Inlägg

lampan kommer inte slockna automatiskt får radera felkoden

Synvilla
16 oktober 2021 · 5 Inlägg

ottorb skrev:
lampan kommer inte slockna automatiskt får radera felkoden

Kommer det att gå att radera koden, eftersom att den är permanent?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 oktober 2021 · 17 468 Inlägg

Tja, får du dit ett motstånd av rätt typ så bör lampan slockna efter i värsta fall 30 minuters körning. SRS övervakas av bilen hela tiden och är mycket nitiskt mot out-of-spec. Därav denna möjlighet. Prova det först. Rekommenderar dock att du fixar airbagen. Krockar du och airbagarna inte löser ut som de ska kan bilen bli utsatt för en teknisk undersökning. Framkommer det att du mixtrat med SRS-systemet kommer försäkringsbolaget glatt att neka ersättning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
16 oktober 2021 · 7 286 Inlägg

är ganska vanligt att kontakten bak i airbagen släpper,, gjort det på 2 av mina bilar,, smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 oktober 2021 · 17 468 Inlägg

granadadr skrev:
är ganska vanligt att kontakten bak i airbagen släpper,, gjort det på 2 av mina bilar,, smile

Någon specifik kontakt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mew
16 oktober 2021 · 2 157 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tja, får du dit ett motstånd av rätt typ så bör lampan slockna efter i värsta fall 30 minuters körning. SRS övervakas av bilen hela tiden och är mycket nitiskt mot out-of-spec. Därav denna möjlighet. Prova det först. Rekommenderar dock att du fixar airbagen. Krockar du och airbagarna inte löser ut som de ska kan bilen bli utsatt för en teknisk undersökning. Framkommer det att du mixtrat med SRS-systemet kommer försäkringsbolaget glatt att neka ersättning.

Men det verkar vara givaren under passagerarsätet, som känner av om någon sitter där eller inte. Just det är väldigt vanligt på bland annat BMW E39, hade det på en som jag ägde ett tag. Då installerade jag ett sådant motstånd. Det simulerar att någon sitter där, så att vid en eventuell krock löses passagerarens airbag alltid ut. Därav ingen inverkan på säkerheten. (Hade varit värre om den simulerade ett tomt säte, så att airbagen inte lösts ut även om någon suttit där. Det hade inte varit OK.)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2021 · 17 468 Inlägg

Mew skrev:

Hybrid_ skrev:
Tja, får du dit ett motstånd av rätt typ så bör lampan slockna efter i värsta fall 30 minuters körning. SRS övervakas av bilen hela tiden och är mycket nitiskt mot out-of-spec. Därav denna möjlighet. Prova det först. Rekommenderar dock att du fixar airbagen. Krockar du och airbagarna inte löser ut som de ska kan bilen bli utsatt för en teknisk undersökning. Framkommer det att du mixtrat med SRS-systemet kommer försäkringsbolaget glatt att neka ersättning.

Men det verkar vara givaren under passagerarsätet, som känner av om någon sitter där eller inte. Just det är väldigt vanligt på bland annat BMW E39, hade det på en som jag ägde ett tag. Då installerade jag ett sådant motstånd. Det simulerar att någon sitter där, så att vid en eventuell krock löses passagerarens airbag alltid ut. Därav ingen inverkan på säkerheten. (Hade varit värre om den simulerade ett tomt säte, så att airbagen inte lösts ut även om någon suttit där. Det hade inte varit OK.)

Okej. Det köper jag rakt av. Men TS vet väl inte vilken givare som lagt av? Det kan man bara avgöra med hjälp av att läsa felkoder? Förvisso kan man sätta in ett motstånd på olika ställen och på detta sätt komma fram till vilken airbag som felet ligger i. En något krånglig metod. Som kanske kräver felkodsradering lik förbannat för att säkerställa rätt sensor.

Jag vill att ingen skriver vilket motstånd som ska appliceras för att systemet ska vara i balans. Vi ska inte uppmuntra till att manipulera detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Synvilla
17 oktober 2021 · 5 Inlägg

Jag har varit till Volvo, och det är själva airbagen som behövs bytas ut.
Och ingen behöver skriva vilket motstånd det ska vara, det vet nog den som tar åt sig jobbet. Men att slänga ut 6200 på en ny airbag, njaaaaa. Får se hur jag gör. Vela som sagt veta om lampan slocknar, inget annat.

Brådhis * Voff voff *
17 oktober 2021 · 10 277 Inlägg

Lampan slocknar inte med mindre än att felkoden raderas med hjälp av "dator".

Att göra bilen strömlös och/eller laga felet släcker inte lampan. Varken direkt eller efter 30 min.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang