Typa om en Volvo Tl 389

Wintherman
15 oktober 2021 · 3 Inlägg

Hej,
jag undrar om någon vet om man kan typregistrera om en gammal militärlastbil från 1956 till en husbil eller lättare lastbil?
Den är ombyggd till husbil men inrett skåp.
Men jag är tveksam om den väger så mycket som reg beviset säger. Tjänstevikt 8 460 kg.
Kan man besikta om den och få den kontrollvägd och ändring i reg beviset?
Kan känner mig helt ny på sådant här och har inte byggt om bilar förut.

Mvh
Håkan

uhlin
16 oktober 2021 · 2 831 Inlägg

Då totalvikten är mycket mer än 3.500 kg så går det inte och regga om den till lätt lastbil, husbil går ju bra och regga den som.

Du kan regga om den till personbil klass 2 och köra den på b körkort om du haft körkortet sen tror det är 1996 eller nåt sånt. Och då får du inte varit av med körkortet under denna tid.

Mossan1
16 oktober 2021 · 2 752 Inlägg

Volvo TL 389.
Visst är det den man kallade "Viking"?

Jag hade själv en Scania 55 enkelaxel från -62 relativt nyligen och den hade tjänstevikt på över 7t med tippflak.
Så det stämmer nog med 8.5t då Vikingen är större än Scania 55'an även som enkelaxel.

Men lätt lastbil (< 3500kg) blir den aldrig.
Husbil är möjligt.

Hur det blir med skatt osv då som omreggad, vet jag inte.

Wintherman
16 oktober 2021 · 3 Inlägg

Hej,
tack för era snabba kommentarer.
Ja det är en Viking.
Riktigt gullig får jag säga.

Jag har en tysk som vill köpa den för bra pris men de har någon körkortsregel som gäller över och under 7,5 ton.
Så då tänkte jag om man kunde väga om den på
något vis.

Under 3,5 är nog inte möjligt.
Man byggde nog rejält på den tiden ;-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241407/241407-d9bd00e110551a17b0b283ae2ab85bca.jpg

uhlin
16 oktober 2021 · 2 831 Inlägg

Tjänstevikt var 8460 kg och det är vad bilen väger olastad inkl. förare beräknad på 80 kg.... Inte riktigt säker på kg på förare men nånstans där.

Så komma ner till 7500 kg är helt omöjligt.

Steff240
16 oktober 2021 · 1 005 Inlägg

Vill du ta reda på vad den väger så åk till någon närbelägen grusgrop eller större avfallsanläggning för där brukar det finnas välkalibrerad fordonsvåg. Ta med en påse bullar så får du säkert låna den 1 minut.

uhlin
16 oktober 2021 · 2 831 Inlägg

Steff240 skrev:
Vill du ta reda på vad den väger så åk till någon närbelägen grusgrop eller större avfallsanläggning för där brukar det finnas välkalibrerad fordonsvåg. Ta med en påse bullar så får du säkert låna den 1 minut.

Fast nu visste han ju redan vad tjänstevikten är, frågan var ju om han kan regga om den till lätt lastbil eller möjligen 7500 kg. Och det funkar ju knappast då den väger 8460 kg olastad.

Mossan1
17 oktober 2021 · 2 752 Inlägg

Den är väl ombyggd i skåpdelen, eller hur?
Den kan ju ha varit annorlunda utrustad när tjänstevikten sattes.

En vägning avslöjar ju om den kan typas om betydande.  Den kan ju faktiskt också vara TYNGRE nu, beroende på hur den var beskaffad före bodelen.

Wintherman
17 oktober 2021 · 3 Inlägg

Tack för tips om vägning. Undra om det går bra med en kanelkrans oxå ;-)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 oktober 2021 · 13 669 Inlägg

som sagt det är ju skit samma vad den väger den kommer aldrig ner i 3.5ton 

men personbil klass 2  och antingen körkort före 96 eller c-kort
polarn har en dubbeldäckar buss som är personbil klass 2.. blivit ett jävla liv på polisen när han ligger i 120 med den :-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang