Min MB laddhybrid äter upp bakdäcken i innerkant

tommywa
17 oktober 2021 · 3 Inlägg

bytte vintersulorna till sommar och 50 mil senare fick jag en punktering. När bärgaren kontrollerade skadan ser han att bägge bakdäcken är nedslitna till kärnan i innerkant. Däckhotellet säger att de kontrollerat däcken innan de skiftade så ngt måste ha hänt, men vad?
bilen måste ha säckat ihop ordentligt så att bägge bakhjulen vinklats inåt, men som sagt hur?
Detta kunde ha slutat väldigt illa, har självklart kontaktad MB men de påstår att det är mitt fel!!!!

Utmarks-Loke
17 oktober 2021 · 5 809 Inlägg

Har du gjort hjulinställning och fått uppmätt vad du haft för hjulvinklar?

tommywa
17 oktober 2021 · 3 Inlägg

jadå, ni behöver tänka bortom det. funderar på om hjulinställningen bak sker med ett hjul i taget eller bägge samtidigt. det uppmätta felet indikerar bägge samtidigt, så är det så man gör på en merza och isf har den funktionen gått sönder?

Utmarks-Loke
17 oktober 2021 · 5 809 Inlägg

Du har ju inte ens berättat vad för bil du har, utom att det är en Mercedes laddhybrid. På de större modellerna med bakhjulsdrift är bakhjulen helt separerade, Hur det är på småmodellerna med framhjulsdrift vet jag inte.

tommywa
17 oktober 2021 · 3 Inlägg

c 300 e kombi

Marcus_89 Biltokig elektriker
17 oktober 2021 · 3 352 Inlägg

Om de är slitna innerst så pekar hjulen utåt i framkant. Kört med mycket last eller mycket släp? Men antar att det är nivåreglering bak så att bilen alltid håller samma höjd.

Vad sa de som gjorde hjulinställningen? Var hjulvinklarna fel?

Brådhis * Voff voff *
17 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

Om hjulvinklarna vore så dåliga att du kör ner däcken genom både mönster och corden på 50 mil så skulle bilen vara i det närmaste okörbar i högre fart.

Så där är någonting i historien som inte stämmer... Troligen var däcken rejält dåliga redan när dom lades på men det noterades väl inte av däckbytarna.

Men hur ser sommardäcken ut som suttit bak? Dom borde ju kunna ge en indikation på hur illa det är. Är dom helt normalt slitna har ju någonting hänt senaste 50 milen, men det borde du ju märkt.

Hur långt har bilen gått? När gjordes hjulinställning senast? För att vi ska tänka bortom det enda som egentligen påverkar det du råkat ut för är inte ett rimligt alternativ...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
18 oktober 2021 · 7 198 Inlägg

tommywa skrev:
c 300 e kombi

Hur många mil har bilen rullat?
Finns många länkar och leder med gummibussningar som kan slitas och bli glappa i bakvagnen.
Min E-klass körde jag 37.500 mil med utan att den slet bakdäcken snett, trots att jag aldrig gjort någon 4-hjulsmätning med justering.
För mig låter det som heeeelt orimligt att slita ned däcken till corden på 50 mil om bilen uppträder normalt.
Jag har mycket svårt att tro på det du skriver.

viccoA
19 oktober 2021 · 3 109 Inlägg

Fel Toe sliter däck snabbt!

uhlin
19 oktober 2021 · 2 831 Inlägg

viccoA skrev:
Fel Toe sliter däck snabbt!

Jo, fast inte på 50 mil... Nåt stämmer inte.

viccoA
19 oktober 2021 · 3 109 Inlägg

uhlin skrev:

viccoA skrev:
Fel Toe sliter däck snabbt!

Jo, fast inte på 50 mil... Nåt stämmer inte.

Jodå, visst kan det slita så fort om det står rejält fel.

Brådhis * Voff voff *
19 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

viccoA skrev:

uhlin skrev:

viccoA skrev:
Fel Toe sliter däck snabbt!

Jo, fast inte på 50 mil... Nåt stämmer inte.

Jodå, visst kan det slita så fort om det står rejält fel.

Men då bör det märkas på bilens köregenskaper... Rejält!

Kan något ha hänt vid däckbytet? Att man tryckt till något som gjort att toe förändrats plötsligt och påtagligt? Fast som sagt, det borde trådskaparen ha känt , för bilen borde blivit lömsk i hög fart då...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
viccoA
19 oktober 2021 · 3 109 Inlägg

Brådhis skrev:

viccoA skrev:

uhlin skrev:

Jo, fast inte på 50 mil... Nåt stämmer inte.

Jodå, visst kan det slita så fort om det står rejält fel.

Men då bör det märkas på bilens köregenskaper... Rejält!

Kan något ha hänt vid däckbytet? Att man tryckt till något som gjort att toe förändrats plötsligt och påtagligt? Fast som sagt, det borde trådskaparen ha känt , för bilen borde blivit lömsk i hög fart då...

Kan vara någon upphägningsdetalj som blivit böjd vid en trottoarkant, en bussning som är helt sopslut, bilen kan varit krockad och ramsne med bristfällig lagning etc.

Jannex
10 november 2022 · 3 Inlägg

Tjena, jag har oxå en c300e kombi 2020 snart 4000 mil och min höger bakdäck hade slitit som fan på insidan och nu har jag upptäckt att vänster bakdörr är trög att öppna. Börjar undra om bilen är för vek för sin tyngd.
Ska in på verkstad i december.

Janneutanb
11 november 2022 · 7 267 Inlägg

Jannex skrev:
Tjena, jag har oxå en c300e kombi 2020 snart 4000 mil och min höger bakdäck hade slitit som fan på insidan och nu har jag upptäckt att vänster bakdörr är trög att öppna. Börjar undra om bilen är för vek för sin tyngd.
Ska in på verkstad i december.

Köpte du bilen ny? Annars kanske den varit krockad tidigare .

Jannex
11 november 2022 · 3 Inlägg

Janneutanb skrev:

Jannex skrev:
Tjena, jag har oxå en c300e kombi 2020 snart 4000 mil och min höger bakdäck hade slitit som fan på insidan och nu har jag upptäckt att vänster bakdörr är trög att öppna. Börjar undra om bilen är för vek för sin tyngd.
Ska in på verkstad i december.

Köpte du bilen ny? Annars kanske den varit krockad tidigare .

Det var en helt ny bil jag köpte

granadadr
11 november 2022 · 7 268 Inlägg

Jannex skrev:

Janneutanb skrev:

Jannex skrev:
Tjena, jag har oxå en c300e kombi 2020 snart 4000 mil och min höger bakdäck hade slitit som fan på insidan och nu har jag upptäckt att vänster bakdörr är trög att öppna. Börjar undra om bilen är för vek för sin tyngd.
Ska in på verkstad i december.

Köpte du bilen ny? Annars kanske den varit krockad tidigare .

Det var en helt ny bil jag köpte

kan vara för vek ja,,   vet att ex Granada är veka/mjuka, hissar man upp den på ett hjul går det ej att öppna dörrar  wink

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
11 november 2022 · 1 366 Inlägg

Har du samma et och bredd på vinterfälgarna, och däcken?
Det kan vara så att själva däcket tar i typ en fjädertallrik eller något stag om de kommer längre in är sommardäcken

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Jannex
11 november 2022 · 3 Inlägg

KSI-Garage skrev:
Har du samma et och bredd på vinterfälgarna, och däcken?
Det kan vara så att själva däcket tar i typ en fjädertallrik eller något stag om de kommer längre in är sommardäcken

Det var på sommardäcket som däckverkstaden påtala att nått inte står rätt till när jag var och satte på vinterdäcken för min den.

torsen
11 november 2022 · 7 198 Inlägg

Du har inte, vad jag funnit i tråden, berättat hur långt däcken körts.
Nu har jag visserligen inte sett dina däck, för på 50 mil är det praktisk taget omöjligt att slita ner ett däck till corden.
Jag misstror däckhotellet, som nog missat att de monterat de utslitna däcken utan kontroll.

Men - skulle vara intressant om du återkommer i tråden - efter att du låtit montera nya bakdäck och gjort en 4-hjulsmätning.

B t w så slet jag ner mina Dunlopp Duraband på under 100 mil på min nyinköpta Morris Cooper i ungdomligt oförstånd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang