Subaru Forester nivåskillnad efter byte stötdämpare

Brådhis * Voff voff *
18 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

faceliftSG skrev:

Brådhis skrev:

faceliftSG skrev:
Så skulle det kanske kunna vara om det inte vore för att alla bilar av min modell har samma höjd som min hade innan bytet av dämpare. Ingen Forester av min modell har så låg nivå. Vilket sannolikt betyder att detta inte har med nivårrglering att göra. Frågan kvarstår då vad felet är.

Du har nog inte riktigt förstått hur dom funkar:

Utan nivåreglering: Endast fjädrarna bär upp bilens vikt, stötdämpare agerar bara just stötdämpare.
Med nivåreglering: Fjädrarna är svagare då stötdämparna bär upp en del av vikten.

Så monterar du vanliga stötdämpare ihop med fjädrar för nivåreglering blir bilen rejält mycket lägre eftersom då endast (dom svaga) fjädrarna håller upp bilen. Detta är vad som sannolikt skett i ditt fall.

Om du menar att det är för svaga fjädrar installerade tillsammans med de nya dämparna utan nivårrglering så bör rimligtvis de gamla dämparna varit med nivårrglering, ja.

Men eftersom bilen har ett fåtal ägare inklusive mig själv och jag vet att förre ägare varken gjort byte av dämpare eller fjädrar måste jag haft en väldans otur att någon bytte fjädrar när bilen endast gått 2-3 tusen mil, eller hur. Vilket i princip aldrig sker med en sådan ny bil. Återigen, bilen har aldrig varit högre än normalt, bara som alla Forester är från fabrik.

Jag kan såklart kolla med meken om de kan se vilken typ av fjädrar som är installerade och få svaret där. Är de normala fjädrar talar det för att något annat är orsaken. Min modell är en "facelift" kanske påverkar det?

Jo, ett sådant byte är fullt möjligt om man, som jag skrev tidigare, vill eftermontera nivåreglering... Och har det inte skett så hart bilen haft nivåreglering hela tiden och du har beställt fel dämpare.

En bil med nivåreglering är inte högre än en bil utan...

Senast redigerat av Brådhis (18 oktober 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
fax110
18 oktober 2021 · 344 Inlägg

Faktum kvarstår att om du inte har nivåreglering så fyller dämparna ingen som helst funktion för höjden på bilen. Plockar man bort dämparna så är bilen lika hög med bara fjädrarna på plats

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 oktober 2021 · 13 673 Inlägg

datorsystemen ser ingen som helst skillnad om bilen har eller inte har nivåreglering.  det är upp till bilägaren att hålla koll på en så pass enkel grej.    hade du visuellt kollat på dämparen hade du sätt detta direkt. 

men du vill endå inte betala priset för vad nivåregleringsstötdämparna kostar dessa är SVIN dyra.. köp fjädlrar till en bil utan nivåreglering och ditt problem är löst.    det är derför man inte ska hållas med sånna här saker om man inte vet vikten att ta reda på vad som passar eller inte passar till bilen.        du är långt ifrån ensam att tro att reggnummret säger vilken del som passar din bil.   enda gång det fungera är om du köper hos en märkesverkstad.  då kan dom oftast få fram vad bilen sålts med för grejer när den lämnade fabrik. 

Detta problemet är ju inget nytt och man tycker att folk får börja lära sig att ta reda på saker först sen beställa delar.   Samma sak om man läser trådar om diverse reservdels sidor och många skriver men jag beställde ju med reggnummret..  men det enda den ger är vilken bilmärke och årgång du har på bilen.   sen måste man själv ta reda på att delen är just till den bilen du har..   och samma sak gäller på biltema mekonomen autoexperten mfl..    nu har den sistnämda oftast bäst koll dom brukar oftare ha rätt grejer på reggnummret men det förutsätter endå att man har koll tex på storlekar på bromskivor och sånna saker.       men som sagt var glad att du slapp betala över 10k för stötdämpare till din bil   beställ nu fjädrar till en bil utan nivåreglering och kasta dit dom så har du sparat en jäkla massa pengar.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
faceliftSG
20 oktober 2021 · 15 Inlägg

Brådhis skrev:

faceliftSG skrev:

Brådhis skrev:
Du har nog inte riktigt förstått hur dom funkar:

Utan nivåreglering: Endast fjädrarna bär upp bilens vikt, stötdämpare agerar bara just stötdämpare.
Med nivåreglering: Fjädrarna är svagare då stötdämparna bär upp en del av vikten.

Så monterar du vanliga stötdämpare ihop med fjädrar för nivåreglering blir bilen rejält mycket lägre eftersom då endast (dom svaga) fjädrarna håller upp bilen. Detta är vad som sannolikt skett i ditt fall.

Om du menar att det är för svaga fjädrar installerade tillsammans med de nya dämparna utan nivårrglering så bör rimligtvis de gamla dämparna varit med nivårrglering, ja.

Men eftersom bilen har ett fåtal ägare inklusive mig själv och jag vet att förre ägare varken gjort byte av dämpare eller fjädrar måste jag haft en väldans otur att någon bytte fjädrar när bilen endast gått 2-3 tusen mil, eller hur. Vilket i princip aldrig sker med en sådan ny bil. Återigen, bilen har aldrig varit högre än normalt, bara som alla Forester är från fabrik.

Jag kan såklart kolla med meken om de kan se vilken typ av fjädrar som är installerade och få svaret där. Är de normala fjädrar talar det för att något annat är orsaken. Min modell är en "facelift" kanske påverkar det?

Jo, ett sådant byte är fullt möjligt om man, som jag skrev tidigare, vill eftermontera nivåreglering... Och har det inte skett så hart bilen haft nivåreglering hela tiden och du har beställt fel dämpare.

En bil med nivåreglering är inte högre än en bil utan...

Nu har jag talat med verkstaden och de är säkra på att det inte var nivåreglering  b.l.a eftersom det skulle bli delar över efter montering. Vilket de naturligtvis skulle nämt till mig.

fax110 skrev:
Faktum kvarstår att om du inte har nivåreglering så fyller dämparna ingen som helst funktion för höjden på bilen. Plockar man bort dämparna så är bilen lika hög med bara fjädrarna på plats

Nu har jag enligt verkstadens försäkran inte SLS så vad kan orsaken vara till att den är låg då?

Kan det vara att dämparna jag fått är anpassade till en annan subaru modell fast det fortfarande passar på Forester?

Senast redigerat av faceliftSG (20 oktober 2021)

faceliftSG
20 oktober 2021 · 15 Inlägg

Growe skrev:
datorsystemen ser ingen som helst skillnad om bilen har eller inte har nivåreglering.  det är upp till bilägaren att hålla koll på en så pass enkel grej.    hade du visuellt kollat på dämparen hade du sätt detta direkt. 

men du vill endå inte betala priset för vad nivåregleringsstötdämparna kostar dessa är SVIN dyra.. köp fjädlrar till en bil utan nivåreglering och ditt problem är löst.    det är derför man inte ska hållas med sånna här saker om man inte vet vikten att ta reda på vad som passar eller inte passar till bilen.        du är långt ifrån ensam att tro att reggnummret säger vilken del som passar din bil.   enda gång det fungera är om du köper hos en märkesverkstad.  då kan dom oftast få fram vad bilen sålts med för grejer när den lämnade fabrik. 

Detta problemet är ju inget nytt och man tycker att folk får börja lära sig att ta reda på saker först sen beställa delar.   Samma sak om man läser trådar om diverse reservdels sidor och många skriver men jag beställde ju med reggnummret..  men det enda den ger är vilken bilmärke och årgång du har på bilen.   sen måste man själv ta reda på att delen är just till den bilen du har..   och samma sak gäller på biltema mekonomen autoexperten mfl..    nu har den sistnämda oftast bäst koll dom brukar oftare ha rätt grejer på reggnummret men det förutsätter endå att man har koll tex på storlekar på bromskivor och sånna saker.       men som sagt var glad att du slapp betala över 10k för stötdämpare till din bil   beställ nu fjädrar till en bil utan nivåreglering och kasta dit dom så har du sparat en jäkla massa pengar.

Som jag redan sagt har jag inte bara kollat på reg nr utan även fått direkt hjälp av säljaren av stötdämparna, samt dubbelkollat på tillverkarens hemsida. Så om du påstår att jag bara litat på reg nr har du fel. Rent konkret vad mer bör man göra?

Jo jag vet att jag kan beställa fjädrar och sannolikt lösa problemet den vägen. Det blir dock en kostnad på ytterligare 5-6 tusen vilket sammanlagt då skulle landa på över 10 tusen. Varför skall jag betala det innan jag är säker på orsaken till problemet?

Senast redigerat av faceliftSG (20 oktober 2021)

Brådhis * Voff voff *
20 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

faceliftSG skrev:

Brådhis skrev:

faceliftSG skrev:

Om du menar att det är för svaga fjädrar installerade tillsammans med de nya dämparna utan nivårrglering så bör rimligtvis de gamla dämparna varit med nivårrglering, ja.

Men eftersom bilen har ett fåtal ägare inklusive mig själv och jag vet att förre ägare varken gjort byte av dämpare eller fjädrar måste jag haft en väldans otur att någon bytte fjädrar när bilen endast gått 2-3 tusen mil, eller hur. Vilket i princip aldrig sker med en sådan ny bil. Återigen, bilen har aldrig varit högre än normalt, bara som alla Forester är från fabrik.

Jag kan såklart kolla med meken om de kan se vilken typ av fjädrar som är installerade och få svaret där. Är de normala fjädrar talar det för att något annat är orsaken. Min modell är en "facelift" kanske påverkar det?

Jo, ett sådant byte är fullt möjligt om man, som jag skrev tidigare, vill eftermontera nivåreglering... Och har det inte skett så hart bilen haft nivåreglering hela tiden och du har beställt fel dämpare.

En bil med nivåreglering är inte högre än en bil utan...

Nu har jag talat med verkstaden och de är säkra på att det inte var nivåreglering  b.l.a eftersom det skulle bli delar över efter montering. Vilket de naturligtvis skulle nämt till mig.

fax110 skrev:
Faktum kvarstår att om du inte har nivåreglering så fyller dämparna ingen som helst funktion för höjden på bilen. Plockar man bort dämparna så är bilen lika hög med bara fjädrarna på plats

Nu har jag enligt verkstadens försäkran inte SLS så vad kan orsaken vara till att den är låg då?

Kan det vara att dämparna jag fått är anpassade till en annan subaru modell fast det fortfarande passar på Forester?

Dämparna påverkar inte höjden överhuvudtaget annat än vid nivåreglering, så antingen har verkstaden fel eller så är din bil väldigt speciell och bryter mot fysikens lagar. wink

Något som tyder på att verkstaden har fel är att dom påstår att det borde bli delar över... roll Att byta ut en dämpare mot en annan innebär inte att det blir delar över.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
21 oktober 2021 · 2 831 Inlägg

Begär de gamla Stötdämparna tillbaka och åk till en verkstad som vet vad de talar om.

En stötdämpare kan aldrig justera höjden på en bil, utom just vid nivåreglering.

Sen att det skulle bli delar över stämmer inte det heller.

Janneutanb
22 oktober 2021 · 7 267 Inlägg

Stötdämpare har absolut ingenting med höjden att göra oavsett om du fått fel modell eller ej.
Det enda gången en stötdämpare kan påverka höjden som alla andra har påpekat är när är utrustad med nivåreglering.

Nivåreglering visar sig inte på utsidan, behöver inga extra delar eller kontakter.
Och precis som dom flesta verkstäder har dom inte en susning om vad dom pratar om.


Kan du snälla bara acceptera att du hade nivåreglering innan och nu har du köpt stötdämpare utan.

1+1 kommer alltid bli 2 oavsett hur du vrider och vänder på det.
Och din mekaniker som säger att det blir 3 har fel.

JANNECHAMPAGNE
3 juni 2022 · 1 Inlägg

Hej
Har råkat ut för exakt samma problem vid byte fjäderben bak på min forester 2005 2,0 XT
Ska byta igen nu och vill inte göra om samma misstag
Undrar hur det gick för dig till slut

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang