Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 143 Följare
  • 437 547 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 augusti 2023
Vonbackman Bäckman
4 juli 2021 · 948 Inlägg

Bob-Miller skrev:

Vonbackman skrev:

Kx5 skrev:
Riktigt häftigt och vågat;) mycket kärlek och tid bakom;)

Verkligen! Nu är en del saker endast provosoriska, stepsidesen ska göras om och få en annan design, den nuvarande är till för att se om det funkar i verkligheten. Tanken är att banta ner allt i vikt, vilket betyder att alla detaljer som är tillagda såsom stepsidesen, canard splitters, frontläpp, diffusor och ribborna mellan bakskärmarna blir tillverkade i kolfiber, men det är ju såklart en kostnadsfråga. Kolfiber är inte det billigaste och blir snabbt väldigt dyrt om man misslyckas. 😅

Low skrev:
Snyggt! Detta är konst!!

Tack och bock! 🙏

Tillverka de i vanlig glasfiber o klä med kolfiber tyg..de blir lika snyggt men billigt.

Jag har varit inne på det spåret men det känns lite roligare att kunna påpeka att det är riktigt kolfiber 😎😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Inken
6 juli 2021 · 513 Inlägg

med vingar å spoiler så kommer den att gå som en raket,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Vonbackman Bäckman
7 juli 2021 · 948 Inlägg

Inken skrev:
med vingar å spoiler så kommer den att gå som en raket,

Haha!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
3 september 2021 · 948 Inlägg

Okej, det är ju ett tag sedan man gjorde en update nu, bilen har testkörts några rundor men inte i närheten av så mycket som jag hade hoppats på. Hur som helst, verkar funka relativt bra, en luftfjädring är nog att rekommendera. Hur som helst så har jag fått problem med mina knä, har förvisso haft problem ett längre tag men det har blivit värre nu senaste tiden, visar sig att jag slitit ut mina dämpkuddar vid knäskålarna, knäna svullnar upp. Fick tydligen bara 15 år till i arbetslivet som svetsare med tung belastning så det vankas operation inom snar framtid. Därav kommer jag tyvärr få lägga projektet på en längre istid, alternativt lämna iväg bilen för att få den färdigställd och självklart lackerad. Men det kostar ju sin slant det med, och just nu är läget ekonomiskt inte det bästa. Jag vill ju helst göra klart allt arbete själv men tyvärr får man nog bita i det sura äpplet och acceptera livets mening. Så nu är ju frågan, om jag väljer att lämna iväg bilen för att få den färdigställd så vill jag få kontakt med någon som känns rätt och som vet vad han pysslar med. Har ni följare några som helst tips?

PS: vad ni än gör, var rädda om er, slit inte ut eran kropp i onödan. Det känns inte jättehäftigt att få detta beskedet vid 31 års ålder. 😅

Med vänlig hälsning,

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
v8volvo
3 september 2021 · 212 Inlägg

Min far är billackerare och bor i närheten av Norrköping och han är noga med att det ska vara spikrakt innan man lägger lack på bilen

Inken
4 september 2021 · 513 Inlägg

de blir nog bra när de ä klart,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
MrCrankyface
4 september 2021 · 460 Inlägg

Tråkigt besked! Hoppas operationen hjälper!

Volvo Amazon "131" (1965)
Vonbackman Bäckman
16 oktober 2021 · 948 Inlägg

Får väl göra en liten update då 😅

Som jag skrev sist så är jag dålig i mina knän men jag tänker inte ge upp, jag tänker ta detta projekt till en lite extremare nivå, man vill ju att projektet ska bli 100%igt.

Jag har idag, beställt ett startkit för att gjuta kolfiber och tänkte först börja med gälarna i fronten, jag har under flera veckors tid kollat en hel del på youtube, där de gjuter av en hel datzun 240z i kolfiber, sedan skär de ner karossen i ett skelett och limmar fast alla panelerna. Om gälarna visar sig vara lätta att göra så kommer jag fortsätta att gå i deras spår. Nackdelen är att detta är inget man kan göra i temperaturer under 20 grader celsius.

Fördelen är att det är epoxi-resin blandning som har ett UV skydd vilket betyder att är panelerna klara så är mer eller mindre allt färdigt, ingen lack behövs. Sen vet de mesta att det ser lättare ut på film än vad det kanske är i verkligheten men det kan också se svårare ut än vad det är, därför valde jag att börja med ett startkit för 500kr. Då får jag allt jag behöver för att kunna göra totalt en halv kvadratmeter stor kolfiberdetalj, det kommer räcka till att göra alla 10 gälarna, om man inte misslyckas med något.

Hur går detta då till? De skinnar av befintlig kaross och när epoxin har härdat så plockar de av den ifrån bilen och våtslipar osv. Uppföljning kommer!

Beställde ifrån Carbix. 😅https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-903b6083b8a80852a2a169d94e0a2f52.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
19 oktober 2021 · 948 Inlägg

Leveransbekräftelse idag, till helgen kanske man kan provskinna lite 😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Inken
19 oktober 2021 · 513 Inlägg

bra då e de på G prylarna,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Vonbackman Bäckman
19 oktober 2021 · 948 Inlägg

Inken skrev:
bra då e de på G prylarna,

Japp, känns skönt! Ska bli kul att testa på för att se hur det är 😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
21 oktober 2021 · 948 Inlägg

Startkit hemma, trodde man skulle få med släppmedel och partal paste men icke, blir en till beställning nästa vecka när lönen tittat in på kontot. Men hur som helst, ser bra ut iallafall! dock räcker nog inte allt detta kolfibret till alla 10 gälarna eftersom det är 4 lager som gäller, går nog åt ungefär 2 startkits till om man vill ha samtliga 4 lager.. Tanken var ju att testa på det hela. Kolfibret känns riktigt bra och väven är riktigt fin!https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-680ca2c5a340ef8122870f99304dcc41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-f4949b528e1095351b2217381baeb61f.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
30 oktober 2021 · 948 Inlägg

Haft lite att stå i hemma och därför inte hunnit beställa partal paste och pva release agent. Men något som slog mig var att med tanke på att det ska mellanslipas mellan varje lager man lägger så behöver man inte ha underlaget 100%ig, allt jämnas ju ut medans man arbetar upp ett tillräckligt tjockt lager med kolfiberväv. Jag ska alltså inte vakuumbagga kolfibret.

Detta innebär att får jag ytan någorlunda jämn så kan jag börja lägga mitt kolfiber.

Jobbar fram till 12:00 idag så det blir nog en sväng i garaget och kolla igenom de partier som ska spacklas upp, fronten är påbörjad men behövs en del åtgärder där trots allt. Jag funderar dock på att börja med huven, de har mest former som skulle behövas få till ordentligt när man lägger kolfibret, i och med att huven är den som är omgjord mest så skulle det vara bra om den dock är 100%ig. Vi får se!

Hur som helst, partal paste och pva release agent är beställt idag. Varorna skickas troligtvis på måndag/tisdag.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
2 november 2021 · 948 Inlägg

Paket levererat idag!

Partal Paste och PVA Release Agent, kollade igenom bilen som jag skrev förut, det är trots allt inte så farligt mycket som behöver åtgärdas. Idag testas skinning på av ena gälen, tänker ta den som har mest bockning.

Återkommer imorgon/torsdag igen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-360d9bb675e87d1ff6cd818f130e2b5d.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
7 november 2021 · 948 Inlägg

Lovade en update till ons-torsdagen men mycket som händer nu förtiden.

Hur som helst, jag testade göra en gäl i kolfiber, tänkte att det borde ju vara lätt att göra en sådan, sagt och gjort, det var inte så svårt trots allt, något att tänka på är att inte dra i väven utan lägga den försiktigt på produkten man vill skinna av, det är desto svårare att få fibrerna raka, men vem som helst kan tillverka en kolfiber detalj. Dock tycker inte jag, i efterhand att visa upp något som inte har några direkta former är kul, eftersom det är lättare, så jag tänker att jag har ju kolfiberväv kvar, och tänkte då försöka mig på grillen istället. Har därför börjat spackla upp den för att få den i så nära perfekt underlag som möjligt. Tänker att jag istället visa upp den. Dock har jag bara kolfiberväv för 1 lager, men låter väven sitta kvar sen och fotar kolfibret trots att grillen är kvar.

Hur som helst, om man tittar närmare på hur kolfibret är lagt på, tex, en bugatti så ser man att de har lagt väven på ett speciellt sätt, det sista lagret är liksom lagt så vävens fiber är lagda i 45graders lutning, om jag ska ha fullt exponerat kolfiber vill jag helst få till det mönstret, frågan är då, hur? Den bredaste väven jag sett som finns att beställa från ett svenskt företag är 1,27m bred, totala höjden på pvn ifrån trösklarna och upp till droplisten är 1.07m, ska man då kanske dra i väven så man får en 45graders lutning?

Vad tror ni?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
7 november 2021 · 6 469 Inlägg

Jag tror du glömde foton? 😁

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Vonbackman Bäckman
7 november 2021 · 948 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Jag tror du glömde foton? 😁

Haha, nja? Roligare att fota något som har lite mer former, eller vad tycker du? wink

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
vEight Baronen
7 november 2021 · 1 434 Inlägg

Ska du lägga epoxi med kolfiberväv på bilen eller ska du gjuta av bilen i kolfiber?

Elbilar kan dra åt helvete.
Vonbackman Bäckman
7 november 2021 · 948 Inlägg

vEight skrev:
Ska du lägga epoxi med kolfiberväv på bilen eller ska du gjuta av bilen i kolfiber?

Jag ska gjuta av bilen i sektioner, släppa dom från bilen, sen skär man ner karossen i ett skelett och limmar fast de delarna man gjutit av. Ja det kommer avvika ifrån original storlek, men det är inget man kommer tänka på. Sök på Street Bandito på youtube, de har gjutit av en hel datzun 240z, det är dom jag fått inspirationen av.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
7 november 2021 · 948 Inlägg

Jag gör det enklare, här är en länk:

https://m.youtube.com/watch?v=Yem-zKw5ntw

Obs: äger inte rättigheten till videon.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang