"Gratis" laddning från publik laddstolpe med 3 timmars P tid ?

KenthIJ
25 september 2021 · 1 429 Inlägg

I vår lilla stad finns ett antal publika laddstolpar med "gratis" laddning och 3 timmars P tid.

Finns det någon regel för hur länge du måste vara borta från P platsen innan du kan parkera på samma plats igen och ladda ytterligare 3 timmar?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 september 2021 · 13 644 Inlägg

problemet är väll att om du ställer dig på samma plats kan du få problem. men byter du plats så finns det inget som stoppar dig..   i den hålan jag jobbar i är det liknande grej och där finns det knappt p-lisor så där tror jag man kan stå ganska länge..   jag ser dom 1-2gånger i månaden smile   och när dom är i närheten så kommer alltid någon fram och säger till att p-lisorna är på G ;-) det är fördelen med småhålor..    jag brukar nämligen parkera min buss fel som fan när jag hämtar lunch varje dag och det slår aldrig fel att jag blir varnad när dom är i hålan smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
twin_cam Smålänning
25 september 2021 · 7 877 Inlägg

Kan lova att om det utnyttjas kommer det snart bli betald laddning.

I Mönsterås var det gratis på torget, laddaren alltid upptagen av två hybridbilar på parkeringen bakom som tillhörde lägenheterna. Dom började ta betalt och nu är den oftast ledig istället.

I Oskarshamn har dom betald parkering 2h utom på laddaren där det är P-skiva 4h + 3kr/kWh. Bra medelväg tycker jag.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
KenthIJ
28 september 2021 · 1 429 Inlägg

Tackar för svar, engagemang och tips.

Jo förmodligen kommer fler och fler "gratis" laddplatser att ersättas med kostnadsbelagda, i takt med att el och plug in bilar ökar.
Har sett ett flertal (tex i Ullared och Göteborg) där detta skett. Dock oftast med en avgift på ca 2.00-2.50 sek/kW och detta är ju en hel del billigare än motsvarande fosildrift.

Kommuner och företag som i dag tillhandahåller "gratis" (för besökande bil) har ju en del service jobb/kostnader för dessa stolpar.

Själv har jag ju en Prius plug in 2018 som laddar ca 7kW fullt på lite drygt två timmar och på det gå bilen ca 50 km.
Jag har en "gratis" laddstolpe tvärs över gatan så därför undrar jag om det är ok att tex ladda bilen fullt på morgon, sedan köra bilen 45 km på fm för att sedan ställa bilen på laddning två timmar (på samma p plats) på lunch och sedan köra 60 km på em och tillbaka på samma p plats för att ladda fullt (lite drygt två timmar) på kvällen (alt. nästa morgon)

master_lars
20 oktober 2021 · 1 148 Inlägg

Problemet med att ladda en elbil på publik stolpe, är att det tar så jäkla lång tid med typ 10A - 16A, som vägguttaget hemma typ, och oftast går effekten ned när man laddar flera samtidigt.

Men visst, jag laddar min elbil på jobbet när jag är där, på flera köpcentran när man vet om vart man kan ladda gratis. Gratis mil är gott.

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
KenthIJ
20 oktober 2021 · 1 429 Inlägg

master_lars skrev:
Problemet med att ladda en elbil på publik stolpe, är att det tar så jäkla lång tid med typ 10A - 16A, som vägguttaget hemma typ, och oftast går effekten ned när man laddar flera samtidigt.

Men visst, jag laddar min elbil på jobbet när jag är där, på flera köpcentran när man vet om vart man kan ladda gratis. Gratis mil är gott.

"Gratis" laddstolpen tvärs över vår gata är på 22kW 3-fas 32 A så den borde väl ladda även elbil ganska så snabbt.

Till vår Prius 2018 plug in räcker den med råge.

torpis Forummoderator
21 oktober 2021 · 10 571 Inlägg

master_lars skrev:
Problemet med att ladda en elbil på publik stolpe, är att det tar så jäkla lång tid med typ 10A - 16A, som vägguttaget hemma typ, och oftast går effekten ned när man laddar flera samtidigt.

Men visst, jag laddar min elbil på jobbet när jag är där, på flera köpcentran när man vet om vart man kan ladda gratis. Gratis mil är gott.

Gratis är gott givetvis och det är svårt att väva ihop problem och gratis här eftersom man laddar på dessa ställen mer för att det är kul än för att man behöver.

Denna typ av mediokra laddstolpar med låg och opålitlig effekt borde dedikeras för hybrider som verkligen måste laddas stup i kvarten. En elbil behöver ju dels inte ladda så ofta och dels behöver den ju lite mer malle om det skall göra skillnad. I vart fall en dedikerad effekt så man kan lita på den.

Så långt sätter ju köpcenter bara upp några enstaka laddplatser för det skall se "grönt" ut. framöver kommer ju alla parkeringar ha laddmöjlighet.

Min dotter frågade om hon kunde rida till skolan när hon har egen häst. Hon klurade på var man skulle ha hästen stå vid skolan. Jag pratade lite om att för 200år sedan så var det ju massa hästparkeringar över allt, sen kom bilar och dom hade ingen stans att parkera och tanka i början, sen blev det mer och mer bilar som nu då håller på att bli elbilar så bensinmackarna kommer försvinna och man kommer kunna ladda över allt. Min tjej på 7år vart mest bekymrad över om man behövde döda alla hästar nu, men jag förklarade att det behöver man ju inte, men det är ju ytterst sällan man tar hästen till affären idag ;-)  Kul med barn - och mig i kombination.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
22 oktober 2021 · 1 429 Inlägg

"Gratis" laddstolpen tvärs över vår gata (ser den från fönstret) har två uttag om vardera 22kW 3-fas 32 A. Det är väl ändå ganska bra vad jag förstår.

Vi har ju funderat på att ev byta vår Prius 2018 Plug In mot en Hyundai IONIQ 2019 elecric premium plus (eljusterbart förarsäte med minne).

Vi skulle iofs behöva kunna köra de minst 18 helst 20 mil på en laddning, även på vintern och det är väl vad jag förstår lite tveksamt om den klarar. ( vi har ju iofs vår Prius+ 2017 Hybrid som vi skulle kunna köra den sträckan om det är riktigt kallt)

Man får ju parkera/ladda på den platsen i tre timmar åt gången, vet som sagt inte hur länge man måste vara borta från parkeringen innan man parkerar där igen , vilken var min ursprungliga undran i tråden.

men...

Hur mycket skulle en sådan IONIQ ladda under tre timmar på den stolpen ?
Blir det skillnad om det står en bil till och laddar på andra uttaget?

Senast redigerat av KenthIJ (22 oktober 2021)

torpis Forummoderator
22 oktober 2021 · 10 571 Inlägg

KenthIJ skrev:
Hur mycket skulle en sådan IONIQ ladda under tre timmar på den stolpen ?
Blir det skillnad om det står en bil till och laddar på andra uttaget?

Ioniq -19 laddar med 6.6kW från helt tom till helt full på 4.5h. Du får alltså ca 50km/h i laddfart eller om vi vänder på det ca 23% i timmen. 3timmar ger ju ganska bra bang då vill jag mena. (DC laddare ger 500km/h till 80%)

Huruvida stolpen är delad vet jag inte, (brukar själv stå på elverket och ladda). Men här i byn så finns en sådan 32A pinne av modern snitt och den är helt usel. Jag får mina 6.6kW om jag är själv men ner till 0.8kW(!!) om en plugin står på andra uttaget. (Det är ju därför jag virrat on en liten adapter så jag tar min power från L3 istället för L1 på stolpen om det hjälper)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 oktober 2021 · 17 345 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Hur mycket skulle en sådan IONIQ ladda under tre timmar på den stolpen ?
Blir det skillnad om det står en bil till och laddar på andra uttaget?

Ioniq -19 laddar med 6.6kW från helt tom till helt full på 4.5h. Du får alltså ca 50km/h i laddfart eller om vi vänder på det ca 23% i timmen. 3timmar ger ju ganska bra bang då vill jag mena. (DC laddare ger 500km/h till 80%)

Huruvida stolpen är delad vet jag inte, (brukar själv stå på elverket och ladda). Men här i byn så finns en sådan 32A pinne av modern snitt och den är helt usel. Jag får mina 6.6kW om jag är själv men ner till 0.8kW(!!) om en plugin står på andra uttaget. (Det är ju därför jag virrat on en liten adapter så jag tar min power från L3 istället för L1 på stolpen om det hjälper)

Smart!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
23 oktober 2021 · 1 563 Inlägg

Hehe, ja ni e´för goa. Tror ni verkligen på allvar att nån form av laddning kommer bli gratis, med de elpriser vi har ida...o som bara kommer öka?  Mina herrar- ja tror ni kommer få betala för elen snart..o de kommer inte bli billigt. Men lycka till med fritankning, så länge det funkar.

mvh/husse

torpis Forummoderator
23 oktober 2021 · 10 571 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, ja ni e´för goa. Tror ni verkligen på allvar att nån form av laddning kommer bli gratis, med de elpriser vi har ida...o som bara kommer öka?  Mina herrar- ja tror ni kommer få betala för elen snart..o de kommer inte bli billigt. Men lycka till med fritankning, så länge det funkar.

mvh/husse

Ja precis, det är här och nu vi pratar om. Inte för 10år sedan och inte om 10år.

Jag far inte om i trådar om att köra dieselmotorer på gammal frityrolja och tycker det är orättvist mot min elbil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
23 oktober 2021 · 1 429 Inlägg

Jag tror att om det sattes upp publika tankstationer med " gratis" bensin och diesel så skulle nog många bli väldigt intresserade,  engagerade och entusiastiska,  även om man visste att det inte skulle vara för evigt.

torsen
23 oktober 2021 · 7 189 Inlägg

KenthIJ skrev:
Jag tror att om det sattes upp publika tankstationer med " gratis" bensin och diesel så skulle nog många bli väldigt intresserade,  engagerade och entusiastiska,  även om man visste att det inte skulle vara för evigt.

Haha! Tror jag också!

torpis Forummoderator
23 oktober 2021 · 10 571 Inlägg

KenthIJ skrev:
Jag tror att om det sattes upp publika tankstationer med " gratis" bensin och diesel så skulle nog många bli väldigt intresserade,  engagerade och entusiastiska,  även om man visste att det inte skulle vara för evigt.

Så var det säkert förr. Idag vart en man före oss sur på biltema för dom bara tog kort. "Jag trodde ni ville sälja saker". Han knöt väl näven i fickan, gick ut till son häst och red hem. Haha...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 oktober 2021 · 13 983 Inlägg

Jag bara undrar varför en del ska ladda gratis. Alla måste väl betala för sig vara sig det är en laddstolpe med el eller en bensin/dieselpump eller annat drivmedel. Till er som tycker ni kör billigt med elbilar, snart så kommer staten att beskatta även er. Bara det har sålts tillräckligt många elbilar så börjar staten håva in även era pengar. Det är i alla fall vad jag tror.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 oktober 2021 · 13 644 Inlägg

KenthIJ skrev:
Jag tror att om det sattes upp publika tankstationer med " gratis" bensin och diesel så skulle nog många bli väldigt intresserade,  engagerade och entusiastiska,  även om man visste att det inte skulle vara för evigt.

det står ju fullt med tankar med gratis bensin och diesel ute på varje parkering...  så har det ju varit i all evighet. 

aldrig hörtalas om utrycket slang och dunk sverige runt...smile

vill man att staten betalar finns det ambulanser brandbilar och polisbilar att få bränsle från.. 

(om ni inte förstog så var jag ironisk med den texten)



det som jag fortfarande är lite förvånad över ang laddstationer..   det finns inga publika laddstationer på normala ställen.    bostadsområden på stadsgator osv.. iaf ingenstans där jag varit..     det finns några publika stationer i hörnet på något torg i någon liten håla men i övrigt känns det ju rätt skralt. 

sen har parkeringshus köpcentrum osv med laddstationer.       det känns som att dom som förespråkar laddstationer oxå är dom som är sämst att erbjuda det..     att det ska kosta ser jag som en självklarhet.     så länge jag bor i huset jag bor nu har jag ju tillgång till ström.  men den dagen mina 2barn flyttar tänker jag fan inte kasta bort mer pengar på det här huset.   utan vill flytta till en liten hyreslägenhet så man får lite pengar över till något skoj..   och här i örebro är det nada laddstationer i ytterområdena.. möjligen i något nybyggt område där hyran är på 15-20k i månaden.   men där bor ju ingen normalt funtad människa smile

Senast redigerat av Growe (24 oktober 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torpis Forummoderator
25 oktober 2021 · 10 571 Inlägg

Growe skrev:
det som jag fortfarande är lite förvånad över ang laddstationer..   det finns inga publika laddstationer på normala ställen.    bostadsområden på stadsgator osv.. iaf ingenstans där jag varit..     det finns några publika stationer i hörnet på något torg i någon liten håla men i övrigt känns det ju rätt skralt.

Det är nog så att många inte är bilintresserade alls och av dom som är det så är ännu färre elbilsintresserade.

Titta på köpcentret Hallarna i Halmstad. Dom monterade en handfull laddboxar avsedda för hemmabruk. Detta i kombination med ytterligare en app. Ganska värdelöst och förmodligen kommer dom nöja sig med detta en lång tid framöver. Dom är inte intresserade helt enkelt utan gör minsta möjliga för att försöka täppa till sina gröna mål.

För mig hade det ju varit ganska naturligt för ett köpcenter att erbjuda laddning. På natten när det är stängt är ju hela parkeringen ledig och kan användas som laddplats, racerbana eller vad som. Ett ypperligt sätt att dra in pengar även när det är stängt. Men nej...  hehe.

Betallösning välkomnas men som sagt så vem tackar nej till gratis bensin.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2021 · 13 644 Inlägg

torpis skrev:

Growe skrev:
det som jag fortfarande är lite förvånad över ang laddstationer..   det finns inga publika laddstationer på normala ställen.    bostadsområden på stadsgator osv.. iaf ingenstans där jag varit..     det finns några publika stationer i hörnet på något torg i någon liten håla men i övrigt känns det ju rätt skralt.

Det är nog så att många inte är bilintresserade alls och av dom som är det så är ännu färre elbilsintresserade.

Titta på köpcentret Hallarna i Halmstad. Dom monterade en handfull laddboxar avsedda för hemmabruk. Detta i kombination med ytterligare en app. Ganska värdelöst och förmodligen kommer dom nöja sig med detta en lång tid framöver. Dom är inte intresserade helt enkelt utan gör minsta möjliga för att försöka täppa till sina gröna mål.

För mig hade det ju varit ganska naturligt för ett köpcenter att erbjuda laddning. På natten när det är stängt är ju hela parkeringen ledig och kan användas som laddplats, racerbana eller vad som. Ett ypperligt sätt att dra in pengar även när det är stängt. Men nej...  hehe.

Betallösning välkomnas men som sagt så vem tackar nej till gratis bensin.

ja men om alla förespråkar elbilar måste man ju få fart i möjligheten för alla att ladda hemma..   det går ju inte att köra elbil och sen kan man inte ladda den på natten..    det är ju ingen som vågar ta steget då...smile

för laddningen är det jag ororar mig för mest.     jag som inte kommer ihåg att koppla in motorvärmaren kommer ju vara totalt körd den dagen man glömmer att plugga i laddaren till bilen.   jag tankar ju inte ens bilen i tid utan åker till macken när tanklampan lyser och allt för ofta har den trippat ner till 0km sträcka kvar tills soppa torsk.. smile)      inte direkt så man kan ringa chefen och säga oj jag glömde plugga i laddarn i natt jag kommer om 8timmar.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torpis Forummoderator
25 oktober 2021 · 10 571 Inlägg

Growe skrev:

torpis skrev:

Growe skrev:
det som jag fortfarande är lite förvånad över ang laddstationer..   det finns inga publika laddstationer på normala ställen.    bostadsområden på stadsgator osv.. iaf ingenstans där jag varit..     det finns några publika stationer i hörnet på något torg i någon liten håla men i övrigt känns det ju rätt skralt.

Det är nog så att många inte är bilintresserade alls och av dom som är det så är ännu färre elbilsintresserade.

Titta på köpcentret Hallarna i Halmstad. Dom monterade en handfull laddboxar avsedda för hemmabruk. Detta i kombination med ytterligare en app. Ganska värdelöst och förmodligen kommer dom nöja sig med detta en lång tid framöver. Dom är inte intresserade helt enkelt utan gör minsta möjliga för att försöka täppa till sina gröna mål.

För mig hade det ju varit ganska naturligt för ett köpcenter att erbjuda laddning. På natten när det är stängt är ju hela parkeringen ledig och kan användas som laddplats, racerbana eller vad som. Ett ypperligt sätt att dra in pengar även när det är stängt. Men nej...  hehe.

Betallösning välkomnas men som sagt så vem tackar nej till gratis bensin.

ja men om alla förespråkar elbilar måste man ju få fart i möjligheten för alla att ladda hemma..   det går ju inte att köra elbil och sen kan man inte ladda den på natten..    det är ju ingen som vågar ta steget då...smile

för laddningen är det jag ororar mig för mest.     jag som inte kommer ihåg att koppla in motorvärmaren kommer ju vara totalt körd den dagen man glömmer att plugga i laddaren till bilen.   jag tankar ju inte ens bilen i tid utan åker till macken när tanklampan lyser och allt för ofta har den trippat ner till 0km sträcka kvar tills soppa torsk.. smile)      inte direkt så man kan ringa chefen och säga oj jag glömde plugga i laddarn i natt jag kommer om 8timmar.. smile

Ja, men det är bara en vanesak att ladda. Moderna elbilar är ju i mina ögon lite för påkostade med lite för stora batterier. Man kan ju då på daglig basis ligga och finlira kring 60% där batteriet mår som bäst och glömmer man ladda några dagar så spelar det kvitta.

Men man behöver ju likväl en fast laddpunkt som fungerar och är tillgänglig. Hemma på natten eller på jobbet över dagen. Det är ju så extremt långa effekter som behövs om du har 9 timmar på dig att ladda in det du kört bara den dagen. Åker du säg 5mil mitt i vintern så är det 10kWh som skall in över 9 timmar, det blir bara 5Ampere som behövs. 5mil är ganska mycket och på sämsta dagen på året dessutom. Gamla motorvärmarpinnar om dom går att damma av är absolut användbara.

Jag är helt tvärt om, jag får panik när jag måste hitta en bensinmack. haha låter som ett skämt men för mig är det alltid ett problem att hitta en mack som tar "blipp" just när man behöver det där man är just då.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang