Nu ! (först) (sladd)laddar Toyota på bred front

KenthIJ
19 oktober 2021 · 1 429 Inlägg

Nu ! (först) (sladd) laddar Toyota på bred front

https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-sk … 61e4bdee82

Vad jag förstod på min lokala Toyotasäljare så verkar det som att de skall börja "Pre sale" av  bZ4x nu i november.

Finns ju RAV4 plug in sedan nåt drygt år tillbaka och Prius Plug in sedan flera år men nu kommer tydligen satsningen på hel el bilar

Senast redigerat av KenthIJ (19 oktober 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2021 · 17 345 Inlägg

De vaknade lite sent kanske. KIA släpper väl vilken dag som helst nu sin EV6 för provkörning hos handlarna. Den tillsammans med syskonet Ioniq 5 kommer nog att ta marknaden ordentligt. De ligger bra före nu med dessa vagnar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
19 oktober 2021 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:
De vaknade lite sent kanske. KIA släpper väl vilken dag som helst nu sin EV6 för provkörning hos handlarna. Den tillsammans med syskonet Ioniq 5 kommer nog att ta marknaden ordentligt. De ligger bra före nu med dessa vagnar.

Jo där är ju Toyota rejält omkörda av Kia och Hyundai, iaf i nuläget.

Även Kia e Niro och e Soul kommer ju att ha ett bra försprång på begagnat marknaden.
Toyota har ju inget sådant alt.alls.

Senast redigerat av KenthIJ (19 oktober 2021)

torpis Forummoderator
20 oktober 2021 · 10 571 Inlägg

KenthIJ skrev:
Nu ! (först) (sladd) laddar Toyota på bred front

https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-sk … 61e4bdee82

Vad jag förstod på min lokala Toyotasäljare så verkar det som att de skall börja "Pre sale" av  bZ4x nu i november.

Finns ju RAV4 plug in sedan nåt drygt år tillbaka och Prius Plug in sedan flera år men nu kommer tydligen satsningen på hel el bilar

Naaah, detta är också bara att fäkta i luften. Det är nämligen så att för att få subventioner i USA så måste bilarna vara byggda i USA, dessutom gärna i en fabrik med fackligt engagemang (union). Man tvålar dessutom åt utsläppsreglerna så detta är inte att Toyota plötsligt vaknat utan det är förmodligen bara så att dom skall fortsätta bygga "pirus prime" eller liknande i USA.

Någon genuin storsatsning är det garanterat inte.


Vi kan ju vara överens om att VW satsat mera än Toyota på elbilar. Även VW är djupt bekymrade över hur dom skall klara detta. Dom har precis haft en konferens i tre dagar med 200 toppchefer om hur tusan dom skall göra för att ställa om snabbt nog till elbilar.

Dom fick dessutom hjälp av en ganska känd gästtalare under konferensen....  Toyota, nä där står det still.

https://i.imgur.com/iBX7Pum.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
20 oktober 2021 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Nu ! (först) (sladd) laddar Toyota på bred front

https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-sk … 61e4bdee82

Vad jag förstod på min lokala Toyotasäljare så verkar det som att de skall börja "Pre sale" av  bZ4x nu i november.

Finns ju RAV4 plug in sedan nåt drygt år tillbaka och Prius Plug in sedan flera år men nu kommer tydligen satsningen på hel el bilar

Naaah, detta är också bara att fäkta i luften. Det är nämligen så att för att få subventioner i USA så måste bilarna vara byggda i USA, dessutom gärna i en fabrik med fackligt engagemang (union). Man tvålar dessutom åt utsläppsreglerna så detta är inte att Toyota plötsligt vaknat utan det är förmodligen bara så att dom skall fortsätta bygga "pirus prime" eller liknande i USA.

Någon genuin storsatsning är det garanterat inte.


Vi kan ju vara överens om att VW satsat mera än Toyota på elbilar. Även VW är djupt bekymrade över hur dom skall klara detta. Dom har precis haft en konferens i tre dagar med 200 toppchefer om hur tusan dom skall göra för att ställa om snabbt nog till elbilar.

Dom fick dessutom hjälp av en ganska känd gästtalare under konferensen....  Toyota, nä där står det still.

Kan nog ligga en hel del i det du skriver. Men är ändå tveksam till att det står still på Toyota även om de är rejält från åkta.

torpis Forummoderator
21 oktober 2021 · 10 571 Inlägg

KenthIJ skrev:
Kan nog ligga en hel del i det du skriver. Men är ändå tveksam till att det står still på Toyota även om de är rejält från åkta.

Ja, men tänk lite hur det är bara på detta forumet. I Sverige är vi ändå ganska väl bildade, har god möjlighet att söka information fritt osv. Vissa är ändå helt övertygade om att elbilar är framtiden. Andra är helt rabiat fast på att vätgas är framtiden för bilar och sen ett stort gäng som är helt övertygade om att elbilar är en parentes och bensin/diesel är framtiden. Bilar utan riktig motor har ingen själ osv. Borra djupare efter olja osv.

Det är alltså inte helt uteslutet att Toyota faktiskt inte tror på en omställning till batterielektriska bilar utan hoppar det tåget. Kanske till förmån för vätgas?! Kanske fortsatt mot till förmån för snålare hybrider. För mig låter det som att dom är på helt fel spår, men för många andra så känns säkert mitt spår lika tokigt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
viccoA
21 oktober 2021 · 3 109 Inlägg

Toyota har ju släppt sin Lexus elbil, den står inte först i kö till några priser när det gäller prestanda, batteristorlek eller förbrukning direkt...

torpis Forummoderator
21 oktober 2021 · 10 571 Inlägg

viccoA skrev:
Toyota har ju släppt sin Lexus elbil, den står inte först i kö till några priser när det gäller prestanda, batteristorlek eller förbrukning direkt...

Så drar ledningen slutsatser från försäljningen av den och så blir det inte mer än så.

Toyota var eller är ju duktiga på hybrider. Min lille MR2 kan ju kroka av Porschar medan förbrukningen är 0.65/mil. Då börja bygga elbilar och vara sämst by far är ju lite jobbigt. Ganska lång väg till att bli bäst där.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
viccoA
21 oktober 2021 · 3 109 Inlägg

torpis skrev:

viccoA skrev:
Toyota har ju släppt sin Lexus elbil, den står inte först i kö till några priser när det gäller prestanda, batteristorlek eller förbrukning direkt...

Så drar ledningen slutsatser från försäljningen av den och så blir det inte mer än så.

Toyota var eller är ju duktiga på hybrider. Min lille MR2 kan ju kroka av Porschar medan förbrukningen är 0.65/mil. Då börja bygga elbilar och vara sämst by far är ju lite jobbigt. Ganska lång väg till att bli bäst där.

Sätter de inte fart kommer de producera hälften så många bilar om 3 år jämfört med idag.

KenthIJ
29 oktober 2021 · 1 429 Inlägg

Jo men nu verkar ju faktiskt Toyota bz4x vara på g på allvar

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o … -rackvidd/

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 oktober 2021 · 17 345 Inlägg

KenthIJ skrev:
Jo men nu verkar ju faktiskt Toyota bz4x vara på g på allvar

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o … -rackvidd/

Vissa drag av Hyundai KONA tycker jag men inredningen var ju läcker!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
30 oktober 2021 · 1 429 Inlägg
torpis Forummoderator
2 november 2021 · 10 571 Inlägg

Jag tänker att det där är ju en e-niro från 2018 som dom tänker sig släppa framåt 2023. Okej, det kan dom väl göra men om priset inte hamnar en hundring under e-niro så kommer det ju inte vara denna bilen som räddar vare sig Toyota eller Subaru.

Som många andra tillverkares första skott så blir det nog en ganska medioker och dyr historia. Jag är som ni hör inte imponerad och jag tror tyvärr att jag har rätt. hehe

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
3 november 2021 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:
Jag tänker att det där är ju en e-niro från 2018 som dom tänker sig släppa framåt 2023. Okej, det kan dom väl göra men om priset inte hamnar en hundring under e-niro så kommer det ju inte vara denna bilen som räddar vare sig Toyota eller Subaru.

Som många andra tillverkares första skott så blir det nog en ganska medioker och dyr historia. Jag är som ni hör inte imponerad och jag tror tyvärr att jag har rätt. hehe

Har, som sagt,  full respekt för ditt myckna kunnande men...

Jag tycker väl ändå att det verkar bli ganska stor skillnad på Toyota bZ4x 2022 och en KIA e-Niro från 2018, enligt vad jag kunnat läsa mig till.

Toyotan verkar ju , t.ex. bli bra mycket större och e-Niro DC snabbladdar väl inte med 150kW.

Däremot så befarar oxå jag att det kanske blir stora "förseningar" och långa leveranstider

torpis Forummoderator
3 november 2021 · 10 571 Inlägg

Såg denna av en slump. Toyota gör nu en reklamfilm för sin nya elbilsplattform. På varenda jäkla bild och information står det att det inte alls behöver vara så som dom säger och att det bara är en målsättning. Lönt att säga något alls om 10% degradering på 10år/24000mil om det bara är en målsättning och ingenting som är förankrat i verkligheten.

Jag tror vi kommer se stora förseningar här, just med tanke på att ingenting verkar vara spikat än. Ungefär som när VW visade upp ID concept 2017.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
4 november 2021 · 1 429 Inlägg

Befarar och tror som sagt oxå att det är stor risk för diverse "förseningar".

Sedan tror jag väl inte att det nödvändigtvis blir många "nybörjar relaterade missar" .

Toyota brukar väl vara ganska noggranna innan det lämnar ut någonting.
(kanske därför det tagit sådan tid)

KenthIJ
29 november 2021 · 1 429 Inlägg

Såg att det iaf skall vara premiär för bZ4x den 2 dec. i Europa

Fick det även bekräftat av min lokala Toyotahandlare, i dag

https://newsroom.toyota.eu/world-premie … yota-bz4x/

KenthIJ
6 december 2021 · 1 429 Inlägg

Tänker mig in till min lokala Toyotahandlare och få lite mer info. ang. nya bZ4x i morgon tisdag.

Såg att den kommer att få "infra" värme under instrumentbrädan. Verkar bra nu när det är minus grader.
https://www.vibilagare.se/nyheter/toyot … me-i-kupen

Senast redigerat av KenthIJ (6 december 2021)

KenthIJ
9 december 2021 · 1 429 Inlägg

Finns inte så mycket officiell info. ännu.
bZ4x går dock att förbeställa nu och då räknar man med leverans i sommar.
Vad jag förstår så kommer toyotahandlarna att ha demo/showroom bilar i mars/april.

Har inte heller, trots hjälpsamma försök av min lokala handlare, lyckats få reda på huruvida den kommer att kunna fås med fullt justerbart passagerarsäte.

Tycks dock vara klart att bZ4x kommer att ha mindre bagageutrymme (ca 452 L) än tex ID4 vilket isf troligen innebär att vi inte får plats med dotterns rullstol och det är ju en nödvändighet om vi skall kunna ha en såpass dyr bil . Får ju bli en/allround

Senast redigerat av KenthIJ (9 december 2021)

torpis Forummoderator
10 december 2021 · 10 571 Inlägg

Jag är som alltid lite tveksam innan något bevisats. Titta på Hyundai som tidigt gjort bilar med got elprestanda. Deras uppföljare är inte i närheten!  Ioniq 5 som nu när det är lite kallare bara snabbladdar med typ 35kW, det är ju ingen kul överraskning att få om man bara läst reklambroschyren innan man köpt bilen.

Tror Toyota kommer börja på en låg teknisk men dyr nivå tyvärr.

För tillfället så är det tunt med bilar som jag tänker är ett kliv framåt. Kollegan här noterade att den Tesla P85+ -2013 han hade överträffade Skoda Enyaq på alla punker kring drivlinan även 8år senare inkl degraderingar osv. Magiskt långt efter alla andra är faktiskt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang