Byta I3:an mot plugin-hybrid eller mildhybrid.

master_lars
20 oktober 2021 · 1 147 Inlägg

Sitter med en Bmw I3 60Ah Rex som andrabil idag, och vi har nyligen införskaffat ett landställe till, och dit räcker inte riktigt räckvidden med I3:an så här på hösten/vintern, så vi överväger att byta I3:an mot någon plugin-hybrid eller kanske en mildhybrid. Vi kan även känna att I3:an ibland är lite trång när packning skall med men i övrigt är det troligen den vettigaste elbilen som begagnad.

Budgeten är typ 150kkr, och vi vill ha så ny bil som möjligt, men bra utrustning samt med så låga mil som möjligt. Småbilar likt VW Up, Yaris eller andra hybrider går bort.

Vi har tittat lite på Auris med uppdaterade interiören (typ 2015- och framåt), förra generationen Hyundai Ioniq, Kia Niro, Golf GTE eller en Outlander Phev.

Någon som har någon av dessa bilar själv? Vad tycker ni om dem? Vad snittar ni i mil på el vs bensin?

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 oktober 2021 · 17 345 Inlägg

Ioniq och Niro är syskon med samma innehåll men olika utseende och Ioniq har en fördel: Den är mycket snål med "bränslet". En av de snålaste i klassen. De har dock inga värmepumpar utan startar bensinmotorn för att värma upp kupén. Helt klart en smula ineffektivt. Kan inget om GTE men har inte den värmepump..?

EDIT: Du har en REX minsann! Tittat lite på dessa. Verkar bra som pendlarkälke men möjligheten att tanka fossilbränsle i nödfall tilltalar mig!

Senast redigerat av Hybrid_ (20 oktober 2021)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
20 oktober 2021 · 3 305 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ioniq och Niro är syskon med samma innehåll men olika utseende och Ioniq har en fördel: Den är mycket snål med "bränslet". En av de snålaste i klassen. De har dock inga värmepumpar utan startar bensinmotorn för att värma upp kupén. Helt klart en smula ineffektivt. Kan inget om GTE men har inte den värmepump..?

EDIT: Du har en REX minsann! Tittat lite på dessa. Verkar bra som pendlarkälke men möjligheten att tanka fossilbränsle i nödfall tilltalar mig!

Vad är räckvidden på el resp bensin på sån?

På bmwn tänker jag 🙂

Senast redigerat av Presidento (20 oktober 2021)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
20 oktober 2021 · 1 429 Inlägg

Har haft en Auris TS (kombin) 2014 0ch den snittade 5.1 l 100/km testat vid pump, blandad körning och under alla årstider(kördes dock ganska lugnt). Min bror har en Auris TS 2017 (uppdaterade) och den verkar dr ung. lika mycket (möjligen något lite mindre)

Har du kollat/funderat på Prius 2012-2016 första gen plug in?
De går iofs bara mellan 18 (vinter) och 22 km (sommar) på sladdladdad el men den går väldigt snålt som hybrid oxå och de kortare sträckorna går den ju som sagt på el. Den har dock inte heller värmepump så den drar igång bensinmotorn för att värma bilen.
Vi hade en sådan som vi körde i något knappt två år och den drog 3.4 l 100/km blandad körning i snitt, alla årstider, mätt vid pump

master_lars
21 oktober 2021 · 1 147 Inlägg

Presidento skrev:

Hybrid_ skrev:
Ioniq och Niro är syskon med samma innehåll men olika utseende och Ioniq har en fördel: Den är mycket snål med "bränslet". En av de snålaste i klassen. De har dock inga värmepumpar utan startar bensinmotorn för att värma upp kupén. Helt klart en smula ineffektivt. Kan inget om GTE men har inte den värmepump..?

EDIT: Du har en REX minsann! Tittat lite på dessa. Verkar bra som pendlarkälke men möjligheten att tanka fossilbränsle i nödfall tilltalar mig!

Vad är räckvidden på el resp bensin på sån?

På bmwn tänker jag 🙂

Bmw:n klämmer jag väl en 14 mil sommartid på el, 10-12mil på vintern (beroende på kyla) och bensinmotor som REX ger ger väl en 18mil på sommmaren och 10-12mil på vintern (minusgrader).  Mycket beroende på om man har värmen igång. AC:en drar knappt något märkbart.

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/xpw8ufmxmn6513pyshgafgr'>LÄNKTEXT</a>

Senast redigerat av master_lars (21 oktober 2021)

torpis Forummoderator
21 oktober 2021 · 10 571 Inlägg

master_lars skrev:
Sitter med en Bmw I3 60Ah Rex som andrabil idag, och vi har nyligen införskaffat ett landställe till, och dit räcker inte riktigt räckvidden med I3:an så här på hösten/vintern, så vi överväger att byta I3:an mot någon plugin-hybrid eller kanske en mildhybrid. Vi kan även känna att I3:an ibland är lite trång när packning skall med men i övrigt är det troligen den vettigaste elbilen som begagnad.

Budgeten är typ 150kkr, och vi vill ha så ny bil som möjligt, men bra utrustning samt med så låga mil som möjligt. Småbilar likt VW Up, Yaris eller andra hybrider går bort.

Vi har tittat lite på Auris med uppdaterade interiören (typ 2015- och framåt), förra generationen Hyundai Ioniq, Kia Niro, Golf GTE eller en Outlander Phev.

Någon som har någon av dessa bilar själv? Vad tycker ni om dem? Vad snittar ni i mil på el vs bensin?

Jag förstår inte riktigt bilden av behovet för att byta bil.  Du har en i3 Rex med både lång elektrisk räckvidd, möjlighet till DC laddning med 40kW samt en bensinmotor. Hur skulle någon annan bil kunna toppa det? Känns väl som att en reservdunk passar bättre än att byta bil med avseende på räckvidd.

Sen om man vill ha en större bil så är det an annan femma, men då tycker jag absolut det är mer ekonomiskt att välja en bil med bara dieselmotor om budgeten inte täcker in en Kona 64kWh tex. Hybrider av olika slag är ju sämst på både elbiten och fossilbiten samt kostar mycket mer i inköp. Kräver ju ett mycket speciellt körmönster om man skall ha någon nytta av dom.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
master_lars
21 oktober 2021 · 1 147 Inlägg

torpis skrev:

master_lars skrev:
Sitter med en Bmw I3 60Ah Rex som andrabil idag, och vi har nyligen införskaffat ett landställe till, och dit räcker inte riktigt räckvidden med I3:an så här på hösten/vintern, så vi överväger att byta I3:an mot någon plugin-hybrid eller kanske en mildhybrid. Vi kan även känna att I3:an ibland är lite trång när packning skall med men i övrigt är det troligen den vettigaste elbilen som begagnad.

Budgeten är typ 150kkr, och vi vill ha så ny bil som möjligt, men bra utrustning samt med så låga mil som möjligt. Småbilar likt VW Up, Yaris eller andra hybrider går bort.

Vi har tittat lite på Auris med uppdaterade interiören (typ 2015- och framåt), förra generationen Hyundai Ioniq, Kia Niro, Golf GTE eller en Outlander Phev.

Någon som har någon av dessa bilar själv? Vad tycker ni om dem? Vad snittar ni i mil på el vs bensin?

Jag förstår inte riktigt bilden av behovet för att byta bil.  Du har en i3 Rex med både lång elektrisk räckvidd, möjlighet till DC laddning med 40kW samt en bensinmotor. Hur skulle någon annan bil kunna toppa det? Känns väl som att en reservdunk passar bättre än att byta bil med avseende på räckvidd.

Sen om man vill ha en större bil så är det an annan femma, men då tycker jag absolut det är mer ekonomiskt att välja en bil med bara dieselmotor om budgeten inte täcker in en Kona 64kWh tex. Hybrider av olika slag är ju sämst på både elbiten och fossilbiten samt kostar mycket mer i inköp. Kräver ju ett mycket speciellt körmönster om man skall ha någon nytta av dom.

Batteriet är på 20kW, tyvärr, därav 60Ah. Bilen har inte heller DC-laddning, dvs snabbladdare, utan vanlig långsamladdare. Totala räckvidden en fin sommardag är således max 30mil.

Behovet av större bil finns där också, framförallt 5 sittplatser istället för 4 som alla i3:or har. Gillar I3:an men vill ha mer "riktig bil". Niro/Ioniq kan skulle funka perfekt, då två i familjen kör sådana och har ungefär likvärdigt körmönster och snittar 0.4-ish litern. Vilket är överkomligt.

Prius för Auris känner jag. Kanske en 2017 eller något sådan. Kanske värt att lägga merpengen där. Ioniq med högre paket och läder och hela grejen vore något. Känns lite roligare än Prius, men lite mer "normal"

viccoA
21 oktober 2021 · 3 109 Inlägg

Är det inte mer ekonomiskt vettigt att byta i3an mot en elbil med mer utrymme och längre räckvidd?

torpis Forummoderator
22 oktober 2021 · 10 571 Inlägg

master_lars skrev:
Batteriet är på 20kW, tyvärr, därav 60Ah. Bilen har inte heller DC-laddning, dvs snabbladdare, utan vanlig långsamladdare. Totala räckvidden en fin sommardag är således max 30mil.

Jesus, nån har alltså glömt klicka i DC laddning när dom köpte bilen. Det är ju lite surt ja.

Kör själv en Ioniq med bara eldrift och är jättenöjd, men skulle inte rekommendera en plugin eller hybrid av Ioniq. Som bil är det meeeh men drivlinan är magisk vilket för mig passar perfekt.

Kanske leasa en ny MG5? Allt hänger ju ihop med en månadskostnad oavsett om man tar lån, tankar bensin, gör oljebyten eller bara laddar el. Leasing kan vara ett trevligt alternativ.

https://www.mestmotor.se/automotorsport … 000-krman/

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 oktober 2021 · 17 345 Inlägg

torpis skrev:

master_lars skrev:
Batteriet är på 20kW, tyvärr, därav 60Ah. Bilen har inte heller DC-laddning, dvs snabbladdare, utan vanlig långsamladdare. Totala räckvidden en fin sommardag är således max 30mil.

Jesus, nån har alltså glömt klicka i DC laddning när dom köpte bilen. Det är ju lite surt ja.

Kör själv en Ioniq med bara eldrift och är jättenöjd, men skulle inte rekommendera en plugin eller hybrid av Ioniq. Som bil är det meeeh men drivlinan är magisk vilket för mig passar perfekt.

Kanske leasa en ny MG5? Allt hänger ju ihop med en månadskostnad oavsett om man tar lån, tankar bensin, gör oljebyten eller bara laddar el. Leasing kan vara ett trevligt alternativ.

https://www.mestmotor.se/automotorsport … 000-krman/

En förbrukning på 17,5 kWh per 100 kilometer är inte imponerande men man kan ju inte jämföra med den flygande mattan IONIQ Gen 1.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
22 oktober 2021 · 10 571 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torpis skrev:

master_lars skrev:
Batteriet är på 20kW, tyvärr, därav 60Ah. Bilen har inte heller DC-laddning, dvs snabbladdare, utan vanlig långsamladdare. Totala räckvidden en fin sommardag är således max 30mil.

Jesus, nån har alltså glömt klicka i DC laddning när dom köpte bilen. Det är ju lite surt ja.

Kör själv en Ioniq med bara eldrift och är jättenöjd, men skulle inte rekommendera en plugin eller hybrid av Ioniq. Som bil är det meeeh men drivlinan är magisk vilket för mig passar perfekt.

Kanske leasa en ny MG5? Allt hänger ju ihop med en månadskostnad oavsett om man tar lån, tankar bensin, gör oljebyten eller bara laddar el. Leasing kan vara ett trevligt alternativ.

https://www.mestmotor.se/automotorsport … 000-krman/

En förbrukning på 17,5 kWh per 100 kilometer är inte imponerande men man kan ju inte jämföra med den flygande mattan IONIQ Gen 1.

Jämfört mot i3 så är det ju on par. Skall bli kul att se hur MG5 presterar IRL. Vettigt format och rimligt pris

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
master_lars
23 oktober 2021 · 1 147 Inlägg

MG5:an eller en ZS EV kan säkert komma så småningom, men ogillar Leasing, då vi faktiskt kör väldigt mycket. Fossilbilen rullar väl en 3-4k om året, och våra andrabilar har väl gått en 1500 mil om året minst. Elbilen har senaste 4 månaderna gått 500 mil, så leasing blir inte så attraktivt när man enbart får köra 1000mil per år allt som oftast.

Andrabilen behöver inte vara rolig, räcker med att den funkar och är billig i drift och ägande. Lutar åt Prius eller Ioniq som sagt, men kan tänka mig en Outlander Phev också, eller en Niro.

Andrabilen skall vara enkel, och överlättkörd, för andra föraren av andrabilen behöver det. Är lite för mycket funktioner i I3:an, och det här med laddning är tydligen svårt att komma ihåg.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 oktober 2021 · 17 345 Inlägg

Outlander PHEV bör du läsa på om. Den upplevs gammal och ICE är rejält törstig när det råder elbrist i bilen. Kolla upp saken! Niro är bättre på alla punkter.  Men köp inte en Niro med "vanligt tändningslås" Priset kan locka men iskalla på marknaden. Nya Niro med facelift har en hel del uppdateringar i kupén, varvav den heldigitala instrumentpanelen är välkommen om ni kan klämma in en sådan i budget.

Niro och Ioniq skiljer sig lite från andra el/hybrider. De har hela kraftpaketet kopplat till en automatlåda så bilen växlar som man är van vid från sin fossilbil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
master_lars
28 oktober 2021 · 1 147 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Outlander PHEV bör du läsa på om. Den upplevs gammal och ICE är rejält törstig när det råder elbrist i bilen. Kolla upp saken! Niro är bättre på alla punkter.  Men köp inte en Niro med "vanligt tändningslås" Priset kan locka men iskalla på marknaden. Nya Niro med facelift har en hel del uppdateringar i kupén, varvav den heldigitala instrumentpanelen är välkommen om ni kan klämma in en sådan i budget.

Niro och Ioniq skiljer sig lite från andra el/hybrider. De har hela kraftpaketet kopplat till en automatlåda så bilen växlar som man är van vid från sin fossilbil.

Outlander går nog bort, mest på grund av storleken. Vi behöver inte en så stor andrabil.
Vi gillar i3:an, men vill ha större och längre räckvidd. Elbil per say fungerar inte till nya landstället, inte vintertid i alla fall. Så lär väl bli en plugin eller mildhybrid som kommer fungera inom satt prisspann.

master_lars
16 november 2021 · 1 147 Inlägg

Då har dagen kommit då I3:an hänger riktigt lös. Ämnar nog sälja den till en handlare eller byta in den. Troligen blir det det första.

Börjar luta mer och mer mot en fossilbil, på sin höjd hybrid.
Valen står nu mellan Ioniq mildhybrid (typ 2017), en Audi A3 1.6 (2014->) diesel med automat eller en Volvo V40 D2/D3 Automat, årsmodell spelar mindre roll.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 november 2021 · 17 345 Inlägg

master_lars skrev:
Då har dagen kommit då I3:an hänger riktigt lös. Ämnar nog sälja den till en handlare eller byta in den. Troligen blir det det första.

Börjar luta mer och mer mot en fossilbil, på sin höjd hybrid.
Valen står nu mellan Ioniq mildhybrid (typ 2017), en Audi A3 1.6 (2014->) diesel med automat eller en Volvo V40 D2/D3 Automat, årsmodell spelar mindre roll.

Hade nog lagt slantarna på en Ioniq. Denna flygande matta är mycket snål.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
16 november 2021 · 10 571 Inlägg

V40 diesel med automat lär ju vara det tråkigaste valet om inte annat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
master_lars
17 november 2021 · 1 147 Inlägg

Som sagt, jag har roligare bilar om jag vill köra fort, på bana eller enbart inspirerat. I3:an har inte heller varit speciellt superskoj. Men det är den inte byggd för att vara heller.

Det vi behöver är en andrabil som är billig i drift. Vi räknar med att ha den minst en 3-4 år, så bör vara en stabil bil, gärna med så mycket utrustning som möjligt och som man kan serva och underhålla själv. Automat och säkerhet är prio, därav lite högre budget än en markant mycket äldre automatare. Har inte känt på en Ioniq, men får ta och göra det, men vill gärna testa en V40 med den specen som jag letar efter också, typ Ocean Race Cross Country.

Den andra föraren av tilltänkta bilen har haft körkort länge, men inte kört något alls förens nu typ. One-pedal-driving är inte bra om man skall lära sig på nytt i vuxen ålder. Då verkar man inte bromsa alls, inte ens när man måste panikbromsa typ för ett barn som springer ut i vägen eller när man missar högerregeln. Tur att man själv varit med och kunnat trycka i handbromsknappen...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november 2021 · 17 345 Inlägg

Vi köpte en helt fabriksny bil med automat för just 150k häromdagen. En liten Hyundai. Finns extremt mycket säkerhet i den men liten är den. Ingen hybrid, någon form av mildhydridsystem finns. Ackumulerad förbrukning är dock 0,44 l/mil efter totalt 9 mil. Bilen ska köras i 20 mil innan lådan lärt sig att växla ordentligt. Så den kan få för sig att dra in varvräknaren mot rött... Den kan köra och styra själv, bromsa själv, blinka hysteriskt med bromsljusen om man bromsar hårt osv. Säkerhet finns. Troligen för liten för er men ju nyare bil, ju mer säkerhet.

Springer det ut ett barn eller ett rådjur framför bilen kommer den och tvärnita innan du ens har hunnit flytta foten till bromspedalen... Sitter kameror som övervakar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang