Söker någon som kan besvara på några frågor och funderingar gällande volvo 944

pinklady567
20 oktober 2021 · 2 Inlägg

är det någon som vet vad orginal växelllådan är och vad konsekvenser kan vara om man har bytt till en annan samt om någon vet mycket om hydralisk koppling och även mkt andra funderingar jag har

Steff240
20 oktober 2021 · 996 Inlägg

Wut?

Original manuell växellåda är M47 eller M90, finns även tidiga bilar som har m46 men dom är ovanliga.

Automatlådan tror jag heter AW71.

Vad är det du behöver ha svar på? smile

Senast redigerat av Steff240 (20 oktober 2021)

pinklady567
20 oktober 2021 · 2 Inlägg

Steff240 skrev:
Wut?

Original manuell växellåda är M47 eller M90, finns även tidiga bilar som har m46 men dom är ovanliga.

Automatlådan tror jag heter AW71.

Vad är det du behöver ha svar på? smile

jag undrar lite vad som kan vara problemet med kopplingen den slutar att ta o bilen kör iväg med kopplingen nere men kopplings vajer är hel vad jag vet innan gick det att stänga av bilen lägga i växel o köra iväg men sist kopplingen krånglade så drog inte bilen iväg när jag släppte upp kopplingen, och nu har den stått några veckor o har försökt nån mer gån. men min kompis föräldrar säger att dem kört den utan koppling men fattar inte varför det inte gick för mig. kopplings cylindern va typ trasig o oljan gick åt skit fort så vi bytte den och de funkade i några timmar bara o då kollade vi såg att de pissade olja o de va typ nån packning som va otät. det jag egentligen undrar är om de går att byta till en vanlig koppling istället för en hydralisk

Lucif3r
20 oktober 2021 · 2 173 Inlägg

Steff240 skrev:
finns även tidiga bilar som har m46 men dom är ovanliga.

Turbomodellerna 91-94 hade M46, så så där superovanliga är dom väl inte.

Steff240
20 oktober 2021 · 996 Inlägg

Lucif3r skrev:

Steff240 skrev:
finns även tidiga bilar som har m46 men dom är ovanliga.

Turbomodellerna 91-94 hade M46, så så där superovanliga är dom väl inte.

Jaså jag trodde att det bara var typ första årsmodellen av turbo samt 16-ventilarna som fick m46. Men då har jag lärt mig nåt nytt idag också big_smile

Jesper328
20 oktober 2021 · 2 326 Inlägg

Förstår inte riktigt problemet.
Har du monterat ny slavcylinder korrekt, luftat denna korrekt, och det ej är något tjosan med kopplingsgaffel, lager, eller tryckplatta så skall du ej skjuta packboxen i slaven.

Kolla så att kopplingsgaffeln rör sig som den skall.
Om inte: ner med lådan.

Steff240
20 oktober 2021 · 996 Inlägg

pinklady567 skrev:

Steff240 skrev:
Wut?

Original manuell växellåda är M47 eller M90, finns även tidiga bilar som har m46 men dom är ovanliga.

Automatlådan tror jag heter AW71.

Vad är det du behöver ha svar på? smile

jag undrar lite vad som kan vara problemet med kopplingen den slutar att ta o bilen kör iväg med kopplingen nere men kopplings vajer är hel vad jag vet innan gick det att stänga av bilen lägga i växel o köra iväg men sist kopplingen krånglade så drog inte bilen iväg när jag släppte upp kopplingen, och nu har den stått några veckor o har försökt nån mer gån. men min kompis föräldrar säger att dem kört den utan koppling men fattar inte varför det inte gick för mig. kopplings cylindern va typ trasig o oljan gick åt skit fort så vi bytte den och de funkade i några timmar bara o då kollade vi såg att de pissade olja o de va typ nån packning som va otät. det jag egentligen undrar är om de går att byta till en vanlig koppling istället för en hydralisk

Vilken växellåda har du?
Har du M90-lådan finns det väl inte ens grejer till vajerstyrd koppling?

Oavsett så är det nog enklare att laga grejerna du har än att byta alltihop...

Senast redigerat av Steff240 (20 oktober 2021)

zzr94092
21 oktober 2021 · 4 369 Inlägg

TS säger att vajern är ok,sen har dom fixat med hydrauliken till kopplingen!!??

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2021 · 13 644 Inlägg

Lucif3r skrev:

Steff240 skrev:
finns även tidiga bilar som har m46 men dom är ovanliga.

Turbomodellerna 91-94 hade M46, så så där superovanliga är dom väl inte.

94 på b230ft satt det m90  om jag inte minns tokfel tror den kom på turbo bilarna då..  fast det är skit samma i detta läge.


ingen 940 kom med kopplingsvajer utan det är hydralisk koppling så felet ligger där

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
21 oktober 2021 · 2 173 Inlägg

Growe skrev:
94 på b230ft satt det m90  om jag inte minns tokfel tror den kom på turbo bilarna då..  fast det är skit samma i detta läge.


ingen 940 kom med kopplingsvajer utan det är hydralisk koppling så felet ligger där

Sena -94or isf, för jag har då iaf sett ett antal turbo -94or med M46. Men som sagt, skit samma egentligen. Oavsett så är det inte så superovanligt med M46 i 940 big_smile

Och nä, precis, ingen 940 hade wire-koppling. Den försvann väl 88-89 på 740... Tror den försvann på 240 därikring också? smile

Oreggad Ruter Knekt
25 oktober 2021 · 621 Inlägg

Growe skrev:

Lucif3r skrev:

Steff240 skrev:
finns även tidiga bilar som har m46 men dom är ovanliga.

Turbomodellerna 91-94 hade M46, så så där superovanliga är dom väl inte.

94 på b230ft satt det m90  om jag inte minns tokfel tror den kom på turbo bilarna då..  fast det är skit samma i detta läge.


ingen 940 kom med kopplingsvajer utan det är hydralisk koppling så felet ligger där

På de 940 jag haft eller suttit i så har det varit m46 smile turbomotorer.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang