Volvo 940 - Glassätarbilen

Vad som händer i garaget med 940in
  • 45 Följare
  • 31 019 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 oktober
birka76 BASS GLAD
13 juni · 1 381 Inlägg

Jeebz skrev:

birka76 skrev:

Jeebz skrev:
Ja då lär du komma undan med att din bil inte är helbilsgodkänd

Men de är väll inte din häller  då 940 blev väll de 1998 sisst modellen.

Har typgodkännande och datum i mina regpapper så den verkar vara helbilsgodkänd

Jahaaa. Fick för mej att de bara var 1998 wink

Senast redigerat av birka76 (13 juni )

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Jeebz
13 juni · 425 Inlägg

Var till Norrköping och köpte 2st ML55 AMG 4-kolvs bromsok då jag har för mig att jag sett på turbobricks forum att dessa ok ska passa med mindre modifikationer på Volvo. Det verkar stämma. Ser ut att behöva borra upp hålen på spindeln bara så jag får i M14 skruvar istället. Ska bara försöka lista ut vilken bromsskiva som kan passa. Det är standard 287mm skiva på bilden

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-ea6304b1386d75719e592918658a73b6.jpg

Senast redigerat av Jeebz (13 juni )

Jeebz
20 juni · 425 Inlägg

Kolvar och h-profil vevstakar är på plats. Även monterat dit oljestickan. Många bäckar små. Letar fortfarande efter nå ställe i Västerås som pulverlackar för bra pris. Då jag har massor som måste blästras och pulverlackas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-1940906e27d9f927b550d343f11864f0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-d32ea2cc1222730cae8c4f9058932158.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-f61748f5b6c17b2526cdc90d991cef7d.jpg

Jeebz
18 juli · 425 Inlägg

Lagom tills jag gick på semester fick jag tillbaka framvagn och motordetaljer från pulverlack. Så idag har jag varit garaget och börjat skruva ihop lite

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-c562f7b4f94ce292a69d8c7e89849eb2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-f0b8bfd3b421867e78cb405d273cbc79.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-ac94243866b881df0b096c39d3bebae7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-246ed7a219b1f95af64e0cc19023cd26.jpg

Ipd-krängare samt nya bussningar ska monteras också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-0f9a9f046061913a6227f4a3cec40415.jpg

nilleboy91
19 juli · 25 Inlägg

Bra tajmat att få tbx delar när man går på semester smile
Allt ser snyggt och prydligt ut smile

Volvo 940 "Turbo Gl" (1991)
Volvo 940 GL "Gult e Fult" (1993)
Jeebz
3 augusti · 425 Inlägg

Framvagnsbalk samt ipd-stag och ambulansstag tillbaka monterat. Även monterat 960-stag på framvagnsbalken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-cdad0082c10b29e58079e6a171731d37.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-5a98bb511639d97be03079ae532d8b2a.jpg

Jeebz
22 augusti · 425 Inlägg

Står lite still här just nu då jag inte vet vad jag ska köra för koppling till bilen. Om man ska kosta på sig nytt svänghjul och hela skiten för att gardera sig eller om jag ska använda mitt pottsvänghjul och köra fjädrad 6-puck sinter med 763 platta och hoppas jag klarar mig på det. Eller om man ska lämna iväg pottsvänghjulet på uppsvarvning till 240mm koppling men då är man nästan uppe i samma pengar som ett helt kopplingskit kostar med nytt svänghjul.

nilleboy91
23 augusti · 25 Inlägg

Jeebz skrev:
Står lite still här just nu då jag inte vet vad jag ska köra för koppling till bilen. Om man ska kosta på sig nytt svänghjul och hela skiten för att gardera sig eller om jag ska använda mitt pottsvänghjul och köra fjädrad 6-puck sinter med 763 platta och hoppas jag klarar mig på det. Eller om man ska lämna iväg pottsvänghjulet på uppsvarvning till 240mm koppling men då är man nästan uppe i samma pengar som ett helt kopplingskit kostar med nytt svänghjul.

hade nog valt ett nytt svänghjul, en 765 tryckplatta och en organisk lamell så det blir lätt kört  och klarar många nm big_smile

Volvo 940 "Turbo Gl" (1991)
Volvo 940 GL "Gult e Fult" (1993)
Jeebz
28 augusti · 425 Inlägg

Trodde jag hade alla delar för att börja skruva ihop framvagnen i helgen men visa sig att jag saknar 4st brickor till bussningarna i länkarmen. Så det enda jag fick gjort var att montera catch can:en.  Köpte sånt där verktyg på Biltema så man kan borra hål och pressa i en hylsa med gängor i. Sjukt smidigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-3e60eb3f3192f80ea0f121d27788ebc8.jpg

Senast redigerat av Jeebz (28 augusti )

Jeebz
28 augusti · 425 Inlägg

nilleboy91 skrev:

Jeebz skrev:
Står lite still här just nu då jag inte vet vad jag ska köra för koppling till bilen. Om man ska kosta på sig nytt svänghjul och hela skiten för att gardera sig eller om jag ska använda mitt pottsvänghjul och köra fjädrad 6-puck sinter med 763 platta och hoppas jag klarar mig på det. Eller om man ska lämna iväg pottsvänghjulet på uppsvarvning till 240mm koppling men då är man nästan uppe i samma pengar som ett helt kopplingskit kostar med nytt svänghjul.

hade nog valt ett nytt svänghjul, en 765 tryckplatta och en organisk lamell så det blir lätt kört  och klarar många nm big_smile

Jepp blev tömma kontot och beställa svänghjul,tryckplatta och organisk lamell från speeding.nu

birka76 BASS GLAD
29 augusti · 1 381 Inlägg

Jeebz skrev:

nilleboy91 skrev:

Jeebz skrev:
Står lite still här just nu då jag inte vet vad jag ska köra för koppling till bilen. Om man ska kosta på sig nytt svänghjul och hela skiten för att gardera sig eller om jag ska använda mitt pottsvänghjul och köra fjädrad 6-puck sinter med 763 platta och hoppas jag klarar mig på det. Eller om man ska lämna iväg pottsvänghjulet på uppsvarvning till 240mm koppling men då är man nästan uppe i samma pengar som ett helt kopplingskit kostar med nytt svänghjul.

hade nog valt ett nytt svänghjul, en 765 tryckplatta och en organisk lamell så det blir lätt kört  och klarar många nm big_smile

Jepp blev tömma kontot och beställa svänghjul,tryckplatta och organisk lamell från speeding.nu

De finns ju fler ställen som säljer smile vet inte vad dom tar speeding

http://www.ddrift.se/koppling
http://bakaxel.se/kopkitvolvorod.html

Jag köpte mitt paket hos henrik sjöberg

https://www.facebook.com/SjobergMotorsport/

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Jeebz
29 augusti · 425 Inlägg

birka76 skrev:

Jeebz skrev:

nilleboy91 skrev:

hade nog valt ett nytt svänghjul, en 765 tryckplatta och en organisk lamell så det blir lätt kört  och klarar många nm big_smile

Jepp blev tömma kontot och beställa svänghjul,tryckplatta och organisk lamell från speeding.nu

De finns ju fler ställen som säljer smile vet inte vad dom tar speeding

http://www.ddrift.se/koppling
http://bakaxel.se/kopkitvolvorod.html

Jag köpte mitt paket hos henrik sjöberg

https://www.facebook.com/SjobergMotorsport/

Speedings grejer är från bakaxeldelar. Då det är Tenaci prylar. Men Speeding hade 15% rea i helgen så passade på då.
Var inne på att köpa från DanneJ ett tag men ville inte chansa och svarva om ett pottsvänghjul.

Jeebz
3 oktober · 425 Inlägg

Händer inte så mkt här just nu men står inte helt still men har inte uppdaterat så mycket. Väntar fortfarande på svänghjul ifrån speeding. Får se när det dyker upp men verkar vara rätt lång leveranstid just nu.

Köpt en flexfuel sensors som jag ska koppla in i sprutet. Mest bara för att det går
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-7a5d93a1e363cc34a3c4169a3e0d1aef.jpg

Har köpt nya Honeywell 0-5 volt givare istället för dom jag köpte ifrån Kina samt att jag köpt en mekanisk bränsletrycksmätare så jag kan kolla bränsletryck både mekaniskt och digitalt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-dd6756878d3f42c27a67ebcf5d1b0338.jpg

Tenaci organisk lamell med Sachs 765 platta
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-8b3902c1ebf6b09e8470aab6b84100e1.jpg

En kille i England skulle också köra med Mercedes ok men han är duktig på cad/cnc så han gjorde vettiga adaptrar. Så han fixade adaptrar till mig med
Så nu blir det Mercedes 4-kolvs ok med v70r 330mm skivor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-2e9ebfb08d11a723f9c364d0400e6f7e.jpg,

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-a77635e4237d443640839491a3dc1383.jpg

Målet är att bilen ska rulla till nästa vår men både pengar och tid flyger iväg just nu. Behöver fixa vettiga fjädrar/dämpare alternativt coilovers för att få bra finnish på bilen hjulupphängning. Så får se hur jag ska göra med den biten. Tråkigt att skruva ihop allt när allt annat börjar se bra ut och sen sitter det sunkiga fjädrar och dämpare på bilen. Hade gärna velat pulverlacka fjäderbenen också.

Senast redigerat av Jeebz (3 oktober )

Jeebz
21 oktober · 425 Inlägg

Fick  hem skivor för någon dag sen så jag kunde provmontera med fälg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-b369d778aff2a94a67eca1d6bed80e2c.jpg

Tyvärr tar oket i ekern på fälgen så det ser ut som att jag lär behöva massa spacer. Krävs nog minst en 25mm spacer för att få ut fälgen så långt att det inte tar i oket. Så får se om fälgen hamnar utanför skärmen då och då skiter sig allt. För jag vill inte åka massa camber fram så det ser ut som driftingbil eller ha fälgen utanför skärmen. Nu tycker jag polarisfälgarna sitter väldigt långt in original i hjulhusen så spacer hade inte gjort något men vet inte om 25mm kommer bli för mkt. Men det kan jag inte testa förens jag fått ihop båda sidorna och bilen står på backen igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-4bcd615ea598d5de0e4cb1822bc3cadd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-f5d250bcd16b3671d0b4af54a21269eb.jpg

Senast redigerat av Jeebz (21 oktober )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang