Obalans?

diese1
22 oktober 2021 · 102 Inlägg

Tjena, kör en bmw 320d e91 som jag har haft i drygt 2 månader, och jag har alltid haft en kraftig obalans, när man ligger i 30-60 så guppar hela bilen, och när man ligger i högre hastigheter skakar hela bilen, inkl ratten.
Jag kollade på däcken när jag hade bilen upplyft, och såg att däcken verkade rör sig " upp och ner", tänkte då att fälgarna kanske var ovala eller deformerade på något sätt, så jag köpte igår ett annat par hjul men problemet kvarstår.
Kan hjulaxlarna vara böjda?

Utmarks-Loke
22 oktober 2021 · 5 813 Inlägg

Drivaxlarna är av 20-25mm solitt stål så det skall ganska mycket till för att de skall böja sig. Det kan förmodligen hända, men då blir det säkert ännu större skador på länkarmar och andra grejer. Men du kan ju hissa upp bilen, ställa den på pallbockar med hjulen av och snurra på hjulnaven och se hur drivaxlarna ser ut. Om du verkligen vill vara säker kan du sätta dit en mätklocka.

panda666
22 oktober 2021 · 4 228 Inlägg

Har du prövat med 4st olika hjul alltså eller bara ett par fram eller bak? pröva 4 andra hjul, kan vara allt mellan skadade däck, fälg, dålig framvagn dvs dåliga styrleder, hjullager, länkarmar. Sen kan man kolla på hjulinställning, ha på inte överdriver stora hjul, kör med typ ¨17-18 max tum. Bromsar och skivor när byttes dom sist tex? motorkuddar och växellådskuddar. Stötdämpare och fjädrar runtom. In på en mack och hissa upp bilfan och kontrollera allt detta. Oftast brukar det bara vara hjulen som det är fel på. Har man så original hjul som möjligt och bra balanserade så brukar det bli bra.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 oktober 2021 · 17 380 Inlägg

Steg nummer ett är väl att se till att hjulen är korrekt balanserade. Vad är korrekt då? Tja, på framhjul skulle jag säga <5 gram är acceptabelt på bilen i fråga. Det känns dock som du menar bakhjulen och en liten felsökning i bakvagnen kan vara av intresse? Se om det finns någon led som kanske glappar. Kan vara svårt att känna för hand. Kan kräva lite hävstänger för att hitta något.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
22 oktober 2021 · 5 813 Inlägg

Om hela bilen skall guppa och skaka krävs det mer än bara några slitna leder. Om det nu inte är hjulen så borde det vara något så stort att det lätt syns

uhlin
22 oktober 2021 · 2 831 Inlägg

Vad är det för däck? Gamla eller nya de du köpte? Kan ju va så att du haft däck som varit ovala och haft oturen och fått ovala däck igen, lite långsökt kanske.... Och är du säker på att de hjul du inte bytte är däcken ok?

diese1
22 oktober 2021 · 102 Inlägg

Tack för alla svar, plockade dän hjulen o snurrade på bromsskivorna för att se om de rörde sig likadant, men dom snurrade jämnt o bra.
Ska prova me ett par fälgar som jag vet är bra balanserade imorgon så får jag se smile

Steff240
22 oktober 2021 · 1 005 Inlägg

Centreras fälgarna in ordentligt när du drar åt dom? Låter som att du inte fått dit fälgarna riktigt "i mitten" så att säga roll Är det originalfälgar till bilen eller eftermarknads?

Rengjorde du navet ordentligt innan montering?

torsen
23 oktober 2021 · 7 198 Inlägg

Du har inte köpt begagnade "piratfälgar" med fel hålbild eller CB?
Det misstaget gjorde jag för många år sedan.
Köpte snygga aluminiumfälgar med fina däck på skroten.
Kom från en FIAT.
Monterade dem på en Opel.
Tog ett tag innan jag av en gummigubbe fick veta att det skilde 2 mm i hålbildsdiameter.
Fälgarna och muttrar gick dit hur fint som helst.
Men resultatet blev ett hiskeligt hoppande när man kom över 30 km/t.

En annan gång köpte jag fina beg vinterhjul som suttit på en Hyundai.
Monterade dem på en Mazda.
Återigen ett hiskeligt hoppande och vinglande.
Gummigubbe förklarade att CB på Hyundaifälgar är mindre än  CB på Mazdafälgar.
Därför hjulen vinglade.
Fälgarnas anliggningsytor mötte aldrig naven, utan "red" på navflänsarna.

Pinsamt - men man lär så länge man lever.

Kan något av fallen var giltiga även för dig?

diese1
24 oktober 2021 · 102 Inlägg

torsen skrev:
Du har inte köpt begagnade "piratfälgar" med fel hålbild eller CB?
Det misstaget gjorde jag för många år sedan.
Köpte snygga aluminiumfälgar med fina däck på skroten.
Kom från en FIAT.
Monterade dem på en Opel.
Tog ett tag innan jag av en gummigubbe fick veta att det skilde 2 mm i hålbildsdiameter.
Fälgarna och muttrar gick dit hur fint som helst.
Men resultatet blev ett hiskeligt hoppande när man kom över 30 km/t.

En annan gång köpte jag fina beg vinterhjul som suttit på en Hyundai.
Monterade dem på en Mazda.
Återigen ett hiskeligt hoppande och vinglande.
Gummigubbe förklarade att CB på Hyundaifälgar är mindre än  CB på Mazdafälgar.
Därför hjulen vinglade.
Fälgarnas anliggningsytor mötte aldrig naven, utan "red" på navflänsarna.

Pinsamt - men man lär så länge man lever.

Kan något av fallen var giltiga även för dig?

Haha, de är nog nåvhålet som är fel, fälgarna glappar ju lite när man bara har hängt på dem smile
Lyckades minska obalansen lite o de är ju snart dags för vinterdäck, som kanske har bätte balans och navmått..

Brådhis * Voff voff *
24 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

diese1 skrev:

torsen skrev:
Du har inte köpt begagnade "piratfälgar" med fel hålbild eller CB?
Det misstaget gjorde jag för många år sedan.
Köpte snygga aluminiumfälgar med fina däck på skroten.
Kom från en FIAT.
Monterade dem på en Opel.
Tog ett tag innan jag av en gummigubbe fick veta att det skilde 2 mm i hålbildsdiameter.
Fälgarna och muttrar gick dit hur fint som helst.
Men resultatet blev ett hiskeligt hoppande när man kom över 30 km/t.

En annan gång köpte jag fina beg vinterhjul som suttit på en Hyundai.
Monterade dem på en Mazda.
Återigen ett hiskeligt hoppande och vinglande.
Gummigubbe förklarade att CB på Hyundaifälgar är mindre än  CB på Mazdafälgar.
Därför hjulen vinglade.
Fälgarnas anliggningsytor mötte aldrig naven, utan "red" på navflänsarna.

Pinsamt - men man lär så länge man lever.

Kan något av fallen var giltiga även för dig?

Haha, de är nog nåvhålet som är fel, fälgarna glappar ju lite när man bara har hängt på dem smile
Lyckades minska obalansen lite o de är ju snart dags för vinterdäck, som kanske har bätte balans och navmått..

Navringar kostar inte många kronor. Köp så´na i rätt storlek så slipper du troligen vibrationerna. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang