Renovering av en Honda Civic Aerodeck VTI

Renovering av en Honda jag varit på jakt efter dem senaste 7 åren!
  • 41 Följare
  • 13 491 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 november
lotek9003
11 februari · 30 Inlägg

Nu ligger den uppe! smile

/M

Honda Civic Aerodeck VTi (MC2) "Busbrukisen" (1998)
Mercedes 500 SL (R129) "Arvet" (1992)
Roadblock
31 mars · 157 Inlägg

Har helt missat detta projektet, kommer att följas big_smile

Dras till sletna vrak x)
Xebers76
21 maj · 2 020 Inlägg

Fick ett ryck i oktober och bestämde mig för att tvätta och vaxa gröna Hondan! Finns en del stenskott osv som börjat rosta lite. Vax på detta så kan vi dra ut på lidandet! Detta tog dock flera veckor att genomföra eftersom man inte var i bästa skick just då.

Bilen hade stått sedan i juli när jag hade fått sån huvudvärk att bilkörning inte längre var ett alternativ. Nu när jag nu skulle starta den gick det inte att vrida om nyckeln!

Kollade i verkstadsmanualen och fann att rattstång med rattlås inte var en servicebar komponent.
Hur löser vi detta?

Smörja in i tändningslåset. Lossade även så jag kunde smörja på baksidan av tändningslåset. Fick ingen bild på detta men det löste problemet! Det är först idag i skrivande stund efter att ha börjat använda bilen i mitten av januari som jag inte längre behöver torka av nyckeln varenda gång den varit i tändningslåset! lol Fick ju tyvärr spreja in väldigt mycket för att det skulle krypa hela vägen till rattlåset, men men...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-da4f40c27112f4788a9aae2890b5f5c2.jpg

Flaskan i fråga köpte jag för... 8 år sen kanske? Den är speciellt utformad för att smörja billås enkelt, vilket jag nu passade på att göra på samtliga lås på samtliga av mina bilar! Sånt där man inte gör förens det är för sent...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6fd1fb9f7779884b4def116e3d127c23.jpg

Hösten hade fyllt torkardiket med massa löv så dammsög ut detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-898e59253e0558fa49aa53f47f0a7c34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-09405879ec13a7e626451f7af70c7f98.jpg

Hade kommit in lite löv bakom denna säkringsbox, så jag tog bort locket för att komma åt lättare och tur var väl det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0d806a6b13f7059864aad36c015fef74.jpg

Vad är detta?!? Säkringen har varit överhettad, vilket syns på plasten, men den har inte brunnit av! :s
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-11fde00b8c0e553a2014eb0bb0594361.jpg

Som ni redan förstått har jag gott om Honda-delar hemma så detta löste sig enkelt smile Säkringen är till kupefläkten. Som jag nämnt tidigare är ett vanligt fel att en dräneringskanal blir full med skit och då rinner det regnvatten rakt ner i fläktmotorn, så det är antagligen vad som hänt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-33deab4fd551216ef5bc1d287a995d7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5778e918a9c5aadf567e1d70e28dcb75.jpg

En välbehövlig tvätt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-60eba51b0dc32f4f187b3c5bdcd0d60a.jpg

Vintern kom, vilket den tyvärr gör varje år. Dags för vinterdäck!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-26858a31f8f0e0ac1a850dd253288f14.jpg

Jag hade en plan! Vinterdäcken jag har till denna bilen är ganska trötta. MEN jag fick ju med vinterdäck när jag köpte VTIn! Så plåtfälg på sommaren och alufälg på vintern var planen! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-aa297f0a65d50c0ca5ac76235db79628.jpg

Det var också här jag fick lära mig att VTI-bilarna har ett större bultmönster, så den planen gick i graven illa fort lol Får väl bara anta att Honda var rädda att 4x100 inte skulle hålla med 169 vilda hästar.... lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cdab9807365d0e746dbbd6fe17983fe1.jpg

Dem gamla vinterdäcken fick vara på en vinter till då ja...



Då har det blivit 2021 och som ni vet hittade jag en jänkare på blocket! Av lite olika anledningar hölls detta hemligt för alla förutom min pappa dem första veckorna. Samma dag som jag varit på banken och fört över pengarna var vi jag och några kompisar på ett litet äventyr utmed havet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-da54cb6c4f8a0203c10b5b3efc00f600.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f6972d1ca02a7d16d587c85bb35a8821.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c12e2c4c88974d00ef5a5a7851b0f928.jpg

I Februari såg skrotprojektet utsåhär!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e691ddc8c4656f8acfea7f127253aecd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8c5a6db8b58128126216630bdec248d7.jpg

Det blev dags för besiktning men bilen gick inte igenom sad Ojämna bromsar bak! Det mesta var nytt så jag misstänkte hjulcylindern direkt, och den visade sig vara riktigt dålig!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4a453a6b067c4b7af052abaa21a11528.jpg

Dessa delarna byttes för inte allt för länge sedan, lyckades hänga av dem i ett paket smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a551362fd9d98c9c21039cf4183fb844.jpg

Kvar har vi denna rackaren! Jag stötte på ett väntat problem... skruven som sitter över bromsröret hade rostat ihop med röret! Jag har inga koningsverktyg så detta hade varit väldigt trevligt om det gick att lösa utan att göra ett nytt bromsrör!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c4175638a14c58e29b2504e264cdb78c.jpg

Lösningen blev att lossa nav med hjullager och även bromsskölden, båda kom loss utan bråk skumt nog. Nu kunde jag skruva av hjulcylindern istället för att göra som vanligt, skruva på skruven tongue Kan tillägga att bromsvätskan såg mycket gammal ut, massa aluminium från insidan av hjulcylindern hade släppt och gett bromsvätskan en ny spännande färg! Har inte bytt bromsvätskan på denna bilen då luftnipplarna båda sidor bak har rostat fast sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-027a0799aa075e6c020b3d64b2bfee77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-13d0f1a2e6b868589fb942c19fdcff00.jpg

En planka mot pedalen så inte all bromsvätska rinner ut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d84b63589e74f20cd26b012c31f5542d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a4de57c298261cdd650856db1d4458e8.jpg

Sådär ja! Så fint det blev! Nu är allt bytt på denna sidan förutom bromstrumman, den är i gott skick och det lilla den är sliten har backarna slitit in sig efter. Borde väl gå igenom nu? big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9078c74764a8e35588b4b29d4fef4f6e.jpg



Det gjorde den inte, det hade inte ens blivit någon skillnad!

Så vad var problemet?

Xebers76
21 maj · 2 020 Inlägg

Mew skrev:
Jag vet! big_smile

wink

Xebers76
23 maj · 2 020 Inlägg

Roadblock skrev:
Har helt missat detta projektet, kommer att följas big_smile

big_smile

Xebers76
26 augusti · 2 020 Inlägg

Ja, tiden går, har glömt att skriva här tongue


Hade ju problem med ojämna bromsar bak. Bytte hjulcylinder men det blev ingen skillnad.

Efter att ha tittat på papprerna från bromsprovet igen såg jag en grej jag missat. Ena sidan bak bromsar lika mycket som fram och andra sidan bak bromsar normalt mycket.

Detta betyder att reduceringsventilen rostat ihop invändigt, ja så kan det gå när man inte byter bromsvätska sad

Fick fram artikelnummret och hittade en sida i USA som hade en ny till ett rimligt pris, dock verkade det inte gå att få det skickat då jag plötsligt fick pengarna tillbaks efter att ha beställt.

Det hela slutade med att jag beställde en ny från Honda här i sverige. 3100kr.... på en bil som är värd typ 8000! lol

Ventilen sitter på brandväggen och är inte alls kul att komma åt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-20fac257fc56a7071d984052aa9007ce.jpg

Här har vi den! Så vad är oddsen att jag får loss alla 6 bromsrör på denna 23 år gamla bil?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2125a3876e18113f6a56f9c7ac0a36c4.jpg

Det visade sig att jag hade grym tur! Det var bara ett rör som inte ville släppa. Ännu mer tur var att det var en av dem som gick till huvudcylindern och det släppte på den sidan!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3f6e905fb659bcd0549fdcb7dd6ae119.jpg

Kunde nu sätta allt i skruvstädet och lossa röret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fc4cef588eb7e8927f9495eea10c2953.jpg

Trevligt att för en gångs skull få delar det inte står "MADE IN CHINA" på! Denna kostade, men det är riktigt grejer iaf!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7da8816e5ad36e099e2a9426e549895f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ffbaaaf49949d441b15ae0a2c21f2491.jpg

Röret gick att använda igen, så på med det i samma vinkel som innan och bara i med allt i bilen igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6c7bbca1310e70cedae4f198c92ad9f0.jpg

För att kunna lufta blir jag illa tvungen att byta hjulcylindern på vänster sida också. Dock är det ganska smidigt. Själva navet går att lossa och då kommer man åt allt väldigt enkelt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9590476d4ce1ea4efc0b4ea5d2384ba8.jpg

Precis som på andra sidan så hade bromsröret och hylsan rostat ihop så jag fick skruva loss själva hjulcylindern. Vad gör man inte för att slippa tillverka nya bromsrör? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bcc552917431e4130bf40d4687e0a114.jpg

Då satt allt där igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-60ea362d7adfca230bd5f696b8b2c893.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7ba2595703a71f36e3a5038025ff0273.jpg

Bara att lufta och hoppas detta löser problemet. Om det inte funkar nu vet jag inte vad man ska göra lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e32c8b870bb01be131485a41529e567c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5ab5b360e447e673e5f1c3bc6c0985c3.jpg

Hade tur och upptäckte att en lampa slocknat sedan jag var på besiktning senast. Den såg minst sagt skum ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ccd18e14ba1a74f51043c7a6f9e67873.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-759de50cf936e4284359cbdf2c11af44.jpg

OCH HAN GICK IGENOM!! big_smile big_smile big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6a57ea5695923df137b1f746420b253c.jpg

Byt bromsvätskan i tid är mitt tips xP



Det ni läste nu hände i April. Efter det hände ingenting mer än att jag då och då rensat skrotbilen. Det börjar närma sig slutet där!
I mitten av augusti såg det ut såhär
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7d0c477eda62f0b0a396f2e5d7e524c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d9abc560e364478e2491e5a9aad8a564.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7ab6395e095a7836d9ac173672a65a65.jpg

Det är först när den är rensad och skrotad som jag har plats och tid att plocka fram VTIn och börja fixa med den. Saknar att köra den, grymt kul bil!

Xebers76
22 oktober · 2 020 Inlägg

Fick hjälp att kapa loss trösklar och lite tillhörande som ska användas för att laga upp VTIn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2e18ed728430fa1aa474db2977c667dc.jpg

B-stolparna böjdes uppåt och man måste ju säga att den hade kunnat se ganska tuff ut som en hardtop tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-52778ed8d471eff35f1ea46e3c182684.jpg

Jag tömde oljan ur växellådan och motorn. Båda bakrutorna och vindrutan skars ut. Plockade några sista delar och nu äntligen var denna bilen redo att få åka en sista gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-550cc8a4d06ccbf311b7e1f78327e84e.jpg

Det var idag eftermiddag som detta skedde. Jag måste påstå att det har känts riktigt bra att kunna gå vidare från detta projekt! Lite bitterljuvt såklart, men ni förstår säkert.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f901e5e0e34619e928d4b8a25bdb9415.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d2a172b88192ceadce1787f25e17a16d.jpg

Då fanns det äntligen plats för en VTI att få pysslas om! Den har stått på gatan bra länge nu. Den blev påkörd för ett tag sen dessutom, lagom kul.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fdb9ed99b18456ae2654c0ad4222838a.jpg

Då returledningen läcker bensin ovanför tanken så ville jag inte köra bilen på plats. Vi upptäckte ganska fort att bromsarna har satt sig så planen att knuffa den på plats gick i graven, jag fick helt enkelt starta den och stinka bensin dem 50 metrarna den skulle köras xP
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-43ea3f95181172a871f769a711cb1610.jpg

Känner mig riktigt taggad att sätta tänderna i denna bilen igen! Planen i nuläget är att fixa den så pass att den klarar en besiktning, plus en liten service såklart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ad0e3b3c7223e3d1ab7cd115640ff533.jpg

En bil skulle envist vända mitt på gatan istället för på den fina vändplatsen och bulade till framskärmen och tog även strålkastare och stötfångaren. Dessa delar hade jag ändå planerat att byta ut, så det är inget att hänga läpp över.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5a66458e216c97c2bd145db5dc61c3eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-70d2a2adf736b13c5942f9b48870914a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1861a6e29fc58ff0983503e9356040d8.jpg

En liten justering med domkraften så vi får han på rätt plats. Vi ska upp på pallbockar här framöver.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6f4b8445bdbcd80e268df8597ea21cfd.jpg

Nu ska vi bara invänta lön och försöka att inte beställa mer än nödvändigt xP
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-816172dc59d9828981a89b80563e9980.jpg

Snurriis
22 oktober · 746 Inlägg

Härligt att det tar fart igen ☺️

Xebers76
24 oktober · 2 020 Inlägg

Under våren 2020 när jag ägt bilen i endast en månad så tändes såklart ABS-lampan...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2a65cb6a6e6e68b5575da1da6393d2f0.jpg

Idag är det dags att ta reda på vad som är fel, vi börjar med att öppna höger framdörr tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ea6a6b0a6f4c49228a12de16e5746dd9.jpg

Till höger om handskfacket kan man gräva ut denna mojäng. Den fungerar som ett diagnosuttag, men ser inte ut som ett standard OBDII. Det lilla kontaktstycket används för att läsa ut felkoder från motorstyrdonet och även när man ska ställa in tändningen, dessa har ju faktiskt fördelare som kan justeras tongue Radera felkoderna i motorstyrdonet görs genom att ta bort en säkring som heter "backup" som finns i en elcentral i motorummet och sedan låta den vara bortplockad i 10 sekunder. Det stora kontaktstycket används för att läsa felkoder från ABS-styrdon och även för att koda in nya nycklar till immobilizern. Radera felkoder i ABS-styrdonet görs genom att vrida nyckeln från radioläget till "tändning på" och tillbaks tjugo gånger. Airbag är ytterligare en kontakt på ett helt annat ställe och har en något speciell metod för att radera felkoder tongue Vi kanske kommer dit i ett framtida inlägg tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-558bf9fc64913b71461e8898e0e6ca0d.jpg

Om vi kollar i manualen så ser vi att man ska använda en enkel kontakt som byglar två stift, ja det är verkligen så enkelt. Om vi då googlar på "07TAZ-ST30100" så kan vi få fram bra bilder och då enkelt (och billigt) få fram vilka två stift som ska byglas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6fe8ea0fa5f9ca71c734ac2f08f76ba2.jpg

En kort kabel med båda ändarna skalade instuckna såhär försätter ABS-styrdonet i felkodsläge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-08c29c2a50fecd2fb957209216fdf929.jpg

När vi nu vrider på tändningen så kommer ABS-lampan att blinka. I detta fall fick jag 1 lång och 7 korta blink. Detta betyder att vi har fått felkod 17. Bilden visar en ABS-lampa som precis börjar lysa, jag kan ju inte få bild på en blinkande lampa big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b82b94ea3d5bf345d6c891a3167987f7.jpg

Om vi då tar fram manualen igen så ser vi att ABS-givare vänster bak är vad som felar. Det skulle ju såklart kunna vara något annat också, en lödning inne i ABS-enheten på den kretsen, eller en klämd kabel. Bilen jag precis skrotade byggde jag om från icke-ABS till ABS året 2013 och såklart tändes lampan året efter. Även den gången var det vänster bak som gått sönder. Den gången löste jag det genom att ta en ABS-sensor som egentligen ska sitta fram och skarva på rätt kontaktstycke och modifiera fästet så allt stämde, det fungerade faktiskt! Även denna gången kommer jag göra en specialare, men inte riktigt SÅ special.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cbc21bf0261283801cab1dcdf3772285.jpg

Jag tog en paus med ABS-problemet och såg till att få upp bilen på pallbockar. Normalt är ju att sätta dem på lyftpunkterna, men alla 4 lyftpunkterna kommer behöva rostlagas så det var inte ett alternativ. Istället blev det i länkarmsinfästning fram och längst ut på länkarmarna bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-744a6b48f3eea93496546f2f5f6c4276.jpg

Nu ska tröskelbreddarna bort. Man börjar med att ta bort stänkskydden. Men denna bilen har inga, dem har plockats bort av någon tidigare ägare, vilket också har förstört framskärm och tröskel med stenskott.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b09ee2ccd8a64e77cc9938e16e571039.jpg

Undertill finner man ett gång av dessa expanderpluggar. Till min stora förvåning fick jag bara loss 3, resten fick brytas loss.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-176e2c4bbcfcdcd7e50df4ef7b115c62.jpg

Nu ska tröskelbreddaren skjutas framåt! Här ser ni också varför den måste plockas bort tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7959df08736b836b62dd39c8a488c52e.jpg

Sådär ja!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-81e43ed39da3e4fde726dc1121f6c8af.jpg

Fattar inte hur detta har gått igenom besiktning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2cec678f74f009e28f1f93a9c79ded5a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9228c1a18868927ec819c27ba1edd467.jpg

På vänster sida är det enbart lite ytrost, mycket skumt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-36ab9e9a351a6b380374def579f072a9.jpg

Längst fram på trösklarna ser båda sidorna ut såhär. Även här är det hål.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f62029e2916d74139237e25c0e68417f.jpg

Planen idag var inte att börja laga rosten dock! Idag ska bensintanken ut så jag kan laga bensinläckaget! Denna konstiga kåpa sitter på vänster sida om tanken och döljer rör och slangar. Den sitter med två 10mm skruv. Dessa hade ju såklart rostat och jag vill helst inte dra av mer skruv än nödvändigt. Detta var bara början på en massa envisa skruv som man får vrida fram och tillbaka 1/8dels varv en sådär 100 gånger innan man fått ut dem...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-174d786fb7049739224afc2d2cbcdd9b.jpg

Med kåpan borta kan vi se att det har lagats både bensinrör och bromsrör här innan. Min andra bil som jag skrotade hade alla sina originalrör kvar, den togs omhand lite bättre, tills den blev skrot. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ad5aebb15815189243fc1d4d16224c96.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2ced46b32298d741d7c44e38fec1a4e3.jpg

Jag valde att klippa av tankbanden, detta innebär att jag kan rädda skruvarna som annars hade gått av. Dem får jag nu försöka rädda på bänken. På den andra bilen drog jag av skruvarna och på så sätt överlevde tankbanden, smidigt va? tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0804f484ec3a9573f0b5073370cb2762.jpg

Dem tidigare reparationerna skulle visa sig göra denna processen mycket enklare än om allt var original. Det är inte varje dag man kan säga så tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fc1ba1982f8abbbd4e145d5a84b68200.jpg

Med tanken hängande lite halvt kan man nu komma åt kontakstycket som finns längre upp på kabeln med röd pil. Här kan vi även se ett stag som enbart sitter på VTI-bilarna, märkt med grön pil. Man kan ju undra hur mycket nytta detta gör egentligen? Intressant nog så finns inte dem små svetsade fästena till detta stag på bilar som inte är VTI. Jag antar att det är för att så få bilar var VTI, annars hade det antagligen suttit på alla modellerna. Vill även minnas att jag läst att coupé-karossen hade en krängningshämmare bak, men inte kombin, skumt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2be2b4712072b6f6f16df7e91b5e2e90.jpg

Här ser ni kontaktstycket. Tanken har alltså en egen kabelhärva, lite udda efter min erfarenhet iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3d38b4a4eefe6621c2dc566788b18f90.jpg

Tanken töms på vad som fanns kvar och detta hamnade i tanken på "Bjucken". Tanken från skrotbilen har jag sparat då jag misstänkte att VTIns tank skulle vara i sämre skick då allt annat på bilen är rostigt, trasigt, snett och fel. Men tanken visade sig vara riktigt fin! Dock kommer jag ta påfyllningsröret från skrotbilen då det var mycket bättre, så lite små delar här och var blir det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-97f0868ebdd86a2faed325fb2023cf72.jpg

Av någon anledning hade jag fått för mig att det var returen som rostat av, men så var inte fallet. Det var matningen som delvis rostat och börjat läcka i en skarv, vi återkommer senare till hur detta ska lagas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1a62f96168c48261cb2890666eb28127.jpg

Vi återvänder till ABS-problemet! För att enklare kunna se vad jag gör med ABS-sensorn så plockar jag bort bromsok, sadel och bromsskiva.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-82a09f4906ccad273af6d7480fa3a721.jpg

Sadeln hade en glidpinne som rostat fast, det är en sjukdom på dessa. Även om man smörjer dem så kan det sitta fast inom ett år igen. Jag kom dock på nu att jag smörjt med WD40 vilket inte är det bästa kanske? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a125f4ceda67a4066655a1303985b092.jpg

Bromssköldarna bak är sopslut. Jag väljer dock att inte köpa nya än då jag behöver lägga pengarna på andra delar till bilen som är mycket viktigare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b5a38cc6d179d56ab8492fd553aae771.jpg

För att få loss givaren så ska man lossa fyra små skruv, dem lossnade utan problem allihopa! big_smile Jag misstänkte först att sensorn kanske lagt felkod eftersom den är full med metallspån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c35212121a8afaa060d11f07c54f7655.jpg

Såg senare att den visst hade en spricka! Det blir att byta denna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c7a51193bac39fb58594412fa8eeef94.jpg

Nu är det ju en vänster bak jag behöver. Det närmsta jag hade i mitt lager var en höger bak. Köpa en ny är inte jättedyrt, men som sagt, jag behöver pengarna till andra delar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d3b3ed7cea64c633132607916396786d.jpg

Den gamla ska bort först, och det blev ett jätteprojekt! Dem två små skruvarna med röd pil håller fast metallspåret som kabeln ligger i. Såklart går dessa skruvarna väldigt trögt på grund av rost. Ännu värre är att VTI-staget måste bort för att jag ska komma åt en av skruvarna! Även dem skruvarna gick supertrögt. Jag vill absolut inte dra av någon av dessa skruvarna så det fick bli den där "fram och tillbaka" metoden. Tror det tog 30 minuter att få bort dessa skruvarna. Det positiva är att dem överlevde allihopa smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-485dba2597f8c2ef74951313ecfb0649.jpg

Då den "nya" sensorn är till fel sida så måste jag flytta över metallspåren, det var faktiskt inte så krångligt som jag trodde.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3b33e066b19c732da4170c7b67bb71b4.jpg

Sådär ja!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7fed9ecd2f3a6646090538687eba6351.jpg

Och där har vi en sensor redo att monteras på vänster sida!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5a99a07131c2b563f4c9ad121509d8fe.jpg

Alla gängor fick sig en omgång Hagmans Tunnflytande, förhoppningsvis ska det inte vara några problem att få loss grejerna i framtiden om så skulle behövas smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fda96d9f412544df3f3101885fcafd53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7553b5cb3c56a8c1b47e202081a93f2b.jpg

Hålet i bromsskölden bara växte, men det gjorde installationen av sensorn mycket enklare! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-63cd306180954e48a65e66f406afc08d.jpg

Man ska egentligen mäta avståndet då det är väldigt noga för att det ska fungera bra. Jag vet av erfarenhet att om avståndet är för stort så fungerar bromsarna helt normalt tills man kommer under 20km/h varpå pumpen går loss och bilen blir riktigt svår att få stopp på. Lite läskigt är det kan jag säga lol Men ögonmåttet säger att det är ok. Själva ABS-kransen är ovanligt fin för att vara så gammal, den kan vara utbytt någon gång möjligtvis, den matchar inte resten av bilen så att säga lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0aa660b7fcf6510354e4ff4d73e68739.jpg

Allt för denna gång smile

turbonova gillar en riktig burnout
26 oktober · 1 174 Inlägg

Gillar att du beskriver dina inlägg så detaljerat 👍

Xebers76
måndag 19:24 · 2 020 Inlägg

Här är en bild från när jag nyss köpt den förra året. Strålkastarna har blivit väldigt blästrade och dessutom gulnat. Det går ju såklart att polera upp igen och även att klarlacka! Men då reflektorn är dassig på båda också så känns det inte lönt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-eb55ea2594997b49608bddda0e6842b2.jpg

Det sitter dessutom LED-lampor med tillhörande kylfäkt monterade som har smält på plats. Tog beslutet att ge upp dessa strålkastare. I mitt reservelslager har jag nog 4 uppsättningar strålkastare, dock är ju alla begagnade och något som lyfter en bils utseende väldigt mycket är ju just strålkastarna roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b699fc9cd55946838e23bc3ce636d8c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-841f02d248b0a5884ed3ecc81c4d19dd.jpg

Nyproducerade pirat-lyktor finns inte längre, enbart restlager så jag öppnade plånboken lite extra och beställde två nya original Honda strålkastare!! big_smile big_smile big_smile Ser verkligen fram emot att få montera dessa någon gång i vår förhoppningsvis smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6c3549d5199a8eda313711a60024f177.jpg




----------




Åter till nutid! Jag har faktiskt inte rört bilen sedan senaste inlägget, antingen har jag varit för trött eller så har vädret inte varit så kul. Men idag äntligen var det sol och jag orkade ge mig ut en sväng! Ni som följt tråden vet att denna bilen är full av konstigheter, och idag är inget undantag, det finns mer tongue Plockade av instegslisten och kickpanelen och här fanns det avklippta kablar. Jag misstänker att dessa varit till en baslåda. Det var också extremt smutsigt under mattan, det är inte normalt anser jag tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9e21cbc1003ab3452a858ec73d7b6e94.jpg

Bakom kickpanelen sitter motorstyrenheten. Vill minnas att dessa heter P9K. Dem är lite udda då dem rent innehållsmässigt är en OBD2 styrenhet men själva kontaktstyckena är samma som på OBD1 styrenheter, detta gäller enbart för dessa Rover/Honda modellerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-df49986fbbeec810f18e2dc9a764ffa6.jpg

Ser ut att gömma sig överraskningar här!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-667ac15d4f57ecc31564f7b34f723b29.jpg

Styrenheten ska ut så golvet ska lagas här. Den sitter med en mutter och tre skruv. Men självklart i detta fallet var inget rätt. Muttern stämde, dock ej spänd , men denna skruven håller inte fast enheten alls, inte heller spänd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fda80202002bb93ac34766b60e1d0884.jpg

Dem två främre skruvarna var där inga, eller jo, typ. Här bakom ligger en av dem tillsammans med ett rostigt bits.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-61f07962e6da73aec08771f2097cffa3.jpg

Självklart har någon skarvat en av kablarna på tre ställen lol lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6cf65f66d34e09c57876f1a1f60119b3.jpg

Det är hål i golvet så det kommer in vatten, och här ser vi på styrenheten att det varit blött.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-145ef83a1d7d45506793d6c79af20c84.jpg

Jag slapp ta bort isoleringsmattan som ska vara mot brandväggen då det mesta av den tycks ha blivit utslitet av någon aggressiv individ tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0d9f4b2be72e76f2d8aa3409e6ccc22e.jpg

Detta såg till en början inte så illa ut, men vi vet alla hur det brukar bli tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-de7d58c09c211df18dc7e788df35f4f4.jpg

Skulle plocka av framskärmen men den hade frusit på plats så fick ta fram värmepistolen lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b9250a6a3e9a731db0d2b4f3fbca755f.jpg

Blir ju ofta en jordkladd här, dock frusen idag tongue Plåten bakom var räddningsbar som tur var!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5c59044c94263ff57c95ed4e689b1e6f.jpg

Lite mer revs bort då det ska bytas ut framöver.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cfcc5f5bdddde58e608cce8a6cd196b6.jpg

Här slutade hålet att växa. Men jag kommer behöva kapa ut mer. Tyvärr är det 3 eller 4 plåtar på ett ställe och det sitter lite dumt till, men det kommer lösa sig såklart, bara lite mer omständigt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9553a76fe604f8adf08a9932cf67902d.jpg

Genom att tillämpa fram-och-tillbaka metoden så lyckades jag rädda alla skruvar, tillochmed några som jag inte kunnat lossa på andra sådana här bilar när dem vart ett gäng år yngre! Kul när det är lite medvind iaf tongue Nu är gängorna helt plåtrena så jag spolar allt med WD40 då bilen står utomhus.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8de96b3de87bf679872039abcf553789.jpg



Snart är det december och vinterdäcken ska på! Min gröna brukis är det som gäller då! Jag går alltid över bromsarna vid däckbyte. Otroligt nog behövde inget frigöras, det är i regel alltid något som fastnar på dessa, men jag smörjde allt igen och tryckte in kolvarna så dem får röra sig lite. Tyvärr upptäckte jag att han börjat läcka styrservoolja. Jag vet att det är ganska vanligt att returslangen på styrväxeln kan fukta. Det var svårt att se tyvärr, allt var kladdigt, men inte så pass att det droppade under bilen...än. Så vad gör man?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-26c57b950d7580cde81d37ff0e83d051.jpg

Man fyller bara på! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-da72283ae0b013591d2745bb11afc92e.jpg

På sistone har startspärren börjat bli lite halvbråkig ibland. Det hjälper om man vrider på tändningen och väntar ut den gröna lampan för startspärren, (ja dessa har en hyffsat stor lampa för startspärrsystemet) och sedan startar. Systemet är egentligen uppdelat i två system som samarbetar och beteendet jag ser tyder på att det är antennen runt tändningslåset som blivit dålig. Dock kommer jag att göra en immobilizer-delete för att slippa bli ståendes. Men jag överväger att inte visa hur det går till helt öppet såhär på ett forum, vad anser ni?

fadret
tisdag 17:13 · 1 099 Inlägg

Vet du om det går att göra en delete på volvo v70 1998

Volvo V70 "Gamla Härket" (1998)
Xebers76
tisdag 17:36 · 2 020 Inlägg

fadret skrev:
Vet du om det går att göra en delete på volvo v70 1998

Volvos startspärrar kan jag tyvärr inget alls om sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
S80
Cuefa · 1 svar · Igår 08:37 · Projekt
Evenemang