Köpråd

Icebear
25 oktober 2021 · 235 Inlägg

Börjar vara dags för ny bil igen snart och skulle behöva lite tips/råd...

Då jag bor i Norrland och kör en del på oplogade vägar och även en del på dåliga skogsbilvägar, så behöver jag en fyrhjulsdriven lite högre bil, typ SUV modell. Har idag en Mitsubishi Outlander från 2014 som jag varit väldigt nöjd med.

Skulle absolut kunna tänka mig en Mitsubishi Outlander igen, fast en nyare modell. Har även funderat lite på Skoda Kodiaq, men har hört att det varit en del problem med DSG växellådorna som dom har?! Nån som har erfarenhet och vet lite mer om det? Nåt annat man bör tänka på när det gäller Skoda?

Har även funderat på Volvo XC60 och Bmw X3/X5, men då är dom rätt så dyr. Tar man till exempel en XC60 med samma årsmodell, miltal och utrustning som en Outlander eller en Kodiaq, så skiljer det 100-150 000 i pris.

Vad tror ni?

Har ni andra förslag får ni gärna komma med dom också...

Mossan1
26 oktober 2021 · 2 796 Inlägg

DSG har oförtjänt dåligt rykte numera.
Men oljebytet var 6000mil i dubbelkopplingen är mycket viktigt.
Gäller dom allra flesta direktdrivna automaterna idag. Inte bara DSG.

Det är väl VAG's bensinmotorer man ska läsa på om den specifika motorn man är intresserad av. Där finns riktiga bottennapp, och det upp till ganska nya.

Kodiaq verkar vara en trevlig modell.
Lagom stor.

torsen
26 oktober 2021 · 7 233 Inlägg

Om du har krav på 4x4 men inte på lågväxel, och inte har krav på mycket hög markfrigång, men samtidigt krav på driftsäkerhet och kvalitet, så vill jag rekommendera Honda CR-V, Toyota RAV-4, Mazda CX 5 eller någon Subaru.
Skulle passa mig för bilar med omvända egenskaper = tyska bilar och Volvo.
Du har ju redan goda erfarenheter av Mitsubishi.
Men de importeras väl inte längre?
Som begagnat(du skriver ny bil) vill jag rekommendera Suzuki Vitara - den RIKTIGA - innan nuvarande mindre modell.

Icebear
26 oktober 2021 · 235 Inlägg

Mossan1 skrev:
DSG har oförtjänt dåligt rykte numera.
Men oljebytet var 6000mil i dubbelkopplingen är mycket viktigt.
Gäller dom allra flesta direktdrivna automaterna idag. Inte bara DSG.

Det är väl VAG's bensinmotorer man ska läsa på om den specifika motorn man är intresserad av. Där finns riktiga bottennapp, och det upp till ganska nya.

Kodiaq verkar vara en trevlig modell.
Lagom stor.

Jo, jag tycker också att Kodiaq verkar trevlig. Hade gärna köpt en sån, men då är det DSG lådan man är orolig för och som gör att man tvekar lite.

Mossan1
26 oktober 2021 · 2 796 Inlägg

Icebear skrev:

Mossan1 skrev:
DSG har oförtjänt dåligt rykte numera.
Men oljebytet var 6000mil i dubbelkopplingen är mycket viktigt.
Gäller dom allra flesta direktdrivna automaterna idag. Inte bara DSG.

Det är väl VAG's bensinmotorer man ska läsa på om den specifika motorn man är intresserad av. Där finns riktiga bottennapp, och det upp till ganska nya.

Kodiaq verkar vara en trevlig modell.
Lagom stor.

Jo, jag tycker också att Kodiaq verkar trevlig. Hade gärna köpt en sån, men då är det DSG lådan man är orolig för och som gör att man tvekar lite.

Det är väldigt få som INTE har direktdrivna automater idag.
Dom jobbar alla efter samma princip oavsett om den heter Stronic, DSG, Powershift, DCT, EGS mfl.

Skulle nog dra mig mer för CVT i så fall, även om dom har större kvalitetsskillnader mellan biltillverkarna än vad dubbelkopplingslådorna har.

Hybrider har CVT på ett helt annat vis än en med enbart fossil motor. Helt annan sak.

Men visst är väl en 100% manuell växellåda enklast och driftsäkrast.
Det kommer man inte ifrån.
Ju färre saker som KAN fela....

Senast redigerat av Mossan1 (26 oktober 2021)

Icebear
26 oktober 2021 · 235 Inlägg

torsen skrev:
Om du har krav på 4x4 men inte på lågväxel, och inte har krav på mycket hög markfrigång, men samtidigt krav på driftsäkerhet och kvalitet, så vill jag rekommendera Honda CR-V, Toyota RAV-4, Mazda CX 5 eller någon Subaru.
Skulle passa mig för bilar med omvända egenskaper = tyska bilar och Volvo.
Du har ju redan goda erfarenheter av Mitsubishi.
Men de importeras väl inte längre?
Som begagnat(du skriver ny bil) vill jag rekommendera Suzuki Vitara - den RIKTIGA - innan nuvarande mindre modell.

Helt ny bil kommer jag nog inte att köpa, men nånstans mellan årsmodell 2016-2020. Eftersom jag kör så pass mycket (runt 3000 mil/år) så vill jag ha en rätt så ny bil som inte har gått så långt. Bil med lågväxel vill jag inte ha, däremot är kravet att det är fyrhjulsdrift och relativt hög markfrigång, (gärna inte lägre än Outlandern), sen får det gärna vara automat också.

Jo.. det kan nog stämma att dom har stoppat leveranser av Outlandern, men fram till årsmodell 2020 finns dom nog att få tag på.

Vad menar du med "Skulle passa mig för bilar med omvända egenskaper = tyska bilar och Volvo."...?! Menar du att dom bilarna inte är bra eller?

Icebear
26 oktober 2021 · 235 Inlägg

Mossan1 skrev:

Icebear skrev:

Mossan1 skrev:
DSG har oförtjänt dåligt rykte numera.
Men oljebytet var 6000mil i dubbelkopplingen är mycket viktigt.
Gäller dom allra flesta direktdrivna automaterna idag. Inte bara DSG.

Det är väl VAG's bensinmotorer man ska läsa på om den specifika motorn man är intresserad av. Där finns riktiga bottennapp, och det upp till ganska nya.

Kodiaq verkar vara en trevlig modell.
Lagom stor.

Jo, jag tycker också att Kodiaq verkar trevlig. Hade gärna köpt en sån, men då är det DSG lådan man är orolig för och som gör att man tvekar lite.

Det är väldigt få som INTE har direktdrivna automater idag.
Dom jobbar alla efter samma princip oavsett om den heter Stronic, DSG, Powershift, DCT, EGS mfl.

Skulle nog dra mig mer för CVT i så fall, även om dom har större kvalitetsskillnader mellan biltillverkarna än vad dubbelkopplingslådorna har.

Hybrider har CVT på ett helt annat vis än en med enbart fossil motor. Helt annan sak.

Men visst är väl en 100% manuell växellåda enklast och driftsäkrast.
Det kommer man inte ifrån.
Ju färre saker som KAN fela....

Nu vet jag inte vad det sitter för automat låda i Mitsubishi, men jag har aldrig haft några problem med den under dom här snart 7 år som jag haft den.

Senast redigerat av Icebear (8 november 2021)

Icebear
31 oktober 2021 · 235 Inlägg

Nu har jag hittat 3 bilar som jag funderar på och tänkte höra vad ni har för tips och vad ni skulle ha valt...?!

Volvo XC60 T6 AWD Classic R-Design
Årsmodell: 2017
8516 mil
Automat
Bensin

Skoda Kodiaq Business TDI 190 DSG
Årsmodell: 2019
3574 mil
Automat
Diesel

Skoda Kodiaq Scout TDI 190 DSG
Årsmodell: 2019
7356 mil
Automat
Diesel

Vad har ni för tips/förslag?

Senast redigerat av Icebear (1 november 2021)

Icebear
4 november 2021 · 235 Inlägg

Ingen som har nåt tips?

Icebear
4 november 2021 · 235 Inlägg

Nån som vet hur mycket en Volvo XC60 T5 II AWD och en Volvo XC60 T6 AWD kan tänkas dra i bränsleförbrukning?

Mossan1
4 november 2021 · 2 796 Inlägg

Du får bara tycke och smak rekommendationer mellan dom bilarna du listar och det vill få skriva.
För det är inte relevant för dig.
Du måste själv känna vilken som passar dig bäst.

Ang bränsleförbrukningen så kan du kolla vad den officiella är på alla tre och så avgöra skillnaden mellan dom.

Vad DU får för förbrukning beror på så otroligt många saker.
Inte bara hur du sköter gaspedalen utan också hur långa sträckor du kör och under vilka omständigheter.
Stad, land, motorväg, grusväg, osv osv.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 november 2021 · 17 466 Inlägg

Svärfar har en Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 DSG Sekventiell, 180hk, 2018. Den kör vi rätt ofta så den får rulla. Mycket trevlig bil och jag gillar att köra den i nysnö på vintern... Går som tåget. Faktum är att det inte har varit ett enda problem med den bilen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Stream Statstjänsteman
4 november 2021 · 125 Inlägg

Utan budgetrestriktioner skulle jag vilja rekommendera Bentley Bentayga
https://www.blocket.se/annons/stockholm … n/96083461

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
Icebear
5 november 2021 · 235 Inlägg

Mossan1 skrev:
Du får bara tycke och smak rekommendationer mellan dom bilarna du listar och det vill få skriva.
För det är inte relevant för dig.
Du måste själv känna vilken som passar dig bäst.

Ang bränsleförbrukningen så kan du kolla vad den officiella är på alla tre och så avgöra skillnaden mellan dom.

Vad DU får för förbrukning beror på så otroligt många saker.
Inte bara hur du sköter gaspedalen utan också hur långa sträckor du kör och under vilka omständigheter.
Stad, land, motorväg, grusväg, osv osv.

Det är klart att man själv måste klämma och känna och avgöra vad som känns bäst. Men nu var jag mest ute efter hur andra som har/har haft eller som har provat dom bilarna upplever och tycker att dom är och funkar. Är dom nöjda, hur upplever dom att köregenskaperna är, bränsleförbrukning, är det några kända problem med dom bilarna, osv osv.... Sånna svar som "Hybrid_" gav, det är sånt jag vill veta. Sen är det självklart att tycke och smak är olika, och att man själv måste känna och avgöra vad som är bäst. Men nu ville jag som sagt veta hur andra som har ägt eller kört dom bilarna upplever att dom är.

Jo, men dom här officiella bränsleförbrukningarna som det står om på olika ställen är ju en sak, men hur dom är i själva verket är en helt annan. Klart att jag förstår att det beror på kör sätt, hur långt man kör, osv.. Men vad har andra haft för snitt förbrukning t.ex...

Icebear
5 november 2021 · 235 Inlägg

Stream skrev:
Utan budgetrestriktioner skulle jag vilja rekommendera Bentley Bentayga
https://www.blocket.se/annons/stockholm … n/96083461

Haha... tack för tipset! Men 1.450.000:- -- 2.650.000:- är nog liiiite över min budget för en bil.

Presidento Of World
5 november 2021 · 3 324 Inlägg

Köp en Outlander..tror att du får minst krångel med en sån, för när dessa bilar du listat börjat rulla mot 10k mil och uppåt så är det oftast en del strul (spec vag bilarna) jag gillar kodiaq jag med men bensin motorerna drar en del olja och diesel är väl utdött snart så värdet lär väl vara samma.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
5 november 2021 · 4 250 Inlägg

Skulle rekommendera Lexus nx300h awd hybrid, bättre kvalite tror ja inte de finns. Kia sportage awd, mazda cx3-eller 5, Bilar utan krångel. Speciellt lexus håller som satan, vinner alltid varje år för mest hållbara märke. Bara o välja, kia ger 7 års nybilsgaranti och alla dessa bilar är ganska billiga med lexusen som är något dyrare men absolut mycket bra bilar som sällan krånglar. Vore ja i din sitts skulle ja ta lexusen alla dagar i veckan och aldrig fundera mera på det.

Icebear
8 november 2021 · 235 Inlägg

Presidento skrev:
Köp en Outlander..tror att du får minst krångel med en sån, för när dessa bilar du listat börjat rulla mot 10k mil och uppåt så är det oftast en del strul (spec vag bilarna) jag gillar kodiaq jag med men bensin motorerna drar en del olja och diesel är väl utdött snart så värdet lär väl vara samma.

Jag hade gärna köpt en Outlander igen, har varit väldigt nöjd med min, har aldrig haft nåt problem med den under dom här 6 snart 7 år som jag har haft den. Men tyvärr finns det ingen till salu här i närområdet, utan närmsta är typ 50 mil bort och jag har ingen lust att åka runt halva Sverige för att köpa en bil.


Du skriver "när dessa bilar du listat börjat rulla mot 10k mil och uppåt så är det oftast en del strul". Vad jag vet så är Volvo en rätt så driftsäker bil och har sällan problem när dom börjat rulla mot 10k mil, eller har jag fel?! Isåfall, vad brukar det vara för fel på en XC60 efter 10k mil..?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang