"Gratis" laddning från publik laddstolpe med 3 timmars P tid ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 oktober 2021 · 17 468 Inlägg

Hänger på Torpis här.
Laddning är en vana. Som exempel köpte jag en skitstor powerbank som ligger på jobbet. Jag vet alltså att den finns som backup om jag glömmer ladda luren hemma. Detta har utmynnat i att jag struntar i att ladda hemma ibland av ren lättja då power finns ändå.

Samma gäller väl för en elbil. Om man vet om att den är tom och det inte går att åka till jobbet så lallar man säkert ut och sätter på laddning av ren självbevarelsedrift.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2021 · 13 736 Inlägg

torpis skrev:

Growe skrev:

torpis skrev:
Det är nog så att många inte är bilintresserade alls och av dom som är det så är ännu färre elbilsintresserade.

Titta på köpcentret Hallarna i Halmstad. Dom monterade en handfull laddboxar avsedda för hemmabruk. Detta i kombination med ytterligare en app. Ganska värdelöst och förmodligen kommer dom nöja sig med detta en lång tid framöver. Dom är inte intresserade helt enkelt utan gör minsta möjliga för att försöka täppa till sina gröna mål.

För mig hade det ju varit ganska naturligt för ett köpcenter att erbjuda laddning. På natten när det är stängt är ju hela parkeringen ledig och kan användas som laddplats, racerbana eller vad som. Ett ypperligt sätt att dra in pengar även när det är stängt. Men nej...  hehe.

Betallösning välkomnas men som sagt så vem tackar nej till gratis bensin.

ja men om alla förespråkar elbilar måste man ju få fart i möjligheten för alla att ladda hemma..   det går ju inte att köra elbil och sen kan man inte ladda den på natten..    det är ju ingen som vågar ta steget då...smile

för laddningen är det jag ororar mig för mest.     jag som inte kommer ihåg att koppla in motorvärmaren kommer ju vara totalt körd den dagen man glömmer att plugga i laddaren till bilen.   jag tankar ju inte ens bilen i tid utan åker till macken när tanklampan lyser och allt för ofta har den trippat ner till 0km sträcka kvar tills soppa torsk.. smile)      inte direkt så man kan ringa chefen och säga oj jag glömde plugga i laddarn i natt jag kommer om 8timmar.. smile

Ja, men det är bara en vanesak att ladda. Moderna elbilar är ju i mina ögon lite för påkostade med lite för stora batterier. Man kan ju då på daglig basis ligga och finlira kring 60% där batteriet mår som bäst och glömmer man ladda några dagar så spelar det kvitta.

Men man behöver ju likväl en fast laddpunkt som fungerar och är tillgänglig. Hemma på natten eller på jobbet över dagen. Det är ju så extremt långa effekter som behövs om du har 9 timmar på dig att ladda in det du kört bara den dagen. Åker du säg 5mil mitt i vintern så är det 10kWh som skall in över 9 timmar, det blir bara 5Ampere som behövs. 5mil är ganska mycket och på sämsta dagen på året dessutom. Gamla motorvärmarpinnar om dom går att damma av är absolut användbara.

Jag är helt tvärt om, jag får panik när jag måste hitta en bensinmack. haha låter som ett skämt men för mig är det alltid ett problem att hitta en mack som tar "blipp" just när man behöver det där man är just då.

Kör minst 7mil om dagen smile   ibland 25..  smile

dom som köper en elbil och kör 1000mil om året borde ju köpt en cykel eller en elspark istället smile

Senast redigerat av Growe (25 oktober 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
25 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
Kör minst 7mil om dagen smile   ibland 25..  smile

dom som köper en elbil och kör 1000mil om året borde ju köpt en cykel eller en elspark istället smile

7mil blir ju 8Amp på 9h och 25mil blir också måttliga 8amp fast på 3faser över 9h.

Men sen ska man ju hinna jobba 9h också utöver att man kör 25mil hehe

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
master_lars
28 oktober 2021 · 1 159 Inlägg

Problemet är ju att man laddar så jäkla ofta. Jag tankar inte fossilbilen mer än  2ggr i månanden. Men elbilen skall ha laddaren minst 4-5 ggr i veckan (kanske beroende på litet batteri).  Nog för att större batterier medger färre laddningar, men det är ett jäkla meckande med laddningen. Hur man än vrider och vänder det så är det ett jäkla slitage på laddporten och laddhandsken.

Däremot förespårkar jag att det skall finnas flera laddare som är gratis, tex i parkeringshus eller liknande, där parkeringen låter en ladda gratis. Pinsamt dåligt med laddare på parkeringsplatser och parkeringsgarage.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 oktober 2021 · 14 041 Inlägg

master_lars skrev:
Problemet är ju att man laddar så jäkla ofta. Jag tankar inte fossilbilen mer än  2ggr i månanden. Men elbilen skall ha laddaren minst 4-5 ggr i veckan (kanske beroende på litet batteri).  Nog för att större batterier medger färre laddningar, men det är ett jäkla meckande med laddningen. Hur man än vrider och vänder det så är det ett jäkla slitage på laddporten och laddhandsken.

Däremot förespårkar jag att det skall finnas flera laddare som är gratis, tex i parkeringshus eller liknande, där parkeringen låter en ladda gratis. Pinsamt dåligt med laddare på parkeringsplatser och parkeringsgarage.

Varför ska det vara gratis??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
master_lars
28 oktober 2021 · 1 159 Inlägg

Det bör var gratis om man ändå betalar en parkeringsplats i en galleria, innerstadsparkering. Om man vill skynda på elektrifieringen så måste man göra det lätt och billigt att ladda.

Har inga problem att betala för laddningen om parkeringen är gratis, men skall jag betala 65kr timmen för att parkera vill jag ha laddningen gratis.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 oktober 2021 · 14 041 Inlägg

master_lars skrev:
Det bör var gratis om man ändå betalar en parkeringsplats i en galleria, innerstadsparkering. Om man vill skynda på elektrifieringen så måste man göra det lätt och billigt att ladda.

Har inga problem att betala för laddningen om parkeringen är gratis, men skall jag betala 65kr timmen för att parkera vill jag ha laddningen gratis.

Men inte får jag tanka diesel eller bensin på en parkering på stan så varför ska elbilar få gratis el.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torpis Forummoderator
29 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

Vettemannen skrev:
Men inte får jag tanka diesel eller bensin på en parkering på stan så varför ska elbilar få gratis el.

/Benny

Det är ett trasigt argument. Det går inte att jämföra bensin och elektricitet på det viset och det är helt uppenbart. Det finns väldigt mycket olika mer eller mindre genomtänkta sätt att skapa mervärde. Det är ju tex väldigt vanligt att barn kommer in gratis eller får äta till reducerade priser. Varför gör man så? Barn skriker och är jobbiga, ingen vill ha dit massa barn. Man vill ha dit plånböckerna och då kommer knepen fram.

Att erbjuda laddning i parkeringspriset är ett sådant sätt. Strömmen kostar ju i sammanhanget väldigt lite. Hade man fått stå och blaska med bensin överallt så hade man säkert gjort det med. Hade du köpt en P-biljett för 1000kr mot att kanske få bilen tankad med en i förväg okänd mängd bensin? Hade svaret på den frågan varit ja så hade den tjänsten funnits garanterat. Men det är antagligen på tok för giftigt för att kunna ha en anställt som står och blaskar med det dagarna i ända.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 oktober 2021 · 14 041 Inlägg

torpis skrev:

Vettemannen skrev:
Men inte får jag tanka diesel eller bensin på en parkering på stan så varför ska elbilar få gratis el.

/Benny

Det är ett trasigt argument. Det går inte att jämföra bensin och elektricitet på det viset och det är helt uppenbart. Det finns väldigt mycket olika mer eller mindre genomtänkta sätt att skapa mervärde. Det är ju tex väldigt vanligt att barn kommer in gratis eller får äta till reducerade priser. Varför gör man så? Barn skriker och är jobbiga, ingen vill ha dit massa barn. Man vill ha dit plånböckerna och då kommer knepen fram.

Att erbjuda laddning i parkeringspriset är ett sådant sätt. Strömmen kostar ju i sammanhanget väldigt lite. Hade man fått stå och blaska med bensin överallt så hade man säkert gjort det med. Hade du köpt en P-biljett för 1000kr mot att kanske få bilen tankad med en i förväg okänd mängd bensin? Hade svaret på den frågan varit ja så hade den tjänsten funnits garanterat. Men det är antagligen på tok för giftigt för att kunna ha en anställt som står och blaskar med det dagarna i ända.

Jag förstår bara inte argumentet att så fort man skaffar en elbil så ska man ha gratis ström vid diverse parkeringsplatser.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
KenthIJ
31 oktober 2021 · 1 451 Inlägg

"Gratis" laddplatsen på vår gata är uppsatt av kommunen/kommunala bostadsbolaget och de vill (har iaf hittills velat) premiera elbilar i kommunen. Förmodligen ett sätt att försöka "miljö" profilera sig. Finns ca 10/12 sådana stolpar (kommunens) i stan. Alla har max 3 h parkeringstid.

Sedan finns det ju ett antal "gratis" laddplatser utanför några större affärer/centra (ett sätt att skapa mervärde och dra kunder, som "torpis" var inne på ovan) med obegränsad parkeringstid men med skyltar som säger att de är reserverade för butikernas kunder.
Dessa platser är dock ganska ofta upptagna av helelbilar (flera Teslor och ID 3 /4 or) som står där hela dagar och nätter, vilket jag tycker är mycket irriterande och respektlöst.

Brådhis * Voff voff *
31 oktober 2021 · 10 277 Inlägg

Vettemannen skrev:

torpis skrev:

Vettemannen skrev:
Men inte får jag tanka diesel eller bensin på en parkering på stan så varför ska elbilar få gratis el.

/Benny

Det är ett trasigt argument. Det går inte att jämföra bensin och elektricitet på det viset och det är helt uppenbart. Det finns väldigt mycket olika mer eller mindre genomtänkta sätt att skapa mervärde. Det är ju tex väldigt vanligt att barn kommer in gratis eller får äta till reducerade priser. Varför gör man så? Barn skriker och är jobbiga, ingen vill ha dit massa barn. Man vill ha dit plånböckerna och då kommer knepen fram.

Att erbjuda laddning i parkeringspriset är ett sådant sätt. Strömmen kostar ju i sammanhanget väldigt lite. Hade man fått stå och blaska med bensin överallt så hade man säkert gjort det med. Hade du köpt en P-biljett för 1000kr mot att kanske få bilen tankad med en i förväg okänd mängd bensin? Hade svaret på den frågan varit ja så hade den tjänsten funnits garanterat. Men det är antagligen på tok för giftigt för att kunna ha en anställt som står och blaskar med det dagarna i ända.

Jag förstår bara inte argumentet att så fort man skaffar en elbil så ska man ha gratis ström vid diverse parkeringsplatser.

/Benny

Argumentet i sig från den som ska ladda är fel men förståeligt. "Problemet" är väl att man på många ställen, både hos näringsidkare och hos tex kommuner satt "gratis" som standard. Ibland som en lockvara för att få folk till platsen (näringsidkare) och ibland som en lockvara för att verka gröna (kommuner). Detta har ju gjort att elbilsfolket anser sig mer eller mindre ha rätt till detta. Kanske mycket för att dom så att säga räknar med det i sin kalkyl vid bilköpet.

Detta kommer över tid gå över eftersom elen kommer börja kosta, antingen genom prisökning eller beskattning (förmån?).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 oktober 2021 · 14 041 Inlägg

Brådhis skrev:

Vettemannen skrev:

torpis skrev:

Det är ett trasigt argument. Det går inte att jämföra bensin och elektricitet på det viset och det är helt uppenbart. Det finns väldigt mycket olika mer eller mindre genomtänkta sätt att skapa mervärde. Det är ju tex väldigt vanligt att barn kommer in gratis eller får äta till reducerade priser. Varför gör man så? Barn skriker och är jobbiga, ingen vill ha dit massa barn. Man vill ha dit plånböckerna och då kommer knepen fram.

Att erbjuda laddning i parkeringspriset är ett sådant sätt. Strömmen kostar ju i sammanhanget väldigt lite. Hade man fått stå och blaska med bensin överallt så hade man säkert gjort det med. Hade du köpt en P-biljett för 1000kr mot att kanske få bilen tankad med en i förväg okänd mängd bensin? Hade svaret på den frågan varit ja så hade den tjänsten funnits garanterat. Men det är antagligen på tok för giftigt för att kunna ha en anställt som står och blaskar med det dagarna i ända.

Jag förstår bara inte argumentet att så fort man skaffar en elbil så ska man ha gratis ström vid diverse parkeringsplatser.

/Benny

Argumentet i sig från den som ska ladda är fel men förståeligt. "Problemet" är väl att man på många ställen, både hos näringsidkare och hos tex kommuner satt "gratis" som standard. Ibland som en lockvara för att få folk till platsen (näringsidkare) och ibland som en lockvara för att verka gröna (kommuner). Detta har ju gjort att elbilsfolket anser sig mer eller mindre ha rätt till detta. Kanske mycket för att dom så att säga räknar med det i sin kalkyl vid bilköpet.

Detta kommer över tid gå över eftersom elen kommer börja kosta, antingen genom prisökning eller beskattning (förmån?).

Jaa, det hoppas jag verkligen. Vänta bara tills elbilarna blir beskattade precis som våra fossilbilar då kommer elbilsägarna att gå ut i media och gråta att dom blivit lurade. Det är ju så det är för staten måste få in pengarna vare sig det är från fossilbilar eller elbilar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zzr94092
31 oktober 2021 · 4 385 Inlägg

Ska fråga ICA handlarn om jag kan få en dunk diesel nästa gång,jag handlar!🙄😂

xXSammy
31 oktober 2021 · 6 569 Inlägg

"Ska jag som privatperson behöva betala för drivmedlet?"

Skämt åsido, det är en enkel lösning att "bjuda" på laddning (Majoriteten kostar, har aldrig stött på ett ställe som det är gratis men jag är åandrasidan 5 år sent ute) eftersom el ändå finns i området och det är ett utmärkt sätt att locka till sig kunder.
Laddning tar ju tid och medans ägaren/föraren väntar så kan de gå och handla under tiden

Senaste (Vid butik) laddningen kostade mig 2kr och fick ungefär en mil på det.
Vet inte om det hade varit så lockande om Ica hade mailat mig "Handla för 100kr och få 2kr att tanka bränsle hos CircleK/OKQ8/Qstar/Etc"

De/Dem
twin_cam Smålänning
31 oktober 2021 · 7 877 Inlägg

I det fall där affärerna bjuder på laddning är det många gånger en "så liten extra kostnad i förhållande till kundservicen".
Jag bemödar mig inte ens att plocka fram sladden och ladda längre vid mitt lokala ICA fast det är gratis. Ger så lite så det inte är värt det.

På Lidl händer det, men där sitter kabeln fast i laddaren, och den är på 50kW så det är lite värt iaf.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang