Fortkörning, fartkamera

Anonym76
25 oktober 2021 · 8 Inlägg

Hej!
Har nu fått hem brevet från polisen, och min uppmäta hastighet är 113km/h (på 50 väg). Det står följden ”påföljden för förseelsen/-erna är penningböter 4000kr” (alltså inte indraget körkort?)
Är det värt att neka? Man ser ganska tydligt det är jag hmm
Tack /anonym

trubbelturbo
25 oktober 2021 · 1 459 Inlägg

Det är inte polisen som drar in körkortet, det är transportstyrelsen.

Nej du bör inte neka, om du inte är sugen på rättegång. Innebär bara mer besvär för dig och högre kostnad för skattebetalarna.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
uhlin
25 oktober 2021 · 2 834 Inlägg

Stå för det du gjort. Körkortet lär bli indraget. Hur fan kan man köra 113 på 50 väg? (i själva verket lär det och gått ännu fortare.)

Anonym76
25 oktober 2021 · 8 Inlägg

Sökte inte moral poliser, förstår att det vet efterblivet. Men någon som vet, vad är bäst om man vill klara sig

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2021 · 13 738 Inlägg

uhlin skrev:
Stå för det du gjort. Körkortet lär bli indraget. Hur fan kan man köra 113 på 50 väg? (i själva verket lär det och gått ännu fortare.)

skitnödig.. hungrig hemlängtan rallykalle..  ja..listan kan göras lång.. smile   blev omkörd av polarn på 50väg då höll han långt över 200  tycket jag körde fort som låg över 100..    vi alla är unga och dumma ibland.. värre än så är det inte.   

fortaste jag själv kört på 50väg  i stan dessutom lång raka utanför gustasvik..  då hade jag och polarn 230 på våra mätare..   vet att det är dumnt och allt sånt.  men som sagt ibland tänker man inte riktigt så långt som man borde..  det var första gången en polare åkte bil med mig dessutom..  han var rätt tyst smile    men han körde lika hårt själv så


men det viktiga är att inget hände. för trådskaparen och att det bara är en fortkörning.. men körkortet kommer ryka.. jag skulle göra mig oträffbar närmaste 2åren .. bara försöka undvika polisen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Pininfarina406
25 oktober 2021 · 537 Inlägg

Growe skrev:

uhlin skrev:
Stå för det du gjort. Körkortet lär bli indraget. Hur fan kan man köra 113 på 50 väg? (i själva verket lär det och gått ännu fortare.)

skitnödig.. hungrig hemlängtan rallykalle..  ja..listan kan göras lång.. smile   blev omkörd av polarn på 50väg då höll han långt över 200  tycket jag körde fort som låg över 100..    vi alla är unga och dumma ibland.. värre än så är det inte.   

fortaste jag själv kört på 50väg  i stan dessutom lång raka utanför gustasvik..  då hade jag och polarn 230 på våra mätare..   vet att det är dumnt och allt sånt.  men som sagt ibland tänker man inte riktigt så långt som man borde..  det var första gången en polare åkte bil med mig dessutom..  han var rätt tyst smile    men han körde lika hårt själv så


men det viktiga är att inget hände. för trådskaparen och att det bara är en fortkörning.. men körkortet kommer ryka.. jag skulle göra mig oträffbar närmaste 2åren .. bara försöka undvika polisen

Som ovan säger. Jag har också skrivit ett pm till dig med allt du behöver veta. Men du väljer själv. Kortet ryker om du erkänner.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
uhlin
25 oktober 2021 · 2 834 Inlägg

Growe skrev:

uhlin skrev:
Stå för det du gjort. Körkortet lär bli indraget. Hur fan kan man köra 113 på 50 väg? (i själva verket lär det och gått ännu fortare.)

skitnödig.. hungrig hemlängtan rallykalle..  ja..listan kan göras lång.. smile   blev omkörd av polarn på 50väg då höll han långt över 200  tycket jag körde fort som låg över 100..    vi alla är unga och dumma ibland.. värre än så är det inte.   

fortaste jag själv kört på 50väg  i stan dessutom lång raka utanför gustasvik..  då hade jag och polarn 230 på våra mätare..   vet att det är dumnt och allt sånt.  men som sagt ibland tänker man inte riktigt så långt som man borde..  det var första gången en polare åkte bil med mig dessutom..  han var rätt tyst smile    men han körde lika hårt själv så


men det viktiga är att inget hände. för trådskaparen och att det bara är en fortkörning.. men körkortet kommer ryka.. jag skulle göra mig oträffbar närmaste 2åren .. bara försöka undvika polisen

Som sagt.... Tur det gick bra och ingen unge sprang ut i vägen.

Hade en unge (eller annat levande) sprungit ut framför bilen så hade nog inte de anhöriga brytt sig om vare sig hemlängtan eller skitnödighet.

Är väl inte guds bästa barn jag heller men 50 gräns håller jag stenhårt på. Brukar va tätbebyggt då och nåt eller nån kan komma helt abropå.

Sen om man håller 20 km för fort på 80-90 väg är väl en sak..... Ser det inte lika illa som över 100 på 50-väg.

Low
25 oktober 2021 · 3 306 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Growe skrev:

uhlin skrev:
Stå för det du gjort. Körkortet lär bli indraget. Hur fan kan man köra 113 på 50 väg? (i själva verket lär det och gått ännu fortare.)

skitnödig.. hungrig hemlängtan rallykalle..  ja..listan kan göras lång.. smile   blev omkörd av polarn på 50väg då höll han långt över 200  tycket jag körde fort som låg över 100..    vi alla är unga och dumma ibland.. värre än så är det inte.   

fortaste jag själv kört på 50väg  i stan dessutom lång raka utanför gustasvik..  då hade jag och polarn 230 på våra mätare..   vet att det är dumnt och allt sånt.  men som sagt ibland tänker man inte riktigt så långt som man borde..  det var första gången en polare åkte bil med mig dessutom..  han var rätt tyst smile    men han körde lika hårt själv så


men det viktiga är att inget hände. för trådskaparen och att det bara är en fortkörning.. men körkortet kommer ryka.. jag skulle göra mig oträffbar närmaste 2åren .. bara försöka undvika polisen

Som ovan säger. Jag har också skrivit ett pm till dig med allt du behöver veta. Men du väljer själv. Kortet ryker om du erkänner.

Såklart han ska erkänna.. Syns ju tydligt också att det var han😂

Slipper man också slösa andras tid.....

Hamilton
25 oktober 2021 · 8 864 Inlägg

Anonym76 skrev:
Sökte inte moral poliser, förstår att det vet efterblivet. Men någon som vet, vad är bäst om man vill klara sig

Om du nekar hur ska du vid en rättegång bortförklara fotot, du säger ju själv att man ser att det är du.
Är ju bara slöseri med tid att inte betala.

Fotograf på tierpidag.se
torsen
26 oktober 2021 · 7 234 Inlägg

Hamilton skrev:

Anonym76 skrev:
Sökte inte moral poliser, förstår att det vet efterblivet. Men någon som vet, vad är bäst om man vill klara sig

Om du nekar hur ska du vid en rättegång bortförklara fotot, du säger ju själv att man ser att det är du.
Är ju bara slöseri med tid att inte betala.

Rättegångskostnaderna, som du själv får stå för, är inte billiga, så jag anser du ska erkänna.
Tror inte det påverkar länsstyrelsens beslut om huruvida körkortet ska konfiskeras eller ej.
Större inverkan har om du haft något "fuffens" för dig tidigare.
Jag känner en som också fick 4.000:- i "fortkörningsavgift".
Han fick behålla "lappen" för att han tidigare varit ostraffad.
Så knota inte utan betala, tycker jag!

torpis Forummoderator
26 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

Anonym76 skrev:
Sökte inte moral poliser, förstår att det vet efterblivet. Men någon som vet, vad är bäst om man vill klara sig

Skriva på så kanske det blir förmildrande.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Pininfarina406
26 oktober 2021 · 537 Inlägg

torsen skrev:

Hamilton skrev:

Anonym76 skrev:
Sökte inte moral poliser, förstår att det vet efterblivet. Men någon som vet, vad är bäst om man vill klara sig

Om du nekar hur ska du vid en rättegång bortförklara fotot, du säger ju själv att man ser att det är du.
Är ju bara slöseri med tid att inte betala.

Rättegångskostnaderna, som du själv får stå för, är inte billiga, så jag anser du ska erkänna.
Tror inte det påverkar länsstyrelsens beslut om huruvida körkortet ska konfiskeras eller ej.
Större inverkan har om du haft något "fuffens" för dig tidigare.
Jag känner en som också fick 4.000:- i "fortkörningsavgift".
Han fick behålla "lappen" för att han tidigare varit ostraffad.
Så knota inte utan betala, tycker jag!

Man betalar inte rättegångskostnader när man blir stämd av staten. Det gäller bara i privata rättegångar tex mellan företag eller privatpersoner.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang