MG 5 Electric. Tankar?

Brådhis * Voff voff *
25 oktober 2021 · 10 276 Inlägg

Första vettiga kombin på el?

Hursom, kul att det äntligen görs en vanlig bil, dvs en bil som inte designats ihjäl för att visa att den är el och med vettiga utrymmen för tex hundägare mm. Helt klart en bil jag ska kika närmare på vid tillfälle. Är leasing-priset lika bra som på ZS så har den nog stor potential iaf här i Sverige.

Synd bara att dragvikten är ynkliga 500 kg...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack Forum- och sitemoderator
25 oktober 2021 · 26 136 Inlägg

Dum fråga men 500 kilo i dragvikt lät väldigt klent. Är det då inräknat släpvagnsvikten?

Edit: Håller dock med om utseendet. Äntligen något som börjar likna en "vanligare" vagn som går att titta på utan
att man får kräksmak i munnen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2021 · 13 733 Inlägg

Brådhis skrev:
Första vettiga kombin på el?

Hursom, kul att det äntligen görs en vanlig bil, dvs en bil som inte designats ihjäl för att visa att den är el och med vettiga utrymmen för tex hundägare mm. Helt klart en bil jag ska kika närmare på vid tillfälle. Är leasing-priset lika bra som på ZS så har den nog stor potential iaf här i Sverige.

Synd bara att dragvikten är ynkliga 500 kg...

tyckte se nått under 2k i månaden men osäker det var bara rykten det minns inte var jag såg det

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
twin_cam Smålänning
25 oktober 2021 · 7 877 Inlägg

500 kg räcker långt.
Den är verkligen jätteintressant när det blir bytardags. Får inte megane e-tech drag och normala däckdimensioner kan det mycket väl bli en sån.

Nackdelen är dock att den snabbladdar sakta, 76 kW är inget att skryta med men får den trefas laddning på AC så är snabbladdningen ingen dealbreaker för mig som ändå mest har 50kW laddare hemomkring.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Brådhis * Voff voff *
25 oktober 2021 · 10 276 Inlägg

twin_cam skrev:
500 kg räcker långt.
Den är verkligen jätteintressant när det blir bytardags. Får inte megane e-tech drag och normala däckdimensioner kan det mycket väl bli en sån.

Nackdelen är dock att den snabbladdar sakta, 76 kW är inget att skryta med men får den trefas laddning på AC så är snabbladdningen ingen dealbreaker för mig som ändå mest har 50kW laddare hemomkring.

Njae... Har ett båtsläp på 1350 kg och en husvagn på 1050 kg samt ett vanligt släp på 750 kg. Så "räcker långt" kan jag tyvärr inte hålla med om. big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
twin_cam Smålänning
26 oktober 2021 · 7 877 Inlägg

Äh har en riktig bil att köra storsläpen med. Har också ett 750 kg släp men det är sällan jag lastar några så tunga saker på det så hade räckt långt för mig. smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
xXSammy
26 oktober 2021 · 6 569 Inlägg

Dragvikt på 500kg är ju bra jämfört med ZS EV som har 75kg

De/Dem
torpis Forummoderator
26 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

https://teslaclubsweden.se/tre-nya-elbilar-fran-mg/

Leasingpriset på ZS EV sticker fort iväg om du vill ha kupévärme, passagerarstol, en färg och köra mer än 1000mil per år samt ha vinterhjul....  kompisen hade tittat på en hos handlare och han sa att 3700kr var mer realistiskt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
26 oktober 2021 · 10 276 Inlägg

torpis skrev:
https://teslaclubsweden.se/tre-nya-elbilar-fran-mg/

Leasingpriset på ZS EV sticker fort iväg om du vill ha kupévärme, passagerarstol, en färg och köra mer än 1000mil per år samt ha vinterhjul....  kompisen hade tittat på en hos handlare och han sa att 3700kr var mer realistiskt.

Så är det förstås, och det är inte unikt för MG, men icke desto mindre så är det en vanlig, vettig kombi utan hysterisk "titta på mig jag går på el"-design. smile Och det är en fördel bara det. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
26 oktober 2021 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Nackdelen är dock att den snabbladdar sakta, 76 kW är inget att skryta med men får den trefas laddning på AC så är snabbladdningen ingen dealbreaker för mig som ändå mest har 50kW laddare hemomkring.

Det behövs ju en fullständig spec på bilen innan vi egentligen vet. 76kW som exempel är ju bara en siffra.

Min bil laddar med 67kW från 0-80%, medan andra som Fiat 500 42kWh laddar med 100kW i början men snabbt rasar ner under min nivå. Min bil drar dessutom väldigt lite per mil och en Fiat 500 drar mer så laddhastigheten i km/h blir lägre på samma effekt i kW. Om man är ute och åker och jag kan nyttja praktiskt kanske 90% av mina 28kWh och Fiaten bara 50% av sina 42kWh så har jag ju i praktiken mer batteri att leka med samt lägre förbrukning.

Sen är det ju väldigt ofta man inte behöver snabbladda, i synnerhet om nu bilen går 40mil. Tänker att även utan snabbladdning och bara 3fas 11kW så hade denna bil varit ett bra val för väldigt många.

Spännande att se riktiga tester på förbrukningen och vad det faktiska priset blir. Helt klart en av de första bilarna som har ett förnuftigt format med vettiga lastmöjligheter, en liten dragkrok och som INTE är en garagevägg till SUV.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 oktober 2021 · 13 733 Inlägg

Brådhis skrev:

torpis skrev:
https://teslaclubsweden.se/tre-nya-elbilar-fran-mg/

Leasingpriset på ZS EV sticker fort iväg om du vill ha kupévärme, passagerarstol, en färg och köra mer än 1000mil per år samt ha vinterhjul....  kompisen hade tittat på en hos handlare och han sa att 3700kr var mer realistiskt.

Så är det förstås, och det är inte unikt för MG, men icke desto mindre så är det en vanlig, vettig kombi utan hysterisk "titta på mig jag går på el"-design. smile Och det är en fördel bara det. wink

ja det är skönt att slippa allt jävla eltrams och bara ha en normal bil som går på el.

för vem behöver en 52"skärm i mittkonsollen? smile

men varför är den så hög kan man ju undra..  jag trodde det var en suv jag såg första bilden jag tittade på den..   om den kostar runt 2k i månaden på leasing så är det ju endå rätt vättigt pris.    även om jag tycker leasing är en dålig idee..  som lätt kostar väldigt mycket när man lämnar tillbaka den för "onormala" skador som är normala för alla utom leasing bolag smile
tex små repor i ratten något stenskott ett eller 2 dörr uppslag..  det rcäker ju för att det ska kosta en jävla massa pengar.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang