Caddy Tdi 2009 motorstopp

Samuelssons
26 oktober 2021 · 18 Inlägg

Hej!
Jag har sedan 10 år tillbaka en VW Caddy 2009:a som fått ett skumt fel. Då tanken är strax över halvfull ca 60% återstår då börjar motorn att hacka och tillslut stanna.

Då måste jag tanka fullt igen och bilen startar och går som den ska tills tanken är strax över halvtank igen.

Vad är felet?

Hur ser tanken ut inuti, finns det någon bränsleslang som lossnat, finns det flera bränslepumpar dvs någon som pumpar första delen och en annan som fortsätter vid halv tank?

Eller vad kan vara fel? Bilen har gått 38 000 mil och har DSG låda.

Tack på förhand!

simlar
26 oktober 2021 · 5 524 Inlägg

Pumpen i tanken mest troligt.

En PumpeDüse klarar av att suga från tanken utan hjälp av förpumpen i tanken ner till ca halv tank.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Samuelssons
26 oktober 2021 · 18 Inlägg

Ok tack,
sitter det alltså en pump i tanken också? Hur byter man den?

simlar
26 oktober 2021 · 5 524 Inlägg

Japp.

För att byta den måste du ta ner hela tanken.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Samuelssons
26 oktober 2021 · 18 Inlägg

Okidoki,
vet du vad den pumpen heter och var / om  det finns begagnade pumpar? Är det vanligt att den pumpen går sönder?

Mew
26 oktober 2021 · 2 157 Inlägg

Köp nytt, arbetet är den stora kostnaden(oavsett om man räknar i tid eller pengar), trist att sätta dit något begagnat som kanske ger upp efter ett halvår. Köp en ny av känt märke (Bosch etc) från tex Autodoc, då får du en kvalitetspump för en bråkdel av vad de kostar i Sverige. smile

simlar
26 oktober 2021 · 5 524 Inlägg

Finns inte lös pump att köpa vad jag vet utan det är en hel tankarmatur.

Beggat finns det säkert på t.ex Bildelsbasen.
Kan annars finnas nytt eftermarknads för samma pengar på nätet.

Om det är vanligt vet jag ej, men bränslepump är ju sånt som slits med åren och milen.
Du får ju kolla så det verkligen är det innan du byter men dina symptom pekar på att förpumpen är trasig.
Börja med att kolla säkringar och kolla sen om pumpen pumpar bränsle fram till bränslefiltret när du drar på starten.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Samuelssons
26 oktober 2021 · 18 Inlägg

Bra idé!
Om pumpen är trasig är det någon som känner till någon i Stockholms eller Gävleområdet som kan byta den åt mig?

Samuelssons
26 oktober 2021 · 18 Inlägg

Bra idé!
Om pumpen är trasig är det någon som känner till någon i Stockholms eller Gävleområdet som kan byta den åt mig?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang