Köpråd: Beg kombi som klarar sämre vägar

ollkva
26 oktober 2021 · 2 Inlägg

Jag behöver köpa bil som jag främst kommer att använda både i jobbet och privat. Jag jobbar som biolog och egen företagare och kör långa sträckor på landsväg till uppdragen men också ut gropiga grusvägar rätt mycket och ibland blött och slirigt. Har tidigare haft en vanlig Golf halvkombi (105 hk bensinare fr 2001) vilken jag trivts att köra med på landsväg men inte på sämre vägar då den varit både för låg i markfrigång och också upplevts lite svag i motorn på slirigare vägar. Därtill lite för lite packutrymme då jag ofta har rätt mycket utrustning med mig.
Har nu kikat på diverse kombis och några mindre suvar. De som jag tycker passar min behov bäst är crossover modeller som Golf eller Passat alltrack, Skoda Octavia Scout eller kanske Subaru Outback. Vill helst ha en diesel för jag för att de drar lite mindre och verkar hålla längre ( på min golf gav motorn upp efter ca 25 000 mil). Men med min budget, max 150 tkr, hamnar jag då på VAG bilar fr 2012-15 dvs Dieselgate, vilket känns olustigt då man läser en del om försämringar efter ”uppgradering”. Är det ett stort problem eller ska jag bortse från det? Finns det andra bra alternativ? De flesta japaner går tyvärr bort för mig då jag är 192 cm lång, de är helt enkelt för små och obekväma.

Mossan1
26 oktober 2021 · 2 751 Inlägg

Kanske skulle kolla lite på Toyota Rav4 eller Honda CRV.
Två mycket pålitliga bilar som verkar lämpliga för ditt ändamål.

I alla fall Rav4 IV är större innuti än de flesta VAG. CRV har jag ingen personlig erfarenhet av.

Visst får du några år äldre JapanSUV än en VAG, men sannolikt bättre tredjehandsvärde och troligen mindre reparationskostnader. Men det går ju aldrig att garantera.
Dom är inte så törstiga ens som bensinare, men det finns diesel också.

Senast redigerat av Mossan1 (26 oktober 2021)

Noobnisse
26 oktober 2021 · 181 Inlägg

Även jag tror mer på japanska/asiatiska bilar om du vill ha en slitstark bil som är billig i drift. Alla bilköp är så klart ett lotteri men jag inbillar mig att VAG-gruppen rent generellt brukar vara dyrare att äga än många konkurrenter. Jag har själv ägt en fyrhjulsdriven Golf Kombi 1.6D från 2012 och det var visserligen en väldigt tyst och bekväm bil men den spenderade väldigt mycket tid på verkstaden under min ägo trots att den var välservad och var relativt lågmilad vid 14.000 mil.

I familjen har vi en Volvo XC70 som vi är löjligt nöjda med. 15 000 mil körda och inte en skruv rörd utöver standard service. Jag har kört flera modernare Volvos (och andra märken också för den delen) men väljer XC70n framför alla dessa om jag skulle åka på en längre resa, - mycket bekväm. Förmodligen ligger den en bit utanför budget om man vill ha en i hyfsat skick men kan vara värt att hålla ögonen öppna efter. Sen ska man väl kanske vara ärlig med att en Volvo har potential att bli minst lika dyr i drift som en bil från VAG-gruppen, om inte ännu dyrare

Andra förslag på bilar skulle kunna vara en Hyundai eller Kia, fördelen med dessa är att man kan hitta löjligt lågmilade exemplar för relativt lite pengar vilket kan vara skönt om man vet att man kommer köra mycket själv.
T.ex denna:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/97724098
Eller denna:
https://www.blocket.se/annons/vastmanla … s/97888103

Senast redigerat av Noobnisse (26 oktober 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang