Köpråd, första bil . (BMW 118, BMW 320 sedan)

Gevin-pettersson
26 oktober 2021 · 12 Inlägg

Hej, ska snart köpa min första bil, troligtvis framåt våren eller iallafall efter jul.

Har inte sån stor budget, men har sparat från sommarjobb etc för att kunna köpa en bil i vår. Budgeten ligger max på 40.000, men så klart helst mindre men om det är vad som krävs är jag redo att lägga det.

Har kollat in två olika modeller som jag är mest intresserad av. Den allra första är en BMW 118 av (2005-2010). Letar lite efter en mindre bil eftersom jag är ganska så kort och känner mig mest bekväm i små bilar, samtidigt jag inte vill ha en skrutt bil liksom. Har inte heller något jätte behov att ha passagerare där bak.
Har sökt runt lite angående BMW 118, och flera säger att man ska undvika den eftersom många har fått problem med N47 motorn. Dock så säger andra att det ändå inte är så vanligt och att det inte är sån jätte risk att det händer en.

Den andra modellen är en BMW 320 sedan (2005-2009), som också intresserar mig. Dock är denna bil större både i längd och bredd, något som för mig är en nackdel. Men tycker dock 320 sedan modellen är lite snyggare än 118.

Har inte mycket kunskap inom bilar, men vill gärna börja och letar mer efter en bil för intressets skull än för behovet. Har ju vänner som är intresserade och skulle gärna vilja ha en bil som inte är super seg eller trött, så att man hänger med när dom kör, och inte hamnar långt efter (dom har inte världens snabbaste bilar dom heller).  Så gärna att bilen ändå kan förmedla körglädje eller vad man kan säga, men förstås så kan jag inte ha jätte höga krav med min budget. Och gärna om någon vet om det är stor skillnad på kostnaden att äga BMW 118 eller BMW 320 sedan.

Är väldigt tacksam för svar och råd! , och gärna om någon vet nåt om risken att köpa en BMW 118 (2005-2010) smile

Ps, har svårt att svara ganska snabbt pga av skolan, jobb etc smile

amazinjoey
26 oktober 2021 · 1 139 Inlägg

N47 är lugn om du köper en bil som är nyare än  2012 ->. Personligen hade jag inte köpt en 118 eller 320 E90. Liten motor med tråkig effekt på en sådan bil!  Hade försökt hitta en 30 motor eller störrre.


Sen för budget på 40k så hade jag skippat en så gammal BMW om du inte har samma budget att fixa

Senast redigerat av amazinjoey (26 oktober 2021)

Gevin-pettersson
26 oktober 2021 · 12 Inlägg

amazinjoey skrev:
N47 är lugn om du köper en bil som är nyare än  2012 ->. Personligen hade jag inte köpt en 118 eller 320 E90. Liten motor med tråkig effekt på en sådan bil!  Hade försökt hitta en 30 motor eller störrre.


Sen för budget på 40k så hade jag skippat en så gammal BMW om du inte har samma budget att fixa

Jaha okej, lite tråkiga nyheter men har inte hört så mycket positivt om gamla BMWs så det var väl väntat. Har en buffert för bilen som jag har sparat ihop, dock så ligger den inte så högt som 40.000, utan mer åt 20.000 kr hållet.
En nyare bil än 2012 kommer jag nog inte få råd med, troligtvis något som gömmer sig bakom om en sådan bil ligger ute för under 40k.
Tänkte att BMW 118, var mycket lättare och mindre än andra bilar, så att det skulle gå att motorn låg runt 2000 cc utan att den skulle kännas så jätte seg, men som sagt så har jag typ noll kunskap om detta.

Tack för svaret, får leta vidare efter andra bilar antar jag

amazinjoey
26 oktober 2021 · 1 139 Inlägg

Volvo S40,  Saab 9-3 Är bra alternativ smile

Brådhis * Voff voff *
26 oktober 2021 · 10 276 Inlägg

En liten tråd om tjejens förra bil... (118d -09)

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=337297

Senast redigerat av Brådhis (26 oktober 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Gevin-pettersson
26 oktober 2021 · 12 Inlägg

amazinjoey skrev:
Volvo S40,  Saab 9-3 Är bra alternativ smile

Får kika in på några såna smile

Brådhis * Voff voff *
26 oktober 2021 · 10 276 Inlägg

Gevin-pettersson skrev:

amazinjoey skrev:
Volvo S40,  Saab 9-3 Är bra alternativ smile

Får kika in på några såna smile

Även S60 är en vettig bil och med den budgeten borde du kunna få en i bra skick och med lite roligare motor.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Gevin-pettersson
26 oktober 2021 · 12 Inlägg

Brådhis skrev:

Gevin-pettersson skrev:

amazinjoey skrev:
Volvo S40,  Saab 9-3 Är bra alternativ smile

Får kika in på några såna smile

Även S60 är en vettig bil och med den budgeten borde du kunna få en i bra skick och med lite roligare motor.

Får titta in på en sådan med, tack för förslaget! smile

Stream Statstjänsteman
26 oktober 2021 · 125 Inlägg

Första bilen är ju bilen man aldrig glömmer av olika anledningar. Rådet är väl att provköra så många olika bilar som du kan, framför allt med tanke på budget. Många bilar i första generation har haft barnsjukdomar vilket är dyrt att rätta till dock borde detta vara avklarat efter några år enligt mig

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang