Kia ceed växlar ojämnt

Minna73
26 oktober 2021 · 4 Inlägg

Hej
Jag har haft en annan bil i 17 år, automat o bensinare. Köpte nu en Kia Ceed 2016 sportline, automat o disel. Jag upplever att den ibland "tänker" innan den växlar så blir stående en stund i korsningarna och sen sticker den iväg för fort ist. Har garanti kvar och frågat service personalen som provkört den och säger att dom inte märker något. Jag upplever att det inte är alltid utan 25% av gångerna. Vill ju kunna lite på att bilen kommer iväg och likadant när man ska köra om någon. Även lite lite ryckig när jag kör 73-75km/h. Någon här som upplevt det samma eller vet vad jag kan göra åt det?
Tack på förhand // Minna

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2021 · 17 380 Inlägg

Din gamla bil hade en traditionell automatlåda som alltid låg redo i drivning. Den nya bilen har en helt annan konstruktion som frikopplar bilen i korsningar och dylikt. Du har faktiskt en vanlig låda i bilen men det är en dator som växlar åt dig. Detta kan märkas vid start i uppförsbacke med då bilen hinner rulla lite bakåt först. (Beroende på utrustning). Info: Att ligga och hålla lite på gasen för att den inte ska rulla bakåt är strängeligen förbjudet i denna bil!

Att den smårycker i 73-75 km/h? Inte så att den vill växla just där? Kör någon annan än du bilen? Ligger den stadigt i växel och ändå rycker är det nog ett fel. Fråga verkstaden om du kan få ny programvara nerladdad i växellådan. Det kan lindra symptomen och tar bara någon halvtimma för de att göra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
27 oktober 2021 · 4 378 Inlägg

Hade en Volvo med PS lådan, samma med den i typ 75/80 ,bytte olja/filter i oljan,ryckningarna försvann helt...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2021 · 17 380 Inlägg

Frågan är hur långt TS bil har rullat?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Minna73
27 oktober 2021 · 4 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Din gamla bil hade en traditionell automatlåda som alltid låg redo i drivning. Den nya bilen har en helt annan konstruktion som frikopplar bilen i korsningar och dylikt. Du har faktiskt en vanlig låda i bilen men det är en dator som växlar åt dig. Detta kan märkas vid start i uppförsbacke med då bilen hinner rulla lite bakåt först. (Beroende på utrustning). Info: Att ligga och hålla lite på gasen för att den inte ska rulla bakåt är strängeligen förbjudet i denna bil!

Att den smårycker i 73-75 km/h? Inte så att den vill växla just där? Kör någon annan än du bilen? Ligger den stadigt i växel och ändå rycker är det nog ett fel. Fråga verkstaden om du kan få ny programvara nerladdad i växellådan. Det kan lindra symptomen och tar bara någon halvtimma för de att göra.

Tack, ska åka in till verkstaden igen. Garantin går ut i februari.

Minna73
27 oktober 2021 · 4 Inlägg

zzr94092 skrev:
Hade en Volvo med PS lådan, samma med den i typ 75/80 ,bytte olja/filter i oljan,ryckningarna försvann helt...

Tack. Den har precis varit inne på service och hoppades att det skulle hjälpa, tyvärr ingen skillnad.

Minna73
27 oktober 2021 · 4 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Frågan är hur långt TS bil har rullat?

Den har gått 5300.

Mossan1
28 oktober 2021 · 2 752 Inlägg

Minna73 skrev:
Jag upplever att den ibland "tänker" innan den växlar så blir stående en stund i korsningarna och sen sticker den iväg för fort ist.

Vill ju kunna lite på att bilen kommer iväg och likadant när man ska köra om någon.

Fullt normalt beteende av en direktdriven automat. Tyvärr. Det är baksidan med dom. Kallas lite orättvist för "DSG-lagg".  Inte bara DSG som har den egenskapen.
Man kan lära sig den också. Tex släppa bromsen en pyttestund innan man stampar på gasen.  Då är den med på noterna bättre.

En direktdriven automat kar kopplingslameller som slits på samma princip som en manuell växellåda har. Det ska man tänka på som förare. Aldrig stå och "dra" stillastående i onödan.  Det blir dyrt det. Med kopplingspedal är det självklart. Med dubbelkopplingsautomat (direktdriven) är det mindre självklart.

Bromsar man drar den inte på kopplingen. Så smart är den. Behöver inte gå till N i köer, tex.


Minna73 skrev:
Även lite lite ryckig när jag kör 73-75km/h. Någon här som upplevt det samma eller vet vad jag kan göra åt det?
Tack på förhand // Minna

Frågan är om det är lådan.
Du ser om den växlar.  Rycker den trots att den inte skiftar växel är det motorn som rycker.

Direktdrivna automater är också adaptiva. Dvs, dom lär sig ditt körsätt och stil, tillsammans med att du lär dig bilen.  Ge det en stund, så kommer du tycka det fungerar helt utmärkt sen.

Rycken bör du kolla upp, däremot.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2021 · 17 380 Inlägg

Laddade ner en instruktionsbok och där återfinns mycket matnyttig läsning som rör lådan. Även det som Mossan1 och jag nämner. Den skiljer sig mot en gammal låda. Där nämns även och jag drar ett citat:

"Tack vare kopplingarna sker
växlingarna snabbare och därmed
accelererar bilen snabbare. Däremot
kan den vara något långsammare i
startögonblicket än en automatisk
växellåda."


Bilen kan även varna för överhettning i instrumentpanelen. Den varningen ska man ta på stort allvar!

Titta på kapitel 5, avsnitt 22:
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/k … 201305.pdf

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang