Volvo s40 2004 Fel på temperatursensor till Kylarvätskan?

AlexYounger
26 oktober 2021 · 4 Inlägg

Hej!

Köpte för 2 dagar sedan en Volvo s40 från 2004.

Efter att ha kört i 40 minuter, inne i stan, ser jag att temperaturangivaren för kylarvattnet står på max och en röd lampa lyser där som varnar för överhettning. Jag stannar och låter den kyla av. Fläkten går för fullt. Sedan går det inte att starta den, antar att fläkten dragit ur batteriet.

Även när den stått stilla ett tag, 30 min med öppen motorhuv, så lyser varningslampan och temperaturenangivelsen går upp i taket vid start.

Lät den stå några timmar med batteriladdare. Startade sen, då var det ok. Körde lite, så fort jag gasade på lite mer, kanske 5 sek full gas. Så gick temperaturangivaren upp i taket igen. Sen körde jag mycket lugnt och då sjönk den något och åkte lite upp och ner 10% ungefär upp och ned. Men hoppade lätt upp på max igen vid vanlig körning på 70 väg.

Bör väl vara fel på sensorn som mäter kylarvattnets temperatur endast tänker jag. Kan det stämma?

Är den svår att byta själv?

Tacksam för svar,
/Förstagångs bilägare, Alex

Senast redigerat av AlexYounger (26 oktober 2021)

Brådhis * Voff voff *
26 oktober 2021 · 10 275 Inlägg

Är kylarvätskenivån okej?

Om ja, så skulle jag gissa på att termostaten hängt sig i nästan stängt läge. Men innan du börjar byta den så kolla hur motorn faktiskt mår, kolla så oljan är olja fortfarande osv. Kokning av aluminiumtoppar brukar inte sluta väl...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AlexYounger
26 oktober 2021 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:
Är kylarvätskenivån okej?

Om ja, så skulle jag gissa på att termostaten hängt sig i nästan stängt läge. Men innan du börjar byta den så kolla hur motorn faktiskt mår, kolla så oljan är olja fortfarande osv. Kokning av aluminiumtoppar brukar inte sluta väl...

Kylarvätskenivån är god.

Oljan ser bra ut.

Brådhis * Voff voff *
26 oktober 2021 · 10 275 Inlägg

Eftersom den rör sig upp och ner när du kör på olika sätt så är jag lite tveksam till att det är tempgivaren, men omöjligt är det förstås inte.

Men bilen har inte kokat?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AlexYounger
26 oktober 2021 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:
Eftersom den rör sig upp och ner när du kör på olika sätt så är jag lite tveksam till att det är tempgivaren, men omöjligt är det förstås inte.

Men bilen har inte kokat?

Nej den verkar inte ha kokat, den funkar bra att köra utan problem.

AlexYounger
26 oktober 2021 · 4 Inlägg

Någon som vet om det är lätt att byta sensorn själv? Verkar ju bara vara att skruva ut den och sen skruva i den med momentnyckel. Frågan är hur (o)åtkomlig den är?

Om det är lätt kan jag bara byta den och se om det hjälper.

Brådhis * Voff voff *
26 oktober 2021 · 10 275 Inlägg

AlexYounger skrev:
Någon som vet om det är lätt att byta sensorn själv? Verkar ju bara vara att skruva ut den och sen skruva i den med momentnyckel. Frågan är hur (o)åtkomlig den är?

Om det är lätt kan jag bara byta den och se om det hjälper.

Brukar vara väldigt lätt om den är utbytbar. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
stoltosmart
26 oktober 2021 · 884 Inlägg

Hade likande fel/symptom på min 9-3a
Bytte både tempgivare och termostat funkat felfritt nu ett par månader efter det.
Vet inte hur det sitter på s40 dock men var sjukt smidigt på min 9-3a att byta

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Xebers76
26 oktober 2021 · 2 264 Inlägg

Jag var med om samma på en V40 för sådär 10 år sedan, tror dock den var något äldre än 2004. Den gången var det temperaturgivaren som var felet iaf.

Jag minns inte var den satt och huruvida den var lätt att byta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang