Toyota Corolla ke70. Renovering av en nybörjare

Har en ke70 från -81 som jag tänkte få lite stil på. Är svag för jdm-look och tycker det är skitballt med massa camber och djupa fälgar. Gillar när saker och ting är välgjorda och hoppas denna bil kommer ge ett gött intryck även på nära håll när den är klar. Till att börja med får det mesta vara original men när plånbok tillåter så köper jag prylar :-)
  • 93 Följare
  • 91 432 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 augusti 2023
lowsnuff
27 oktober 2021 · 210 Inlägg

Haaalloj!!

Rotat mer i elen.
Hashtag tidskrävande…
Måste skaffa en dymo också så jag kan märka upp ordentligt.
Men el till vattenpump och blinkers på höger sida är klippt och utlagt. Ska bara skarva ihop och koppla in. Väntar med inkoppling tills all el på höger sida är dragen så jag kan köra samma hölje till alla kablar.

Spruta på lite färg på brakebooster också
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-9af9d9bdc26501dd58251d39ab35d994.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-411af94f288aeb9d7db0a1dd4b635b84.jpg

Annars var det mest pilla i allänhet. Bläddrade i manualen bland Elscheman. Inget jag har kort på. Fundera på hur jag ska fästa batteriet i bakluckan också, och började fundera lite på hur det ska se ut i bakluckan (ska bli parkettgolv i bagaget tänker jag)

Over and out

Senast redigerat av lowsnuff (27 oktober 2021)

Cuefa Ain't no place like home...
28 oktober 2021 · 4 628 Inlägg

Grymt jobb!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
CmoR
28 oktober 2021 · 354 Inlägg

Ändå förhållandevis lite el i dessa bilar haha. Men tidskrävande ja.
Blir fint när allting kommer tillbaka blankt och rent.

lowsnuff
24 augusti 2023 · 210 Inlägg

Här var det länge sedan det uppdaterades. Köpte hus förra året så har mest blivit att pyssla hemma.
Men jag har tagit tag i att åka till garaget igen! hurra.

satt dit bränslepumpen provisoriskt och monterat förgasarna lite halvt. Min tanke var att se om man kunde få nåt liv i nånting alls.
kopplade in batteriet och se på fan klockan i instrumentpanelen började ticka smile
Vred på nyckeln och bränslepumpen gör faktiskt nånting (tycker dock att den låter väldigt mycket).
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-94b1a789c2668f99ee235f39033802ca.jpg

men startmotorn klickade bara till lite... monterade bort den och testade direkt på batteriet och den både åker ut och snurrar. kopplar in allt igen. bara klick.
skrapar och grejar lite så den faktiskt får jord - samma sak, bara klick.
köpte ett nytt batteri - ingen skillnad.
köpte en "ny" startmotor på skroten - ingen skillnad.

sen hade jag faktiskt med mig en voltmeter ut och började kolla vart det skiter sig.
till slut insåg vi att det var pluskabeln från batteriet direkt till startmotorn som inte lirade. (säkringen som jag satt på den kabeln ser hel ut men stiftet eller vad det heter hade liksom lossnat från svetsningen inne i "säkrings-huset".

kopplade in allt igen. nu klicka det inte ens i startmotorn... hmm aa bara för att testa så tog vi en kabel direkt från kontakten på startmotorn som går till nyckeln i bilen och satte den direkt på plus på batteriet. och nu jävlar så funka allt. men den starta såklart inte.
pillade lite och efter mycket om och men så blev det allafall såhär:
https://www.youtube.com/shorts/Ys_AKAAztdo

kul!
mer uppdateringar och mer bilder kommer.
puss hej.

lowsnuff
29 augusti 2023 · 210 Inlägg

Var ute vid garaget igår och snacka skit. Vi passade på att felsöka att det inte går att starta bilen med nyckel. Efter mycket om och men så lyckades vi följa kabeln från nyckel-prylen (den försvann upp bakom instrumentbrädan och sen bort åt fel håll tyckte jag.) men vi hitta änden, som satt i en kontakt. I honan till den kontakten, som inte var inkopplad alls, satt det bara en loop och sen tillbaka till ett annat hål i samma kontakt. Vi satte ihop dom kontakterna och sen funka nyckeln som den skulle. Orkade dock inte leta vart kabeln tar vägen efter loopen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-502d4d926d12dc82b549570e2cde2623.jpg

Också en bild på hur det blir med kylare på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52192/52192-8a3c777ef60bff9cca2756d545e4e1d4.jpg

Ett par frågor också. Jag vill flytta bränslepumpen lite och undrar var ni köper bränsleslang? Och om man kan kapa bensinrör rakt av och sen sätta på slang bara? Eller måste man göra en sån där ”bulle” på röret med ett sånt verktyg?

Oreggad Ruter Knekt
11 januari · 646 Inlägg

lowsnuff skrev:
Ett par frågor också. Jag vill flytta bränslepumpen lite och undrar var ni köper bränsleslang? Och om man kan kapa bensinrör rakt av och sen sätta på slang bara? Eller måste man göra en sån där ”bulle” på röret med ett sånt verktyg?

Nu har du säkert klurat ut det, men vill kommentera ändå smile
Förgasare får ha typ inget tryck i soppa-ledningen, korrekt? Då funkar det utmärkt med slangklämma och valfri elastisk bensinslang.

Blir lite mörkrädd när jag läser amatör-renovering och ser allt lackat färgenligt och rätt så jävla snyggt. Ska bli skoj o få höra hur "lätt" det var att sätta snurr på motorn med 4-förgasare, samt vad skillnaden blir.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang