Opel Zafira, diesel. Slö de första minuterna. Tyda OBD2 data.

SWEDust
26 oktober 2021 · 4 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241515/241515-62337e465bb037c2b08c00f2c44efa81.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241515/241515-6e534de34eb11fe17d6842bf69a76fce.jpg

Hej!
Jag har lite trassel med min Opel Zafira 2.0 DTI Manuell, 101hk, 2002, diesel, 25 000 mil.
Den är slö ibland de första minuterna motorn är igång på morgonen, och ibland på eftermiddagen. Det är ett nytt problem (ca en månad), och även om det börjar bli lite kallare nu, så tror jag att det mer handlar om hur länge den har stått avstängd.

Jag har varit med om två bilar vars turbo har rasat, och symptomen på slöheten är liknande, men då har bilarna blivit slöa för gott. Men nu får bilen helt plötsligt kraft efter någon kilometer eller tre.

I de bifogade bilderna ser ni skärmdumpar på livedata från OBD2.
Den ena bilden är tagen då bilen är slö, och den andra bilden är tagen då den fungerar normalt. Båda bilderna är tagna vid fullt gaspådrag, i trean växel och vid ca 70 km/h.
Det finns inga pågående eller sparade felkoder.

Jag har bytt glödstift då den först bara var slö de första metrarna.

Ser att motorbelastningsvärdet och boost skiljer sig en del.
Är "boost" laddtrycket i turbon?
Kan det vara turbon som krånglar, med varför hoppar den då igång igen?

Tacksam för svar i mitt första inlägg!

SWEDust
27 oktober 2021 · 4 Inlägg

Jag bumpar denna tråd för ett försök till.

Jesper328
27 oktober 2021 · 2 366 Inlägg

Intressant.

Till en början;

Kontrollera wastegatearmen så att den rör sig fritt när motorn är kall och avstängd.
Kan även ha med laddtrycksstyrningen att göra.
Du kan alltid prova att lossa den ventilen och värma den lite genom att stoppa den i brallan eller nåt. lol

Kontrollera alla tryckgivare via obd med avstängd och kall motor, MAP skall ligga på 100kpa beroende på atmosfärstrycket.

Vet inte riktigt hur det ser ut på dessa, men kolla så att ställdonet som styr EGR-ventilen kan röra sig fritt och fint.

Kolla även alla tempgivare om det finns någon som visar ett orimligt värde.

Senast redigerat av Jesper328 (27 oktober 2021)

Up the RA
SWEDust
29 oktober 2021 · 4 Inlägg

Allt verkar röra sig som det ska, och trycket ligger på 95 kpa, vilket borde ligga inom felmarginalen?
Tempgivarna ligger inom rimliga värden.

Händer det att en turbo som "håller på att ge sig" kan bete sig såhär?
Kan en turbo hoppa igång efter en stund?
Det finns väl inte mycket man kan göra åt en turbo förutom att byta? Tänker ifall det är ett lager som är dåligt?
Jag hör inga missljud iallafall.

Jesper328
29 oktober 2021 · 2 366 Inlägg

Japp, ~100kpa är atmosfärstryck vid havsnivå.

Och nej, en kass turbo skall inte bete sig sådär.
Vill du så kan du lossa inloppsröret på turbon och känna efter på axialglappet (in/ut), bara för att säkerställa.
Jag har däremot aldrig kommit över en kass turbo som beter sig på så vis.

Du kan få lite nya kontroller;

1. Kan du se differentialtryck med din telefon?
Dvs trycket före och efter partikelfiltret.

2. Kolla alla grejer jag skrev i mitt förra inlägg genom att be någon starta bilen medans du kontrollerar om ställdon till turbo och egr rör sig.
Alltså inte röra, bara se om de rör sig snabbt och rätt så omedelbart efter att motorm startas kall.

3. Testa att bränna ur dpf bara därför att.
Valfri växel, 2500-3000rpm, 20-30 minuter.

Lycka till.

Up the RA
SWEDust
30 oktober 2021 · 4 Inlägg

Tack för dina råd och tips!
Jag kollade ställdonet genom att röra det.
Jag ser inget värde på differentialtrycket, men jag ska gå igenom punkterna igen och se om jag kan hitta felet.
Kör dagligen på motorvägen vid ca 2400 rpm, men kan växla ned för sakens skull. Dock vet jag inte riktigt vad du menar med att bränna ur dpf?

Jesper328
31 oktober 2021 · 2 366 Inlägg

Man brukar kunna bränna ur partikelfiltret om man gör som jag skrev i mitt förra inlägg.
Nu tror jag inte riktigt på att ett igensatt partikelfilter orsakar ditt problem, men det kan vara värt att prova.
Skummare symptom har man varit med om.. lol

Kontrollera även luftmassan med din telefon vid fullgas kall, samt varm.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang