Köpråd: Beg kombi som klarar sämre vägar

ollkva
26 oktober 2021 · 2 Inlägg

Jag behöver köpa bil som jag främst kommer att använda både i jobbet och privat. Jag jobbar som biolog och egen företagare och kör långa sträckor på landsväg till uppdragen men också ut gropiga grusvägar rätt mycket och ibland blött och slirigt. Har tidigare haft en vanlig Golf halvkombi (105 hk bensinare fr 2001) vilken jag trivts att köra med på landsväg men inte på sämre vägar då den varit både för låg i markfrigång och också upplevts lite svag i motorn på slirigare vägar. Därtill lite för lite packutrymme då jag ofta har rätt mycket utrustning med mig.
Har nu kikat på diverse kombis och några mindre suvar. De som jag tycker passar min behov bäst är crossover modeller som Golf eller Passat alltrack, Skoda Octavia Scout eller kanske Subaru Outback. Vill helst ha en diesel för jag för att de drar lite mindre och verkar hålla längre ( på min golf gav motorn upp efter ca 25 000 mil). Men med min budget, max 150 tkr, hamnar jag då på VAG bilar fr 2012-15 dvs Dieselgate, vilket känns olustigt då man läser en del om försämringar efter ”uppgradering”. Är det ett stort problem eller ska jag bortse från det? Finns det andra bra alternativ? De flesta japaner går tyvärr bort för mig då jag är 192 cm lång, de är helt enkelt för små och obekväma.

Brådhis * Voff voff *
26 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

Honda CR-V? Toyota Rav4?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
simlar
26 oktober 2021 · 5 516 Inlägg

Inte märkt av några större problem på uppdaterade bilar, dom som fick problem visade sig kort efter uppdatering.
Finns nog inte många bilar som inte är uppdaterade vid det här laget.
Det som då blev problem var EGR-ventilen som kärvade ihop då den används mer efter uppdatering.

Ett tips är att inte kika på Scout, Alltrack m.m utan försök hitta en standardmodell men med utrusning "dåligt väg paket".
T.ex så är en Skoda Octavia med dåligt väg paket precis lika hög som en Octavia Scout men inte med den dyrare prislappen som bilhandlarna tar för Scout-stylingen wink

Kan även tillägga att en standard-Octavia är lika hög som en Golf Alltrack.
Åtminstone på dom bilar jag jämfört åt en arbetskollega som ville ha en lite högre bil än sin 09as Golf.

Senast redigerat av simlar (26 oktober 2021)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Fredrik_M Freude am fahren
26 oktober 2021 · 428 Inlägg

Volvo XC70? Bättre stolar än så är svårt att få, jag har kört på vägar totalt sönderkörda av skogsmaskiner utan problem.

Peugeot 107 "Pendlarbilen" (2008)
Noobnisse
26 oktober 2021 · 181 Inlägg

Även jag tror mer på japanska/asiatiska bilar om du vill ha en slitstark bil som är billig i drift. Alla bilköp är så klart ett lotteri men jag inbillar mig att VAG-gruppen rent generellt brukar vara dyrare att äga än många konkurrenter. Jag har själv ägt en fyrhjulsdriven Golf Kombi 1.6D från 2012 och det var visserligen en väldigt tyst och bekväm bil men den spenderade väldigt mycket tid på verkstaden under min ägo trots att den var välservad och var relativt lågmilad vid 14.000 mil.

I familjen har vi en Volvo XC70 som vi är löjligt nöjda med. 15 000 mil körda och inte en skruv rörd utöver standard service. Jag har kört flera modernare Volvos (och andra märken också för den delen) men väljer XC70n framför alla dessa om jag skulle åka på en längre resa, - mycket bekväm. Förmodligen ligger den en bit utanför budget om man vill ha en i hyfsat skick men kan vara värt att hålla ögonen öppna efter. Sen ska man väl kanske vara ärlig med att en Volvo har potential att bli minst lika dyr i drift som en bil från VAG-gruppen, om inte ännu dyrare

Andra förslag på bilar skulle kunna vara en Hyundai eller Kia, fördelen med dessa är att man kan hitta löjligt lågmilade exemplar för relativt lite pengar vilket kan vara skönt om man vet att man kommer köra mycket själv.
T.ex denna:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/97724098
Eller denna:
https://www.blocket.se/annons/vastmanla … s/97888103

Senast redigerat av Noobnisse (27 oktober 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2021 · 17 379 Inlägg

Noobnisse skrev:
Även jag tror mer på japanska/asiatiska bilar om du vill ha en slitstark bil som är billig i drift. Alla bilköp är så klart ett lotteri men jag inbillar mig att VAG-gruppen rent generellt brukar vara dyrare att äga än många konkurrenter. Jag har själv ägt en fyrhjulsdriven Golf Kombi 1.6D från 2012 och det var visserligen en väldigt tyst och bekväm bil men den spenderade väldigt mycket tid på verkstaden under min ägo trots att den var välservad och var relativt lågmilad vid 14.000 mil.

I familjen har vi en Volvo XC70 som vi är löjligt nöjda med. 15 000 mil körda och inte en skruv rörd utöver standard service. Jag har kört flera modernare Volvos (och andra märken också för den delen) men väljer XC70n framför alla dessa om jag skulle åka på en längre resa, - mycket bekväm. Förmodligen ligger den en bit utanför budget om man vill ha en i hyfsat skick men kan vara värt att hålla ögonen öppna efter. Sen ska man väl kanske vara ärlig med att en Volvo har potential att bli minst lika dyr i drift som en bil från VAG-gruppen, om inte ännu dyrare

Andra förslag på bilar skulle kunna vara en Hyundai eller Kia, fördelen med dessa är att man kan hitta löjligt lågmilade exemplar för relativt lite pengar vilket kan vara skönt om man vet att man kommer köra mycket själv.
T.ex denna:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/97724098
Eller denna:
https://www.blocket.se/annons/vastmanla … s/97888103

Lustigt! I morse när jag tittade på annonserna så fanns bägge bilarna kvar. Nu är bägge borta. Populära kälkar! Både iX35 och sportage är dock bra val. Det är ju samma bil men iX35 är rätt ovanlig. De finns med både 2wd och 4wd. Har den 1,7 liters diesel så är det 2wd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
27 oktober 2021 · 3 306 Inlägg

Jag köpte en Mitsubishi Outlander 4wd, förvisso äldre modellår 2011 men ack så trevlig , sitter högt och bra helt ok utrustning på många (dock inte min, jag ville ha en snik) då det är en a-b bil som gått snart 30 000mil. Men inställningsbar 4wd där man väljer 2wd eller auto/lock på 4wd är trevligt.. drar inte lika mycket diesel (0.8 snitt)

Sen finns Mitsubishi ASX som jag upplevde mycket trevlig och potent men för liten för mina behov men du får en hyfsat ny för pengarna.

Exempel Outlander:
https://www.blocket.se/annons/dalarna/m … k/97757410

Exempel ASX:

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 6/98165894

Edit; missade kombi delen... Men Outlander är dock fortfarande rymlig, spec med flyttbara/elnedfällbara baksäte.

Senast redigerat av Presidento (27 oktober 2021)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Noobnisse
27 oktober 2021 · 181 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Lustigt! I morse när jag tittade på annonserna så fanns bägge bilarna kvar. Nu är bägge borta. Populära kälkar! Både iX35 och sportage är dock bra val. Det är ju samma bil men iX35 är rätt ovanlig. De finns med både 2wd och 4wd. Har den 1,7 liters diesel så är det 2wd.

Hmm, för mig är annonserna fortfarande kvar men även om de blir sålda så finns det ju liknande exemplar på blocket!
Ja det är riktigt lurigt med bilar som man förutsätter är fyrhjulsdrivna men som inte alltid är det! Man får vara noga med att bocka i "fyrhjulsdrift"-rutan på blocket för att undvika att i sin nyinköpta SUV behöva be barnen gå ut ur bilen och knuffa på när man kört fast i en isig Mcdonalds-Drive through.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2021 · 17 379 Inlägg

Noobnisse skrev:

Hybrid_ skrev:
Lustigt! I morse när jag tittade på annonserna så fanns bägge bilarna kvar. Nu är bägge borta. Populära kälkar! Både iX35 och sportage är dock bra val. Det är ju samma bil men iX35 är rätt ovanlig. De finns med både 2wd och 4wd. Har den 1,7 liters diesel så är det 2wd.

Hmm, för mig är annonserna fortfarande kvar men även om de blir sålda så finns det ju liknande exemplar på blocket!
Ja det är riktigt lurigt med bilar som man förutsätter är fyrhjulsdrivna men som inte alltid är det! Man får vara noga med att bocka i "fyrhjulsdrift"-rutan på blocket för att undvika att i sin nyinköpta SUV behöva be barnen gå ut ur bilen och knuffa på när man kört fast i en isig Mcdonalds-Drive through.

Japp. Nu är annonserna där. Jag måste ha gjort något galet bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fredrik_M Freude am fahren
28 oktober 2021 · 428 Inlägg

Noobnisse skrev:
I familjen har vi en Volvo XC70 som vi är löjligt nöjda med. 15 000 mil körda och inte en skruv rörd utöver standard service. Jag har kört flera modernare Volvos (och andra märken också för den delen) men väljer XC70n framför alla dessa om jag skulle åka på en längre resa, - mycket bekväm. Förmodligen ligger den en bit utanför budget om man vill ha en i hyfsat skick men kan vara värt att hålla ögonen öppna efter. Sen ska man väl kanske vara ärlig med att en Volvo har potential att bli minst lika dyr i drift som en bil från VAG-gruppen, om inte ännu dyrare

Det bör gå att hitta fina exemplar för runt 150.000 kr om man inte måste ha väldigt ny bil, jag köpte min XC70 2015. En 2004 med då 24.000 mil på mätaren och jag gav 35 - 40.000 minns inte exakt nu. Sedan dess har den rullat 14.000 mil till, visst har jag fått lägga en del pengar men 90% har varit rena slitdelar, bromsar, fjädring, avgas osv. Det enda som inte tillhört detta var att någon hylsa runt en drivaxel till fördelningslådan sprack, så den slutade att driva bak. Så förutom detta har den bara rullat och jag är som du löjligt nöjd med bilen. Det är den vi tar på långtur, mycket för att få plats, men det är ju i den som vi färdas absolut mest bekvämt med.

Peugeot 107 "Pendlarbilen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang