Volvo v70 1998 tänd problem

AronsS70
28 oktober 2021 · 24 Inlägg

Hej!

Problem:
Min volvo v70 1998 2.5T startar inte. Den hade tänning och startade på ifall man bara hade i 4 cylindrar istället för 5. Jag byte tändning rotorn och tändkåpa till bosch (båda är nu bosch som det inte var förut). Den saknar nu tändning (de gamla fabrikaten har märken i sig och kåpan ser ut och ha skrapat i med rotorn)

Min teori:
Spolen laddar inte som den ska och skapar en för klen spänning som gör att den inte längre kan hoppa mellan de nya fabrikaten.

Jag godtar all feed back

Mossan1
29 oktober 2021 · 2 823 Inlägg

Så tändningen FÖRSVANN när du satte nytt fördelarlock och rotor?

Före det, fick du ta bort en tändkabel för att den skulle tända på återstående 4 cyl. Är det rätt?

Förutsätt aldrig att nya grejer är hela.
Ta loss locket igen och kolla så fjädrande kolet i mitten är helt.
Det som ska ge kontakt på rotorn från tändspolen.

Har du kollat så gnista saknas på ett löst stift hållet mot motorn, eller är motorn död? (Dvs slår inte ett slag när startmotorn går)
Du kan också hålla kabeln från tändspolen ca 10mm från jord och se om det ger gnista. För att utesluta fördelaren.

Sitter alla tändkablar på rätt ställe?
I rätt ordning alltså.
Jag är gansla säker på att fördelaren snurrar moturs.

Hur känns fördelaraxeln?  Glapp radiellt? Det ska den inte vara.
Skrapmärken innuti är märkligt. Rotorn ska aldrig kunna ta i.

Låter startmotorn som den ska, eller som att den går "för lätt"?

Senast redigerat av Mossan1 (29 oktober 2021)

AronsS70
1 november 2021 · 24 Inlägg

Mossan1 skrev:
Så tändningen FÖRSVANN när du satte nytt fördelarlock och rotor?

Före det, fick du ta bort en tändkabel för att den skulle tända på återstående 4 cyl. Är det rätt?

Förutsätt aldrig att nya grejer är hela.
Ta loss locket igen och kolla så fjädrande kolet i mitten är helt.
Det som ska ge kontakt på rotorn från tändspolen.

Har du kollat så gnista saknas på ett löst stift hållet mot motorn, eller är motorn död? (Dvs slår inte ett slag när startmotorn går)
Du kan också hålla kabeln från tändspolen ca 10mm från jord och se om det ger gnista. För att utesluta fördelaren.

Sitter alla tändkablar på rätt ställe?
I rätt ordning alltså.
Jag är gansla säker på att fördelaren snurrar moturs.

Hur känns fördelaraxeln?  Glapp radiellt? Det ska den inte vara.
Skrapmärken innuti är märkligt. Rotorn ska aldrig kunna ta i.

Låter startmotorn som den ska, eller som att den går "för lätt"?

Hej! förlåt för sent svar!
Jag har kollat på delarna och de är hela (gjorde jag när jag fick delarna). Startmotorn går som den ska och slår runt motorn samt rotorn. Kablarna sitter 100% på rätt ställe då jag tog bild på hur den skulle sitta innan jag tog av det gamla. Jag har inte kollat ifall det finns glapp på fördelaraxlen än då jag inte har haft tid men ska göra det. Dock så undrar jag om 11.7 k ohm är ett godkänt värde på sekondärsidan av spolen samt 0.7 ohm på primärsidan. En websida sa att det ska vara 8 - 9 k ohm på sekundär och 0.5 - 1.5 ohm på primär.

Jag borde också säga att den sluta fungera över en längre period då den fick start problem som sedan gick till att den bara slutade att fungera.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang