Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som för länge sedan har spårat ur...

Nu är det nedförsbacke med projektet! Ska bara renovera bakaxeln... o byta fördelningslåda... och AC-kompressor... och höja den... eeeeh.... ja... ?
  • 124 Följare
  • 234 327 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 mars 2023
Cuefa Ain't no place like home...
12 november 2021 · 4 628 Inlägg

MrHyde skrev:

Cuefa skrev:
Ja, 33" vore fint men då måste jag höja minst 4" o då blir det så jäkla dyrt!
Men just KO2 har jag hört sjukt mycket gott om, så lite sugen är man. Pengarna sätter ju gränserna som vanligt dock..

Dom finns i 31x10.5r15 också wink
Har åkt några wrangler och L200 med KO2, tyckte dom skötte sig riktigt bra! Dock är dom inte precis tysta på asfalt roll

Har redan kollat pris på 31" KO2.... 🙈
De ser riktigt bra ut o de lär fan inte vara med högljudda än de jag redan har, för de väsnas rejält!

Vi får se, jag har inte bråttom då de däck jag har dels är vinter-klassade, dels är i gott skick, dels är relativt nya ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
8 april 2022 · 4 628 Inlägg

Long time no hear!


De senaste månaderna har bilen egentligen bara använts sporadiskt och faktiskt har fungerat väldigt bra.
Har också hunnit fynda hem lite fler delar, bland annat nya fjädrar bak (de beggade jag satte dit i höstas börjar redan tröttna på livet...) samt även nya krängingshämmarstag, även de till bakaxeln.

De främre sjunger också på sista versen, så letar såna nu.
Men prio ligger för stunden faktiskt på att hitta nya lager till bakaxeln, jag är så less på ljudet i den.
Även däcken bidrar ju men det blir en senare detalj om jag inte snubblar över en uppsättning snor-billiga A/T-däck i 31" (ingen som råkar ha en uppsättning billiga såna i fint skick? ^^)

Annars har jag mest åkt elbil då det är en smula billigare.
Men i morse var det faktiskt inte ens en idé att borsta fram den bilen.
Vi fick ca 3½dm snö över natten. April var det ja...
Dessutom rejäla drivor tack vare vinden som blåst som satan uppe hos oss.

Men det är ju inget som Jeepen bryr sig om!
Den stod dessutom i garaget och var därmed avtinad och snöfri.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d18fa5620dd71b313bcde82df9f8f309.jpg


Ca 5 mil in i resan såg det fortfarande ut såhär...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-14eceeaba97a618bcd6e9184c7ad4ed9.jpg

Det gick rätt slingrigt i den djupa snön, de här M/T-däcken e ju inte kanon i detta väglaget trots att de är smala.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e52e6b32a0cbce4cfc0957f03b92019f.jpg

Men Enyaqen hade gissningsvis gått ÄNNU sämre med sina breda däck, bakhjulsdrift o el-vrid.
Så jag tog en för laget o slösade lite bensin.
Inte för att jag klagar, man åker som en gud i den här bilen, enda smolket i bägaren är just ljudnivån...

En bekant som har verkstad i närheten kan tänka sig att renovera bakaxeln om jag köper grejerna, och det verkar röra sig om ca 1500kr för ett renoveringskit för hela axeln. Sen får vi väl bara hoppas att dreven är ok 😬

Fortsättning följer, som alltid!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Lucif3r
8 april 2022 · 2 208 Inlägg

Jo tack, fick också känna på denna lilla "snöby".... Hade gääärna haft en hög 4-kraffsare idag faktiskt... Men V70in plogar sig fram förvånandsvärt bra måste jag dock säga big_smile

Cuefa Ain't no place like home...
11 april 2022 · 4 628 Inlägg

Ni vet det där jag skrev om att "fungerat väldigt bra" i mitt förra inlägg...?
Jinx!

Igår Söndag packade vi bilen full med avfall för transport till vår lokala sopcentral.
På vägen dit stannade vi hos svågern.
Kommer ut till bilen igen, vrider på nyckeln.
"Klick."
Eeeh....?
"Klick klick klick"
Just ja, det var ju trots allt över 1 år sen jag "renoverade" (Läs: tog bort, skruvade isär, gjorde rent, satte ihop, monterade tillbaks) startmotorn efter att den gjort samma sak.

Jahapp..
Förra gången var det direkt efter besök på sopstationen, nu var det på väg dit.
Jeepen måste vara allergisk...

Förra gången stannade bilen på parkeringen utanför affären. Då blev det släp hem.
Nu stod den ju utanför svågern, så det blev bogsering.

Kunde inte få ner bilen i garaget då grusgången var så mjuk att man hade fått knuffa in bilen med en traktor.
Så körde upp vänstersidan i snön på gatan utanför vårt hus.
Sen var det bara o dra fram verktygslådan o kräla in under bilen.

Tack gode gud för att Jeep var snälla och monterade startmotorn på passagerarsidan. Hade det varit en Dodge hade den suttit på förarsidan och varit ett helvete att ta bort.

På en Jeep Grand Cherokee behöver man inte ens hissa upp bilen, utan bara lägga sig under (efter att ha lossat batteripolerna såklart.)

Just ja, apropå batteripoler...
Har haft en såndär avskiljare modell billigaste på Biltema.
Förstår varför den var så billig...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-598072cb1a8e9a9c0b572572396f74a7.jpg

Kvalitet...

Nåväl, med den saken ur världen är det en 16mm bult, en 16mm mutter, en 13mm mutter och en 8mm mutter som håller startmotorn på plats.
Det finns hur mycket utrymme som helst att ta loss och ned startmotorn.
Inklusive att hitta rätt storlek på alla verktyg tog det inte fullt 15 minuter att komma såhär långt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1f8b4c7f98d0fa1be61656ac97787959.jpg

Sen var det bara o släpa ner den till garaget o börja skruva isär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5099d9b48a16b42ccd2b6e67047854a1.jpg

5 minuter senare var den nerplockad i sina beståndsdelar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0acc489bf94256e3edcb31b768e3e0fd.jpg

Det enda jag kunde hitta som felade (förutom att returfjädern till Bendix-drevet saknades, den ramlade ur sist jag hade isär startmotorn... 🙈)
var att 2 av kolen är väl slitna.

Så jag putsade upp saker o ting, monterade tillbaks allt (nu inklusive returfjädern, som jag klokt nog sparat i en låda!) o skruvade ihop startmotorn igen.
Vad mer kan jag göra liksom?
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-89e32838089e4332fae7e04ac4aaf697.jpg

Sen ut o kräla in under bilen igen, tog 5 minuter att skruva tillbaks allt.

Resultat?
Exakt samma sak som förra gången.



Så, nu går den väl en stund till antar jag.
Ska kolla vad det kostar med en ny kolhållare. Orkar inte köpa lösa kol o löda om...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Lucif3r
11 april 2022 · 2 208 Inlägg

... Finns det inte nya startmotorer att köpa? Eller dom kanske kostar en arm och ett halvt ben?

sydstatare
11 april 2022 · 900 Inlägg

Är ofta väldigt gutt o skön känsla att göra iordning nåt sådär. Man blir liksom stolt över sig själv. Hehe

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
Cuefa Ain't no place like home...
12 april 2022 · 4 628 Inlägg

Lucif3r skrev:
... Finns det inte nya startmotorer att köpa? Eller dom kanske kostar en arm och ett halvt ben?

Se svar nedan!

sydstatare skrev:
Är ofta väldigt gutt o skön känsla att göra iordning nåt sådär. Man blir liksom stolt över sig själv. Hehe

Precis, det är lite av det roliga.
En startmotor kostar ca 1000-1500kr och på en bil som kostade 2500kr i inköp så känns det.... meh.
Kan jag fixa det billigare gör jag gärna det!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Low
12 april 2022 · 3 306 Inlägg

Hur känns det att kombinera EV och förbränning bil? Måste vara udda köra en EV till vardags och sedan skoj köra med en förbrännings bil? Blir väl att uppskattar båda världarna mer?

Min vardagsbil låter varken kul eller rolig att köra så den skulle kunna vara en EV, men tyvärr alldeles för dyra gör en fattig person tongue..

Cuefa Ain't no place like home...
12 april 2022 · 4 628 Inlägg

Low skrev:
Hur känns det att kombinera EV och förbränning bil? Måste vara udda köra en EV till vardags och sedan skoj köra med en förbrännings bil? Blir väl att uppskattar båda världarna mer?

Min vardagsbil låter varken kul eller rolig att köra så den skulle kunna vara en EV, men tyvärr alldeles för dyra gör en fattig person tongue..

Kontrasten är faktiskt rätt mysig!
Vill man ha den där "känslan".... Du vet, det där att bilen kränger till när man gasar (V8 power 😎), känslan av en analog körupplevelse med hydraulisk servo, gammaldags automatlåda etc så är det ju bara o vrida liv i Jeepen!
Vill man däremot åka billigt, nästan lika bekvämt, och framförallt NÄSTAN ljudlöst!
Då är Enyaq'en fruktansvärt trevlig...
Precis som Du säger - man uppskattar de olika fordonen och de totalt olika egenskaperna ännu mer!
Det är riktigt trevligt dessutom att man slipper tanka diesel för 6000+kr/månad nu också, då blir det inte lika kännbart att tanka 30-40l bensin ibland 😅

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
12 april 2022 · 4 628 Inlägg

Glömde skriva att jag eventuellt har kommit underfund med vilka 31" däck jag ska köra!
Ska suga lite till på karamellen, men det lutar åt dessa:

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-aab7ba221ae91ae10c35d86d1231356d.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Low
13 april 2022 · 3 306 Inlägg

Cuefa skrev:

Low skrev:
Hur känns det att kombinera EV och förbränning bil? Måste vara udda köra en EV till vardags och sedan skoj köra med en förbrännings bil? Blir väl att uppskattar båda världarna mer?

Min vardagsbil låter varken kul eller rolig att köra så den skulle kunna vara en EV, men tyvärr alldeles för dyra gör en fattig person tongue..

Kontrasten är faktiskt rätt mysig!
Vill man ha den där "känslan".... Du vet, det där att bilen kränger till när man gasar (V8 power 😎), känslan av en analog körupplevelse med hydraulisk servo, gammaldags automatlåda etc så är det ju bara o vrida liv i Jeepen!
Vill man däremot åka billigt, nästan lika bekvämt, och framförallt NÄSTAN ljudlöst!
Då är Enyaq'en fruktansvärt trevlig...
Precis som Du säger - man uppskattar de olika fordonen och de totalt olika egenskaperna ännu mer!
Det är riktigt trevligt dessutom att man slipper tanka diesel för 6000+kr/månad nu också, då blir det inte lika kännbart att tanka 30-40l bensin ibland 😅

Tror äldre hobby bilar kommer bli poppis närallt fler kör EV till vardags.
Det är en stor besparing! Men du kör grymt mycket!🙈 Tror du att någon km skatt kommer? Jag tror jag kommer inte få hinna uppleva EV utan någon slags skatt 🙄

Cuefa Ain't no place like home...
13 april 2022 · 4 628 Inlägg

Low skrev:

Cuefa skrev:

Low skrev:
Hur känns det att kombinera EV och förbränning bil? Måste vara udda köra en EV till vardags och sedan skoj köra med en förbrännings bil? Blir väl att uppskattar båda världarna mer?

Min vardagsbil låter varken kul eller rolig att köra så den skulle kunna vara en EV, men tyvärr alldeles för dyra gör en fattig person tongue..

Kontrasten är faktiskt rätt mysig!
Vill man ha den där "känslan".... Du vet, det där att bilen kränger till när man gasar (V8 power 😎), känslan av en analog körupplevelse med hydraulisk servo, gammaldags automatlåda etc så är det ju bara o vrida liv i Jeepen!
Vill man däremot åka billigt, nästan lika bekvämt, och framförallt NÄSTAN ljudlöst!
Då är Enyaq'en fruktansvärt trevlig...
Precis som Du säger - man uppskattar de olika fordonen och de totalt olika egenskaperna ännu mer!
Det är riktigt trevligt dessutom att man slipper tanka diesel för 6000+kr/månad nu också, då blir det inte lika kännbart att tanka 30-40l bensin ibland 😅

Tror äldre hobby bilar kommer bli poppis närallt fler kör EV till vardags.
Det är en stor besparing! Men du kör grymt mycket!🙈 Tror du att någon km skatt kommer? Jag tror jag kommer inte få hinna uppleva EV utan någon slags skatt 🙄

Det kommer säkerligen komma, allt eftersom intäkterna från drivmedel minskar måste ju hålen täppas till, så det är högst troligt att dom kommer hitta ett sätt.

Ja jag tror också att äldre bilar kommer få rulla mer bara för att tiden och ekonomin finns, åtminstone hoppas jag det!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
14 april 2022 · 4 628 Inlägg

Igår beställdes det en uppsättning 31" däck... 🙈
Kommer efter påsk, så nästa vecka någon gång får jag väl ta ner Jeepen till jobbet o sko om den till sommarkläder ^^
Gissar att jag både kommer behöva kapa och även montera spacers så småningom, men det blir ett senare problem 😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
20 april 2022 · 4 628 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bf87c3ddcff3ac438504bfe5eb51cb77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f024118adcca98567d195df32b13fb30.jpg

😁

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
iFerz
20 april 2022 · 279 Inlägg
Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Cuefa Ain't no place like home...
20 april 2022 · 4 628 Inlägg

iFerz skrev:

Cuefa skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-bf87c3ddcff3ac438504bfe5eb51cb77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f024118adcca98567d195df32b13fb30.jpg

😁

Tycker du kastar på dessa däck på Enyaqen istället.. big_smile

Hade den kunna ha mindre än 18" så absolut! big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
26 april 2022 · 4 628 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5f2b013247398adc7fc61a24cf6187a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f3328caf1c272a77d1a95f3f941ab606.jpg


🤩

Nu måste jag få tid att byta fjädrarna, sen blir det montering! (Om jag kan hålla mig så länge vill säga... 😁)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mew
26 april 2022 · 2 157 Inlägg

När det är så som du skriver så brukar det vara just kolen i startmotorn. Så ett byte av dem borde räcka. Hade det problemet på min bubbla ända sedan jag köpte den, någon gång per säsong klickade startmotorn, jag kröp under och drämde till den med en gummiklubba, så gick den ett år till utan bekymmer. Efter 5-6 säsonger började den till slut klicka oftare, upp till varannan start. Då fick jag äntligen tummen ur och köpte en renoverad startmotor av en privatperson som hållit på med folkorna i alla år, lämnade min gamla i pant så det blev inte så farligt dyrt. Hade säkert gått att göra själv, men ville inte hålla på att löda och grejs. Original 6v-system i den fortfarande, så kan inte bara slänga dit vad som helst heller. Men idag hade jag kanske gett det ett försök själv. tongue


En startmotor kostar ca 1000-1500kr och på en bil som kostade 2500kr i inköp så känns det.... meh.

Kul med nya rejäla däck då! Den principen gäller inte de roligare inköpen förstår jag. 🤣 Igenkänningshumor... 😂

Cuefa Ain't no place like home...
26 april 2022 · 4 628 Inlägg

Mew skrev:
När det är så som du skriver så brukar det vara just kolen i startmotorn. Så ett byte av dem borde räcka. Hade det problemet på min bubbla ända sedan jag köpte den, någon gång per säsong klickade startmotorn, jag kröp under och drämde till den med en gummiklubba, så gick den ett år till utan bekymmer. Efter 5-6 säsonger började den till slut klicka oftare, upp till varannan start. Då fick jag äntligen tummen ur och köpte en renoverad startmotor av en privatperson som hållit på med folkorna i alla år, lämnade min gamla i pant så det blev inte så farligt dyrt. Hade säkert gått att göra själv, men ville inte hålla på att löda och grejs. Original 6v-system i den fortfarande, så kan inte bara slänga dit vad som helst heller. Men idag hade jag kanske gett det ett försök själv. tongue


En startmotor kostar ca 1000-1500kr och på en bil som kostade 2500kr i inköp så känns det.... meh.

Kul med nya rejäla däck då! Den principen gäller inte de roligare inköpen förstår jag. 🤣 Igenkänningshumor... 😂

Touché! 🤣

Mycket roligare med däck än med startmotorer 🙈
Ska som sagt beställa en ny komplett kolbrygga, tar ju en halvtimme att byta den o så kostar den typ 400kr från Sverige.

Däck känns även viktigare, dels för att startmotorn ju trots allt funkar nu, dels för att jag är SÅ TRÖTT på det oväsen de nuvarande grova däcken för...!

Undrar om jag ska testa sälja dem om jag blir nöjd med Mazzini-puckarna istället för o lägga dem på hög. De tar en sjukt stor plats också... 😬

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
10 maj 2022 · 4 628 Inlägg

Mjahapp?

Varit ledig torsdag-måndag.
Eller ja, ledig...
Åkte till mina hemtrakter utanför Södertälje efter jobbet i Onsdags.
Sov över hos syrran, sen åkte hon, jag och en av mina andra systrar ner till Skåne för en väldigt ovälkommen begravning 🙁
Sen hem igen i lördags, ca ca 180 mil på den svängen.
I söndags gjordes inte mycket, körde en liten sväng med Jeepen men orkade inte göra något mer med den.
Igår tänkte jag ta lite krafttag med bilen, men först behövde jag lasta lite silagebalar, byta till sommardäck på svärfars bil samt på sambons.
Tog jeepen ner till gården, lastade bal, skiftade däck.
Sen skulle jag åka hem.
"Klick..."
"Klick klick klick..."
Men för @$!

Startmotorn. Igen...
Suck...
Ok, ut med startmotorn igen då. Tur det går fort som fan nu, trots avsaknad av mina el-verktyg.
Lång förlängare och 1 tand i taget på spärrskaftet så kom man åt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2356556534a78a3fcea25e5a2a1e493d.jpg

In med startmotorn på bänken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2e9dac67332c3f9619bb663b5dd2b747.jpg

Slå isär den igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-643f3cf82ee03b4113c4b0367fa532c4.jpg

Putsade upp kollektorn ordentligt med riktigt fint sandpapper som svärfar hade liggandes i verkstaden, samt spolade rent insidan med bromsrengöring.
Sen ihop me't igen, o så in under bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-097e428848828964c94d63caa33c76a8.jpg

Så nu startar bilen igen, men jag e less.
Dags att fixa ny startmotor.
Tänkte ta hem en kolbrygga bara först, men en magnet är ju skadad o startmotorn är ju original sen 1996 och 29000 mil sedan.

Det här innebar också att min energi för att montera de nya hjulen totalt försvann dessutom...
Jag tänkte ändå fixa nya hjulbultar samt till en början Biltemas 5mm spacers för att ge bilen liiiite utrymme att kunna svänga åtminstone. Sen får vi se vad jag behöver göra för att få det att gå fritt i största allmänhet. Gissningsvis lite trimning av stötfångaren.

Nu står dock flytt av arbetet till nya lokaler på agendan, så får se när jag orkar bråka mer med bilen.

Just ja, efter detta med startmotorn kan man tydligt höra att något tar i något så fort pumpen i växellådan jobbar, dvs alla lägen utom P.
Jag gissar att det är convertern som åker framåt av trycket, och att bultarna på medbringaren tar i skyddsplåten som sitter på undersidan av av växellådan.
Jag fixade till så rören till växellådans oljekylare inte ligger på/mot varandra utan sitter en bit ifrån som de ska, och någonstans där blev något knuffat åt fel håll.
Att den bakre packboxen på motorn dessutom är vansinnigt otät gör ju att just det stället är totalt dränkt i olja, vilket inte direkt hjälper...
Nåja, framtida Gurfens problem...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang