Audi 80 handbroms

Audi145
26 november 2021 · 57 Inlägg

Vet det är ett vanligt fel på audi 80 med handbroms och nu har jag hållit på med det ett bra tag o jävlats. Jag har bytt bromsok, klossor  skivor, smörjt vajrarna. Jag stod i en backe o var tvungen att dra åt handbroms ända upp för att den skulle ligga i men efter det lukta det bränt på höger bakhjul o varmt på fälgen så nu har handbromsen fastnat igen o jag måste smörja vajrarna. Min fråga är nu vad jag kan göra för att fixa handbromsen så att den går att använda,ni som har haft liknande problem med just audi 80 vad har ni gjort för att få en fungerande handbroms eller är det omöjligt 🙃

fax110
26 november 2021 · 344 Inlägg

Har du inte bytt vajrarna så är det ju nästa steg såklart smile

Audi145
26 november 2021 · 57 Inlägg

fax110 skrev:
Har du inte bytt vajrarna så är det ju nästa steg såklart smile

Jag hade köpt vajrar o tänkte byta men det synns inga fel på dom o kollade på papper att dom bytes 2018 men kanske dags igen? 🙂

Mossan1
27 november 2021 · 2 751 Inlägg

Du bytte ok, men har du koll på glidpinnar/mekanism?


Felen med handbromsen är att den används för sällan. Då kärvar det fast och blir som du beskriver.

Återstår virarna som sagt.

Ska dom smörjas bestående måste dom loss, koppla på borrmaskin och köra dom snurrande ut och in en stund, och sedan hänga lodrätt så oljan får leta sig helt igenom.  Men oftast är ytterhöljet skadat så det inte är någon ide.  I ovanligare fall kan också innerhöljet bara nött i en böj så det blir nypande effekt när den drar hårt.

Enda gångerna jag har bemödat mig enl ovan är på veteranbilar eller traktorer där nya virar kan vara svåra att få tag i.

Vire som går i ett U (en vire till båda) kan givetvis inte snurras/rensas med borrmaskin.

Senast redigerat av Mossan1 (27 november 2021)

Audi145
27 november 2021 · 57 Inlägg

Nu har jag smörjt o motionerat armarna, det luktar inte bränt o är inte längre varmt på fälgen men handbromsen funkar inte

Mossan1
27 november 2021 · 2 751 Inlägg

Fungerar verkligen glidoket?

När man monterar ok med inbyggd handbroms brukar man få backa kolven bara så pass att den går över belägg och skiva. För mycket så blir handbromsen kass/obefintlig.
Med nya ok kan man ibland få skruva UT kolven till den precis går över.

Det är också så att om "spaken" inte går 100% tillbaka fungerar inte självjusteringen. 
Kärvande spak/vire eller för spänd vire.
Då blir det inte heller någon handbroms.

Audi145
27 november 2021 · 57 Inlägg

Det är bytt ok på den sida där problemet är, kanske är den där kolven som ska skruvas ut. Handbromsen går inte tillbaka av sig själv, tror glidoket ska funka som det ska

jaka54
28 november 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har du handbromsvajrar som kan smörjas på Audi 80?? Det har inte jag på Audi 100 (82-91). På Audi 100 går handbromsvajrarna i nylonhölje.

Audi145
29 november 2021 · 57 Inlägg

Hej, ja jag kan smörja vajrarna på min audi 80

Cuefa Ain't no place like home...
29 november 2021 · 4 628 Inlägg

Jag smorde vajrarna på min 80 också, men det hjälpte inte då vajern och höljet var skadat inuti.
Jag bytte ok, vajrar och hela skiten på min. Kärvade i början men rättade till sig efter typ 20-40 mil och fungerade klockrent efter det.
Är det nya ok och i så fall från vilken leverantör?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Audi145
29 november 2021 · 57 Inlägg

Ja det är nya ok, är biltema så ingen bra leverantör. Det är bara bytt på ena sidan o det är den sida som krånglar, nu är handbromsen helt lös o funkar inte alls

Cuefa Ain't no place like home...
29 november 2021 · 4 628 Inlägg

Audi145 skrev:
Ja det är nya ok, är biltema så ingen bra leverantör. Det är bara bytt på ena sidan o det är den sida som krånglar, nu är handbromsen helt lös o funkar inte alls

Hört att Biltemas ok har väldigt skiftande kvalitet.
Jag köpte mina ok på eBay, tror jag gav 1400kr för skivor + belägg runt om samt 2 ok, tror oken kostade ca 700kr för två, utan stompant.
Troligen inte heller top-kvalitet, men det räckte gott o väl.
Det låter dock som att dina vajrar mår dåligt, de kan ha sträckt sig eller så har något hoppat loss/ur led.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Audi145
29 november 2021 · 57 Inlägg

Jag ska byta vajrarna o smörja upp ännu mer så får jag hoppas att det ska göra susen

jaka54
30 november 2021 · 5 680 Inlägg

Men ligger inte den nylonklädda stålvajern i ett svart armerat nylonhöje med veckad gummitätning i bägge ändar?! En konstruktion som inte ska smörjas!

Audi145
30 november 2021 · 57 Inlägg

Det är armarna på oket jag ska smörja och motionera

zzr94092
30 november 2021 · 4 378 Inlägg

Armarna på oket MÅSTE gå tillbaka helt för att få handbromsen att funka.

Audi145
30 november 2021 · 57 Inlägg

zzr94092 skrev:
Armarna på oket MÅSTE gå tillbaka helt för att få handbromsen att funka.

Jag vet och det är det dom inte gör. Oket är nytt men armarna vill inte gå tillbaka

jaka54
30 november 2021 · 5 680 Inlägg

Är det skivbromsar bak du har?

zzr94092
30 november 2021 · 4 378 Inlägg

Men Jaka54,vad står det i TS inlägg ovanför ditt? "Oket är nytt"

Audi145
1 december 2021 · 57 Inlägg

Visst är det så på audi 80 att man måste spänna handbromsen vid trumman?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang