Tips på, helst Plug In eller Elbil, med justerbart ( höjd och lutning på sits, svankstöd ) passagersarsäte ?

Cuefa Ain't no place like home...
26 november 2021 · 4 628 Inlägg

KenthIJ skrev:
Provlastade rullstolen i Enyaq och IONIQ 5 i dag och rullstolen gick in i båda (om man fäller två av tre platser bak men det gör vi i vår Prius + sju sits oxå, så det funkar. behöver ju kunna åka tre i bilen). Enyq har fördelen att den har lägre höjd från marken upp till lasttröskeln. Sedan finns det ju flera olika för och nackdelar dem emellan.

Hann dock inte provköra någon av bilarna men skall kolla in dem närmare nu när jag vet att rullstolen går in.

Fick inte tillfälle att provlasta i ID 4 och inte heller i Kia Ev 6 men båda de såg mindre ut i bagagen och hade ganska hög lasttröskel.
Skall dock testa att lasta rullstolen i dem oxå.

Alla fyra ovanstående bilar går att få med fullt eljusterbara passagerarsäten och alla verkar ligga på mellan ca 580 (IONIQ 5)-680. 000 (Ev 6) med den utrustning som vi isf vil ha.
MYCKET PENGAR

Ja, det är en hel del $ som ska ut, min hyfsat snikutrustade Enyaq kommer ju gå på 599kkr.
Men det är också otroligt mycket bil för pengarna.

Lånade faktiskt hem vår demo-Enyaq igen i onsdags.
Körde i normalläge med alla strömförbrukare på, stolsvärme, stereon etc.
Den var laddad till 100% när jag tog den på kvällen, sen fick den stå i garaget över natten hemma.
Det var mellan 2 och -5 grader när jag körde hem och till jobbet, så värmen fick jobba.
Sen är det ju roligt med elbil så några fullgas-repor hanns med också.

Efter dryga 28 körda mil (har 13 mil enkel väg till jobbet) så var det 99km kvar i batteriet när jag kom tillbaks.
Det tycker jag är helt ok faktiskt.
Och Matrix-LED strålkastarna tillsammans med allvädersljuset (dimljus på VAG-språk...) ger en otrolig ljusbild.

Nu längtar jag ännu mer till min egen Enyaq!

Ska jag hitta något att klaga på så är det skärmen i bilen. Den går inte att fälla ner, det kan jag leva med.
Men det går heller inte att slå av bara skärmen och ha alla funktioner på i bakgrunden (jag har i alla fall inte hittat det alternativet i menyerna). På min nuvarande Superb kan jag ställa skärmen på att slå av efter 10 sekunder, vilket blir lite som Saabs gamla hederliga Night Panel.
Det tycker jag är skönt när jag sitter o kör i mörkret.
Men det är verkligen inte mycket att klaga på heller 😊

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
KenthIJ
26 november 2021 · 1 429 Inlägg

Hörde att priserna på Enyaq skall gå upp 2% nu den första december.

KenthIJ
26 november 2021 · 1 429 Inlägg

Såg oxå att Skoda Superb iV plug in går att få med fullt justerbart passagerarsäte men den är ju inte mycket billigare än Enyaq och kommer nog att förlora mer i andrahandsvärde. Är oxå tveksam till att den lastar rullstolen. Tror det fattas nån cm på höjden. Annars är den ju ytterligare fem cm lägre i lasthöjt från marken till lasttröskeln, vilket är en fördel.

Cuefa Ain't no place like home...
26 november 2021 · 4 628 Inlägg

KenthIJ skrev:
Såg oxå att Skoda Superb iV plug in går att få med fullt justerbart passagerarsäte men den är ju inte mycket billigare än Enyaq och kommer nog att förlora mer i andrahandsvärde. Är oxå tveksam till att den lastar rullstolen. Tror det fattas nån cm på höjden. Annars är den ju ytterligare fem cm lägre i lasthöjt från marken till lasttröskeln, vilket är en fördel.

Åker Superb idag som sagt, den är sjukt rymlig men just höjd från golv till tak är inte i närheten av Enyaq.

Japp, dom höjer priserna dessvärre. Varit mycket sånt nu tycker jag... framförallt är det färgerna som ökar i pris vilket jag tycker är helt sjukt.
På en bil för 600000kr borde färgen kosta som mest 2500kr, inte 12000kr...

Meeeen det är ju mycket man kan tänka så om 🙈

Hade jag fått välja en Enyaq från fabrik hade jag inte kryssat i metallic-färg ELLER dragkrok.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
viccoA
29 november 2021 · 3 109 Inlägg

Önskar du skåpbil är Toyota Proace Verso Electric ett bra val (eller Opel, Citroen, Peugeot syskonen)...mycket mer bil än en Nissan Eualia då den har nästan dubbelt så stort batteri, riktig batterikylning samt CCS laddning.
Själv hade jag hellre köpt en Tesla Y för ungefär samma pengar.

KenthIJ
29 november 2021 · 1 429 Inlägg

viccoA skrev:
Önskar du skåpbil är Toyota Proace Verso Electric ett bra val (eller Opel, Citroen, Peugeot syskonen)...mycket mer bil än en Nissan Eualia då den har nästan dubbelt så stort batteri, riktig batterikylning samt CCS laddning.
Själv hade jag hellre köpt en Tesla Y för ungefär samma pengar.

Har faktiskt kollat lite på den men om vi skulle byta till en sådan så har vi bara råd med en bil och då kan den ju vara onödigt stor som enda/allround bil.

Vad jag förstår så går den väl knappa 30 mil per fulladdning, på sommaren och kanske dryga 20 mil på vintern.
Vi kör ganska lugnt och nästan aldrig fortare än 110 km/h.

tror inte heller att den har justerbart passagerarsäte men... skall kolla den igen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2021 · 17 380 Inlägg

Nissan Evalia har dålig värmefördelning. Sitter man längst bak och vill bli varm i kläderna får förare & passagerare fram tropisk värme. Bilen är spärrad på 123 km/h.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
29 november 2021 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nissan Evalia har dålig värmefördelning. Sitter man längst bak och vill bli varm i kläderna får förare & passagerare fram tropisk värme. Bilen är spärrad på 123 km/h.

Jo den verkar inte så rolig.
Tycker den ( de som jag sett till salu) är alldeles för dyr sett till vad man får. Inget alternativ för oss

Senast redigerat av KenthIJ (29 november 2021)

viccoA
29 november 2021 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Nissan Evalia har dålig värmefördelning. Sitter man längst bak och vill bli varm i kläderna får förare & passagerare fram tropisk värme. Bilen är spärrad på 123 km/h.

Jo den verkar inte så rolig.
Tycker den ( de som jag sett till salu) är alldeles för dyr sett till vad man får. Inget alternativ för oss

Tvivlar att man justera svankstödet på den dessutom, går inte i leaf iaf.

KenthIJ
30 november 2021 · 1 429 Inlägg

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Nissan Evalia har dålig värmefördelning. Sitter man längst bak och vill bli varm i kläderna får förare & passagerare fram tropisk värme. Bilen är spärrad på 123 km/h.

Jo den verkar inte så rolig.
Tycker den ( de som jag sett till salu) är alldeles för dyr sett till vad man får. Inget alternativ för oss

Tvivlar att man justera svankstödet på den dessutom, går inte i leaf iaf.

Tror inte heller att passagerarsätet är justerbart på Evalia.

Samuelssons
5 december 2021 · 17 Inlägg

Vad ni än köper så köp INTE Toyota Röv4! Har laddhybriden och kommer dels knappt 5 mil istället för nästan 8 som reklamen säger men framförallt får man helvetiskt ont i svanken vid långkörning. Att den bullrar som en gammal bil från -70 talet gör inte saken bättre. Har fyllt golv, hjulhus med ljuddämpande material men icke fungerar det!!! Toyota Rav / Röv4 är ett skämt!!!!!

Samuelssons
5 december 2021 · 17 Inlägg

Min / sambons Toyota Röv4 jävel köptes helt ny i juni 2021 och beställdes i januari-21.

KenthIJ
5 december 2021 · 1 429 Inlägg

Samuelssons skrev:
Vad ni än köper så köp INTE Toyota Röv4! Har laddhybriden och kommer dels knappt 5 mil istället för nästan 8 som reklamen säger men framförallt får man helvetiskt ont i svanken vid långkörning. Att den bullrar som en gammal bil från -70 talet gör inte saken bättre. Har fyllt golv, hjulhus med ljuddämpande material men icke fungerar det!!! Toyota Rav / Röv4 är ett skämt!!!!!

Tackar för input och engagemang.
Vill bara höra med dig i vilka hastigheter och i vilka temperaturer du kört RAV4 Plug In när den gått 5 mil på en laddning och vilka bilar du har som referenser när du tycker att den bullrar?

Är det fullt eljusterbart förarsäte i din bil?

Samuelssons
6 december 2021 · 17 Inlägg

Hej!
Sambon kör i huvudsak i samhället, Gävle, där vi bor. AWD funkar också betydligt sämre jämfört med Volvo XC70n. Hastigheten överstiger sällan 60 km/timme. Jag jämför med den äldre Volvo XC70 vi hade innan Röv4an som var från 2013 som vi körde 24000 mil med. Sedan  jämför jag överlag med andra bilar som andra bekanta, kompisar kör och som jag åkt i tex Saab 9-3, Audi A4, Passat, Golf, Ford Focus etc.

KenthIJ
6 december 2021 · 1 429 Inlägg

Samuelssons skrev:
Hej!
Sambon kör i huvudsak i samhället, Gävle, där vi bor. AWD funkar också betydligt sämre jämfört med Volvo XC70n. Hastigheten överstiger sällan 60 km/timme. Jag jämför med den äldre Volvo XC70 vi hade innan Röv4an som var från 2013 som vi körde 24000 mil med. Sedan  jämför jag överlag med andra bilar som andra bekanta, kompisar kör och som jag åkt i tex Saab 9-3, Audi A4, Passat, Golf, Ford Focus etc.

Tackar igen.

Var körsträckan på en laddning så kort som 5 mil även i somras?

( vi körde vår Prius Plug In 2018 5,5 mil på 50-70 väg i somras, vid ca 20C och 5 mil på 50- mestadels 100 väg.)

Senast redigerat av KenthIJ (6 december 2021)

KenthIJ
6 december 2021 · 1 429 Inlägg

ViBilägares synpunkter på nya Lexeus Nx 450+ Plug In (som kan fås med fullt justerbart passagerarsäte)

https://www.vibilagare.se/test/bilteste … -450h-2021

Är ju dock, trots att vår Prius Plug In 2018 funkar ganska bra för vårt körmönster ( vi har kört den ca 1700 mil och då på ca 70% el har förbrukat snitt 1.7l /100km när vi mätt vid pump) och nya Lexsus skulle funka ändå bättre, fortsatt osäker på Plug In , med två bränslesystem.
Tror som sagt att det finns risk att Plug In minskar i värde om några år.

Tänker mig ändå att ta mig till Gbg och testa deras Lexus NX 450+ Plufg In demo 16 december. Mest för att se om dotterns rullstol får plats ( lastas lätt i RAV4 Plug In så om Lexus har samma mått så borde det ju funka)

Senast redigerat av KenthIJ (6 december 2021)

xXSammy
6 december 2021 · 6 566 Inlägg

Om plug-in hybrider håller i värde eller inte beror ju helt på vilka politiker som styr och/eller vad som hittas på i EU nivå
Målet är att *sänka* utsläppsnivåerna men de blir ju rätt bakvänt om bilar med låga utsläpp ska bestraffas.

En typ av motorer är inte lämpligast till allt och allo.
Så det beror helt på vilken livsstil/ekonomi du har (eller arbete där bilen har en viktig roll).

Du gör helt rätt att åka och kolla om NX 450+ är något som passar er

De/Dem
KenthIJ
13 december 2021 · 1 429 Inlägg

xXSammy skrev:
Om plug-in hybrider håller i värde eller inte beror ju helt på vilka politiker som styr och/eller vad som hittas på i EU nivå
Målet är att *sänka* utsläppsnivåerna men de blir ju rätt bakvänt om bilar med låga utsläpp ska bestraffas.

En typ av motorer är inte lämpligast till allt och allo.
Så det beror helt på vilken livsstil/ekonomi du har (eller arbete där bilen har en viktig roll).

Du gör helt rätt att åka och kolla om NX 450+ är något som passar er

Är dessvärre inne på min andra vända med rejäl förkylning så det är osäkert om jag har möjlighet att testa Lexus NX 450+ på torsdag.

Vädret det senaste (inte så bra rutiner för snöplogning i den här landsändan) har ju inte heller varit så lämpligt för grundlig test så inte heller Ioniq5 eller Enyaq har provkörts.
Har bara testat att lasta rullstol, med godkänt resultat och sett att de har fullt justerbart passagerarsäte

Cuefa Ain't no place like home...
13 december 2021 · 4 628 Inlägg

Krya på dig, hoppas du får möjlighet att ratta runt bägge bilar litegrann!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
KenthIJ
13 december 2021 · 1 429 Inlägg

Cuefa skrev:
Krya på dig, hoppas du får möjlighet att ratta runt bägge bilar litegrann!

Tackar för omtanke och uppmuntran.

Jo jag planerar att ta mig en tur i  både IONIQ 5 och Enyaq

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang