Vad är fel ?

dalumen
2 december 2021 · 4 Inlägg

Hej!
Gäller en Honda cr-v , årsmodell -10, automat , bensin smile

Mitt problem är att ngt är galet med lyset / elen .

Har jag belysningen på auto som jag alltid har haft så lyser inte belysningen på bakpartiet av bilen och inte heller elen till Hästtransporten .
Vrider jag till Off så har jag all belysning även till transporten Men Tappar hellyset .
Ska jag tro det är ngn säkring eller ett relä som är boven ?

Tacksam för hjälp då jag behöver belysningen på bil o släp men även hellyse

Allt har funkat i alla år det var i Lördags ngt hände

Xebers76
2 december 2021 · 2 150 Inlägg

Det du beskriver är normalt, dem funkar så.

Finns ett läge som antingen heter "on" eller som har en halvljuslampa som symbol, välj den och då lyser allt, tänk på att ljuset inte slocknar när du stänger av bilen bara. Detta brukar kallas för "nattläge".

Finns en symbol för parkeringsljus, ej att förväxlas med.

Det är rörigt eftersom våra svensksålda bilar lyser även med dagläget på, eller OFF som det står på vredet, här har man max ljusstyrka på instrumenten dessutom.

Senast redigerat av Xebers76 (2 december 2021)

torsen
2 december 2021 · 5 971 Inlägg

Lite förvirrande med EU-direktiven för nyare bilar.
På min CR-V 2015B tänds inte bakljusen förrän det blir mörkt eller skuggigt.
Inte enerverande direkt, men kör man i på dagen i tät skog, dit solen inte når ner hela tiden, så ser man hur den lilla gröna indikeringslampan omväxlande tänds och släcks när solens strålar når bilen.
Detta för att visa att bakljusen tänds(samtidigt med indikeringslampan).

Orsaken till hela är att miljörörelsen tror att man sparar ström, och därmed belastar generatorn mindre, som i sin tur belastar bilmotorn mindre, som därmed drar mindre bränsle, om man släcker bakljus och skyltlyktor.
I o f s teoretiskt rätt.
Men samtidigt har de flesta nyare bilar fått lysdioder i bakljusarmaturerna.
Så besparingen av bränsle är försumbar.
Men det vet inte miljörörelsen som författar EU-direktiv, som inte är relaterade till verkligheten.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 december 2021 · 12 017 Inlägg

torsen skrev:
Lite förvirrande med EU-direktiven för nyare bilar.
På min CR-V 2015B tänds inte bakljusen förrän det blir mörkt eller skuggigt.
Inte enerverande direkt, men kör man i på dagen i tät skog, dit solen inte når ner hela tiden, så ser man hur den lilla gröna indikeringslampan omväxlande tänds och släcks när solens strålar når bilen.
Detta för att visa att bakljusen tänds(samtidigt med indikeringslampan).

Orsaken till hela är att miljörörelsen tror att man sparar ström, och därmed belastar generatorn mindre, som i sin tur belastar bilmotorn mindre, som därmed drar mindre bränsle, om man släcker bakljus och skyltlyktor.
I o f s teoretiskt rätt.
Men samtidigt har de flesta nyare bilar fått lysdioder i bakljusarmaturerna.
Så besparingen av bränsle är försumbar.
Men det vet inte miljörörelsen som författar EU-direktiv, som inte är relaterade till verkligheten.

största problemet med automatiska ljusen är att skiten inte ens ser skillnad på regn och inte regn..  så när lyset ska vara på är det inte det.. 

så rutten funktion som aldrig fungerar.      för vid regn eller dimma eller dåligt ljus..  ska dom lysa bak.   endast i bra dagsljus dom ska vara av.. vilket det är i sverige ungefär 1vecka om året smile  resten av tiden ska bakljusen vara på enligt lag..   

smile     faktist en så otroligt obota korkad lag som det verkligen inte finns det minsta sunt förnuft bakom.    men det är klart den delen som hittar på sånt där miljötrams har inte direkt visat den sidan någsin. så smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
dalumen
3 december 2021 · 4 Inlägg

Men har i 8 år kört med Auto på spaken ( ljuset ) och alltid har jag haft belysning bak på bilen och belysningen/ elen på hästtransporten fungerat när jag kopplat på och kört och helt plötsligt har jag ingen belysning  bak på bilen och ingen belysning på  transporten förrän jag vrider spaken till Off men jag kan ju inte köra utan helljus för på Off har jag inget helljus . Så ngt måste ju ha gått sönder

Xebers76
3 december 2021 · 2 150 Inlägg

vrid reglaget till "on" så funkar det. Autoläget går via en ljussensor, möjligt att den strular.

Brådhis * Voff voff *
3 december 2021 · 8 690 Inlägg

dalumen skrev:
Hej!
Gäller en Honda cr-v , årsmodell -10, automat , bensin smile

Mitt problem är att ngt är galet med lyset / elen .

Har jag belysningen på auto som jag alltid har haft så lyser inte belysningen på bakpartiet av bilen och inte heller elen till Hästtransporten .
Vrider jag till Off så har jag all belysning även till transporten Men Tappar hellyset .
Ska jag tro det är ngn säkring eller ett relä som är boven ?

Tacksam för hjälp då jag behöver belysningen på bil o släp men även hellyse

Allt har funkat i alla år det var i Lördags ngt hände

Lyser det inte bak fastän det är mörkt ute så är högst troligt sensorn till automatiken trasig.

Dagtid ska det i läge "Auto" slockna bak (vilket man inte får köra med om man har släp tillkopplat, endast bilen är undantagen bakljuskravet).

Har du någon bild på ljusomkopplaren? Det måste ju finnas fler lägen än "Off" och "Auto"?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang