Audi A4 (B8) 2.0 Tdi Q -09/-10: Klonkande ljud när gaspedalen släpps upp samt när kopplingen är nedtryckt

Phreal
3 december 2021 · 2 Inlägg

Hej på er,

Är ny här på Garaget då jag är i behov av lite experthjälp för att felsöka ett missljud i min audi, jag brukar vara dålig på att beskriva saker i skrift men jag ska försöka att vara så tydlig och noggrann som möjligt så det är inte menat att låta som att jag försöker skriva någon på näsan.
Noterade idag ett "klonkande" ljud som var svårt att missa. Vid körning i låg hastighet vid ett köpcentrum så hörde jag att det lät ett par snabba "klonk, klonk, klonk" när jag släppte upp gaspedalen helt, d.v.s. till sitt "nolläge", därefter samma "klonk" när jag accelererade svagt, detta var med 1:an respektive 2:ans växel. Då jag är boende i Luleå och vintersäsongen är i full gång så tänkte jag inledningsvis att det kanske är en isklump som har format sig kring fjädrar, krängningshämmare, länkarmar eller andra stag så jag stannade bilen och gick runt för att se om det satt någon is men hittade inget. Testade därefter att försiktigt lägga upp bilen på ställ men inget missljud hördes, testade därefter på en raksträcka att köra i 50-70km/h men även där inget missljud, däremot när jag tryckte in kopplingen och lät bilen rulla så började det klonkande ljudet igen och fortsatte tills jag släppte upp kopplingen och gav jämn gas, då tystnade ljudet. Upprepade samma process och återigen kommer "klonk, klonk, klonk, klonk" när bilen får rulla med intryckt koppling.

Växellådan är manuell, bilen har rullat ca 19 600mil och service är gjord enligt angivna intervaller (Senast i somras). Urtrampningslagret har jag uteslutit då det normalt har ett mer "hummande" eller "svagt skrapande" ljud om jag inte missminner mig.

Är det någon som får upp en ungefärlig felbild i huvudet av beskrivningen och kan komma med tips så mottages dem tacksamt!

Tack på förhand smile

Brådhis * Voff voff *
3 december 2021 · 10 276 Inlägg

Dubbelmassesvänghjulet som kastat in handduken? Dom brukar ge upp runt 18-20000 mil.

Kolla på tex Youtube så kan du hitta någon video med ljudet och jämföra med ditt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Phreal
9 december 2021 · 2 Inlägg

Brådhis skrev:
Dubbelmassesvänghjulet som kastat in handduken? Dom brukar ge upp runt 18-20000 mil.

Kolla på tex Youtube så kan du hitta någon video med ljudet och jämföra med ditt.

Tack för ditt svar! Jag hittade några klipp på YouTube och tycker att ljudet överensstämmer dubbelmassesvänghjulet, verkstaden var dock inte lika övertygade då inget hörs när bilen står på tomgång samt när man svänger. Vi får se vad det blir av detta, stort tack igen för svaret och tipset!

uhlin
9 december 2021 · 2 834 Inlägg

Skulle väl möjligen kunna va nån drivknut som är lite glapp. Långsökt men ett tips.

Papadopulos
17 oktober 2022 · 1 Inlägg

Fick du någon klarhet i detta? Har samma problem

Mossan1
18 oktober 2022 · 2 796 Inlägg

Svårt att komma på vad som ska dunka även med frikopplad motor och rullande.

Men av beskrivningen i första inlägget hade jag nog trott på is någonstans, med tanke på årstiden då.

Tokslut drivknut kanske. Då bak eftersom det är en quattro.

Men knappast nu.
Kolla motorfästen först.
Om Quattro även stödlager till kardan samt bakdiffbussningar.

Även brustet avgasrörsfäste kan dunka så.

Det är inte typiska ljudet för dubbelmassesvänghjul som beskrivs.
Det mera knackar och lever om mycket odiskret på tomgång.

Senast redigerat av Mossan1 (18 oktober 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang