Byta packning, oljetråg? Honda

skreech3
7 december 2021 · 159 Inlägg

Halloj,
När jag höll på att kolla av andra saker (som skrivet i en annan tråd) så noterade jag något som verkar vara läck från oljetråget. Inga fläckar under bilen, men det är kladdigt kring öppningen där oljetråget sitter fast.

Har bytt olja och så förut, inga problem där. Det här kanske är aningen mer komplicerat?

Som det såg ut måste man demontera avgasröret mellan motorn och katalysatorn bl.a..

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-312792bf4612c9d8a22f06506d20f21c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-7e6b80ca1ce2b0679afc03cd6b5d5d07.jpg

xXSammy
7 december 2021 · 6 569 Inlägg

De flesta oljetråg är limmade idag, så efter demontering ska gamla packningen skrapas bort och ny limbädd appliceras

Kanske funkar med universal motorpackning

De/Dem
skreech3
7 december 2021 · 159 Inlägg

xXSammy skrev:
De flesta oljetråg är limmade idag, så efter demontering ska gamla packningen skrapas bort och ny limbädd appliceras

Kanske funkar med universal motorpackning

Limmade? Men hur får man då loss ett tråg i framtiden?

Kollade nån reparationsvideo där hade man tydligen silikon mellan tråg och packning, sen skruva tillbaka allt.

Sen vill de att man ska byta packning mellan avgasrör och katalysator när den skruvas av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-3924f49c99a0998029605f61ec4cca56.jpg

Mossan1
7 december 2021 · 2 805 Inlägg

Jag tycker det ser ut som att det är vevaxelns packbox som läcker och inte oljetråget.

Xebers76
7 december 2021 · 2 265 Inlägg

På min Civic som det ser väldigt likt ut på så lossade jag grenröret mot toppen och det fick hänga ner lite.

Ny packning till tråget och något extra klet skadar inte. Spänn inte tråget allt för hårt är ett tips.

Packningen mellan topp och grenrör behöver inte bytas om det är metallplåtspackning.

skreech3
7 december 2021 · 159 Inlägg

Xebers76 skrev:
På min Civic som det ser väldigt likt ut på så lossade jag grenröret mot toppen och det fick hänga ner lite.

Ny packning till tråget och något extra klet skadar inte. Spänn inte tråget allt för hårt är ett tips.

Packningen mellan topp och grenrör behöver inte bytas om det är metallplåtspackning.

Extra klet....? smile

Jag har lite ketchup över, duger det tror du?

"Liquid gasket" hittade jag något sånt här ( https://www.biltema.se/bilvard/bilunder … 2000041863 ), men finns säkert andra märken å.

Mossan1
7 december 2021 · 2 805 Inlägg

Det var länge sedan jag såg en med oljetrågspackning. Nästan alltid flytande packning numera. (Lim)
Det är inte lim som härdar och håller fast, utan är mer klet. Men man får ändå bryta lite för att få loss.

Man får lägga lagom så det inte jäser in och sätter igen oljesilen till pumpen.
Det händer.

Men jag tycker ändå du ska ta en närmre titt på om vevaxeltätningen är egentliga boven.

Senast redigerat av Mossan1 (7 december 2021)

skreech3
7 december 2021 · 159 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag tycker det ser ut som att det är vevaxelns packbox som läcker och inte oljetråget.

Nu kommer en dum fråga men var sitter den packboxen?

Hittade en bild från oljetråget i service-boken om det nu hjälper...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-0d02da0c6c92a6a7b0c87a1e10ed7c75.jpg

Mossan1
7 december 2021 · 2 805 Inlägg

Se på sjutton, det verkar vara packning i grunden som ska beläggas med lite flytande packning.

På vänstra bilden ser du vevaxeln sticka ut utan kamdrevet monterat.
Med ett kilspår rakt upp.
Det som är runt den som ser lite ut som ett kullager är packboxen.

Nu innebär byte av sådan att kamremmen tas bort, så det blr du nog leja bort.
Lossa plastkåpan över kamremmen och glo runt lite.

Alternativt steg1 är ta bort all olja du ser. Rengör noga.  Därefter bara åka som vanligt och se hur fort det återkommer, och kanske också se var början är. = läckan.

Lite oljesvett som bilden är inget problem alls EGENTLIGEN, men Bilprovningen har blivit nojig om sådant.  Går naturligtvis att rengöra innan om den bara svettas lite och hålla färgen.
Blir det fläck på marken är det en annan femma och skall fixas.

Läcker den mer ymnigt och förefaller komma från bakom plastkåpan vid kamremmen kan olja komma på kamremmen.  Lite olja får inte remmen att kugga över, men att åldras i förtid.
Mycket olja på remmen så kan den kugga också.

skreech3
7 december 2021 · 159 Inlägg

Mossan1 skrev:
Se på sjutton, det verkar vara packning i grunden som ska beläggas med lite flytande packning.

På vänstra bilden ser du vevaxeln sticka ut utan kamdrevet monterat.
Med ett kilspår rakt upp.
Det som är runt den som ser lite ut som ett kullager är packboxen.

Nu innebär byte av sådan att kamremmen tas bort, så det blr du nog leja bort.
Lossa plastkåpan över kamremmen och glo runt lite.

Alternativt steg1 är ta bort all olja du ser. Rengör noga.  Därefter bara åka som vanligt och se hur fort det återkommer, och kanske också se var början är. = läckan.

Lite oljesvett som bilden är inget problem alls EGENTLIGEN, men Bilprovningen har blivit nojig om sådant.  Går naturligtvis att rengöra innan om den bara svettas lite och hålla färgen.
Blir det fläck på marken är det en annan femma och skall fixas.

Läcker den mer ymnigt och förefaller komma från bakom plastkåpan vid kamremmen kan olja komma på kamremmen.  Lite olja får inte remmen att kugga över, men att åldras i förtid.
Mycket olja på remmen så kan den kugga också.

Tror jag börjar med att torka bort och se om det kommer tillbaka. Inga markfläckar än. Bilprovningen har dock aldrig sagt ett jota om det där. Varför är de så nojjiga? Är det miljönissar som tror att det ska bli miljökatastrofer av eländet?

Mossan1
8 december 2021 · 2 805 Inlägg

skreech3 skrev:
Varför är de så nojjiga? Är det miljönissar som tror att det ska bli miljökatastrofer av eländet?

Ja, är nog korta svaret.
Der är nog väldigt personberoende dock. Jag vet några som fått anmärkning på tidiga V70 som mer regel än undantag har oljesvett under kopplingskåpan.
Så lite snabb avtorkning innan bilprovningen kan spara mycket onödiga bekymmer.

skreech3
8 december 2021 · 159 Inlägg

Mossan1 skrev:

skreech3 skrev:
Varför är de så nojjiga? Är det miljönissar som tror att det ska bli miljökatastrofer av eländet?

Ja, är nog korta svaret.
Der är nog väldigt personberoende dock. Jag vet några som fått anmärkning på tidiga V70 som mer regel än undantag har oljesvett under kopplingskåpan.
Så lite snabb avtorkning innan bilprovningen kan spara mycket onödiga bekymmer.

Nu skulle jag ha bytt olja för flera månader sedan men har kommit på sidan. Nu surrar jag bara men vet inte om det kan påverka nånting kring läckan att tömma och fylla på igen, typ om man fyller aningen för mycket (ska ju i typ 3,8 l i min motor).

Brådhis * Voff voff *
8 december 2021 · 10 277 Inlägg

skreech3 skrev:
Bilprovningen har dock aldrig sagt ett jota om det där. Varför är de så nojjiga? Är det miljönissar som tror att det ska bli miljökatastrofer av eländet?

Eller så tänker dom på tex mc-förare. Behövs inte mycket olja för att det ska bli halt för en hoj...

Är väl inte så svårt egentligen, om motorn inte läcker olja när den lämnar fabriken så ska den inte göra det när man sedan kör heller. Då är den helt enkelt trasig, och är den trasig ska den lagas. Så om inte ägaren själv bryr sig är det ju bra att besiktningen kollar det åt denne... wink

Senast redigerat av Brådhis (8 december 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
8 december 2021 · 5 719 Inlägg

Har aldrig sett olja rinna uppåt...
Oljan vekar komma uppifrån ...möjligen packboxen till vevaxeln.

Brådhis * Voff voff *
8 december 2021 · 10 277 Inlägg

jaka54 skrev:
Har aldrig sett olja rinna uppåt...
Oljan vekar komma uppifrån ...möjligen packboxen till vevaxeln.

Ja, jag är också väldigt tveksam, utifrån bilderna, till att det skulle vara packningen till tråget. Olja kan ju som sagt inte rinna uppåt, så troligen kommer det som du skriver tex från packboxen vid vevaxeln och sedan sprider det sig längs med skarven i tråget.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
8 december 2021 · 2 805 Inlägg

Brådhis skrev:
Eller så tänker dom på tex mc-förare. Behövs inte mycket olja för att det ska bli halt för en hoj...

Ja, brister en hydrualslang på en traktor eller lastbil kan det nog bli väldigt farligt. Oljesvett på motorn som inte ens släpper en droppe vill jag se den MCförare som får problem med.

Brådhis skrev:
Är väl inte så svårt egentligen, om motorn inte läcker olja när den lämnar fabriken så ska den inte göra det när man sedan kör heller. Då är den helt enkelt trasig, och är den trasig ska den lagas. Så om inte ägaren själv bryr sig är det ju bra att besiktningen kollar det åt denne... wink

Du har jrätt i sak, men ska man
skilja mellan oljeläcka och oljesvettning.

Blir det fläck under bilen är inget snack.
= fixas

Hänger färska droppar = fixa

Ser man lite oljesvett så pass det fastnar damm i det är en helt annan sak.
Olja kryper ut väldigt bra nämligen och sprider sig. Speciellt på varm motor. Sen fastnar damm i det så det ser värre ut än det är.
Därför gör man klokt i att först ta reda på hur mycket det läcker egentligen.
Om det inte är uppenbart....

skreech3
9 december 2021 · 159 Inlägg

Ska som sagt torka av så mycket jag kan (och ta bättre bilder). Blir ju lite avvaktande med att byta olja om jag nu måste tappa ut allt igen om det visar sig komma från nånstans där man måste ta bort oljetråget och hålla på.

Men som sagt, har inte sett en enda fläck under bilen.

Har ju varit dum nog att använda den medföljande domkraften till bilen för alla reparationer (vilket jag läste som senast att det inte var så lämpligt för kontinuerligt bruk....). Nu verkar fettet eller oljan som gör att den går att manövrera (man skruvar med hjälp av medföljande verktyg) uppenbarligen försvunnit så den går inte att veva öht....

Tänkte investera i en vettig garagedomkraft istället men vet inte vad man ska köpa som inte kostar flera tusen. Vissa märken verkar ju ha en tendens att läcka olja till fördärvelse....

Mossan1
9 december 2021 · 2 805 Inlägg

Jula och Biltema har bra domkrafter som duger gott åt hobbyskruvare.

Investera i pallbockar också.
Bara garagedomkraft duger inte heller.

Orginaldomkraften kan du ju smörja om med något fett så den fungerar i skarpt läge efter vägen.

torsen
9 december 2021 · 7 234 Inlägg

Bra att veta om du använder packningsklister, typ Permatex, är att du endast ska dra åt skruvarna på oljetråget helt lätt - sedan vänta tills klistret NÄSTAN torkat - 15 - 30 minuter - innan du drar skruvarna för gott.

mats757
9 december 2021 · 913 Inlägg

jaka54 skrev:
Har aldrig sett olja rinna uppåt...
Oljan vekar komma uppifrån ...möjligen packboxen till vevaxeln.

När det är oljeläckage i fartvind, som kanske dessutom är turbulent. Så kan man inte vara så säker.
Då kan olja förflytta sig både framåt, bakåt och uppåt.

Men rent generellt har du rätt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang