Bilen går dåligt?

sollu
15 december 2021 · 413 Inlägg

Hej
Arbetskollega har en Corolla 1998 som går dåligt och luktar bensin. vi byte tändstift blir ingen skillnad. Om Jag tar bort Tändkabelsats från cylinder 1,2,4 blir motorn mer orolig, men om jag tar bort Tändkabelsats från cylinder 3 blir ingen skillnad samma sak på spridarna. om jag tar bort kontacken från spridare 1,2,4 blir motorn går våldsamt , men om jag tar bort kontakten från spridare 3 bli ingen skillnad. vad kan det bli för fel?
Tack för hand

Curse
15 december 2021 · 686 Inlägg

Låter som en ventil är krokig/brunnen alternativt fastnat i öppet läge. Kolla om ni har kompression på 3ans cylinder

Mazda 6 "MPS" (2006)
sollu
15 december 2021 · 413 Inlägg

Curse skrev:
Låter som en ventil är krokig/brunnen alternativt fastnat i öppet läge. Kolla om ni har kompression på 3ans cylinder

Ja vi har bra kompression?

uhlin
15 december 2021 · 2 831 Inlägg

Öppnar spridaren och pytsar in bensin?

Curse
15 december 2021 · 686 Inlägg

Då är det nog fel på tändkabeln. Alternativt fördelarlock. Är egentligen inte dyra delar, så jag sku byta allt. Alltså tändkablar, rotor och fördelarlock

Mazda 6 "MPS" (2006)
sollu
15 december 2021 · 413 Inlägg

uhlin skrev:
Öppnar spridaren och pytsar in bensin?

Bensin rinner när jag tar spridaren ur motorn, menar ska fylla på hållet?

sollu
15 december 2021 · 413 Inlägg

Curse skrev:
Då är det nog fel på tändkabeln. Alternativt fördelarlock. Är egentligen inte dyra delar, så jag sku byta allt. Alltså tändkablar, rotor och fördelarlock

Okej ska fråga Mekonmen eller bildelarbassen kanske?

uhlin
15 december 2021 · 2 831 Inlägg

sollu skrev:

uhlin skrev:
Öppnar spridaren och pytsar in bensin?

Bensin rinner när jag tar spridaren ur motorn, menar ska fylla på hållet?

Det ska ju inte rinna ur spridaren.

sollu
15 december 2021 · 413 Inlägg

uhlin skrev:

sollu skrev:

uhlin skrev:
Öppnar spridaren och pytsar in bensin?

Bensin rinner när jag tar spridaren ur motorn, menar ska fylla på hållet?

Det ska ju inte rinna ur spridaren.

Okej är det inte måste rinna när man plocka upp spridaren från motorn?

sollu
17 februari 2022 · 413 Inlägg

hej uppdaterar.
Idag byte tändkablar cylinder 3 och 4 bilen startar direkt utan problem. bilen slutar luktar bensin och går som vänlig. Jag kör till besiktning utan varm körning det är 3 km till  besiktningen. bli Underkänt avgasvärden.
1, CO- HALT TOMGÅNG  (8.2.1.2) FÖR HÖG,2
2, HC-HALTTOMGÅNG (8.2.1.2) FÖR HÖG,2
3, CO-HALT FÖRHÖJD TOMGÅNG (8.2.1.2) FÖRHÖG,2
Nu min fråga räcker det om jag kör 4-5 mil varm körning och besikta bilen
. Dom nya stiften blir svarta när jag kör bilen lite grann när den går bara på två cylindrar tänkte rengöra dom också.  vad tänkte ni?

Senast redigerat av sollu (17 februari 2022)

Robban_F Avstängd
17 februari 2022 · 301 Inlägg

Curse skrev:
Då är det nog fel på tändkabeln. Alternativt fördelarlock. Är egentligen inte dyra delar, så jag sku byta allt. Alltså tändkablar, rotor och fördelarlock

Nej, du ska inte tokbyta saker! Du ska felsöka! Finns det gnista på alla tändstift?

sollu
17 februari 2022 · 413 Inlägg

Robban_F skrev:

Curse skrev:
Då är det nog fel på tändkabeln. Alternativt fördelarlock. Är egentligen inte dyra delar, så jag sku byta allt. Alltså tändkablar, rotor och fördelarlock

Nej, du ska inte tokbyta saker! Du ska felsöka! Finns det gnista på alla tändstift?

gnista finns på alla tändstift och bra  kompressioner. Men bilen går bara på två cylindrar dom två dagarna innan jag byta bandkassett idag. Innan jag varm köra åkte jag direkt till besiktningen och bli som du ser på ovan på.

Robban_F Avstängd
17 februari 2022 · 301 Inlägg

sollu skrev:
gnista finns på alla tändstift och bra  kompressioner. Men bilen går bara på två cylindrar dom två dagarna innan jag byta bandkassett idag. Innan jag varm köra åkte jag direkt till besiktningen och bli som du ser på ovan på.

"Bandkassett" ?

Om enbart två cylindrar fungerar så har du en bra ledtråd där- Kolla ventilspel och (igen, ja, faktiskt) kompression på de som inte fungerar. Insprutning? Får de bränsle? ... osv ...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 februari 2022 · 17 380 Inlägg

Kan man inte lyfta "ventilkåpa" och se om grejerna fungerar när motorn roteras?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sollu
17 februari 2022 · 413 Inlägg

Alla cylindrar funkar. Min fråga är borde jag värm köra innan jag kör till besiktning?

zzr94092
17 februari 2022 · 4 378 Inlägg

Hjälper ju inte att varmköra när den bara går på två cyl.....

sollu
18 februari 2022 · 413 Inlägg

zzr94092 skrev:
Hjälper ju inte att varmköra när den bara går på två cyl.....

Är jag som skriver dålig. Bilens två tändkablar ge upp! Byte nya och bilen går som vanligt. Sen kör jag till besiktning bara 3 km. Avgasvärde blir 2an! Nu min fråga är om jag kör bilen några timmar tills katalysator bli varmt sen köra in till besiktning. Om det hjälper?

uhlin
18 februari 2022 · 2 831 Inlägg

Hur var värdena på CO samt HC?

Motorn ska ju va på drifttemp när avgasvärdena tas, fast tvivlar på att det hjälper i detta fall.

sollu
18 februari 2022 · 413 Inlägg

Byte olja och körde 5 mil gick genom utan problem!
Tackar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang