Volvo 245 DL -85 som ska räddas från gubbdöden!

Ännu ett projekt?! Hur ska nu detta gå... Kan detta stanna på bruksskicksbevarande? Det får tiden utvisa...
  • 111 Följare
  • 104 980 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 april
Marlboroman
20 december 2021 · 8 128 Inlägg

240's blir bättre med turbo cool

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
21 december 2021 · 4 215 Inlägg

Marlboroman skrev:
240's blir bättre med turbo cool

Allt blir bättre med Turbo... wink

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Bob-Miller
21 december 2021 · 1 269 Inlägg

Som polaren säger,,konstgjord andning..haha

Cuefa Kungen av dagspendlande.
21 december 2021 · 4 215 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Som polaren säger,,konstgjord andning..haha

Turbo e fusk....

Men det är ett förbannat bra fusk! ^^

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mew
27 mars · 1 876 Inlägg

Har varit tyst här inne ett tag, har varit fullt upp med annat. Men lite grann har hänt ändå. Här kommer en sammanfattning över vad som har hänt under vintern! Gör er redo för två långa inlägg. big_smile

Jag var sugen på en volymkontroll till basen, men ville gärna få det att se original ut. Så jag köpte en Connects2 volymkontroll på BRL och tog ur elektroniken ur sitt skal.
https://i.imgur.com/DTwiMzb.jpeg

Det visade sig att det går att skruva fast den på baksidan av ramen till en original "fader" man brukade använda vid montering av bakhögtalare (en del original stereoapparater hade bara utgång för 2 högtalare). Kapade man av justerpinnen lite fick man till och med på originalvredet! Sedan var det bara att koppla in den. Blev superbra, ser helt original ut och funkar klockrent. smile
https://i.imgur.com/U5PvYDQ.jpeg

Kopplade samtidigt även in en mikrofon i stereon. Ville inte ha den synligt, så här hamnade den till slut, bakom chokehandtaget. Syns inte alls uppifrån.
https://i.imgur.com/6kqYpkY.jpeg

Vinterhjulen var bra när jag slängde på dem, men halvvägs genom säsongen hade bakdäcken mystiskt slitits ner till så gott som slicks. roll Så nya sådana inhandlades. Det finns inte allt för stort utbud i 14", men till slut landade det på ett par Continental ContiVikingContact 6-or.
https://i.imgur.com/OOq5JtP.jpeg

Jag bytte reflektorer... igen. Kom över ett par NOS, som jag bara var tvungen att montera. big_smile De gamla var fullt godkända, inga kromsläpp och gav helt okej ljus, men kromet har mattats ner med åren. Märktes tydligt när man lade dem sida vid sida med de nya. Så det lär göra en hel del.
https://i.imgur.com/9kPPMEM.jpeg

Monterade samtidigt en reläsats, för att få full spänning ut till lamporna. Hade tidigare ett spänningsfall på ca 1V ute vid lampan jämfört med på batteriet, så hoppas på att det gör lite grann det med.
https://i.imgur.com/Z9p16N0.jpeg

Kom även över original extraljusstag som kläms fast på frontplåten! Hoppas på att kunna montera dem utan att borra i karossen. Vill ha extraljus på vinterhalvåret, men vill inte göra någon åverkan på bilen, vill kunna ta bort dem på sommarhalvåret utan problem.
Det ena nedre fästet saknades, så jag kapade och bockade till ett från ett gammalt Biltema-stag med det andra originalet som mall. Blev rätt bra.
https://i.imgur.com/Taz9zJF.jpeg

De åkte sedan in i elektrolysbadet för avrostning, och lackades med svart industrilack. Fick sig även nya nedre skruvar, till de övre små hade jag inga nya men bättre begagnade med mycket av eloxeringen kvar fick duga.
https://i.imgur.com/JZQpp3o.jpeg

Drog så kablar till extraljusen. Ville ha allt sådant dolt, speciellt som det börjar bli väldigt trångt under huven på denna, så det monterades på insidan av lyktan, bakom grillen. Kablaget drogs i vävd kabelstrumpa, kompletterad med "snyggtejp" i kanterna för att den ska hålla ihop. ( roll ) Satte även vattentäta kontaktstycken ut mot extraljusen, ska vara smidigt att ta bort dem eftersom de inte kommer sitta på bilen sommarhalvåret.
https://i.imgur.com/vI7h3l2.jpeg
https://i.imgur.com/UTcqkxF.jpeg

Även extraljusen behövde lite kärlek. Det var ju så här snyggt klippt sedan innan...
https://i.imgur.com/ZllYSNH.jpeg
https://i.imgur.com/SeKGkYE.jpeg

Så de öppnades upp och fick nya kablar, gjorde likadant som i andra ändan. Satte i spritt nya glödlampor när allt ändå var isär.
https://i.imgur.com/7UAjGGD.jpeg

Kåporna till lyktorna var rätt så gulnade, så de fick sig en behandling. Satte dem i väteperoxid (12% var det starkaste jag lyckades få tag på) och under UV-lampa. Direkt solsken funkar bättre under sommarhalvåret, men nu är det vinter, så detta fick duga. Blev mycket bättre, stor skillnad mot tidigare. smile
https://i.imgur.com/XxSElvo.jpeg
https://i.imgur.com/EPrR0TO.jpeg


Kom också över ett modernare DEFA-uttag, som ersatte den gamla stora klumpen. Monterade det nere i stötfångaren, använde ett sådant justerbart öppningsbart buntband som motorns kabelhärva sitter i original. Original går de att fästa i små metallpluppar som sitter svetsade i karossen, här skruvade jag fast en liiiten grovgängad skruv i stötfångarläppens plast med ett huvud som har samma storlek som tidigare nämnda pluppar, som fick fylla samma funktion. Sedan var det bara att spänna åt buntbandet runt uttaget. På det sättet blev det minimal åverkan på bilen, mycket smidigt måste jag säga. smile
https://i.imgur.com/qPv7W97.jpeg
https://i.imgur.com/YoasNjc.jpeg

Sedan var det dags för besiktning igen! Får väl ändå skryta lite och säga att det gick som väntat. tongue Fick beröm för skicket, vilket såklart alltid är trevligt (även om det till största delen inte är min förtjänst).
https://i.imgur.com/jrMAeVP.jpeg

Mew
27 mars · 1 876 Inlägg

Och så tillbaka till det tidigare inlägget. Mycket riktigt blev 940in som visades tidigare köpt som reservdelsbil. En Classicutrustad -97a som ställdes pga sönderrostat oljetråg, en sjuka på de två sista årsmodellerna. Det skulle visa sig att den bilen faktiskt var väldigt fin i karossen, så det var rätt så synd att skrota ner den, men det fick bli så ändå. Har definitivt inte tid för ett projekt till, och dessutom hade den en hel del grejer som jag behöver till både denna 245a och... ett annat projekt. big_smile lol
https://i.imgur.com/XlBE9eh.jpeg

Resten av bilen såldes i delar, vilket i slutändan ledde till en "gratis" (arbetstimmarna borträknat) komplett B230FK som jag dessutom kunde starta upp och provköra innan. Slapp köpa grisen i säcken, som det ofta är med en lös motor. 945an har gått som pendlingsbil tills den ställdes för ca 4 år sedan, gått 32000 mil men mestadels långa sträckor, och den kändes bra, inga missljud eller liknande. Kändes som ett mycket bra utgångsobjekt. smile
https://i.imgur.com/ZSQABbY.jpeg

Så, när jag till slut fick lite tid över snodde jag kompisens motorstativ (igen roll ) och satte igång att riva motorn.
https://i.imgur.com/bGLAi94.jpeg

Myyycket oljeklet var det, så det var en hel del rengöring. Gick åt åtskilliga burkar bromsrengöring innan jag till slut tog och beställde en dunk SPAM, det i särklass bästa rengöringsmedlet mot koks/ingrodd olja som jag känner till. Upptäckte och använde det vid Lolvons motorrenovering, det besparade mig många tråkiga timmar då, och det gjorde det även denna gång. smile
https://i.imgur.com/HZ0ilG9.jpeg
https://i.imgur.com/sIUttNg.jpeg

Var dålig på att ta bilder under den här processen, här är den enda bilden jag har efter rengöringen av topp/block. tongue Syns även ett dieselbad i bakgrunden, där jag grovrengjorde diverse smådetaljer innan jag fick hem SPAM-dunken.
https://i.imgur.com/wrOmftS.jpeg

Sedan delades topp och block. Underdelen visade sig vara väldigt fin för sitt miltal så jag kommer inte göra mycket med den. Rengöra lite grann invändigt kanske. Toppen hade som vanligt lite frätskador från kylkanalerna i blocket som inte används i toppen, men inte mer än att det går att lösa. Kommer nog köra med original 530-topp, men vill hitta en K-kam till den eftersom den som satt original (T, tror jag) inte är den roligaste.

Blocket fick sig en sista rengöring och sedan kom det roligaste. big_smile
https://i.imgur.com/nSPcdx4.jpeg
https://i.imgur.com/a6cUsda.jpeg
Penslade på två lager. Blir sån skillnad med lite färg! big_smile

Eftersom jag kommer byta till blockmonterad fördelare byttes mellanaxeln ut mot en från en 240, som har spår för fördelaren. (Redan bytt på bild)
https://i.imgur.com/2ph66bt.jpeg

Knackade även ut två frostpluggar - en för fördelaren, och en där det ska monteras en blockvärmare. Det räckte att knacka på mitten av pluggarna med hammare och huggmejsel, så lossnade dem och gick att dra ut med en tång. Smidigt. smile
https://i.imgur.com/M08aK3y.jpeg

Efteråt var det toppens tur. Den maskerades noggrannare, eftersom den skulle sprutmålas.
https://i.imgur.com/1yLb33C.jpeg

Sedan fick den två lager etsande primer...
https://i.imgur.com/jgjLzAj.jpeg

Och sist silvrig motorfärg. smile
https://i.imgur.com/rbZmwIT.jpeg
https://i.imgur.com/lbvMnah.jpeg

Tog även hem och snyggade till jordflätan på toppen. Blir väl ogjort arbete rätt snabbt tyvärr, men trevligt så länge det varar. tongue
https://i.imgur.com/5ds0Yse.jpeg

Cuefa Kungen av dagspendlande.
28 mars · 4 215 Inlägg

Tjusigt!
Gick karossen till skrot eller var det någon som offrade sig på den för o bygga ihop till bil igen? 🙈

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Marlboroman
28 mars · 8 128 Inlägg

Kul att se att det händer grejer igen!

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Munkis
28 mars · 1 505 Inlägg

Alltid lika kul med en uppdatering i denna tråden! big_smile Snyggt jobbat! smile

Mew
21 april · 1 876 Inlägg

Cuefa skrev:
Tjusigt!
Gick karossen till skrot eller var det någon som offrade sig på den för o bygga ihop till bil igen? 🙈

Ehm... Förlåt mig, för jag har syndat. 😅
https://i.imgur.com/TKJrPrb.jpeg

vEight skrev:
Snyggt! smile

Marlboroman skrev:
Kul att se att det händer grejer igen!

Munkis skrev:
Alltid lika kul med en uppdatering i denna tråden! big_smile Snyggt jobbat! smile

Tack ska ni ha! Alltid kul med uppmuntrande kommentarer, det uppskattas! smile)

Mew
21 april · 1 876 Inlägg

Har varit hektiskt på sistone, fick en operationstid för ljumskbråck varpå jag inte kommer få lyfta/ta i på en månad efteråt. Att lyfta och ta i är typ 98% av allt jag gör känns det som, så jag har flugit runt som en Duracellkanin mellan alla pågående projekt för att försöka hinna med det mest brådskande. Har därför varit låånga dagar där jag haft väldigt fullt upp, men nu ligger jag på uppvak laddad med morfin och med mer dötid framför mig i eftermiddag än vad jag haft de senaste tre veckorna sammanlagt, så nu kan jag passa på att skriva ett inlägg eller två för att sammanfatta det hela lite. big_smile

Prio har faktiskt inte varit bilmek, utan att äntligen få klart det där växthuset som legat på is i typ ett och ett halvt år. Ni vet, happy wife, happy life. big_smile Som vanligt fick även detta projekt sin beskärda del av "ska bara"-n, så utan att jag helt vet hur det gick till så gick det från "växthus på förhöjd grund med trallgolv" till "växthus lackat i Volvos 189 på förhöjd grund med ombyggda skenor för att slippa hög tröskel, med indragen el och vatten". Och så hade det ju varit trevligt med en trall runt om. Och det är ju trevligt när trallen är i marknivå, dvs nergrävd. Och skärmvägg är ju trevligt för lite avskildhet. Och belysning i trallen är ju inte helt fel... 🙄😂 Det mesta av detta blev en överraskning för frugan - för en gångs skull en positiv sådan. tongue Så nu har jag byggt upp gott om bonuspoäng inför framtida garagetid. Iallafall försöker jag intala mig själv det... big_smile
Hann på grund av alla avstickare inte helt färdigt med detta projekt, men jag slänger im någon bild på detta med, vare sig ni vill eller inte. Så ni inte tror att jag legat på latsidan. tongue
https://i.imgur.com/tSN83NE.jpeg
https://i.imgur.com/a2xjw9u.jpeg

Sen har jag experimenterat med elförzinkning och passivisering. Har inte köpt ett kit för det utan experimenterade med vätskor och kemikalier själv, ett labbaggregat hade jag köpt sedan tidigare. Blev att testa sig fram lite, men övning ger färdighet. Förzinkningen blev rätt så bra mot slutet, däremot har jag inte fått till pålitlighet på passiviseringen/infärgningen än, blir väldigt varierande resultat från gång till gång och jag har ingen aning varför. Men skam den som ger sig. tongue
Har dåligt med bilder på processen tyvärr, men jag tog några precis i början.
https://i.imgur.com/zbNJInt.jpeg
https://i.imgur.com/q5RlHDZ.jpeg
https://i.imgur.com/lJCgGOK.jpeg

Sedan hamnade en ny topplockspackning på plats...
https://i.imgur.com/K8Kr390.jpeg

Och toppen åkte på och momentdrogs.
https://i.imgur.com/JdyuTHO.jpeg

Sedan kom jag till det roligaste - återmontering av alla detaljer. big_smile Jag gjorde även likadant som jag gjort på Lolvon och gängade oljereturen för att slippa framtida problem med den. Hade redan en gängtapp för ändamålet så det var bara att köra. 3/4 NPT passar perfekt i hålet, så det är väldigt smidigt. Återstår att fixa anslutning mot turbon och att skaffa lämpliga anslutningar / slang för detta. Till skillnad från mitt förra bygge kommer jag att använda original oljefilterförflyttare på denna motorn, så det är hyfsat trångt runt returen.
https://i.imgur.com/uouVdto.jpeg
https://i.imgur.com/qiJZUI5.jpeg

Oljetråget var ju helt genomrostat, det var anledningen till att bilen ställdes, så jag behövde få tag på ett nytt sådant. Det blev en tripp till JB i Jönköping som levererade - där stod en lågmilad 745 GLE (som f.ö. verkade fri från skador och alldeles för fin för att skrota) som levererade ett klockrent tråg! Detta är efter endast rengöring. Ska få sig ny färg ändå, såklart. tongue
https://i.imgur.com/QiysqxS.jpeg

Samma bil levererade även bakre och nedre kamremskåpor - de var inte perfekta men mycket finare än de brukar vara - och en V-kam! Hade inga planer på att köra med original blompinne (T) - helst ville jag få tag på en K-kam, men V verkade efter lite efterforskningar vara det näst bästa alternativet, så det var bara att tacka och ta emot. big_smile
https://i.imgur.com/mScazOk.jpeg

Så T åkte ut, och V åkte in. Bytte även dämpningarna till tryckarna i samma veva. Överfallen ska dras med 20nm, förvånansvärt lite tyckte jag.
https://i.imgur.com/O9BF00l.jpeg

Alla främre packboxar byttes, smorde insidan med motorolja och utsidan med ett tunt lager packningssilikon. Bak på toppen monterade jag ett täcklock istället för fördelarplattan, även det med ett tunt lager packningssilikon på sig. Tror jag knackade in det liiite för långt, men det borde inte göra något. Hoppas vi. roll
Remhjulen åkte på och ny kamrem och spännare monterades. Viktigt att även mellanaxeln står rätt nu eftersom jag kommer köra blockmonterad fördelare.
Vattenpumpen är faktiskt den som satt på motorn vid köp, den var bytt strax innan bilen ställdes och kändes precis som ny, så den fick sig bara nya packningar.

Till slut åkte nedre kamremskåpan och vevaxelns remskiva på. Den är en av få detaljer där jag faktiskt blev nöjd med mina försök att få till en svart anodisering efter förzinkningen. Jag passade även på att göra markeringarna tydligare, det kommer underlätta en hel del vid nästa byte.
https://i.imgur.com/4Cu9heV.jpeg

Det börjar likna en motor igen! big_smile
Turbo och grenrör är bättre begagnade delar som jag hade på hyllan, båda i väldigt bra skick.
https://i.imgur.com/9E5usmn.jpeg
https://i.imgur.com/Q5YytgP.jpeg
Som någon uppmärksam kanske lägger märke till har jag inte monterat det lilla staget mellan oljefilterförflyttaren och blocket. Förflyttaren är nämligen vinklad lite mer uppåt jämfört med original placering, för att ge lite mer utrymme till oljereturen. Vinkeln kan komma att ändras framöver när jag har allting för att bygga ihop returen, tills vidare får det vara såhär. smile

Spridarröret är förzinkat men inte anodiserat, ville ha även det svart men lyckades inte, av någon anledning. Jag kommer köra på röda -431 spridare från Saab 9000 Turbo, detta eftersom de är hyfsat likvärdiga originalspridarna men högohmiga, så jag slipper klabba med motstånd.

Senast redigerat av Mew (21 april )

Mack Forum- och sitemoderator
21 april · 25 362 Inlägg

För att ha kroppen emot dig så har du ändå legat i må jag säga.
Kommer bli kanon!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mew
22 april · 1 876 Inlägg

Idag försökte jag ta det lugnt, men efter 8 timmar fick jag krupp på att sitta still och åkte till garaget för att hämta några småsaker. Passande nog ringde en kompis just då som inte hade något speciellt för sig, så han kom och agerade lyfthjälp. big_smile

Tråget hade jag hunnit måla tidigare, det var torrt nu så tänkte att vi kunde passa på att montera det.
https://i.imgur.com/wukdT7s.jpeg

Motorn hade även hunnit åka upp i lyften igen, för att kunna jobba på baksidan av den.
https://i.imgur.com/JHp9DI2.jpeg

Åkte och köpte ett mindre oljefilter samtidigt, ett Mahle OC-11. Det ger mer utrymme bakom filtret vilket är välkommet, speciellt med tanke på att downpipen måste sitta längre fram på Volvo 240 jämfört med 7/940 då det är närmare till torpeden.
https://i.imgur.com/5Gkt7ks.jpeg

Sedan bytte vi packningen till kåpan här bakom, bytte bakre packboxen och monterade tråget.
https://i.imgur.com/ODyawIt.jpeg

Hamnade även ett nytt stödlager till vevaxeln på plats, och en ny låsring för den. Saknade ju detta innan eftersom det satt en AW71 här bakom.
https://i.imgur.com/VAYo69P.jpeg

Sist monterade vi svänghjulet. Motorn är nollad, så den plana ytan utan hål ska peka mot startmotorn.
https://i.imgur.com/fLIUZbb.jpeg

Så fick faktiskt lite gjort idag med. big_smile


Mack skrev:
För att ha kroppen emot dig så har du ändå legat i må jag säga.
Kommer bli kanon!

Tack ska du ha! Det går åt rätt håll iallafall, blir bra till slut!

Marlboroman
23 april · 8 128 Inlägg

Motorn ser riktigt tjusig ut smile

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Mew
23 april · 1 876 Inlägg

Har gjort lite småpill idag, rengjorde först kabelhärvan som jag plockade från en 240 med LH2.4 för något år sedan. Det var välbehövligt... tog sin lilla stund. roll
https://i.imgur.com/DYyBU8g.jpeg

Även främre kamremskåpan rengjordes och fick sig en dekal för kamremsbytet. Kåpan har sett bättre dagar, men den är iallafall i ett stycke och har kvar etiketten så den får duga tills vidare.
https://i.imgur.com/6alvMcc.jpeg

Fördelaren, som även den fått sig lite kärlek, hamnade på plats. Förtydligade markeringen på den med.
https://i.imgur.com/HrU3Gs8.jpeg

Fördelaren/rotorn ska peka inåt mot kamremmen när motorn är nollad. Hur man ställer fördelaren där man normalt ställer tändningen på förgasarbilar borde väl däremot inte spela någon roll, finns ingen justering i denna fördelare utan den är helt tom inuti.
https://i.imgur.com/tS34j8v.jpeg

Monterat!
https://i.imgur.com/NZNF5vu.jpeg

Generatorn valde jag att lacka svart denna gång. Demonterade den så mycket som jag kunde utan att löda bort anslutningarna, resten maskerades och så fick den ett lager etsande grund och ett lager färg. Blev bra tycker jag. smile om det passar in återstår att se, men det tror jag nog.
https://i.imgur.com/cqwilMH.jpeg
https://i.imgur.com/6ISgHlN.jpeg

Ventilkåpan fick sig också grund, färg och klarlack. Jag gjorde dock en miss här, maskerade dekalen för att jag ville ha kvar den, men fick in en liten fläck med färg under tejpen. När jag skulle ta bort den lärde jag mig den hårda vägen att dekalen visst inte tål T-röd... hmm
https://i.imgur.com/j2mX8W1.jpeg

Så detta är min temporära-permanenta quickfix. Ska se om man kan köpa sådana dekaler fortfarande. Förutom det lilla missödet är jag rätt så nöjd med resultatet.
https://i.imgur.com/9tjn41L.jpeg

Mack Forum- och sitemoderator
23 april · 25 362 Inlägg

Mew skrev:

Marlboroman skrev:
Motorn ser riktigt tjusig ut smile

Tack! Problemet med det är bara att det ställer bra mycket högre krav på motorrummet än jag har just nu... lol

Haha..brukar bli så.
Men det är bara att fortsätta. Du gör ett kanonjobb!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Marlboroman
24 april · 8 128 Inlägg

Mew skrev:

Marlboroman skrev:
Motorn ser riktigt tjusig ut smile

Tack! Problemet med det är bara att det ställer bra mycket högre krav på motorrummet än jag har just nu... lol

Har genom åren lärt mig att det gäller att lägga sig på en lagom nivå lol Framförallt så tror jag att det är bättre att stegvis jobba upp nivån, för annars blir man aldrig klar. Finns mycket jag har velat gjort med min nu när motorn var ur, men då hade det inte blivit att åka i sommar.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Lucif3r
24 april · 1 309 Inlägg

Näe, det är alltid en (o)fin balansgång det där.. Antingen gör man det noga - med betydligt mer jobb(och tidsåtgång) som följd - eller så "nöjer" man sig med "lagom", med stor risk att det aldrig kommer bli av att göra det ordentligt fint senare big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang