Varför konverterar vi inte äldre bilar till att gå på el här i Sverige?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 november 2021 · 14 055 Inlägg

torpis skrev:

Robmag19 skrev:
Gammal tråd men men. En fördel om man bygger om en gammal bil är ju att den är (om rätt årsmodell då) är skattefri

Det är ju alla elbilar smile

Ja, än så länge ja. Men det blir nog ändring på detta när staten ska ha in sina pengar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
xXSammy
4 november 2021 · 6 570 Inlägg

Vettemannen skrev:

torpis skrev:

Robmag19 skrev:
Gammal tråd men men. En fördel om man bygger om en gammal bil är ju att den är (om rätt årsmodell då) är skattefri

Det är ju alla elbilar smile

Ja, än så länge ja. Men det blir nog ändring på detta när staten ska ha in sina pengar.

/Benny

360kr i skatt kvarstår?

Bilar äldre än 30år betalar bara vägtrafikregisteravgift

De/Dem
Utmarks-Loke
4 november 2021 · 5 836 Inlägg

Growe skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag räknade på cirka 40k för konvertering med begagnad motor och batteri från Nissan Leaf, och eftermarknads styrsystem samt en del extragrejer som tillkommer som tex. elektronisk gaspedal och så vidare. Sedan tillkommer förstås kostnader för registrering. Och så får man ju inte jättebra körsträcka med Leafens batteri, typ 12 mil...

12mil tar man sig istort sätt ingenstans på vintern med andra ord..

tycker att ska man endå hållas med en konvertering så ska man väll endå få bra prestandard  en tesla motor som endå inte kostar speciellt mycket så får man ju bra prestandard..  men det borde gå att använda Leaf batteri pack eller så bygger man egna pack med celler..  och kan anpassa det efter bilen. 

skulle vara inttresant med en tesla rwd motor fram i en audi A2 där golvet har utrymme mellan föterna och underedet på hela bilen då det är dubbelgolv.   

antar att audi avsåg att ha dessa som elbilar när dom ritades men det skrotades på vägen. 

bilar helt i aluminium för vikten skull dessutom smile

En Nissan Leaf-motor klarar runt 230-240 hästar med större batteripaket och högre spänning så det räcker ganska långt. Kostar från 4000kr på skroten i Norge, i paket med kraftelektroniken och laddare.

torpis Forummoderator
5 november 2021 · 10 572 Inlägg

Vettemannen skrev:

torpis skrev:

Robmag19 skrev:
Gammal tråd men men. En fördel om man bygger om en gammal bil är ju att den är (om rätt årsmodell då) är skattefri

Det är ju alla elbilar smile

Ja, än så länge ja. Men det blir nog ändring på detta när staten ska ha in sina pengar.

/Benny

Bygga något med larvband då så du säkrar upp dig mot eventuell kilometerskatt med då...  roll

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
5 november 2021 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
skulle vara inttresant med en tesla rwd motor fram i en audi A2 där golvet har utrymme mellan föterna och underedet på hela bilen då det är dubbelgolv.   

antar att audi avsåg att ha dessa som elbilar när dom ritades men det skrotades på vägen. 

bilar helt i aluminium för vikten skull dessutom smile

Jag är helt övertygad om att man kan få exceptional prestanda i en A2 även om du bygger på en IMIEV. En Tesla motor kan ju launcha en 2.5ton tung bil till 100km/h väl under 4 sekunder. Ha det fram i en A2 känns lite overkill. Där emot möjligtvis en FWD motor från Tesla mest för det är smidigt med allt i ett paket.

Men det kommer ju alltid bli dyrare och sämre hur man än gör. Just att man blir utan snabbladdning är lite jobbigt. Om inte annat när man skall sälja sin bil.

Gula Z3:an gick för 90k. Byggkostnad vill vi nog inte veta.

https://i.imgur.com/t3b2N92.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
5 november 2021 · 10 572 Inlägg
-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Mossan1
27 december 2021 · 2 824 Inlägg

Håller själv på att se hur det skulle bli med en elmotor monterad direkt på växellådan på en gammal traktor.

Så alla funktioner som krypväxlar kraftuttag och hydrualik är kvar.  Där hydrualpumpen drivs i lådan av kraftutagsaxeln alltså.
Problemet som jag också ser är priset för batteri och reglering.

Vi på landsbyggden får ju kalla kårar när man talar om helstopp för fossila bränslen om typ 9år.  Talar, inte beslut, men ändå.

Elbil,= visst, men plogning och åkerarbete kvarstår.
Tätorter och allmänna vägar löser sig nog, men enskilda vägar får nog klara sig själva, även då.


Har också en gammal opel som skulle kunna elkonverteras. Prestandan är ju skitsamma bara den är fullt körbar. Orginal är tusan ingen raket trots 6cyl, och varför skulle den vara det elkonverterad?

Där tror jag man överdriver antalet som är ev elmotståndare pga just prestandan.
Dom kanske hörs mest.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 december 2021 · 13 742 Inlägg

torpis skrev:

Growe skrev:
skulle vara inttresant med en tesla rwd motor fram i en audi A2 där golvet har utrymme mellan föterna och underedet på hela bilen då det är dubbelgolv.   

antar att audi avsåg att ha dessa som elbilar när dom ritades men det skrotades på vägen. 

bilar helt i aluminium för vikten skull dessutom smile

Jag är helt övertygad om att man kan få exceptional prestanda i en A2 även om du bygger på en IMIEV. En Tesla motor kan ju launcha en 2.5ton tung bil till 100km/h väl under 4 sekunder. Ha det fram i en A2 känns lite overkill. Där emot möjligtvis en FWD motor från Tesla mest för det är smidigt med allt i ett paket.

Men det kommer ju alltid bli dyrare och sämre hur man än gör. Just att man blir utan snabbladdning är lite jobbigt. Om inte annat när man skall sälja sin bil.

Gula Z3:an gick för 90k. Byggkostnad vill vi nog inte veta.

https://i.imgur.com/t3b2N92.jpg

ska man lägga ner energi på nått så ska man alltid göra det overkill....

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
DennisCA
23 augusti 2022 · 247 Inlägg

Finns det elmotorer för bilar å köpa i sverige för konverteringssyften eller varifrån köps dom? Läste Ford kom ut med en lådmotor för EV konvertering och koppling till manuell växellåda. Låter intressant.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Lucif3r
23 augusti 2022 · 2 214 Inlägg

I sverige är det nog ont om lösningar än så länge. Vettigaste alternativen än så länge verkar vara att köpa en motor från en skrotad bil i norge(då norge ligger rejält långt före sverige på EV, och därmed finns mer skrotade sådana där :p).

Konverteringssatser får man nog kika utanför landsgränsen efter... Eller hitta på något eget...

Förhoppningsvis blir det enklare och, framför allt, billigare att konvertera i framtiden. Men några "bolt-on" lösningar tror jag inte kommer finnas på bra många år, mer än till några specifika bilmodeller.

DennisCA
23 augusti 2022 · 247 Inlägg

Hoppas det börjar komma, att ta ur en skrotad och krockad bil låter lite som det kan vara fyllt med problem.

Men man blir ju intresserad då man ser vad dom gör i USA:
https://www.youtube.com/watch?v=B3T5U_RapIA

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Lucif3r
23 augusti 2022 · 2 214 Inlägg

Mmm... I sverige har vi ju dock det kända problemet att vi i princip inte får röra på en enda skruv på våra bilar(åtminstonde inte på ett enkelt/billigt sätt... Vi har ju SFRO iaf...), medans dom på andra sidan ån får göra istortsett vad f-n dom vill big_smile (beroende på delstat, californien är rätt griniga vad jag förstått).

DennisCA
23 augusti 2022 · 247 Inlägg

Ja jag är också oroad över det, tror inte det är mycket bättre här i Finland.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Utmarks-Loke
23 augusti 2022 · 5 836 Inlägg

Begagnade grejer från Nissan Leaf är bästa vägen att gå, konverteringskit från USA kostar säkert 100.000kr och uppåt

DennisCA
23 augusti 2022 · 247 Inlägg

Den där ford lådmotorn lär va runt 40,000kr men ja det blir säkert mycket innan den är hit också. Kanske situationen ser bättre ut om några år. Tuffar nog på med diesel ännu ett tag.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 augusti 2022 · 13 742 Inlägg

DennisCA skrev:
Den där ford lådmotorn lär va runt 40,000kr men ja det blir säkert mycket innan den är hit också. Kanske situationen ser bättre ut om några år. Tuffar nog på med diesel ännu ett tag.

En elmotor är inte jättedyr inte heller styrnigen det dyra blir batterierna  du kan köpa en Tesla motors relativt billigt bra med effekt och allt  finns bra kontrollers att köpa.   Tex haltech har en nu  men 100k är nog minimum med ett relativt litet batteri paket. Med ett batteri pack i Tesla storlek så är det iaf 100k till  och sen få dit det någonstans i en bil är nog inte jätte lätt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
24 augusti 2022 · 7 289 Inlägg

vad händer med lastvikt/dragvikt?? för mig är den mkt viktig

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
DennisCA
24 augusti 2022 · 247 Inlägg

Growe skrev:

DennisCA skrev:
Den där ford lådmotorn lär va runt 40,000kr men ja det blir säkert mycket innan den är hit också. Kanske situationen ser bättre ut om några år. Tuffar nog på med diesel ännu ett tag.

En elmotor är inte jättedyr inte heller styrnigen det dyra blir batterierna  du kan köpa en Tesla motors relativt billigt bra med effekt och allt  finns bra kontrollers att köpa.   Tex haltech har en nu  men 100k är nog minimum med ett relativt litet batteri paket. Med ett batteri pack i Tesla storlek så är det iaf 100k till  och sen få dit det någonstans i en bil är nog inte jätte lätt

Bilen jag skulle vilja lägga en EV motor i så vore en 80-tals Toyota Hilux så rum borde finnas.

Batterierna är det dyraste jo, men känns som dom kan man lättare sourca lokalt och i andra hand, som från nån krockad bil.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Utmarks-Loke
24 augusti 2022 · 5 836 Inlägg

Jag tänker att man kan använda batteripaketet från en Nissan Leaf så länge, trots dålig räckvidd, så kan man byta till något bättre om ett par år när sånt börjar komma ut på andrahandsmarknaden. Batteripaketet från Nissan Leaf kostar väl 20k men en full tank bensin kostar ju 1k så det går ändå fort att tjäna in. Och när man säljer det vidare kommer det fortfarande ha ett visst värde.

DennisCA
24 augusti 2022 · 247 Inlägg

Vi får se, jag har nog 1 år men snarare två år kvar tills jag är redo att ens börja detta projekt. Det kan se annorlunda ut redan då.

Jag kör som vanligast 60km per dag, sällan över 100km.

Senast redigerat av DennisCA (24 augusti 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang