Volvo V40 -14 Elproblem/Alla lampor tänds, startar ej

skFriberg
22 augusti 2020 · 13 Inlägg

Hej!

Har ett problem med min Volvo V40 -14 där alla lampor man kan tänka sig tänder upp (airbag, kylning, pedestrian protection, servostyrning, bromssystemfel, DSTC, parkeringshjälp, strålkastarsystem samt ibland motorlampan) och bilen vägrar starta.

Det började förra sommaren. Efter jag låst bilen och låtit den stå i 5-10 minuter har den startat utan någon som helst varning och funkar i flera veckor. Det hände 4-5 gånger i Juli-Augusti och hade även bilen inne på verkstad där dom nollställde alla larm för att få upp dom aktuella igen efter en liten åktur men då funkade bilen som vanligt, såklart. Alltså kunde dom inte felsöka.

Under hösten, vintern och våren har det inte vart något alls. Bilen har funkat klockrent.

Förra veckan började det igen - bilen startar och under färd kommer alla larmen. AC slutar funka, hastighetsmätaren står på 0, servon lägger av osv. Om jag stannar och stänger av bilen startar den inte igen då alla larm/varningar är aktiva. Får att få igång den behöver jag koppla ur batteriet i 10 minuter, men någon minut efter uppstart kommer problemen igen.

Filmade en video så ni kan se hur det ser ut: www.youtube.com/watch?v=kh6vntayNW0

Bilen står just nu hos föräldrarna och ska försöka få den till en verkstad på måndag igen men hoppas på att någon underbar själ i detta forum kan ha en idé vad det kan vara.

Stort tack på förhand och hoppas inte inlägget blev allt för rörigt!

Mvh
Simon

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2020 · 17 376 Inlägg

När man får så mycket felmeddelanden brukar batterispänningen vara boven. Kollat det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
skFriberg
22 augusti 2020 · 13 Inlägg

Hybrid_ skrev:
När man får så mycket felmeddelanden brukar batterispänningen vara boven. Kollat det?

Inget jag kollat, nej. Ska ställa bilen hos verkstaden brevid mitt jobb på måndag så dom kan kolla det.
Tycker det konstiga är att bilen, som sagt, funkat felfritt från september till juni...

Tack för svaret!

Talle84
1 januari 2022 · 2 Inlägg

Simon hur gick det med din bil med el felen. Är det åtgärdat?

skFriberg
1 januari 2022 · 13 Inlägg

Talle84 skrev:
Simon hur gick det med din bil med el felen. Är det åtgärdat?

Bilen är tyvärr skrotad nu. Flertalet auktoriserade verkstäder kollade på den men kunde inte klura ut vad som är fel. Trist men så är det…

Talle84
1 januari 2022 · 2 Inlägg

Oj skrota du den eller tog försäkringen det ?

ingopersson
15 december 2022 · 4 Inlägg

Hej.
Hade precis samma problem som återkom sällan under nästan 2 år.
Sen blev det oftare tills de lös i stort sett hela tiden.
Var hos en duktig bilelektriker men han skulle ha bilen 3 veckor och skulle kosta från 50000 och neråt.
Lämnade bilen till rejmes istället för felsökning. Efter 2 timmar ringde dom och sa att dom hittat felet vilket var en kabelstam under panelen. Dom bytte den och fick bilen samma dag som jag lämnade den. Kostnad 4400.
Så åk till rejmes.
Mvh
Ingo

Eltonjohn
14 februari 2023 · 1 Inlägg

ingopersson skrev:
Hej.
Hade precis samma problem som återkom sällan under nästan 2 år.
Sen blev det oftare tills de lös i stort sett hela tiden.
Var hos en duktig bilelektriker men han skulle ha bilen 3 veckor och skulle kosta från 50000 och neråt.
Lämnade bilen till rejmes istället för felsökning. Efter 2 timmar ringde dom och sa att dom hittat felet vilket var en kabelstam under panelen. Dom bytte den och fick bilen samma dag som jag lämnade den. Kostnad 4400.
Så åk till rejmes.
Mvh
Ingo

Tjena Ingo.
Har då fått liknande fel på min bil och måste nu ta mig an fixa det här. Fick du reda på vilken kabelstam dom bytte?
Mvh Elton.

ingopersson
20 februari 2023 · 4 Inlägg

Den ska sitta under panelen ovanför pedalerna.

ingopersson
20 februari 2023 · 4 Inlägg

Ardijan ramadan eller nåt liknande hette han som fixade bilen på rejmes norrköping

Freddsson
8 oktober 2023 · 1 Inlägg

Har de löst sig för någon av er? Inga återkommande fel efter ni bytt ”kabelstammen”
Sa dom vad de var för fel typ Skada på enstaka kabel i kabelstammen osv? Har samma fel på min bil 😵

ingopersson
3 december 2023 · 4 Inlägg

Hej.
Tyvärr fick jag inte reda på vilken kabelstam eller kabel det var fel på men runt 4000 för att få problemet fixat är ändå ok tycker jag.
Dom fixade problemet november 2022 alltså mer än 1 år sen och bilen funkar utan problem efter det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang