Nissan X-Trail 2.5 2004 startar inte

Axelsson9708
4 januari 2022 · 4 Inlägg

Hej! Har en bil på min tomt som är väldigt svår att få igång och hoppas på lite hjälp här. Batteriet är sprillans, vevaxel och kamaxelsensorn är bytta. När jag vrider på nyckeln och ger full gas så tänder den i nångon sekund men sällan att den startar.
När den väl går så har ja inte märkt något fel. Gul motorlampa är det ända som lyser.
Tack i förhand om ni har nått tips.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2022 · 13 733 Inlägg

vad är det för felkod då?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Axelsson9708
14 januari 2022 · 4 Inlägg

Tja growe. Nu har ja felsökt ordentligt i några dagar men kan inte hitta felet. Felkoden är 0340 kamaxelsensor som redan vart bytta förra dommaren och ser helt ok ut. Från allt jag läst på forum så är de mycket som kan orsaka den här felkoden och jag har inte hittat någon som faktiskt har löst problemet. Men i mitt fall har jag bytt batteri och sensorerna, skrubbat dom jordkablar som jag har hittat. Igår bytte jag generator som fördelade ojämt med ström men de gjorde ingen skillnad. Jag har också stoppat in en dator för att få en hel diagnos över bilen. På dator fick jag upp 0340 som jag resetade och bilen gick felfritt i 20 min utan motorlampa men innom kort kom den tillbaka och bilen blir svår startad. Om jag tar ur sensorn när den ska startas fungerar de bättre ibland och ibland inte. Bränsle pumpen går bara igång kanske var fjärde nyckelvridning och de tror jag är det ända som kan göra någon skildnad. När jag mäter volt på kamaxelsensorn får jag fram 12v och från de jag sett på internet ska den bara få runt 5. Vad kan de bero på när generatorn är helt ny? Kan de vara att den tar tjuvström från nått kabelbrott eller är de jag som mäter fel? Funderar också på om de kan va nån jordkabel från motorn som behöver putsas lite men kan inte hitta den om de finns. Jag är ganska ung och har aldrig skruvat bil på dehär sättet. All hjälp uppskattas mvh alex

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari 2022 · 13 733 Inlägg

har du kollat upp alla system eller bara läst av felkoderna med någon liten blåtands felkodsläsare till telfonen?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Axelsson9708
14 januari 2022 · 4 Inlägg

Gick igenom alla system med dotorn och inget va jag vet gav nått dåligt värde eller fel. Jag är ingen expert på motprer så kanske har gått förbi nått som inte stämnde utan att ja vetat men antog lite att datorn varnar eller markerar om de är något som inte stämmer. men enligt datprn så hade jag bara 0340 unknownd code.

husseman
15 januari 2022 · 1 588 Inlägg

Hmm, koppla upp med ett riktigt obd instrument, eller åk till nån Nissanverkstad o få ut alla felkoder. Vet att Nissan har problem med både Vevaxellägesgivare och Kamaxellägesgivare.
Har bytt ett gäng V-axellägesgivare o lärt mig att det e´oem som gäller. Dvs. köp inte piratgrejer till dessa. Har du en bra V-axellägesgivare, så ska du kunna rycka kamgivaren o bilen går bra.
Precis som många andra bilar så är bara kamlägesgivaren en referenssignal. Men givetvis måste du byta denna oxå- för att slippa "The MoneyLight".
Lycka till- mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
15 januari 2022 · 10 276 Inlägg

Säker på att inte kamremmen/kedjan (vad nu den bilen har) kuggat nå´t hack...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Axelsson9708
17 januari 2022 · 4 Inlägg

När bilen va på verkstad sist så va de hos nissan i östersund vev och kamaxelsensorn vart bytta. Vev värkar fungera bra eftersom du säger så startar bilen lika ofta utan kamxelsensorn. Sen såg jag också att om man googlar på siffrorna som är på själva sensorn så får ja upp massa kinesiska sidor och typ ebay. Jag har försökt testa den med multimeter och något metallisk för att se om den reagerar vilket den bara gör ibland så hoppas att de bara att kamaxelsensorn som är en pirat och att de är den som strular. Jag misstänker att de är något med elen eftersom att bilen går bra och låter inte konstigt på något sätt när ja väl är ute och kör. Har nya sensorer beställt och hoppas att de löser problemet. Tack för att ni tar er tid att hjälpa. /alex

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang