Bilverkstad försökte lura mig på 70k

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari · 11 553 Inlägg

spillolja skrev:
Det kan inte vara så att oljan inte är bytt på länge så VVT-ställaren delvis är igenkoksad av gammal olja och därför evt. kan kärva ?

det är det första åtgärdsförslaget man anger på länken jag la upp..  så ja det skulle oxå förklara varför inte felkoden kommit tillbaka ännu..

det skulle jag titta på först  det är enkelt att plocka loss ventilen och kolla på den. 
brukar ju sitta filter i dom och dom sätter ganska lätt igen sig.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vyke
13 januari · 28 Inlägg

spillolja skrev:
Det kan inte vara så att oljan inte är bytt på länge så VVT-ställaren delvis är igenkoksad av gammal olja och därför evt. kan kärva ?

Jag har lämnat in bilen på service varje år så det ska vara gjort. Bilen körs ca 500 mil om året så det är inte mycket heller.

EmsAnders
13 januari · 140 Inlägg

Brukar sitta små  oljefilter/sil, som renar oljan innan den når själva aktivator/phaser/solenoid.
På de jag skruvat med har de nästan alltid varit täta i de silarna.

Brådhis * Voff voff *
13 januari · 7 891 Inlägg

Vyke skrev:

Jag har ingen aning om ifall denna verkstad är seriösa eller skojare, för jag har aldrig ens hört talas om dom innan denna tråd.

Men eftersom du bara kört 20 mil och inte ens vet om felkoden kommer tillbaka så är det rätt "modigt" att gå ut och svartmåla ett företag... Vi (och alla som googlar i framtiden) som läser detta har ju bara din utsago att gå på.

Och vi vet fortfarande inte vad som faktiskt var felet. Historien är en smula spretig. Du har haft problem med den variabla ventilstyrningen, verkstaden vill byta topplocket (till en rätt saftig summa, så saftig att man kan misstänka att det ingått mer saker), sedan ska det räcka med kamaxeln(!) och nu i slutändan har du nollat bort felkoderna och kört 20 mil.

Det är väldigt svårt utifrån den informationen att dra några slutsatser om vad som faktiskt är rätt och fel. Det kan mycket väl vara så att felet kvarstår och/eller resulterar i ett ännu dyrare "ras" över tid om det inte åtgärdas... Eller så händer absolut ingenting! Vem vet...

Hur kan du inte se något fel i att de först ger en offert på 70k för att byta topplocket och sen helt plötsligt räcker det med att byta kamaxel för bara 30k när jag tänkt lösa problemet på annat håll?

Oavsett om motorlampan kommer tillbaka eller inte så anser jag att de har gjort fel och det är därför jag skriver ut deras namn ändå. Jag har skrivit allting utförligt om hur det har gått till och därefter får var och en tolka om man tycker verkstaden verkar vara skojare eller inte.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med spretig, allt det du säger som är spretigt är ju hur p.g.a. hur verkstaden har betett sig så då tycker du uppenbarligen också att verkstaden har uppfört sig konstigt.

Alltså det är verkstaden som säger att det är fel på det variabla ventilsystemet och vill byta topplock och sen säger att det räcker med kamaxeln. Vad är oklart? Eller ja det är mycket oklart och det är därför jag starkt misstänker att de inte har gjort rätt.

Som sagt tidigare i tråden kostar bara topplocket 40k och sen kostnaden för arbetet och även annat som behöver bytas vid topplocksbyte kostar tydligen 30k. Jag kan lägga upp offerten.

Jag är inte den som svartmålar någon i första taget och jag har inte vinklat den här historian till min fördel.

Första offerten är 70000:-, sedan är nästa från samma verkstad 30000:-, båda dessa får du som jag förstår det innan något jobb har påbörjats.

Det tolkar jag iofs som att verkstaden själva kommit på att det räcker med att "byta kamaxeln" (frågetecken här på vad som faktiskt avses!). Trots att du bara låtit bilen stå där i ett par månader. Skedde någon kommunikation mellan dig och verkstaden under denna tid gällande fortsatt felsökning?

Att du är arg på verkstaden är ju tydligt och det är ju ditt val. Men så här långt har dom ju inte kostat dig mer än felsökningen... Och tänds motorlampan igen finns ju risken att dom haft rätt i någon form.

Min poäng är iaf att om man skulle klassa varje offert på ett dyrt jobb som ett försök till att luras så skulle det nog bli många trådar som denna varje dag. Att märkesverkstäderna oftast är dyra och inte sysslar med renoveringar (som tex den firman du tänkt ta bilen till) utan byter till nya delar istället är ju allmänt känt.

Vad landar förresten notan på för att lossa topplocket (vilka skulle utföra detta arbete?), skicka det till motorrenoveringsfirman (som alltså uttryckligen sysslar med det som märkesverkstäderna inte gör) för lagning och sedan få det återmonterat? Vad skulle renoveras på topplocket? Sa dom ingenting om "kamaxeln"? Säkert billigare än 30000:- men vore intressant att veta vad slutnotan landar på.

Det är spretigt och en del lösa ändar, därav frågorna... smile

Senast redigerat av Brådhis (13 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
uhlin
13 januari · 2 181 Inlägg

Brådhis skrev:

Vyke skrev:

Jag har ingen aning om ifall denna verkstad är seriösa eller skojare, för jag har aldrig ens hört talas om dom innan denna tråd.

Men eftersom du bara kört 20 mil och inte ens vet om felkoden kommer tillbaka så är det rätt "modigt" att gå ut och svartmåla ett företag... Vi (och alla som googlar i framtiden) som läser detta har ju bara din utsago att gå på.

Och vi vet fortfarande inte vad som faktiskt var felet. Historien är en smula spretig. Du har haft problem med den variabla ventilstyrningen, verkstaden vill byta topplocket (till en rätt saftig summa, så saftig att man kan misstänka att det ingått mer saker), sedan ska det räcka med kamaxeln(!) och nu i slutändan har du nollat bort felkoderna och kört 20 mil.

Det är väldigt svårt utifrån den informationen att dra några slutsatser om vad som faktiskt är rätt och fel. Det kan mycket väl vara så att felet kvarstår och/eller resulterar i ett ännu dyrare "ras" över tid om det inte åtgärdas... Eller så händer absolut ingenting! Vem vet...

Hur kan du inte se något fel i att de först ger en offert på 70k för att byta topplocket och sen helt plötsligt räcker det med att byta kamaxel för bara 30k när jag tänkt lösa problemet på annat håll?

Oavsett om motorlampan kommer tillbaka eller inte så anser jag att de har gjort fel och det är därför jag skriver ut deras namn ändå. Jag har skrivit allting utförligt om hur det har gått till och därefter får var och en tolka om man tycker verkstaden verkar vara skojare eller inte.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med spretig, allt det du säger som är spretigt är ju hur p.g.a. hur verkstaden har betett sig så då tycker du uppenbarligen också att verkstaden har uppfört sig konstigt.

Alltså det är verkstaden som säger att det är fel på det variabla ventilsystemet och vill byta topplock och sen säger att det räcker med kamaxeln. Vad är oklart? Eller ja det är mycket oklart och det är därför jag starkt misstänker att de inte har gjort rätt.

Som sagt tidigare i tråden kostar bara topplocket 40k och sen kostnaden för arbetet och även annat som behöver bytas vid topplocksbyte kostar tydligen 30k. Jag kan lägga upp offerten.

Jag är inte den som svartmålar någon i första taget och jag har inte vinklat den här historian till min fördel.

Första offerten är 70000:-, sedan är nästa från samma verkstad 30000:-, båda dessa får du som jag förstår det innan något jobb har påbörjats.

Det tolkar jag iofs som att verkstaden själva kommit på att det räcker med att "byta kamaxeln" (frågetecken här på vad som faktiskt avses!). Trots att du bara låtit bilen stå där i ett par månader. Skedde någon kommunikation mellan dig och verkstaden under denna tid gällande fortsatt felsökning?

Att du är arg på verkstaden är ju tydligt och det är ju ditt val. Men så här långt har dom ju inte kostat dig mer än felsökningen... Och tänds motorlampan igen finns ju risken att dom haft rätt i någon form.

Min poäng är iaf att om man skulle klassa varje offert på ett dyrt jobb som ett försök till att luras så skulle det nog bli många trådar som denna varje dag. Att märkesverkstäderna oftast är dyra och inte sysslar med renoveringar (som tex den firman du tänkt ta bilen till) utan byter till nya delar istället är ju allmänt känt.

Vad landar förresten notan på för att lossa topplocket (vilka skulle utföra detta arbete?), skicka det till motorrenoveringsfirman (som alltså uttryckligen sysslar med det som märkesverkstäderna inte gör) för lagning och sedan få det återmonterat? Vad skulle renoveras på topplocket? Sa dom ingenting om "kamaxeln"? Säkert billigare än 30000:- men vore intressant att veta vad slutnotan landar på.

Det är spretigt och en del lösa ändar, därav frågorna... smile

Har läst tråden och tycker även jag att det är lite luddigt vad som eg. hänt.

Skickat mail till företaget i fråga och bjudit in till denna tråd så även de får säga sitt. Får se om de nappar.

Vyke
13 januari · 28 Inlägg

uhlin skrev:

Brådhis skrev:

Vyke skrev:

Hur kan du inte se något fel i att de först ger en offert på 70k för att byta topplocket och sen helt plötsligt räcker det med att byta kamaxel för bara 30k när jag tänkt lösa problemet på annat håll?

Oavsett om motorlampan kommer tillbaka eller inte så anser jag att de har gjort fel och det är därför jag skriver ut deras namn ändå. Jag har skrivit allting utförligt om hur det har gått till och därefter får var och en tolka om man tycker verkstaden verkar vara skojare eller inte.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med spretig, allt det du säger som är spretigt är ju hur p.g.a. hur verkstaden har betett sig så då tycker du uppenbarligen också att verkstaden har uppfört sig konstigt.

Alltså det är verkstaden som säger att det är fel på det variabla ventilsystemet och vill byta topplock och sen säger att det räcker med kamaxeln. Vad är oklart? Eller ja det är mycket oklart och det är därför jag starkt misstänker att de inte har gjort rätt.

Som sagt tidigare i tråden kostar bara topplocket 40k och sen kostnaden för arbetet och även annat som behöver bytas vid topplocksbyte kostar tydligen 30k. Jag kan lägga upp offerten.

Jag är inte den som svartmålar någon i första taget och jag har inte vinklat den här historian till min fördel.

Första offerten är 70000:-, sedan är nästa från samma verkstad 30000:-, båda dessa får du som jag förstår det innan något jobb har påbörjats.

Det tolkar jag iofs som att verkstaden själva kommit på att det räcker med att "byta kamaxeln" (frågetecken här på vad som faktiskt avses!). Trots att du bara låtit bilen stå där i ett par månader. Skedde någon kommunikation mellan dig och verkstaden under denna tid gällande fortsatt felsökning?

Att du är arg på verkstaden är ju tydligt och det är ju ditt val. Men så här långt har dom ju inte kostat dig mer än felsökningen... Och tänds motorlampan igen finns ju risken att dom haft rätt i någon form.

Min poäng är iaf att om man skulle klassa varje offert på ett dyrt jobb som ett försök till att luras så skulle det nog bli många trådar som denna varje dag. Att märkesverkstäderna oftast är dyra och inte sysslar med renoveringar (som tex den firman du tänkt ta bilen till) utan byter till nya delar istället är ju allmänt känt.

Vad landar förresten notan på för att lossa topplocket (vilka skulle utföra detta arbete?), skicka det till motorrenoveringsfirman (som alltså uttryckligen sysslar med det som märkesverkstäderna inte gör) för lagning och sedan få det återmonterat? Vad skulle renoveras på topplocket? Sa dom ingenting om "kamaxeln"? Säkert billigare än 30000:- men vore intressant att veta vad slutnotan landar på.

Det är spretigt och en del lösa ändar, därav frågorna... smile

Har läst tråden och tycker även jag att det är lite luddigt vad som eg. hänt.

Skickat mail till företaget i fråga och bjudit in till denna tråd så även de får säga sitt. Får se om de nappar.

De svarar inte på mina mejl så de lär ju inte nappa. Kort beskrivet. De säger först att topplocket behöver bytas ut för 70k, jag meddelar dom att jag vill skicka topplocket till en renoveringsfirma ca 3 månader senare, då säger dom att endast kamaxeln behöver bytas ut för 30k. Konstigt eller ej? Någon mer info du undrar över?

Vyke
13 januari · 28 Inlägg

Första offerten är 70000:-, sedan är nästa från samma verkstad 30000:-, båda dessa får du som jag förstår det innan något jobb har påbörjats.
Det tolkar jag iofs som att verkstaden själva kommit på att det räcker med att "byta kamaxeln" (frågetecken här på vad som faktiskt avses!). Trots att du bara låtit bilen stå där i ett par månader. Skedde någon kommunikation mellan dig och verkstaden under denna tid gällande fortsatt felsökning?

Det "kom dom på" när jag själv tog kontakt med dem 3 månader senare när jag ville skicka topplocket till en renoveringsfirma. Konstigt eller ej?
De har aldrig sagt att de gjort någon mer felsökning än den första.

Att du är arg på verkstaden är ju tydligt och det är ju ditt val. Men så här långt har dom ju inte kostat dig mer än felsökningen... Och tänds motorlampan igen finns ju risken att dom haft rätt i någon form.

Som sagt så spelar det fortfarande ingen roll om motorlampan börjar lysa igen. Det är inte det jag ifrågasätter.

Min poäng är iaf att om man skulle klassa varje offert på ett dyrt jobb som ett försök till att luras så skulle det nog bli många trådar som denna varje dag. Att märkesverkstäderna oftast är dyra och inte sysslar med renoveringar (som tex den firman du tänkt ta bilen till) utan byter till nya delar istället är ju allmänt känt.

Du missar uppenbart vissa detaljer. Jag misstänkte inget lurendreji när de först sa att topplocket behövde bytas för 70k. Du tycker inte att det är misstänksamt att lämna ut en offert på ett topplocksbyte på 70k fast bara kamaxeln behöver bytas för 30k? Hade jag varit "snabb", och bestämt mig inom 3 månader att topplocket skulle bytas så hade jag varit 40k fattigare än vad jag hade behövt vara. Spelar väl ingen roll om jag inte hann bli lurad, klart man blir förbannad ändå.

Vad landar förresten notan på för att lossa topplocket (vilka skulle utföra detta arbete?), skicka det till motorrenoveringsfirman (som alltså uttryckligen sysslar med det som märkesverkstäderna inte gör) för lagning och sedan få det återmonterat? Vad skulle renoveras på topplocket? Sa dom ingenting om "kamaxeln"? Säkert billigare än 30000:- men vore intressant att veta vad slutnotan landar på.

Det är spretigt och en del lösa ändar, därav frågorna... smile

Så långt hann vi inte komma eftersom verkstaden ändrade sig om vad som var fel.

Senast redigerat av Vyke (13 januari )

Brådhis * Voff voff *
13 januari · 7 891 Inlägg

Vyke skrev:

Brådhis skrev:
Första offerten är 70000:-, sedan är nästa från samma verkstad 30000:-, båda dessa får du som jag förstår det innan något jobb har påbörjats.

Det tolkar jag iofs som att verkstaden själva kommit på att det räcker med att "byta kamaxeln" (frågetecken här på vad som faktiskt avses!). Trots att du bara låtit bilen stå där i ett par månader. Skedde någon kommunikation mellan dig och verkstaden under denna tid gällande fortsatt felsökning?

Att du är arg på verkstaden är ju tydligt och det är ju ditt val. Men så här långt har dom ju inte kostat dig mer än felsökningen... Och tänds motorlampan igen finns ju risken att dom haft rätt i någon form.

Min poäng är iaf att om man skulle klassa varje offert på ett dyrt jobb som ett försök till att luras så skulle det nog bli många trådar som denna varje dag. Att märkesverkstäderna oftast är dyra och inte sysslar med renoveringar (som tex den firman du tänkt ta bilen till) utan byter till nya delar istället är ju allmänt känt.

Vad landar förresten notan på för att lossa topplocket (vilka skulle utföra detta arbete?), skicka det till motorrenoveringsfirman (som alltså uttryckligen sysslar med det som märkesverkstäderna inte gör) för lagning och sedan få det återmonterat? Vad skulle renoveras på topplocket? Sa dom ingenting om "kamaxeln"? Säkert billigare än 30000:- men vore intressant att veta vad slutnotan landar på.

Det är spretigt och en del lösa ändar, därav frågorna... smile

Så du tycker inte att det är konstigt att låta en kund betala för ett topplocksbyte på 70k fast bara kamaxeln behöver bytas för 30k? Hade jag varit "snabb", och bestämt mig inom 3 månader att topplocket skulle bytas så hade jag varit 40k fattigare än vad jag hade behövt vara. Spelar väl ingen roll om jag inte hann bli lurad, klart man blir förbannad ändå. Som sagt så spelar det fortfarande ingen roll om motorlampan börjar lysa igen. Det är inte det jag ifrågasätter.

Det "kom dom på" när jag själv tog kontakt med dem 3 månader senare när jag ville skicka topplocket till en renoveringsfirma. Konstigt eller ej?

De har aldrig sagt att de gjort någon mer felsökning än den första.

Dom har inte "låtit dig betala", dom har gett dig en offert baserad på en ganska snabb felsökning (av priset att döma). Stor skillnad!

Sedan när du kontaktar dom igen efter tre månaders väntan (för verkstaden) och då får en 40000:- billigare offert så blir du istället arg över den första...?

Det är fortfarande väldigt konstigt att det står mellan "byte av topplock" och "byte av kamaxeln". Det skulle vara intressant att veta sambandet så att säga...

Och förstås, det är ditt val hur du vill reagera och hur mycket du vill misstro alla, men att utgå från att verkstaden om du sagt ja skulle ha kört på den första offerten och bytt en helt annan(!) del ("kamaxeln") än den ursprungliga (topplocket) och sedan mörkat det på något vis är lite väl fantasifullt kanske...

Det som haltar är att du tex skriver "...betala för ett topplocksbyte på 70k fast bara kamaxeln behöver bytas...". Det blir en smula orimligt att det skulle bli så. Sett till sakernas funktion i motorn är det en väldigt märklig mening att säga att "det var inte topplocket, det var kamaxeln". Visst sitter dom nära varandra (kamaxeln sitter monterad i topplocket), men deras funktioner är inte direkt utbytbara så att säga. Det är svårt att hitta någon händelse där man behöver fundera på om det är kamaxeln eller topplocket som gått sönder. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Vyke
13 januari · 28 Inlägg

Dom har inte "låtit dig betala", dom har gett dig en offert baserad på en ganska snabb felsökning (av priset att döma). Stor skillnad!

Om de ger mig en offert på 70k och jag går med på det så blir det 70k att betala och just det arbetet som står på offerten utförs.

Sedan när du kontaktar dom igen efter tre månaders väntan (för verkstaden) och då får en 40000:- billigare offert så blir du istället arg över den första...?

Vem skulle inte bli förvånad över det? Att det först skulle kosta 70k och sen 30k helt plötsligt och att det handlar om olika delar. Klart man drar öronen åt sig. Speciellt när den infon kommer efter att jag själv kontaktar dem 3 månader senare om att skicka iväg topplocket för renovering istället. Hade du inte själv reagerat på en sån sak?

Det är fortfarande väldigt konstigt att det står mellan "byte av topplock" och "byte av kamaxeln". Det skulle vara intressant att veta sambandet så att säga...

Ja, jag är inte kunnig och kan inte svara på det. Det är vad verkstaden har sagt. Jag har mejlat dom och frågat om vad det nya felet är men har inte fått svar på en månad snart. Också lite konstigt. Någon här i tråden hade ju hört av sig till dem så vi får väl se om vi får något svar.

Och förstås, det är ditt val hur du vill reagera och hur mycket du vill misstro alla, men att utgå från att verkstaden om du sagt ja skulle ha kört på den första offerten och bytt en helt annan(!) del ("kamaxeln") än den ursprungliga (topplocket) och sedan mörkat det på något vis är lite väl fantasifullt kanske...

Alla jag pratat med tycker detta låter märkligt. Jag har ju även pratat med bilorganisationen M-Sverige, med deras tekniska rådgivare som säger att detta inte låter helt rätt.

Är du själv mekaniker?

Det som haltar är att du tex skriver "...betala för ett topplocksbyte på 70k fast bara kamaxeln behöver bytas...". Det blir en smula orimligt att det skulle bli så. Sett till sakernas funktion i motorn är det en väldigt märklig mening att säga att "det var inte topplocket, det var kamaxeln". Visst sitter dom nära varandra (kamaxeln sitter monterad i topplocket), men deras funktioner är inte direkt utbytbara så att säga. Det är svårt att hitta någon händelse där man behöver fundera på om det är kamaxeln eller topplocket som gått sönder. smile

Ja men det är ju inte jag som har kommit fram till dessa saker. Det är ju verkstaden. Du säger själv att det låter orimligt men ifrågasätter mig som tror att verkstaden har gjort fel.

Senast redigerat av Vyke (13 januari )

Brådhis * Voff voff *
13 januari · 7 891 Inlägg

Vyke skrev:

Dom har inte "låtit dig betala", dom har gett dig en offert baserad på en ganska snabb felsökning (av priset att döma). Stor skillnad!

Om de ger mig en offert på 70k och jag går med på det så blir det 70k att betala och just det arbetet som står på offerten utförs.

Jag tolkade det som att du lämnade in bilen för att få den lagad, inte för att få en viss del utbytt? Offerten är sannolikt för att laga din bil. Visar det sig tex när dom tar isär din motor att felet är ett annat lär dom högst sannolikt kontakta dig. I det här fallet upptäcktes det dessutom innan dom påbörjade reparationen.

Sedan när du kontaktar dom igen efter tre månaders väntan (för verkstaden) och då får en 40000:- billigare offert så blir du istället arg över den första...?

Vem skulle inte bli förvånad över det? Att det först skulle kosta 70k och sen 30k helt plötsligt och att det handlar om olika delar. Klart man drar öronen åt sig. Speciellt när den infon kommer efter att jag själv kontaktar dem 3 månader senare. Hade du inte själv reagerat på en sån sak?

Självklart skulle man bli förvånad! Men då kanske man mest vill veta vad som faktiskt hänt och vad som förändrat detta, inte fokusera på att vara arg över att den första teorin var fel. Vi vet dock inte om du hade fått den nya offerten redan efter 2 dagar eller 2 timmar eftersom du som du själv skriver inte pratat med företaget på tre månader.

Det är fortfarande väldigt konstigt att det står mellan "byte av topplock" och "byte av kamaxeln". Det skulle vara intressant att veta sambandet så att säga...

Ja, jag är inte kunnig och kan inte svara på det. Det är vad verkstaden har sagt. Jag har mejlat dom och frågat om vad det nya felet är men har inte fått svar på en månad snart. Också lite konstigt. Någon här i tråden hade ju hört av sig till dem så vi får väl se om vi får något svar.

Du har ju offerterna väl? Står det ingenting där om vad som ingår? Med tanke på priset skulle ju tex kamaxeln kanske kunna ingå i någon form av sats ihop med topplocket och när det så visar sig att man bara behöver byta kamaxeln så försvinner hela kostnaden för topplocket. Därav att jag frågade efter vad som står och vad som ingår...

Och förstås, det är ditt val hur du vill reagera och hur mycket du vill misstro alla, men att utgå från att verkstaden om du sagt ja skulle ha kört på den första offerten och bytt en helt annan(!) del ("kamaxeln") än den ursprungliga (topplocket) och sedan mörkat det på något vis är lite väl fantasifullt kanske...

Alla jag pratat med tycker detta låter märkligt. Jag har ju även pratat med bilorganisationen M-Sverige, med deras tekniska rådgivare som säger att detta inte låter helt rätt.

Är du själv mekaniker?

Det som låter märkligt är ju att man väljer mellan topplock och "kamaxel" samt att offerten sjönk med 40000:-. Det håller jag helt med om.

Nej, jag är inte mekaniker.


Det som haltar är att du tex skriver "...betala för ett topplocksbyte på 70k fast bara kamaxeln behöver bytas...". Det blir en smula orimligt att det skulle bli så. Sett till sakernas funktion i motorn är det en väldigt märklig mening att säga att "det var inte topplocket, det var kamaxeln". Visst sitter dom nära varandra (kamaxeln sitter monterad i topplocket), men deras funktioner är inte direkt utbytbara så att säga. Det är svårt att hitta någon händelse där man behöver fundera på om det är kamaxeln eller topplocket som gått sönder. smile

Ja men det är ju inte jag som har kommit fram till dessa saker. Det är ju verkstaden. Du säger själv att det låter orimligt men ifrågasätter mig som tror att verkstaden har gjort fel.

Jag ifrågasätter din reaktion och dess syfte. Verkstaden hittar ett (rejält) billigare sätt att laga din bil som du lämnat där i tre månader och reaktionen blir att du blir arg över att det från början var dyrt och sedan svartmålar du företaget på internet.

Svar i fetstil i citatet...

Senast redigerat av Brådhis (13 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Vyke
14 januari · 28 Inlägg

Jag tolkade det som att du lämnade in bilen för att få den lagad, inte för att få en viss del utbytt? .

Jag lämnade in bilen till en början för en felsökning.

Självklart skulle man bli förvånad! Men då kanske man mest vill veta vad som faktiskt hänt och vad som förändrat detta, inte fokusera på att vara arg över att den första teorin var fel. Vi vet dock inte om du hade fått den nya offerten redan efter 2 dagar eller 2 timmar eftersom du som du själv skriver inte pratat med företaget på tre månader.

Vi har haft mailkontakt under tiden med lite avbrott och deras sista mejl kom efter 2 månader utan ett ord om kamaxeln. Det var inte förrän ca 3 månader som jag ringer jag till dem och talar om att jag vill skicka topplocket på renovering och får direkt svaret i telefon om att endast kamaxeln behöver bytas ut. Mycket underligt?

Du har ju offerterna väl? Står det ingenting där om vad som ingår? Med tanke på priset skulle ju tex kamaxeln kanske kunna ingå i någon form av sats ihop med topplocket och när det så visar sig att man bara behöver byta kamaxeln så försvinner hela kostnaden för topplocket. Därav att jag frågade efter vad som står och vad som ingår...

Jag har 1 offert, på topplocksbytet. De svarar inte mig på mejlen om offerten jag bad om för kamaxeln. De berättade bara i telefon att det är kamaxeln och att det rör sig runt 30k. Jag kan återkomma om vad som står på offerten.

Det som låter märkligt är ju att man väljer mellan topplock och "kamaxel" samt att offerten sjönk med 40000:-. Det håller jag helt med om.

Ja och det är det jag ifrågasätter och som gör att jag inte litar på verkstaden. Därav min reaktion här.

Jag ifrågasätter din reaktion och dess syfte. Verkstaden hittar ett (rejält) billigare sätt att laga din bil som du lämnat där i tre månader och reaktionen blir att du blir arg över att det från början var dyrt och sedan svartmålar du företaget på internet.

Svartmålar…jag har berättat hur det har gått till och sen får man tycka vad man vill om det. Du tycker uppenbarligen att verkstaden har agerat rätt och att jag överreagerar. Då var det ingen vidare svartmålning.

Hade de gjort rätt från början hade jag inte behövt ha bilen där i 3 månader. Hade de från början sagt att kamaxeln behöver bytas för bara 30k hade det varit mycket lättare att köra på det och jag hade kunnat använda min bil. Uppenbarligen har de inte felsökt bilen ordentligt från början och det gör mig irriterad att de lät det gå 3 månader med en offert liggandes på 70k när det inte var det felet ens. Under dessa 3 månader har jag haft återkommande ångest över den här stora oväntade utgiften och jag har inte orkat ta tag i problemet. Och du förstår inte varför man blir irriterad. Är det någon annan som tolkar det jag berättat annorlunda än herr Brådhis?

Jag kanske inte får fram allt tydligt i textform men alla jag har pratat med har reagerat över detta så det är absolut inte bara jag är som lite arg över verkstadens agerande. Som sagt så beskrev jag också detta för M-Sverige på telefon och fick samma reaktion. Jag tycker du är lite obstinat och inte ser på de detaljer som talar för att de inte har gjort rätt från början. Eller så har vi totalt olika uppfattningar om hur detta har gått till, vilket i så fall inte är så konstigt eftersom det är jag som har varit med om det och du inte har det.

Men du och jag verkar inte komma längre i våra tyckanden. Jag anser att de har gjort fel och du tycker att jag bara borde vara glad och betala nu när de funnit ett billigare fel.

Brådhis * Voff voff *
14 januari · 7 891 Inlägg

Vyke skrev:

Jag tolkade det som att du lämnade in bilen för att få den lagad, inte för att få en viss del utbytt? .

Jag lämnade in bilen till en början för en felsökning.

Självklart skulle man bli förvånad! Men då kanske man mest vill veta vad som faktiskt hänt och vad som förändrat detta, inte fokusera på att vara arg över att den första teorin var fel. Vi vet dock inte om du hade fått den nya offerten redan efter 2 dagar eller 2 timmar eftersom du som du själv skriver inte pratat med företaget på tre månader.

Vi har haft mailkontakt under tiden med lite avbrott och deras sista mejl kom efter 2 månader utan ett ord om kamaxeln. Det var inte förrän ca 3 månader som jag ringer jag till dem och talar om att jag vill skicka topplocket på renovering och får direkt svaret i telefon om att endast kamaxeln behöver bytas ut. Mycket underligt?

Okej, viss skillnad. Då har du ju pratat med dom. Då håller jag med om att det borde framkommit tidigare.

Du har ju offerterna väl? Står det ingenting där om vad som ingår? Med tanke på priset skulle ju tex kamaxeln kanske kunna ingå i någon form av sats ihop med topplocket och när det så visar sig att man bara behöver byta kamaxeln så försvinner hela kostnaden för topplocket. Därav att jag frågade efter vad som står och vad som ingår...

Jag har 1 offert, på topplocksbytet. De svarar inte mig på mejlen om offerten jag bad om för kamaxeln. De berättade bara i telefon att det är kamaxeln och att det rör sig runt 30k. Jag kan återkomma om vad som står på offerten.

Aha, okej, det finns alltså bara en muntlig utsago utan mer info om det lägre priset? Det är också märkligt. (Har inte heller framgått tidigare)

Det som låter märkligt är ju att man väljer mellan topplock och "kamaxel" samt att offerten sjönk med 40000:-. Det håller jag helt med om.

Ja och det är det jag ifrågasätter och som gör att jag inte litar på verkstaden. Därav min reaktion här.

Jag ifrågasätter din reaktion och dess syfte. Verkstaden hittar ett (rejält) billigare sätt att laga din bil som du lämnat där i tre månader och reaktionen blir att du blir arg över att det från början var dyrt och sedan svartmålar du företaget på internet.

Svartmålar…jag har berättat hur det har gått till och sen får man tycka vad man vill om det. Du tycker uppenbarligen att verkstaden har agerat rätt och att jag överreagerar. Då var det ingen vidare svartmålning.

Hade de gjort rätt från början hade jag inte behövt ha bilen där i 3 månader. Hade de från början sagt att kamaxeln behöver bytas för bara 30k hade det varit mycket lättare att köra på det och jag hade kunnat använda min bil. Uppenbarligen har de inte felsökt bilen ordentligt från början och det gör mig irriterad att de lät det gå 3 månader med en offert liggandes på 70k när det inte var det felet ens. Under dessa 3 månader har jag haft återkommande ångest över den här stora oväntade utgiften och jag har inte orkat ta tag i problemet. Och du förstår inte varför man blir irriterad. Är det någon annan som tolkar det jag berättat annorlunda än herr Brådhis?

Jag kanske inte får fram allt tydligt i textform men alla jag har pratat med har reagerat över detta så det är absolut inte bara jag är som lite arg över verkstadens agerande. Som sagt så beskrev jag också detta för M-Sverige på telefon och fick samma reaktion. Jag tycker du är lite obstinat och inte ser på de detaljer som talar för att de inte har gjort rätt från början. Eller så har vi totalt olika uppfattningar om hur detta har gått till, vilket i så fall inte är så konstigt eftersom det är jag som har varit med om det och du inte har det.

Men du och jag verkar inte komma längre i våra tyckanden. Jag anser att de har gjort fel och du tycker att jag bara borde vara glad och betala nu när de funnit ett billigare fel.

Som jag skrev längre upp, du har alltså pratat med verkstaden under tiden du väntat och dom har inte sagt något. Det kan jag hålla med om är märkligt. (Detta är ny info)

Jag tycker absolut inte att du ska "bara vara glad och betala", men det ÄR inget supermärkligt över just det att en verkstad ändrar sig innan/när ett stort arbete utförs och dom upptäcker att det finns ett billigare sätt. Dom garderar sig hellre med ett högt pris initialt och "överraskar" med ett lägre sedan när det visar sig att det är möjligt. Dom som luras brukar som regel göra tvärtom... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Vyke
15 januari · 28 Inlägg

Brådhis skrev:
Som jag skrev längre upp, du har alltså pratat med verkstaden under tiden du väntat och dom har inte sagt något. Det kan jag hålla med om är märkligt. (Detta är ny info)

Ok, jag trodde det framgick bakom raderna. Jag menar att om verkstaden skulle ha kommit på felet tidigare än 3 månader så antar man/jag att de kontaktar en och berättar det, bilen står hos dom och tar plats. Men ok, om vi säger att de skulle glömt bort mig så stämmer det som sagt inte.

Aha, okej, det finns alltså bara en muntlig utsago utan mer info om det lägre priset? Det är också märkligt. (Har inte heller framgått tidigare)

Det framgår väl i mitt första inlägg 🙂 Jag skrev både att verkstaden sagt till mig att det är fel på kamaxeln och jag skrev också att jag mejlade dom om en offert men inte fått någon.

Jag tycker absolut inte att du ska "bara vara glad och betala", men det ÄR inget supermärkligt över just det att en verkstad ändrar sig innan/när ett stort arbete utförs och dom upptäcker att det finns ett billigare sätt. Dom garderar sig hellre med ett högt pris initialt och "överraskar" med ett lägre sedan när det visar sig att det är möjligt. Dom som luras brukar som regel göra tvärtom... smile

Fattar men jag vet inte om att gardera sig så pass mycket att det kan bli 40,000kr i prisskillnad är normalt. Då kanske man måste kommunicera bättre, tex säga att det i värsta fall är topplocket för 70k men att det också kan vara något annat som är billigare men att man inte vet detta förrän man tar isär motorn.




Hur tror du själv att det har gått till hos verkstaden?

Att de felaktigt bedömt att det är fel på topplocket och sen gjort en djupare felsökning och märkt att det är kamaxeln?  Enligt dig så går det inte att förväxla dem två? Skulle gärna vilja att en erfaren mekaniker kan svara på om det är möjligt eller ej. Felkoderna har jag skrivit i tråden.

Om det var otydligt vad anledningen är bakom min rubrik, reaktion, syfte och svartmålning...efter att M-Sverige sa att jag borde bestrida kostnaden för felsökningen så utgår jag från att verkstaden har försökt lura mig. Jag kan inget om bilar och motorer så jag litar på vad en bilkunnig organisation säger.

uhlin
15 januari · 2 181 Inlägg

Vyke skrev:

Brådhis skrev:
Som jag skrev längre upp, du har alltså pratat med verkstaden under tiden du väntat och dom har inte sagt något. Det kan jag hålla med om är märkligt. (Detta är ny info)

Ok, jag trodde det framgick bakom raderna. Jag menar att om verkstaden skulle ha kommit på felet tidigare än 3 månader så antar man/jag att de kontaktar en och berättar det, bilen står hos dom och tar plats. Men ok, om vi säger att de skulle glömt bort mig så stämmer det som sagt inte.

Aha, okej, det finns alltså bara en muntlig utsago utan mer info om det lägre priset? Det är också märkligt. (Har inte heller framgått tidigare)

Det framgår väl i mitt första inlägg 🙂 Jag skrev både att verkstaden sagt till mig att det är fel på kamaxeln och jag skrev också att jag mejlade dom om en offert men inte fått någon.

Jag tycker absolut inte att du ska "bara vara glad och betala", men det ÄR inget supermärkligt över just det att en verkstad ändrar sig innan/när ett stort arbete utförs och dom upptäcker att det finns ett billigare sätt. Dom garderar sig hellre med ett högt pris initialt och "överraskar" med ett lägre sedan när det visar sig att det är möjligt. Dom som luras brukar som regel göra tvärtom... smile

Fattar men jag vet inte om att gardera sig så pass mycket att det kan bli 40,000kr i prisskillnad är normalt. Då kanske man måste kommunicera bättre, tex säga att det i värsta fall är topplocket för 70k men att det också kan vara något annat som är billigare men att man inte vet detta förrän man tar isär motorn.




Hur tror du själv att det har gått till hos verkstaden?

Att de felaktigt bedömt att det är fel på topplocket och sen gjort en djupare felsökning och märkt att det är kamaxeln?  Enligt dig så går det inte att förväxla dem två? Skulle gärna vilja att en erfaren mekaniker kan svara på om det är möjligt eller ej. Felkoderna har jag skrivit i tråden.

Om det var otydligt vad anledningen är bakom min rubrik, reaktion, syfte och svartmålning...efter att M-Sverige sa att jag borde bestrida kostnaden för felsökningen så utgår jag från att verkstaden har försökt lura mig. Jag kan inget om bilar och motorer så jag litar på vad en bilkunnig organisation säger.

Ja, de har nog inte så rent mjöl i påsen.

Meilade företaget i fråga enligt tidigare inlägg. Men inget har hörts från dem.

Hade de haft rent mjöl i påsen hade de kommit in i tråden och sagt sitt.... Men de hade tydligen inget att komma med till sitt försvar.

Visst... Även bilverkstäder kan ha fel. Men detta var nog bara ett prov från dem... Kanske det hade gått.... När du började fråga lite mer fick de kalla fötter och slog av 40.000.

Brådhis * Voff voff *
15 januari · 7 891 Inlägg

Vyke skrev:

Brådhis skrev:
Jag tycker absolut inte att du ska "bara vara glad och betala", men det ÄR inget supermärkligt över just det att en verkstad ändrar sig innan/när ett stort arbete utförs och dom upptäcker att det finns ett billigare sätt. Dom garderar sig hellre med ett högt pris initialt och "överraskar" med ett lägre sedan när det visar sig att det är möjligt. Dom som luras brukar som regel göra tvärtom... smile

Fattar men jag vet inte om att gardera sig så pass mycket att det kan bli 40,000kr i prisskillnad är normalt. Då kanske man måste kommunicera bättre, tex säga att det i värsta fall är topplocket för 70k men att det också kan vara något annat som är billigare men att man inte vet detta förrän man tar isär motorn.

Hur tror du själv att det har gått till hos verkstaden?

Att de felaktigt bedömt att det är fel på topplocket och sen gjort en djupare felsökning och märkt att det är kamaxeln?  Enligt dig så går det inte att förväxla dem två? Skulle gärna vilja att en erfaren mekaniker kan svara på om det är möjligt eller ej. Felkoderna har jag skrivit i tråden.

Om det var otydligt vad anledningen är bakom min rubrik, reaktion, syfte och svartmålning...efter att M-Sverige sa att jag borde bestrida kostnaden för felsökningen så utgår jag från att verkstaden har försökt lura mig. Jag kan inget om bilar och motorer så jag litar på vad en bilkunnig organisation säger.

Det finns ingenting "normalt" över ett så stort jobb. Det är rätt ovanligt över lag och väldigt ovanligt hos märkesverkstad att jobb i den prisklassen sker skulle jag säga. Att den kan vara någonting billigare och att priset kan komma att ändras när motorn väl öppnas borde väl kanske kommuniceras, även om jag kan känna att det är rätt uppenbart att det är så.

Det handlar inte om att förväxla, det handlar om att det är två olika saker. Som jag skrev tidigare så är tex ett möjligt scenario att dom från början tänkt att dom skulle bytt en hel sats, där då kanske bla kamaxeln ingår, och sedan upptäckt att det går att köpa/byta bara den sistnämnda.

Bara för att M säger åt dig att du kan bestrida felsökningskostnaden betyder ju inte det att verkstaden aktivt försökt lura dig. Jag tolkar det som att M tycker att felsökningen inte var tillräcklig och att du därför kan prova att bestrida kostnaden (eller få en grundligare felsökning till reducerat pris tex som kompensation).

Problemet här är ju att dom kanske inte vet till 100% innan dom öppnat motorn och tittat i den. Men hade du velat betala 5-6000:- (gissning!) för detta och sedan haft en okörbar bil och behövt betala minst 5-6000:- till för att montera ihop motorn igen? Troligen inte, därav att dom garderar för vad det som mest kan kosta och blir det billigare sedan blir dom flesta glada...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Vyke
15 januari · 28 Inlägg

Brådhis skrev:
Att den kan vara någonting billigare och att priset kan komma att ändras när motorn väl öppnas borde väl kanske kommuniceras, även om jag kan känna att det är rätt uppenbart att det är så.

Som jag skrev tidigare så är tex ett möjligt scenario att dom från början tänkt att dom skulle bytt en hel sats, där då kanske bla kamaxeln ingår, och sedan upptäckt att det går att köpa/byta bara den sistnämnda.

Är det alltså möjligt att en auktoriserad verkstad för mitt bilmärke inte vet att det går att bara köpa och byta endast kamaxeln?

För mig som inte kan något och endast får veta att topplocket behöver bytas ut och får en offert med ett fast pris är det inte självklart att felet inte är 100% fastställt eller att priset/felet kan komma att ändras så grovt som i det här fallet.

Jag ska lägga upp offerten så kan du kika på vad som står där. Det kanske gör saken tydligare.

Brådhis * Voff voff *
15 januari · 7 891 Inlägg

Vyke skrev:

Brådhis skrev:
Att den kan vara någonting billigare och att priset kan komma att ändras när motorn väl öppnas borde väl kanske kommuniceras, även om jag kan känna att det är rätt uppenbart att det är så.

Som jag skrev tidigare så är tex ett möjligt scenario att dom från början tänkt att dom skulle bytt en hel sats, där då kanske bla kamaxeln ingår, och sedan upptäckt att det går att köpa/byta bara den sistnämnda.

Är det alltså möjligt att en auktoriserad verkstad för mitt bilmärke inte vet att det går att bara köpa och byta endast kamaxeln?

För mig som inte kan något och endast får veta att topplocket behöver bytas ut och får en offert med ett fast pris är det inte självklart att felet inte är 100% fastställt eller att priset/felet kan komma att ändras så grovt som i det här fallet.

Jag ska lägga upp offerten så kan du kika på vad som står där. Det kanske gör saken tydligare.

Eftersom du redan helt bestämt dig för att verkstaden försökt lura dig så tycker jag vi lägger ner här nu. Kör på den linjen du. Trodde för ett tag att du ville veta lite hur det fungerar och vad som kan ha hänt, men du ville nog helst höra din egen åsikt med någon annans röst bara. wink

Lycka till! Har du lust kan du ju skriva här sedan hur det gått, alltid intressant att veta. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Vyke
15 januari · 28 Inlägg

Brådhis skrev:
Eftersom du redan helt bestämt dig för att verkstaden försökt lura dig så tycker jag vi lägger ner här nu. Kör på den linjen du. Trodde för ett tag att du ville veta lite hur det fungerar och vad som kan ha hänt, men du ville nog helst höra din egen åsikt med någon annans röst bara. wink

Lycka till! Har du lust kan du ju skriva här sedan hur det gått, alltid intressant att veta. smile

Vad var det i mitt senaste inlägg som tydde på att jag helt bestämt mig eftersom du skriver det nu och inte tidigare? Jag ställde en fråga just för att jag vill veta mer om hur det kan ha gått till. Därmed är jag öppen för att det inte har fuskats men det var tråkigt att du inte ville fortsätta nu när jag ska lägga upp offerten. Hur som helst så lägger jag upp den så får du väl kika på den om du vill. Du verkade i alla fall kunna ett och annat. Jag var också mycket mer kortfattad i min senaste kommentar för att slippa onödig diskussion och gå mer rakt på sak.

Jag undvek t.ex. att kommentera vidare om att M-sverige har varit tydligare om misstänkt fuffens just för att jag vill lämna den biten om lurendrejeri tills jag förstått mer om hur verkstaden kan ha tänkt.

Senast redigerat av Vyke (15 januari )

Vyke
15 januari · 28 Inlägg

Här är offerten, 2 sidor.

De skriver ut priserna utan moms så med moms blir det:
-
50k topplock
15k arbetskostnad
5k annat smått som byts med topplocket
2k felsökning
= 72k totalt
-

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242194/242194-b04a3b8518401e3ff999ac4e3d1dac74.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242194/242194-d2f86057bb4e42ded984f0e3e3709792.jpg

Senast redigerat av Vyke (söndag 11:31)

Veteranaren
15 januari · 75 Inlägg

Tycker också att detta låter märkligt, och förstår att du blir misstänksam.
Jag har tyvärr inga tips att ge men tycker det är bra gjort av dig att du skaffat en felkodsläsare, försöker hitta info, frågar här på garaget etc. istället för att helt förlita dig på verkstaden eller helt enkelt ger upp och säljer bilen.

Motorteknik är inte lätt och som oinsatt/ointresserad är man verkligen utlämnad till verkstäderna. Hoppas att det löser sig för dig, håll oss uppdaterade om vad som händer och lycka till med bilen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang