Hur märker man om drivremmen är lite för lång?

trasigbil
15 januari 2022 · 115 Inlägg

Köpte en drivrem till bilen och det fanns två versioner att välja på beroende på om ac'n var eftermonterad eller där från fabrik. Skillnaden är 2.5cm. Toyota lät lite osäkra men gav mig ändå vad dom tyckte det borde vara, nämligen den längre av dom två. (Fick numret till originaldelen och köpte på annat ställe)

Har plockat ut den gamla remmen och jämför dem. Den nya ser liiite längre ut om jag spänner ut dem bredvid varandra. Kanske ett par millimeter eller tre. Borde inte den gamla remmen vara längre om den är uttänjd? Den är väldigt sprucken och tråkig.

Är det farligt att testa? Hur märker jag om det är fel?

Tack

Mossan1
16 januari 2022 · 2 752 Inlägg

Enstaka millimeter tar ju remspänningsannordningen upp utan bekymmer.
En sliten rem blir inte längre, utan utmattad/torrsprickig. Plattremmar i synnerhet.
Men inte ens gamla kilremmar blir längre utan dom slits smalare = går längre ner i kilformade remskivorna = slakare = måste spännas efter.

Farligt?
Blir remmen spänd med marginal kvar på spänningen är saken biff.

Senast redigerat av Mossan1 (16 januari 2022)

trasigbil
16 januari 2022 · 115 Inlägg

Mossan1 skrev:
Enstaka millimeter tar ju remspänningsannordningen upp utan bekymmer.
En sliten rem blir inte längre, utan utmattad/torrsprickig. Plattremmar i synnerhet.
Men inte ens gamla kilremmar blir längre utan dom slits smalare = går längre ner i kilformade remskivorna = slakare = måste spännas efter.

Farligt?
Blir remmen spänd med marginal kvar på spänningen är saken biff.

Då prövar jag med att montera den idag. Tack för ditt svar!

sollu
16 januari 2022 · 413 Inlägg

Byte på en Toyota Corolla verso i Tisdags. Den gamla var längre än den nya. Den gamla var så dålig och hade mycket missljud. Jag fråga till toyota att varför den gamla är längre än den nya. Jag vet inte sa han eller den som sitter i bilen var ej original kanske sa han.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang