Baklucka går inte upp Volvo v70N Classic 2007

Rallehw
15 januari 2022 · 11 Inlägg

Tjenare! Har haft problem nu ett tag med att jag inte får upp bakluckan på min V70.
Bilen reagerar i handtaget i skuffen vid upplåsning och låsning men är samma motstånd i handtaget när man rycker i det, Kan det vara det kända kabelbrottet eller är det en vajer som fastnat eller dylikt? Behöver ni veta mer för att hjälpa med felsökningen är det bara fråga! tack

Brådhis * Voff voff *
15 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Provat att bara trycka handtaget bort från dig så mycket det går?

Ibland kärvar det och är det inte allra längst in när du låser upp så förblir luckan låst tills du tryckt tillbaka det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rallehw
16 januari 2022 · 11 Inlägg

Provat trycka ifrån på handtaget i både låst och öppet läge, ingen reaktion... kan det vara att handtaget gett upp? finns det någon "nödhandtag" på insidan?

Brådhis * Voff voff *
16 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Rallehw skrev:
Provat trycka ifrån på handtaget i både låst och öppet läge, ingen reaktion... kan det vara att handtaget gett upp? finns det någon "nödhandtag" på insidan?

Tyvärr finns inget nödhandtag på dessa (om dom inte har extrasätet under golvet bak, då monterades också ett öppningshandtag på insidan).

Du får då riva ner klädseln på insidan och dra i mekanismen den vägen tyvärr.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
16 januari 2022 · 2 751 Inlägg

Testa att trycka luckan innåt samtidigt som du låser och låser upp igen.
Så hårt du vågar. En medhjälpare kan låsa och låsa upp.

Jag hade en sådan V70 själv där jag fick göra så en gång.  Det kärvade vid själva låset, och när man trycker in luckan avlastar man spärren.  Kan vara tillräckligt.

Handtaget måste också gå helt tillbaka, men det hade du testat redan.
Var dock 100% säker på det i testet ovan.

Annars får du bryta bort klädseln och låsa upp "manuellt" innifrån. Ingen kost när klädseln är borta, men tyvärr går den sannolikt sönder.  Men en sådan är nog billig på en skrot.
Det är skruvar i handtaget/en och dra sen ut nederdelen och sen uppåt.

När du fått upp luckan smörjer du allt som rör sig där inne noga.

Senast redigerat av Mossan1 (16 januari 2022)

Rallehw
28 mars 2022 · 11 Inlägg

Hittade problemet, började med att jag klättrade in i bagaget tog tag i övre delen av klädseln och ryckte försiktigt bort den så clipsen släppte, sen kom man åt att trycka in en stång med hjälp av en skruvmejsel, när luckan därefter var öppen så såg jag efter lite felsökning att en del av mekanism gjord av plast hade spruckigt och därefter vart det knappt motstånd i spaken!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang