Bilverkstad försökte lura mig på 70k

Vyke
15 januari 2022 · 28 Inlägg

Veteranaren skrev:
Tycker också att detta låter märkligt, och förstår att du blir misstänksam.
Jag har tyvärr inga tips att ge men tycker det är bra gjort av dig att du skaffat en felkodsläsare, försöker hitta info, frågar här på garaget etc. istället för att helt förlita dig på verkstaden eller helt enkelt ger upp och säljer bilen.

Motorteknik är inte lätt och som oinsatt/ointresserad är man verkligen utlämnad till verkstäderna. Hoppas att det löser sig för dig, håll oss uppdaterade om vad som händer och lycka till med bilen smile

Tack. Ja tyvärr så är man tvungen att för det mesta lita på verkstäderna. Vi får se vart det leder, bilen ska stå still i 1 år snart så det kanske blir en lång väntan.

Vyke
15 januari 2022 · 28 Inlägg

Det står ”naket topplock” och ”ny topp lev”. Om jag får gissa så är det endast topplocket och inte en hel sats med flera andra delar? Ingen kamaxel inkluderad? Resten verkar vara arbetskostnad och annat smått som byts med topplocket.

Lucif3r
16 januari 2022 · 2 183 Inlägg

Bilar kan få för sig lite märkliga saker ibland... Nu är ju min bil "lite" äldre än din(på gott och ont), men i vilket fall så tändes motorlampan i somras och bilen vägrade starta på första försöket, andra försöket startade den men gick i nödprogrammet. Felkod pekade på kamaxelgivaren. Jag tog bort koden, och bilen har gått som en klocka sen dess(några hundra mil). Vetefan vad den fick för sig, men men big_smile


Verkstäder brukar f.ö. ge offerter på "worst case scenario", vilket i det här fallet tydligen är topplocket. Och ett sånt udda fel som "internt fel" är ju tämligen svårt att säga bestämt utan att öppna motorn och inspektera, en bils självdiagnos kan bara diagnosera så mycket. Felkoder har alltid och kommer troligen alltid bara vara en vägledning, inte ett direkt utpekat "där är felet!".. Ibland kan det vara så, men långt ifrån någon garanti. Gammal hederlig felsökning krävs alltid, något större verkstäder gärna inte gör, tyvärr. Finns en anledning till att dom ofta kallas aggregatbytare och inte mekaniker wink

Det jag tycker låter lite otroligt är arbetskostnaden... 30 000 för att byta ett topplock? Om vi säger att man betalar 1000kr/h i arbete, så menar dom alltså att det ska ta 30 TIMMAR att byta topplocket? Näe, det har jag svårt att tro... SÅ jävla komplicerad är ingen förbränningsmotor... Vi pratar ju ändå bara om ett rakt byte, inte renovering av toppen och/eller kringutrustning...
Men sen händer det ju att verkstäder saltar räkningar på jobb dom egentligen inte vill ha, för att rent av avskräcka ägaren. Dom tjänar i slutändan mer pengar på att ta in flera bilar för mindre jobb, än en enstaka bil med ett stort jobb.

Vyke
16 januari 2022 · 28 Inlägg

Lucif3r skrev:
Bilar kan få för sig lite märkliga saker ibland...

Inte lätt med bilar 😊

Verkstäder brukar f.ö. ge offerter på "worst case scenario", vilket i det här fallet tydligen är topplocket. Och ett sånt udda fel som "internt fel" är ju tämligen svårt att säga bestämt utan att öppna motorn och inspektera...

Det är inte sagt att de skulle ha gjort något mer än den första felsökningen så de har inte varit in i motorn men ändå har de gått från att vilja byta ut topplocket till kamaxeln. Är inte det uppseendeväckande?

Det jag tycker låter lite otroligt är arbetskostnaden... 30 000 för att byta ett topplock? Om vi säger att man betalar 1000kr/h i arbete, så menar dom alltså att det ska ta 30 TIMMAR att byta topplocket?...

Nu har jag uppfattat offerten lite bättre. Arbetskostnaden verkar gå på 12k + moms så 15k blir det. 15 timmar kanske är högt det med om man räknar med att de tar 1000kr/h? Ca 2 arbetsdagar.

Och priset på topplocket blir faktiskt 50k med moms. Dyrt men det kanske är vad det kostar.

Så utan deras förvirrande med att skriva ut priserna utan moms så blir det:
-
50k topplock
15k arbetskostnad
5k annat smått som byts med topplocket
2k felsökning
= 72k totalt
-

Men sen händer det ju att verkstäder saltar räkningar på jobb dom egentligen inte vill ha, för att rent av avskräcka ägaren. Dom tjänar i slutändan mer pengar på att ta in flera bilar för mindre jobb, än en enstaka bil med ett stort jobb.

Hur menar du att de tjänar mer på att ta in fler småjobb än ett fåtal större? Jag tänker om de alltid tar ut 1000kr/h.
10 bilar 1h vardera = 10k.
1 bil 10h = 10k

Senast redigerat av Vyke (16 januari 2022)

xXSammy
16 januari 2022 · 6 566 Inlägg

Finns väl ingen auktoriserad verkstad idag som tar 1000kr timmen?

De/Dem
Vyke
16 januari 2022 · 28 Inlägg

xXSammy skrev:
Finns väl ingen auktoriserad verkstad idag som tar 1000kr timmen?

Hur mycket tar de?

Vyke
16 januari 2022 · 28 Inlägg

Snabb googlade.

"Undersökning från verkstadsportalen autobutler.se visar att timpriset på verkstäder kan variera från så mycket som 1 300 kronor på några av de dyraste märkesverkstäderna, till 400 kronor på de billigaste lokala verkstäderna. "

"I Stockholm kostar det i genomsnitt 750 kronor för en timmes arbete."

Så 15k delat på 1300kr blir istället 11,5h. Ingen aning om det är mycket timmar för detta elle inte.

Senast redigerat av Vyke (16 januari 2022)

xXSammy
16 januari 2022 · 6 566 Inlägg

Vyke skrev:

xXSammy skrev:
Finns väl ingen auktoriserad verkstad idag som tar 1000kr timmen?

Hur mycket tar de?

2014 tog vi 1400kr timmen i Norrbotten hos auktoriserad Volvo VST
2017 tog vi 1600kr timmen i Östergötland
2019 tog vi 2000kr timmen i Stockholm

Dåvarande timdebiteringar hos företag jag arbetat hos

Edit: Timdebiteringen skiljer sig beroede på jobb dock.
Vi tar inte 2000kr timmen när det kommer till byte glödlampor.

Senast redigerat av xXSammy (16 januari 2022)

De/Dem
Vyke
16 januari 2022 · 28 Inlägg

xXSammy skrev:

Vyke skrev:

xXSammy skrev:
Finns väl ingen auktoriserad verkstad idag som tar 1000kr timmen?

Hur mycket tar de?

2014 tog vi 1400kr timmen i Norrbotten hos auktoriserad Volvo VST
2017 tog vi 1600kr timmen i Östergötland
2019 tog vi 2000kr timmen i Stockholm

Dåvarande timdebiteringar hos företag jag arbetat hos

Ok, då kanske de tar 2k/h. Det blir 7.5h. Så du jobbar på verkstad? Är det så lång tid det tar för topplocksbyte?

Brådhis * Voff voff *
16 januari 2022 · 10 245 Inlägg

Vyke skrev:
Snabb googlade.

"Undersökning från verkstadsportalen autobutler.se visar att timpriset på verkstäder kan variera från så mycket som 1 300 kronor på några av de dyraste märkesverkstäderna, till 400 kronor på de billigaste lokala verkstäderna. "

"I Stockholm kostar det i genomsnitt 750 kronor för en timmes arbete."

Så 15k delat på 1300kr blir istället 11,5h. Ingen aning om det är mycket timmar för detta elle inte.

Källa till ditt citat där är: https://www.compricer.se/nyheter/artike … -priserna/

En artikel från 2017... Det är 5 år sedan.

För övrigt, den i särklass enskilt dyraste posten i offerten är materialet. Som verkstaden tjänar minst på. Hade dom "försökt lura dig" som du fått för dig hade dom väl saltat antalet timmar som behövs för arbetet tex...

Att dom kanske gjort en dålig felsökning är mycket möjligt. Fast å andra sidan blir det nog inte mycket bättre än så på 1-1,5 timmar...

Att dom ändrat priset till din fördel är inget ovanligt, som jag skrev så garderar dom troligen med "worst case", eftersom dom inte öppnat motorn, och blir det billigare blir dom allra flesta glada...

Så, har dom gjort ett dåligt jobb, har dom gjort så gott dom under förutsättningarna kunnat eller har dom, som du påstår, aktivt försökt lura dig? Det är upp till var och en att avgöra.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
16 januari 2022 · 6 566 Inlägg

Vyke skrev:
Ok, då kanske de tar 2k/h. Det blir 7.5h. Så du jobbar på verkstad? Är det så lång tid det tar för topplocksbyte?

Beroende på motortyp och bil så är det inräknat borttagning-ditsättning allt ifrån 6 till 12 timmar (Enkelt topplock) - Som går att ta betalt för
Sen skiljer det sig vad det tar i verkligheten, men jag brukar säga att det tar realistiskt två dagar

De/Dem
Vyke
16 januari 2022 · 28 Inlägg

Brådhis skrev:
En artikel från 2017... Det är 5 år sedan.

Ja, jag snabbgooglade som sagt. Får utgå från att 2k/h är normalt idag för en dyr verkstad.

För övrigt, den i särklass enskilt dyraste posten i offerten är materialet. Som verkstaden tjänar minst på. Hade dom "försökt lura dig" som du fått för dig hade dom väl saltat antalet timmar som behövs för arbetet tex...

Så det enda sättet för en verkstad att luras på är arbetskostnaden? Om det vore så, då hade inte fusk förekommit eftersom kunderna kan se arbetskostnaden.


Att dom kanske gjort en dålig felsökning är mycket möjligt. Fast å andra sidan blir det nog inte mycket bättre än så på 1-1,5 timmar...

Att dom ändrat priset till din fördel är inget ovanligt, som jag skrev så garderar dom troligen med "worst case", eftersom dom inte öppnat motorn, och blir det billigare blir dom allra flesta glada...

Så, har dom gjort ett dåligt jobb, har dom gjort så gott dom under förutsättningarna kunnat eller har dom, som du påstår, aktivt försökt lura dig? Det är upp till var och en att avgöra.

Hur förklaras det att en auktoriserad verkstad för mitt bilmärke först kommer fram till att det är topplocket och sen kamaxeln utan att inspektera motorn närmare? Uppenbarligen kunde de få fram att det är fel på endast kamaxeln utan att gå in i motorn men de valde att ge en offert på topplocket på 70k.

Då menar du att de la 5 minuter på felkoderna och väljer worst case scenario på 70k med risk för att jag säljer bilen utan att de kommunicerar att det kanske kan vara ett mindre fel för 30k. Hade jag sålt bilen hade jag förlorat 40k och de tjänat 40k, vilket jag var på väg att göra. Jag bad om pris och de hade en försäljare som kollade på bilen och jag fick ett pris.

Där har vi ett exempel på ett knep för en verkstad/bilförsäljare att luras på. Nu var det jag som föreslog försäljning men de vet mycket väl att det är ett alternativ för folk när reparationskostnaden är så stor. Det hade varit för uppenbart om de frågat mig om jag vill sälj den.

Senast redigerat av Vyke (16 januari 2022)

Vyke
16 januari 2022 · 28 Inlägg

xXSammy skrev:

Vyke skrev:
Ok, då kanske de tar 2k/h. Det blir 7.5h. Så du jobbar på verkstad? Är det så lång tid det tar för topplocksbyte?

Beroende på motortyp och bil så är det inräknat borttagning-ditsättning allt ifrån 6 till 12 timmar (Enkelt topplock) - Som går att ta betalt för
Sen skiljer det sig vad det tar i verkligheten, men jag brukar säga att det tar realistiskt två dagar

Ok. Då är inget konstigt där iallafall. Inget jag trodde från början heller men diskussionen har gått åt andra håll nu.

Du kanske har kunskapen att bedöma om versktaden har agerat rimligt eller inte i det här fallet?

Brådhis * Voff voff *
16 januari 2022 · 10 245 Inlägg

Vyke skrev:

Brådhis skrev:
En artikel från 2017... Det är 5 år sedan.

Ja, jag snabbgooglade som sagt. Får utgå från att 2k/h är normalt idag för en dyr verkstad.

För övrigt, den i särklass enskilt dyraste posten i offerten är materialet. Som verkstaden tjänar minst på. Hade dom "försökt lura dig" som du fått för dig hade dom väl saltat antalet timmar som behövs för arbetet tex...

Så det enda sättet för en verkstad att luras på är arbetskostnaden? Om det vore så, då hade inte fusk förekommit eftersom kunderna kan se arbetskostnaden.


Att dom kanske gjort en dålig felsökning är mycket möjligt. Fast å andra sidan blir det nog inte mycket bättre än så på 1-1,5 timmar...

Att dom ändrat priset till din fördel är inget ovanligt, som jag skrev så garderar dom troligen med "worst case", eftersom dom inte öppnat motorn, och blir det billigare blir dom allra flesta glada...

Så, har dom gjort ett dåligt jobb, har dom gjort så gott dom under förutsättningarna kunnat eller har dom, som du påstår, aktivt försökt lura dig? Det är upp till var och en att avgöra.

Hur förklaras det att en auktoriserad verkstad för mitt bilmärke först kommer fram till att det är topplocket och sen kamaxeln utan att inspektera motorn närmare? Uppenbarligen kunde de få fram att det är fel på endast kamaxeln utan att gå in i motorn men de valde att ge en offert på topplocket på 70k.

Då menar du att de la 5 minuter på felkoderna och väljer worst case scenario på 70k med risk för att jag säljer bilen utan att de kommunicerar att det kanske kan vara ett mindre fel för 30k. Hade jag sålt bilen hade jag förlorat 40k och de tjänat 40k, vilket jag var på väg att göra.

Där har vi ett exempel på ett knep för en verkstad att luras på. Nu var det jag som föreslog försäljning men de vet mycket väl att det är ett alternativ för folk när reparationskostnaden är så stor. Det hade varit för uppenbart om de frågat mig om jag vill sälj den.

Som jag skrev tidigare, du har helt uppenbart bestämt dig och utifrån det skapat en bild/story över hur det hela gått till. Vad man än skriver så skriver du att det inte kan vara så. Då hjälper inte argument från verkligheten. Du väljer att ha en grundläggande utgångspunkt i att dom vill lura dig. Det är upp till dig som person hur pass konspiratoriskt du vill se på din omvärld, men att tex tro att dom aktivt sitter och hoppas på att du ska sälja bilen till dom om dom ger tillräckligt högt pris är helt klart i utkanten. Verkstäderna har högst sannolikt fullt upp ändå, utan att vara ute efter just dig.

Mitt absoluta förslag är att du lär dig skruva själv eller inte äger bil. För med den här inställningen kommer varje verkstadsbesök innebära högt blodtryck för din del då du av någon anledning tror att alla vill lura dig.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari 2022 · 13 674 Inlägg

Brådhis skrev:

Vyke skrev:

Brådhis skrev:
En artikel från 2017... Det är 5 år sedan.

Ja, jag snabbgooglade som sagt. Får utgå från att 2k/h är normalt idag för en dyr verkstad.

För övrigt, den i särklass enskilt dyraste posten i offerten är materialet. Som verkstaden tjänar minst på. Hade dom "försökt lura dig" som du fått för dig hade dom väl saltat antalet timmar som behövs för arbetet tex...

Så det enda sättet för en verkstad att luras på är arbetskostnaden? Om det vore så, då hade inte fusk förekommit eftersom kunderna kan se arbetskostnaden.


Att dom kanske gjort en dålig felsökning är mycket möjligt. Fast å andra sidan blir det nog inte mycket bättre än så på 1-1,5 timmar...

Att dom ändrat priset till din fördel är inget ovanligt, som jag skrev så garderar dom troligen med "worst case", eftersom dom inte öppnat motorn, och blir det billigare blir dom allra flesta glada...

Så, har dom gjort ett dåligt jobb, har dom gjort så gott dom under förutsättningarna kunnat eller har dom, som du påstår, aktivt försökt lura dig? Det är upp till var och en att avgöra.

Hur förklaras det att en auktoriserad verkstad för mitt bilmärke först kommer fram till att det är topplocket och sen kamaxeln utan att inspektera motorn närmare? Uppenbarligen kunde de få fram att det är fel på endast kamaxeln utan att gå in i motorn men de valde att ge en offert på topplocket på 70k.

Då menar du att de la 5 minuter på felkoderna och väljer worst case scenario på 70k med risk för att jag säljer bilen utan att de kommunicerar att det kanske kan vara ett mindre fel för 30k. Hade jag sålt bilen hade jag förlorat 40k och de tjänat 40k, vilket jag var på väg att göra.

Där har vi ett exempel på ett knep för en verkstad att luras på. Nu var det jag som föreslog försäljning men de vet mycket väl att det är ett alternativ för folk när reparationskostnaden är så stor. Det hade varit för uppenbart om de frågat mig om jag vill sälj den.

Som jag skrev tidigare, du har helt uppenbart bestämt dig och utifrån det skapat en bild/story över hur det hela gått till. Vad man än skriver så skriver du att det inte kan vara så. Då hjälper inte argument från verkligheten. Du väljer att ha en grundläggande utgångspunkt i att dom vill lura dig. Det är upp till dig som person hur pass konspiratoriskt du vill se på din omvärld, men att tex tro att dom aktivt sitter och hoppas på att du ska sälja bilen till dom om dom ger tillräckligt högt pris är helt klart i utkanten. Verkstäderna har högst sannolikt fullt upp ändå, utan att vara ute efter just dig.

Mitt absoluta förslag är att du lär dig skruva själv eller inte äger bil. För med den här inställningen kommer varje verkstadsbesök innebära högt blodtryck för din del då du av någon anledning tror att alla vill lura dig.

man ska alltid förutsätta att dom mesta försöker lura oss i alla lägen.    derför jag aldrig skulle lita på en verkstad om jag inte privat känner personen.
för det förekommer så förbannat mycket mygel.   man ändrar inte diagnos från en sec till en annan när förutsättingarna ändras. 
redan där slår dom i spiken i kistan.    om man nu ändrar diagnos så måste man även förklara för kunden varför.   tex jag pratade med våran hjälp desk och detta problemet är vanligt bla bla bla.  och derför tror jag att det är blabla istället som är trasigt.

men att vända skutan när man är påväg att bli synad är väll endå skapligt suspekt..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vyke
16 januari 2022 · 28 Inlägg

Som jag skrev tidigare, du har helt uppenbart bestämt dig och utifrån det skapat en bild/story över hur det hela gått till. Vad man än skriver så skriver du att det inte kan vara så. Då hjälper inte argument från verkligheten. Du väljer att ha en grundläggande utgångspunkt i att dom vill lura dig. Det är upp till dig som person hur pass konspiratoriskt du vill se på din omvärld, men att tex tro att dom aktivt sitter och hoppas på att du ska sälja bilen till dom om dom ger tillräckligt högt pris är helt klart i utkanten. Verkstäderna har högst sannolikt fullt upp ändå, utan att vara ute efter just dig.

Mitt absoluta förslag är att du lär dig skruva själv eller inte äger bil. För med den här inställningen kommer varje verkstadsbesök innebära högt blodtryck för din del då du av någon anledning tror att alla vill lura dig.

Du är den enda som som säger emot. Vara ute efter just mig tror jag inte, jag tror verkstäder är ute efter att lura bra mycket fler än så. Det är bara att googla på verkstad och lurendrejeri.

Sjävklart har jag en dålig bild av verkstaden men du svarar inte på mina frågor så då går det inte att ändra på den bilden heller. För varje svar du ger mig så uppkommer en ny fråga men du slutar svara tills allt är tydligt nog.



Upprepning:
Hur förklaras det att en auktoriserad verkstad för mitt bilmärke först kommer fram till att det är topplocket och sen kamaxeln utan att inspektera motorn närmare? Uppenbarligen kunde de få fram att det är fel på endast kamaxeln utan att gå in i motorn men de valde att ge en offert på topplocket på 70k.

Din förklaring är att de gjort en dålig felsökning helt enkelt?

Då behöver någon med kunskap svara på om det är möjligt att en auktoriserad verkstad gör en sån dålig felsökning? För uppenbarligen gick det att felsöka sig fram till att det är kamaxeln.

Senast redigerat av Vyke (16 januari 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari 2022 · 13 674 Inlägg

Vyke skrev:

Som jag skrev tidigare, du har helt uppenbart bestämt dig och utifrån det skapat en bild/story över hur det hela gått till. Vad man än skriver så skriver du att det inte kan vara så. Då hjälper inte argument från verkligheten. Du väljer att ha en grundläggande utgångspunkt i att dom vill lura dig. Det är upp till dig som person hur pass konspiratoriskt du vill se på din omvärld, men att tex tro att dom aktivt sitter och hoppas på att du ska sälja bilen till dom om dom ger tillräckligt högt pris är helt klart i utkanten. Verkstäderna har högst sannolikt fullt upp ändå, utan att vara ute efter just dig.

Mitt absoluta förslag är att du lär dig skruva själv eller inte äger bil. För med den här inställningen kommer varje verkstadsbesök innebära högt blodtryck för din del då du av någon anledning tror att alla vill lura dig.

Du är den enda som som säger emot. Vara ute efter just mig tror jag inte, jag tror verkstäder är ute efter att lura bra mycket fler än så. Det är bara att googla på verkstad och lurendrejeri.

Sjävklart har jag en dålig bild av verkstaden men du svarar inte på mina frågor så då går det inte att ändra på den bilden heller. För varje svar du ger mig så uppkommer en ny fråga men du slutar svara tills allt är tydligt nog.



Upprepning:
Hur förklaras det att en auktoriserad verkstad för mitt bilmärke först kommer fram till att det är topplocket och sen kamaxeln utan att inspektera motorn närmare? Uppenbarligen kunde de få fram att det är fel på endast kamaxeln utan att gå in i motorn men de valde att ge en offert på topplocket på 70k.

Din förklaring är att de gjort en dålig felsökning helt enkelt?

Då behöver någon med kunskap svara på om det är möjligt att en auktoriserad verkstad gör en sån dålig felsökning? För uppenbarligen gick det att felsöka sig fram till att det är kamaxeln.

tanke på att felet är ganska vanligt när man googlar rätt grejer så lär det inte vara så svårt att veta vad man ska kolla och inte kolla.
för finns det på google så utförligt så lär ingen auktoriserad verkstad missat att det är ett vanligt problem. 
köper inte heller det..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
16 januari 2022 · 10 245 Inlägg

Vyke skrev:

Som jag skrev tidigare, du har helt uppenbart bestämt dig och utifrån det skapat en bild/story över hur det hela gått till. Vad man än skriver så skriver du att det inte kan vara så. Då hjälper inte argument från verkligheten. Du väljer att ha en grundläggande utgångspunkt i att dom vill lura dig. Det är upp till dig som person hur pass konspiratoriskt du vill se på din omvärld, men att tex tro att dom aktivt sitter och hoppas på att du ska sälja bilen till dom om dom ger tillräckligt högt pris är helt klart i utkanten. Verkstäderna har högst sannolikt fullt upp ändå, utan att vara ute efter just dig.

Mitt absoluta förslag är att du lär dig skruva själv eller inte äger bil. För med den här inställningen kommer varje verkstadsbesök innebära högt blodtryck för din del då du av någon anledning tror att alla vill lura dig.

Du är den enda som som säger emot. Vara ute efter just mig tror jag inte, jag tror verkstäder är ute efter att lura bra mycket fler än så. Det är bara att googla på verkstad och lurendrejeri.

Sjävklart har jag en dålig bild av verkstaden men du svarar inte på mina frågor så då går det inte att ändra på den bilden heller. För varje svar du ger mig så uppkommer en ny fråga men du slutar svara tills allt är tydligt nog.



Upprepning:
Hur förklaras det att en auktoriserad verkstad för mitt bilmärke först kommer fram till att det är topplocket och sen kamaxeln utan att inspektera motorn närmare? Uppenbarligen kunde de få fram att det är fel på endast kamaxeln utan att gå in i motorn men de valde att ge en offert på topplocket på 70k.

Din förklaring är att de gjort en dålig felsökning helt enkelt?

Då behöver någon med kunskap svara på om det är möjligt att en auktoriserad verkstad gör en sån dålig felsökning? För uppenbarligen gick det att felsöka sig fram till att det är kamaxeln.

Nej, jag har skrivit ett flertal(!) gånger att dom utgår sannolikt från "worst case" och om det senare visar sig att det går att lösa enklare/billigare så blir det ingen otrevlig överraskning för kunden utan snarare tvärtom. Utom i ditt fall där du tolkar det som att dom aktivt försökt lura dig på 40000 kr (där absoluta merparten är kostnaden för en reservdel som dom tjänar mycket lite på).

Förklaringen till varför dom ändrat till den lägre kostnaden är svårt att sia om, men handlar sannolikt om att (för dom) ny info framkommit. Kanske har dom kontaktat huvudkontoret som berättat att det brukar räcka att byta XXX istället för XXX. Eller så har en mekaniker kommit hem från semestern som gjort detta jobb innan och vet att det räcker med XXX. Eller så finns det en ytterligare annan förklaring som ingen av oss känner till.

Att det skulle vara att dom blev oroliga att du inte skulle sälja bilen till dom är nog en av dom mer otroliga förklaringarna...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vyke
16 januari 2022 · 28 Inlägg

Brådhis skrev:
Nej, jag har skrivit ett flertal(!) gånger att dom utgår sannolikt från "worst case" och om det senare visar sig att det går att lösa enklare/billigare så blir det ingen otrevlig överraskning för kunden utan snarare tvärtom. Utom i ditt fall där du tolkar det som att dom aktivt försökt lura dig på 40000 kr (där absoluta merparten är kostnaden för en reservdel som dom tjänar mycket lite på).

Förklaringen till varför dom ändrat till den lägre kostnaden är svårt att sia om, men handlar sannolikt om att (för dom) ny info framkommit. Kanske har dom kontaktat huvudkontoret som berättat att det brukar räcka att byta XXX istället för XXX. Eller så har en mekaniker kommit hem från semestern som gjort detta jobb innan och vet att det räcker med XXX. Eller så finns det en ytterligare annan förklaring som ingen av oss känner till.

Jag har förstått det med worst case scenario. Frågan är just det du svarar på nu, hur de kan ha kommit fram till den nya infon och om det ens är rimligt 3 månader efter att bilen lämnades in.

Att det skulle vara att dom blev oroliga att du inte skulle sälja bilen till dom är nog en av dom mer otroliga förklaringarna...

Har inte trott att de skulle bli oroliga av den anledningen, däremot av att jag skulle skicka topplocket till en motorrenoveringsfirma som skulle se att det inte är fel på topplocket.

Senast redigerat av Vyke (16 januari 2022)

uhlin
16 januari 2022 · 2 831 Inlägg

Brådhis skrev:

Vyke skrev:

Som jag skrev tidigare, du har helt uppenbart bestämt dig och utifrån det skapat en bild/story över hur det hela gått till. Vad man än skriver så skriver du att det inte kan vara så. Då hjälper inte argument från verkligheten. Du väljer att ha en grundläggande utgångspunkt i att dom vill lura dig. Det är upp till dig som person hur pass konspiratoriskt du vill se på din omvärld, men att tex tro att dom aktivt sitter och hoppas på att du ska sälja bilen till dom om dom ger tillräckligt högt pris är helt klart i utkanten. Verkstäderna har högst sannolikt fullt upp ändå, utan att vara ute efter just dig.

Mitt absoluta förslag är att du lär dig skruva själv eller inte äger bil. För med den här inställningen kommer varje verkstadsbesök innebära högt blodtryck för din del då du av någon anledning tror att alla vill lura dig.

Du är den enda som som säger emot. Vara ute efter just mig tror jag inte, jag tror verkstäder är ute efter att lura bra mycket fler än så. Det är bara att googla på verkstad och lurendrejeri.

Sjävklart har jag en dålig bild av verkstaden men du svarar inte på mina frågor så då går det inte att ändra på den bilden heller. För varje svar du ger mig så uppkommer en ny fråga men du slutar svara tills allt är tydligt nog.



Upprepning:
Hur förklaras det att en auktoriserad verkstad för mitt bilmärke först kommer fram till att det är topplocket och sen kamaxeln utan att inspektera motorn närmare? Uppenbarligen kunde de få fram att det är fel på endast kamaxeln utan att gå in i motorn men de valde att ge en offert på topplocket på 70k.

Din förklaring är att de gjort en dålig felsökning helt enkelt?

Då behöver någon med kunskap svara på om det är möjligt att en auktoriserad verkstad gör en sån dålig felsökning? För uppenbarligen gick det att felsöka sig fram till att det är kamaxeln.

Nej, jag har skrivit ett flertal(!) gånger att dom utgår sannolikt från "worst case" och om det senare visar sig att det går att lösa enklare/billigare så blir det ingen otrevlig överraskning för kunden utan snarare tvärtom. Utom i ditt fall där du tolkar det som att dom aktivt försökt lura dig på 40000 kr (där absoluta merparten är kostnaden för en reservdel som dom tjänar mycket lite på).

Förklaringen till varför dom ändrat till den lägre kostnaden är svårt att sia om, men handlar sannolikt om att (för dom) ny info framkommit. Kanske har dom kontaktat huvudkontoret som berättat att det brukar räcka att byta XXX istället för XXX. Eller så har en mekaniker kommit hem från semestern som gjort detta jobb innan och vet att det räcker med XXX. Eller så finns det en ytterligare annan förklaring som ingen av oss känner till.

Att det skulle vara att dom blev oroliga att du inte skulle sälja bilen till dom är nog en av dom mer otroliga förklaringarna...

Varför kommer inte företaget in i tråden och förklarar sig om dom nu inte myglat med nånting tror du?.... Jo, för dom har ingen bra förklaring att komma med.

Om jag hade en bilverkstad och blir anklagad för nåt sånt skulle jag göra allt för att bevisa motsatsen, förutsatt att man har rent mjöl i påsen.

Man åker ju till verkstad får att man inte kan eller vill skruva själv. Dessvärre är det den parten som inte kan skruva själv som de skinnar/försöker skinna.

Nu blev de ifrågasatta, då räckte det med kamaxel.

Senast redigerat av uhlin (16 januari 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang