Optimera

HalloHej
18 januari 2022 · 25 Inlägg

Hur ”dåligt” är det egentligen att steg 1 optimera sin bil? Har en Bmw 320d xdrive 2018. Någon firma som är bättre än den andre att kontakta för optimering?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 januari 2022 · 13 669 Inlägg

kleen1 skrev:
Hur ”dåligt” är det egentligen att steg 1 optimera sin bil? Har en Bmw 320d xdrive 2018. Någon firma som är bättre än den andre att kontakta för optimering?

inte dåligt alls du kommer få en ny bil efteråt smile

jag har kört min polo optimerad sen 2018 utan minsta problem.   

bor du nära Örebro så kan jag tipsa om men vän som hållts med optimeringar sedan 2008
registread firma och försäkringar ifall något mot förmodan går fel. 
åkt med säkert 100bilar han gjort dock ingen 320d


sen får man idag se upp lite med många företag som inte är några företag men gärna utger sig för det.    dom betalar ingen skatt dom har inga försäkringar osv..  jag ser det gång på gång dyka upp på annonser framför allt inom optimering av bilar.  dom sitter där med sin Wish optimerings anläggning för någon tusenlapp istället för orginalet som kostar 60-100k

så kollar att det är ett bra företag som hållt på en stund och har alla försäkringar som man bör ha.  att dom har f-skattsedel osv.  för din egna skull
så ifall något skulle gå fel så står du inte där utan att få hjälp.


men jag skulle utan tvekan göra en optimering utan att blinka.  du får helt enkelt en märkbart piggare och roligare bil som dessutom fungerar betydligt bättre i vardags livet med mer vrid så man slipper onödiga nedväxlingar osv. 

det var den anledningen att jag optimerade min bil direkt var att bilen inte klarade av att öka farten utan nedväxling  och från 90hk 230nm vrid till 135hk och 310nm  så blev det som en helt annan bil..  den är fortfarande inte pigg men nu går den att köra. man kan ligga på 5an och öka från 90-140 utan att behöva växla ner på 3an...smile


så gör en optimering välj ett ställe som folk runt omkring dig tycker är bra och att dom har f-skatt och allt och du kommer inte ångra dig en enda sec..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
HalloHej
18 januari 2022 · 25 Inlägg

Growe skrev:

kleen1 skrev:
Hur ”dåligt” är det egentligen att steg 1 optimera sin bil? Har en Bmw 320d xdrive 2018. Någon firma som är bättre än den andre att kontakta för optimering?

inte dåligt alls du kommer få en ny bil efteråt smile

jag har kört min polo optimerad sen 2018 utan minsta problem.   

bor du nära Örebro så kan jag tipsa om men vän som hållts med optimeringar sedan 2008
registread firma och försäkringar ifall något mot förmodan går fel. 
åkt med säkert 100bilar han gjort dock ingen 320d


sen får man idag se upp lite med många företag som inte är några företag men gärna utger sig för det.    dom betalar ingen skatt dom har inga försäkringar osv..  jag ser det gång på gång dyka upp på annonser framför allt inom optimering av bilar.  dom sitter där med sin Wish optimerings anläggning för någon tusenlapp istället för orginalet som kostar 60-100k

så kollar att det är ett bra företag som hållt på en stund och har alla försäkringar som man bör ha.  att dom har f-skattsedel osv.  för din egna skull
så ifall något skulle gå fel så står du inte där utan att få hjälp.


men jag skulle utan tvekan göra en optimering utan att blinka.  du får helt enkelt en märkbart piggare och roligare bil som dessutom fungerar betydligt bättre i vardags livet med mer vrid så man slipper onödiga nedväxlingar osv. 

det var den anledningen att jag optimerade min bil direkt var att bilen inte klarade av att öka farten utan nedväxling  och från 90hk 230nm vrid till 135hk och 310nm  så blev det som en helt annan bil..  den är fortfarande inte pigg men nu går den att köra. man kan ligga på 5an och öka från 90-140 utan att behöva växla ner på 3an...smile


så gör en optimering välj ett ställe som folk runt omkring dig tycker är bra och att dom har f-skatt och allt och du kommer inte ångra dig en enda sec..

Tack för ditt svar! Är riktigt sugen!! Ligger runt 380nm nu hade varit gott att få komma upp tunt 450-480nm

Tobzter
18 januari 2022 · 3 144 Inlägg

https://sv.bsr.se/trimsatser/t/2997/bmw … -b47-d20-a

tex

men några 480nm , då lär du får göra flera saker kan ja tänka mig än  bara byta mjukvara

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
panda666
18 januari 2022 · 4 228 Inlägg

Skulle råda att inte göra det^ inte meningen att låta negativ utan bara min personliga åsikt. Hade det varit en 335i så varför inte då dom är gjorda för att gå fort och trimvänliga men en 320d får du inte jättemycket ur dom för att vara värt det. Dessutom förlorar du all chans till ersättning från din försäkring, maskinskada osv då det är bara o glömma om dom får reda på att din bil är trimmad. Sen så är inte bmws fördelningslådor och resten av xdrive systemet det mest hållbara så den kommer åka på värre stryk, turbo, motor och låda tror ja inte heller är anpassade efter mer effekt. Kan bli jäkla dyrt i längden, Growes bil kanske går bra men är inte värt över 300k som din bil är. Så jag sj skulle akta mig. I annat fall om inte trimfirman lovar och svär att byta dom dyra bitarna ifall nått faller sönder och att ni är överens om det. Inga hårda känslor mot nån utan bara en åsikt. Ha de gött.

Tobzter
19 januari 2022 · 3 144 Inlägg

Men har inte BMW något eget optimerings tillägg ?
Tex som "POLESTAR"

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
torpis Forummoderator
19 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Tobzter skrev:
Men har inte BMW något eget optimerings tillägg ?
Tex som "POLESTAR"

M heter det

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Tobzter
19 januari 2022 · 3 144 Inlägg

"M Performance Power Kit" verkar vara det hela namnet

https://www.bmw.se/sv/avdelning/service … -420d.html

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Brådhis * Voff voff *
19 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Jag körde med Svensk Motoroptimerings programvara i min V70 D3 -11 jag hade förut. Körde dels på Nürburgring med den ett antal varv (var nere 4 gånger med den), dels en hel del Autobahn (farthållare på 200 långa stunder i sommarvärme) och dels med släp på 1500+ kg. Inte minsta problem på drygt 10000 mil (optimerade den vid 24000 mil och sålde den vid knappt 35000 mil).

Så orolig skulle jag absolut inte vara, iaf inte så länge man väljer en seriös trimfirma. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
krambriw
19 januari 2022 · 424 Inlägg

Kört min Audi A6 2.0 TDI med BSR steg 1 sedan 2013, inga problem. Blev ingen raket men mycket bättre vrid, behövdes

Däremot, att göra det samma på en äldre beg bil kanske inte allt är lyckat. Vi lade in det på en a4 quattro från 2009 och då avslöjades att kopplingen nog var sliten, den började slira om man tryckte på gas för mycket och vridmomentet blev för stort så vi fick återgå till original, vilket är väldigt enkelt med BSR. Förmodligen hade tidigare ägare kanske dragit mycket husvagn, vem vet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang